بـوابة مصـر الأقتصادية

يا اخي الراجل بيفاضل(بيقارن) بين تكلفه انشاء المونوريل في الصحراء وإن بهذا المبلغ يستطيع انشاء 760 مدرسه او 76 مستشفي.
فاهم . انا بس عايز افهم . ليه اغلب شباب مصر عايز تطوير كل شيء . لو كان القطار اسباني او روسي علي قديمه زي القطارات الشائعة في مصر . كان هينتقدوا برضه الحكومة . ان القطارات دي من العصر الحجري . انا اقصد كده .

فاهم . انا بس عايز افهم . ليه اغلب شباب مصر عايز تطوير كل شيء . لو كان القطار اسباني او روسي علي قديمه زي القطارات الشائعة في مصر . كان هينتقدوا برضه الحكومة . ان القطارات دي من العصر الحجري . انا اقصد كده .
الانتقاد في مشاريع ليس لها عائد او بدون دراسات جدوي او ان هذه الاموال الطائله من الاقتراض لو صرفت علي مشاريع انتاجيه لكان هو الافضل

اما تطوير القديم فهو شئ مرحب به لكن في حدود وامكانيات المواطن العادي

لقاء مع محافظ البنك المركزي الاسبق الدكتور محمد ايو العنين قال فيه كلام مهم جدا.

كان في ضيافة زعيم الاعلام العربي الاستاذ الوطني احمد موسي و اللي عامل حرقان لكثير من الهواه يذكروه ليل نهار و خائفون من تاثيرة العظيم ✌️

رسالة لأحمد موسي
images (29).jpeg

الانتقاد في مشاريع ليس لها عائد او بدون دراسات جدوي او ان هذه الاموال الطائله من الاقتراض لو صرفت علي مشاريع انتاجيه لكان هو الافضل

اما تطوير القديم فهو شئ مرحب به لكن في حدود وامكانيات المواطن العادي
ممتاز . نمشي وراه لغاية اما نشوف . هيتقدم بالبلد ولا لا . انا اصلا من من لهم نفس رايك . انه يكون قد بدأ بالصناعة ليقوم بتمويل المشروعات التنموية . يااارب . شكرا .

الحمد الله العقاد وجد شي جديد عشان يعيب فيه ويذكرهم ان النظام هو سبب .

يعني سايب مشروع ممشى اهل مصر كله ومسكت بكم حجر فيه عيوب .

كمية السلبيه في مشاركاتك ياخي لا تطاق
استاذى العزيز ..
معلش عارفين ان الحاله النفسيه للنظام ومطبليه فى الحضيض هذه الايام .. بدليل اعلام النظام نفسه واروجوزاته الاعلاميه كلها تشاؤوم والقادم اسوا وشرح للاوضاع الصعبه والاوضاع الاقتصاديه الى بيعيشها الشعب المصري حاليا على ارض الواقع بعد عشر سنوات حكم الجنرال ونتايجها النهائيه لكارثيه سياسيا واقتصاديا ..

و مقدرين حالتك النفسيه السيئه في تحول اعلامك المطبل المفضل لديك والذي لم يستطيع هذه الفتره ان يطبل ويعرض للنظام كالسابق .. فهربت الى هنا لعلك تجد تطبيلا كما تعودت وادمنت في اعلام النظام .. فاتصدمت هنا ايضا .. من كميه التشاؤم ... معلش .. نحن نشعر بك 😰😰🤧🤧

اسفين معاليك هذا هو الواقع على الارض .. وليس ذنبنا انك كنت مخدوعا باعلام التطبيل والتعريض للجنرال ونتايج والمحصله النهائيه لانجازاته .. وهاهى النتايج على مستوى دخل الشعب والاسعار حتى من قبل الكورونا والحروب كما يحاول النظام من خلال عرائسه الاعلاميه تصوير الامر ان مصر ومستوى دخل الشعب قبل كورونا والحرب اقرب للمثاليه نتيجه انجازات الجنرال في محاوله جديده لتحميل غيره فشله الذريع بعد عشر سنوات حكم ديكتاتوري سياسي واقتصادى

