بـوابة مصـر الأقتصادية

الامر لله فعلا ودي تدابير ربنا

بس انتا قتلت الحياة السياسية في مصر اساسا وخليت الانتخابات مسرحية سخيفة

وسجنت كل المعارضة

رئيس الاركان السابق سجنته وطلعته اخوان

الناس اللى الى شايفة اننا ضد البلد

لو فيه خبر كويس بننقله مش معناه تأيدد للسيسي
ولو فيه خبر وحش بننقله مش معناه معارضة للسيسى

احنا مش كارهين تحسن وضع البلد .
بس الوضع بقى صعب مع نظرة تشاؤم
الريس كان بيقول 2011 هى السبب دلوقتى بيقول 2011 و2013 وده معناه انه عارف ان الناس بتشتكى كتير من الوضع الحالى ومش بقى فارق معاها قصة 2011
كل شوية بلا عرت كتفها بلا كشفت ضهرها.

سيادته مش شايف انه في تقصير من الدولة؟

بالله حد يفهم السيسي ان هوا سبب المشكلة

وعمره ما هيكون جزء من حلها

يغور بقا كفاية علية كدا

الناس اللى الى شايفة اننا ضد البلد

لو فيه خبر كويس بننقله مش معناه تأيدد للسيسي
ولو فيه خبر وحش بننقله مش معناه معارضة للسيسى

احنا مش كارهين تحسن وضع البلد .
بس الوضع بقى صعب مع نظرة تشاؤم
الريس كان بيقول 2011 هى السبب دلوقتى بيقول 2011 و2013 وده معناه انه عارف ان الناس بتشتكى كتير من الوضع الحالى ومش بقى فارق معاها قصة 2011
كل شوية بلا عرت كتفها بلا كشفت ضهرها.

سيادته مش شايف انه في تقصير من الدولة؟

المشكله ان السيسي لا يعترف بخطأ تخطيطي أو إداري او إقتصادي أي أزمه علي طول يعلقها علي شماعه 2011

وفي عهده ضخت أموال في البلد لم تضخ منذ100 عام والنتيجه مشروعات بناء ولكن لا انتاج يذكر ووضع المواطن من سئ الي أسوء.

المشكله ان السيسي لا يعترف بخطأ تخطيطي أو إداري او إقتصادي أي أزمه علي طول يعلقها علي شماعه 2011

وفي عهده ضخت أموال في البلد لم تضخ منذ100 عام والنتيجه مشروعات بناء ولكن لا انتاج يذكر ووضع المواطن من سئ الي أسوء.
تابع كده من اول صفحة ١ في الموضوع ده لحد النهاردة تقرأ من العالم الطبلجية اخبار تحسسك ان مصر هتنافس سنغافورا في اقتصاد العالم

التعديل الأخير:
يشعر بالإحباط بعد مشروع الكبده والتصريحات مع TUT ولؤي النوبى و٤ آخرون
يا اخي موضوع الكبده موضوع تافهه ولا يستحق الرد فيه.

عايزين من يجيب لماذا الاقتصاد المصري بعد ضخ عشرات العشرات من المليارات من السيوله والطاقه مازال الاقتصاد هش وضعيف ويتأثر بكل الأزمات.

الدولة بتشجع زيادة الاسعار

لله الامر من قبل ومن بعد
اذا بيت ابوك خرب خودلك منه قالب
رفع الأسعار هيقلل الاستهلاك وبالتالي تقليل الاستيراد وتقليل الضغط علي الدولار بالإضافة إلي تقليل عجز الموازنة وكله علي قفا المواطن

عايزين من يجيب لماذا الاقتصاد المصري بعد ضخ عشرات العشرات من المليارات من السيوله والطاقه مازال الاقتصاد هش وضعيف ويتأثر بكل الأزمات.
الحكومة لازم تشغل مخها وتدور الفلوس مرة واتنين وازاى تجيب من وراها مكسب.

هى فالحة تعمل كده مع المواطن ( ابن الـ...... )

لانه اقتصاد خدمي وأساسه ليس قوي وثابت والأزمة المرة دي عالمية وقوية إذا كان الأغنياء تعبوا واتأثروا ما بال الفقراء أمثالنا لو بنصنع معظم احتياجاتنا كان التأثير هيكون أقل بالتأكيد إنما أنت داخل لك مائه مليار دولار رقم للوهلة الأولي ضخم لكن انت المصروفات مائة وعشرين مليار ما انت أكيد هتستلف الفرق

بالله حد يفهم السيسي ان هوا سبب المشكلة

وعمره ما هيكون جزء من حلها

يغور بقا كفاية علية كدا
انا نذرت يوم ما يغور بفلسفته المقرفه دى في داهيه .. هدبح ارنب واوزعه على اهل الحى عندى 🤲

اذا بيت ابوك خرب خودلك منه قالب
رفع الأسعار هيقلل الاستهلاك وبالتالي تقليل الاستيراد وتقليل الضغط علي الدولار بالإضافة إلي تقليل عجز الموازنة وكله علي قفا المواطن
لما الاستهلاك يقل الإنتاج هيقل فالضرائب هتقل فالموازنه هتقل😅

السر في الفساد!!

عودة
أعلى