وانا اعلم ان سموك اخ اماراتى عزيز و شقيق ولك الشكر والتقدير على الوقوف بجانب نظام الجنرال نفسه وانقاذه من اعلان الافلاس سابقا وحاليا ..بلسانه هو شخصيا
فلو سموك كنت مصر على نفس الجرعه التطبيله المضره للعقل كما في السابق .. ممكن حضرتك تاخذ جنرالك الاسطوره الذي انقذت نظامه ...
خذوه عندكم في الامارات
كنظام احتراف ..
فهو جنرال متخصص في اللقتصاد ورفع قيمه العمله لاى دوله متخصص جدا جدا بكلامه هو وليس تؤويلا عليه ومتخصص في السياسه والحريه وسماع الراي والراي الاخر ويقبل النقد بصدر رحب جدا جدا ويعترف باخطاءه .. خذوه لتستفيدوا منه جدا .. ولا تخاف فستصبحون نور عينه ان شاء الله 😂😂😂
ويكون الشعب المصري شاكر لكم الذي لولا القبضه الامنيه والاعلاميه والتشريغيه والقضائيه الذين يحركهم الجنرال خدمه لخلوده على الكرسي حتى الموت لكان هذا الحنرال خارج القصر من زمان ..

ولو كل هذا ليس كافيا .. ممكن حضرتك تعمل تجاهل لاى عضو ينشر اخبار عن احوال غالبيه الشعب الان ومستوى رضاهم عن احوالهم الاقتصاديه طوال العشر سنوات ..

واخر اخر حل لحالتك النفسيه السيئه عن الاوضاع الى فيها جنرالك المحبوب ونظامه .. ممكن حضرتك تعيد تشغيل حلقات قديمه لبعض العرائس الاعلاميه عن انجازات الجترال وتشغل في الخلفيه اغنيه تسلم الايادى مره
ومره اخرى تشغل اغنيه قوم نادى على الصعيدى 😂😂 عشان حضرتك تشعر بسعاده وفرح ونشوه غير طبيعيه 😂😂

ان شاء الله نسمع تحيا الامارات قريبا .. قول امين 😂😂

استاذى العزيز ..
معلش عارفين ان الحاله النفسيه للنظام ومطبليه فى الحضيض هذه الايام .. بدليل اعلام النظام نفسه واروجوزاته الاعلاميه كلها تشاؤوم والقادم اسوا وشرح للاوضاع الصعبه والاوضاع الاقتصاديه الى بيعيشها الشعب المصري حاليا على ارض الواقع بعد عشر سنوات حكم الجنرال ونتايجها النهائيه لكارثيه سياسيا واقتصاديا ..

و مقدرين حالتك النفسيه السيئه في تحول اعلامك المطبل المفضل لديك والذي لم يستطيع هذه الفتره ان يطبل ويعرض للنظام كالسابق .. فهربت الى هنا لعلك تجد تطبيلا كما تعودت وادمنت في اعلام النظام .. فاتصدمت هنا ايضا .. من كميه التشاؤم ... معلش .. نحن نشعر بك 😰😰🤧🤧

اسفين معاليك هذا هو الواقع على الارض .. وليس ذنبنا انك كنت مخدوعا باعلام التطبيل والتعريض للجنرال ونتايج والمحصله النهائيه لانجازاته .. وهاهى النتايج على مستوى دخل الشعب والاسعار حتى من قبل الكورونا والحروب كما يحاول النظام من خلال عرائسه الاعلاميه تصوير الامر ان مصر ومستوى دخل الشعب قبل كورونا والحرب اقرب للمثاليه نتيجه انجازات الجنرال في محاوله جديده لتحميل غيره فشله الذريع بعد عشر سنوات حكم ديكتاتوري سياسي واقتصادى

وانا اعلم ان سموك اخ اماراتى عزيز و شقيق ولك الشكر والتقدير على الوقوف بجانب نظام الجنرال نفسه وانقاذه من اعلان الافلاس سابقا وحاليا ..بلسانه هو شخصيا
فلو سموك كنت مصر على نفس الجرعه التطبيله المضره للعقل كما في السابق .. ممكن حضرتك تاخذ جنرالك الاسطوره الذي انقذت نظامه ...
خذوه عندكم في الامارات
كنظام احتراف ..
فهو جنرال متخصص في اللقتصاد ورفع قيمه العمله لاى دوله متخصص جدا جدا بكلامه هو وليس تؤويلا عليه ومتخصص في السياسه والحريه وسماع الراي والراي الاخر ويقبل النقد بصدر رحب جدا جدا ويعترف باخطاءه .. خذوه لتستفيدوا منه جدا .. ولا تخاف فستصبحون نور عينه ان شاء الله 😂😂😂
ويكون الشعب المصري شاكر لكم الذي لولا القبضه الامنيه والاعلاميه والتشريغيه والقضائيه الذين يحركهم الجنرال خدمه لخلوده على الكرسي حتى الموت لكان هذا الحنرال خارج القصر من زمان ..

ولو كل هذا ليس كافيا .. ممكن حضرتك تعمل تجاهل لاى عضو ينشر اخبار عن احوال غالبيه الشعب الان ومستوى رضاهم عن احوالهم الاقتصاديه طوال العشر سنوات ..

واخر اخر حل لحالتك النفسيه السيئه عن الاوضاع الى فيها جنرالك المحبوب ونظامه .. ممكن حضرتك تعيد تشغيل حلقات قديمه لبعض العرائس الاعلاميه عن انجازات الجترال وتشغل في الخلفيه اغنيه تسلم الايادى مره
ومره اخرى تشغل اغنيه قوم نادى على الصعيدى 😂😂 عشان حضرتك تشعر بسعاده وفرح ونشوه غير طبيعيه 😂😂

ان شاء الله نسمع تحيا الامارات قريبا .. قول امين 😂😂

بصراحه من غير زعل انت بتكتب كلام كثير لدرجه اقرأ اول سطرين واوقف .. حاول تختصر كلامك باربعه سطور ع الاكثر محد عنده وقت يقرا كل هذا

بصراحه من غير زعل انت بتكتب كلام كثير لدرجه اقرأ اول سطرين واوقف .. حاول تختصر كلامك باربعه سطور ع الاكثر محد عنده وقت يقرا كل هذا
لو فيه خاصيه تسجيل زى الواتس ..كان احسن لان الكلام كله لا يتعدى دقيقه قراءه اصلا ..
ولكن لو الحجه حجه وقت .. طيب حضرتك استاذي بتدخل المنتدى كثيرا .. لدرجع انك متابع اخبار عن مصر ماشاء الله .. وكتبت تحليلات واراءك كمان في شؤون مصريه .. لدرجه انك متابع لاخ هنا وقلت له كذا مره ان اخباره كله تشاؤميه .. معناه انك متابع جيد لما ينشره الاخ وغيره
كل هذا وليس عندك وقت 😂

المدارس مالهاش عائد مالى القطر ليه عائد مالى و بالعائد تبنى مدارس
بوست عبثى باحتراف طب ما المعادى كانت صحراء... مصر بتجيب 2 مليون طفل فى السنة يعنى "اللى هو اصلا فوق الطاقة المسموحة بالفترة اللى احنا فيها بس مش موضوعنا" الشخص ده هباد حاطط ارقام و خلاص عشان يقول ان المونوريل وحش طب ما انا شايف ان المونوريل فعلا وحش.......... بس مش لازم اجيب ارقام و هبد و عبثية مش فاهم ليه "اللف و الدوران"

وهو القطر بعد 15 سنة هيشيلوه؟
ما غرض "الحسبة" ؟ ان لو المشروع ماجبش تمنه فى فترة زمنية "حددها شخص ما" يبقى وحش؟
لا هفهمك يا لؤي هوا يقصد ايه عقد صيانة القطار حوالى 13سنه يعنى 13 سنه وحتى المسؤولين عن صيانتة هيرفعو أيديهم منه علشان هتكون التكلفة مرتفعة عليهم علشان هيكون تقادم واى حاجة هتعملها فيه هتكون باهظة الثمن احنا هنا مش بنتكلم عن مترو ولا قطر عادى هيرقعو فيه وكله بيستخبي احنا هنا بنتكلم عن قطار سريع فيه تكنولوجيا للركب والغلطة بفوره واحنا مسترناش فى القطر العادى الى لسه داخل الخدمة جديد مبالك بالسريع وفى البيزنس المشروع الى ميجبش تكلفتة قبل العمر الافتراضي للمعدات يبقا مشروع فاشل وهنا دور دراسات الجدوى طيب ازاى اقارن بين مشروع ناجح ومشروع فاشل كا مثال محطة الضبعه النووية الحكومة هتاخد قرض من روسيا هيتسدد فى30عام بقيمة 25مليار دولار والفوائد الى تبلغ15مليار دولار طيب العمر الافتراضي الأدنى للمعدة الى فى الحالة دى هيا المفاعل كام سنه 60سنة كحد أدنى طيب متوقع تعمل فيهم كام 300مليار دولار هل ده مشروع ناجح ولا فاشل اكيد ناجح ونسقف للحكومة وندعى الله تعرف تسوق كهربة المفاعل 👏👏👏👏
نيجى بقا للقطار هناخد قرض 17مليار هنسدهم فى15 سنه مش عارفين ازاى لأن الأرقام دى مستحيل نحققها غير بعد عدد سنين كبير المهم اننا هنسدهم بطريقة او بأخرى فى الوقت الى عمر المعده فى الحالة دى حسب ما كل الدول المحترمة اجمعت من 15الى20 - 25سنه بحد أقصي يعنى لما القرض يخلص هيكون عمر المعدات خلاص بينتهي هل ده من وجهة نظرك مشروع ناجح او فاشل وانا هنا بتكلم على الجدوى الاقتصادية من ناحية اقتصادية بحته مش على الجدوى الشعبية والبروباجندا أحكم بنفسك وهل المسار الى هما مستهدفينه عنده إمكانية من تحقيق العوائد دى على شرط بعد مرور العمر الافتراضي هتحتاج تشتري قطرات جديدة وتلف فى نفس الدايرة؟

لا هفهمك يا لؤي هوا يقصد ايه عقد صيانة القطار حوالى 13سنه يعنى 13 سنه وحتى المسؤولين عن صيانتة هيرفعو أيديهم منه علشان هتكون التكلفة مرتفعة عليهم علشان هيكون تقادم واى حاجة هتعملها فيه هتكون باهظة الثمن احنا هنا مش بنتكلم عن مترو ولا قطر عادى هيرقعو فيه وكله بيستخبي احنا هنا بنتكلم عن قطار سريع فيه تكنولوجيا للركب والغلطة بفوره واحنا مسترناش فى القطر العادى الى لسه داخل الخدمة جديد مبالك بالسريع وفى البيزنس المشروع الى ميجبش تكلفتة قبل العمر الافتراضي للمعدات يبقا مشروع فاشل وهنا دور دراسات الجدوى طيب ازاى اقارن بين مشروع ناجح ومشروع فاشل كا مثال محطة الضبعه النووية الحكومة هتاخد قرض من روسيا هيتسدد فى30عام بقيمة 25مليار دولار والفوائد الى تبلغ15مليار دولار طيب العمر الافتراضي الأدنى للمعدة الى فى الحالة دى هيا المفاعل كام سنه 60سنة كحد أدنى طيب متوقع تعمل فيهم كام 300مليار دولار هل ده مشروع ناجح ولا فاشل اكيد ناجح ونسقف للحكومة وندعى الله تعرف تسوق كهربة المفاعل 👏👏👏👏
نيجى بقا للقطار هناخد قرض 17مليار هنسدهم فى15 سنه مش عارفين ازاى لأن الأرقام دى مستحيل نحققها غير بعد عدد سنين كبير المهم اننا هنسدهم بطريقة او بأخرى فى الوقت الى عمر المعده فى الحالة دى حسب ما كل الدول المحترمة اجمعت من 15الى20 - 25سنه بحد أقصي يعنى لما القرض يخلص هيكون عمر المعدات خلاص بينتهي هل ده من وجهة نظرك مشروع ناجح او فاشل وانا هنا بتكلم على الجدوى الاقتصادية من ناحية اقتصادية بحته مش على الجدوى الشعبية والبروباجندا أحكم بنفسك وهل المسار الى هما مستهدفينه عنده إمكانية من تحقيق العوائد دى على شرط بعد مرور العمر الافتراضي هتحتاج تشتري قطرات جديدة وتلف فى نفس الدايرة؟
ايرادات القطار هتبقي بالجنيه فايراداته كده كده مش هتساهم فالتسديد
معرفش وضع قطار النقل ايه بقا

ال17 مليار دول كلهم تمن القطارات بس" ولا تمن المشروع كله؟
انت طالما بتجيب تمن التصليح و التشغيل فا انت كده فى السليم
ماتقنعنيش يا اخويا ان كل شبر فى القطارات هيتغير فى ال 15/20 سنة اللى جايين وحتى لو هتغير فا انت طول ما فى تسعير "عادل" لتشغيل القطر مش زى زمان التذكرة بجنية و الوزارة تبقى عليها ديون بمليارات عشان التسعيره غلط و "غباء ادارى" بيكهل القطورات

فى خبر انا كنت شوفته و نسيت والله اجيبه هنا..... بس المشروع ده هيحل المخاوف عند البعض "المحترم"

تأسيس "نيرك" لصناعات السكك الحديدية بين "المنطقة الاقتصادية" والصندوق السيادي​

تأسيس "نيرك" لصناعات السكك الحديدية بين "المنطقة الاقتصادية" والصندوق السيادي

الشركة الوطنية المصرية لصناعة السكك الحديدية (NERIC)

والهدف الرئيسي من تأسيس الشركة هو إنشاء مجمع صناعي لصناعات السكك الحديدية في مصر، وخاصة الوحدات المتحركة بالجر الكهربائي، على مساحة حوالي ٣٠٠ ألف متر مربع في المنطقة الصناعية بشرق بورسعيد المنطقة الاقتصادية لقناة السويس.

من منطلق التوجه العام للدولة والقيادة السياسية بشأن دعم التنمية الاجتماعية والاقتصادية وخلق فرص عمل، ومن منطلق تحقيق الأهداف الموضوعة لرؤية مصر ٢٠٣٠، سيكون المجمع الصناعي لشركة نيريك حجر الزاوية الرئيسي تنفيذ خطة شاملة لتطوير وتحديث عناصر منظومة النقل وصناعات السكك الحديدية.

يوجد عدد كبير من مشاريع البنية التحتية للسكك الحديدية قيد الدراسة والتصميم أو التنفيذ وهو ما يشير إلى زيادة الدور الذي سيلعبه قطاع السكك الحديدية في السنوات القادمة.

تسعى شركة نريك إلى تعميق وتوطين صناعة السكك الحديدية بعمق في مصر والاستفادة من الخبرات العالمية في هذا المجال ونقلها للأيدي العاملة المصرية.

bandicam 2022-08-29 03-49-04-395.jpg

bandicam 2022-08-29 03-49-17-659.jpg

bandicam 2022-08-29 03-55-00-083.jpg

توطين صناعات السكك الحديدية
من المتوقع زيادة عدد الوحدات المتحركة على خطوط المترو بأكثر من ألف وحدة تقريباً في العشر سنوات القادمة وإعادة تأهيل ما يقرب من ألف وحدة أخرى. ذلك بالإضافة إلى مشروعات السكك الحديدية من قطارات المسافات الطويلة والقطار السريع الذي يتوقع ان تصل الى ألف وحدة أخرى.
يهدف مشروع "نيرك" إلى تعميق وتوطين صناعة السكك الحديدية في مصر وخاصة الوحدات المتحركة بالجر الكهربائي

بما يؤمَّن متطلبات الدولة المصرية في هذا الشأن
،
وزيادة القدرة على التصدير إقليمياً ودولياً
حيث تستهدف الدولة إنشاء قاعدة صناعية مجهزة تكنولوجياً ولوچيستياً في هذا القطاع لاستقبال الشركات العالمية من أصحاب التكنولوجيا في مجال صناعة مركبات السكك الحديدية ومستلزماتها وإنتاجها محلياً.

بالقرب من مجمع المصانع الخاص بشركة نيريك سوف يتواجد هناك منطقة صناعية متكاملة بمنطقة شرق بورسعيد، مما يتيح المزيد من الدعم في مجالات اللوجستيات والتدريب والعديد من التخصصات الأخرى.

سوف يتم عمل برنامج تدريب لتطوير وتنمية الموردين المحليين على أساس تلبية الاحتياجات الخاصة بهم وببناء قاعدة التوريدات المحلية ومن ضمن برنامج التدريب:

• تطوير الأعمال وريادة الأعمال.
  • إدارة المشاريع.
  • نظم إدارة الجودة.
  • الجوانب البيئية والصحية والسلامة الصناعية.
  • إدارة العمليات والهندسة الصناعية.
و يشمل أيضا تطوير المصنعين المحليين في مجال صناعات السكك الحديدية طبقا لأحدث المعاير الدولية.
يتبع برنامج نيريك لتوطين صناعات السكك الحديدية نهجاً مرحلياً نحو تحقيق هدف طموح طويل الأجل يتمثل في الوصول الى تصنيع منتج محلى بنسبة ٥٠% خلال السنوات العشر القادمة.

ال17 مليار دول كلهم تمن القطارات بس" ولا تمن المشروع كله؟
انت طالما بتجيب تمن التصليح و التشغيل فا انت كده فى السليم
ماتقنعنيش يا اخويا ان كل شبر فى القطارات هيتغير فى ال 15/20 سنة اللى جايين وحتى لو هتغير فا انت طول ما فى تسعير "عادل" لتشغيل القطر مش زى زمان التذكرة بجنية و الوزارة تبقى عليها ديون بمليارات عشان التسعيره غلط و "غباء ادارى" بيكهل القطورات

فى خبر انا كنت شوفته و نسيت والله اجيبه هنا..... بس المشروع ده هيحل المخاوف عند البعض "المحترم"

تأسيس "نيرك" لصناعات السكك الحديدية بين "المنطقة الاقتصادية" والصندوق السيادي​

وما هوا التسعير العادل من وجهة نظرك الى هوا كام يعنى لو سعر التذكرة بمليون جنيه يبقا لازم اسعر بالسعر ده فى حاجه اسمها دراسة جدوى يا بشر و اه بعد20سنه كل مسمار هيتغير اما بخصوص نيرك انا اعرفها كويس جدا وعارف كل تفصيلها وكتبت عنها من سنتين بس مش ده الغرض من انشائها وللأسف بتواجه قلة طموح زيها زى اغلب المشاريع المصرية غالبا بينسو هما ابتدوها ليه 😅
انا هفهمك اثيوبيا عملت خط سكة حديد مع جيبوتى فى 2016 علشان يكسر عزلة اثيوبيا التجارية بس كانت جدوتة الاقتصادية ضعيفة وكانت بتخطط انها تمد الخط ده لاغلب الدول الافريقة بحيث انها فى المستقبل تتحكم فى حركة التجارة للدول الافريقة وتبقا مدخل جديد لافريقا مصر قررت انها تنافسها فى الموضوع ده بحيث اننا نسبقهم فى الوصول للدول الافريقة علشان كدة كان فيه زيارة لجنوب السودان فيه دول تانية فى الطريق مصر بكدة هتكسب ولاء الدول دى لما حركة التجارة هتكون من عندك تحديدا" التجارة الى هتروح لاوروبا من دول افريقيا صاحبة العمالة الرخيصة جدا" والى اغلب الدول هتروح تفتح فيها مصانع فى المستقبل بعد ازمة كورونا او الى فاتحين اصلا" وبعد كدة اثيوبيا مش هيكون قدمها غير حلين يا تربط معاك او ترفض وخطها لا يتم تطوير مراحل جديدة له زى معملنا معاهم فى الكهرباء وبناء السدود فى الدول الى جمبهم علشان تنافسهم احنا تحركتنا اسرع منهم وبنخيرهم يتكونو معانا يا اما هنافسكم وعندنا مصنع جديد اتفتح لتوطين صناعة السكة الحديد (شركة نيرك )الجديدة يعنى مش هنصرف كتير لا احنا ولا الدول الى هتتعاون معانا عكسهم وكلو بيحاول يشتغل بسرعة علشان اتفاقية التجارة الحرة بين الدول الافريقية هتفتح 2021 يعنى مش هيكون فيه رسوم ولا جمارك لو الدول دى فضلت حبيسة لاثيوبيا هتتحكم فى التجارة الداخلة والخارجة لكن لما مصر تنافس والمصانع المصرية كمان تنافس هتجنن اثيوبيا فلوس كتيرة جدا" والى هيتحكم فيها فى المستقبل هيقش علشان كدة كلو بيتصارع عليها بس احسن دولة تصلح معبر هيا مصر علشان كدة اثيوبيا خايفة لان الدول الافريقية هتختارها تكلفة اقل وسرعة انشاء و سهولة الوصول للاسواق الاوروبية فلوس كتير لا تتخيلها عاملة زى الغاز كدة بالظبط الى هيلحق هيقش ومدام التحركات علنيه كدة يبقا خلاص قطعنا الشرط فى البسين ومدام عادتنى هنطلك فى اى مصلحة
مصادر

+

+
+

وما هوا التسعير العادل من وجهة نظرك الى هوا كام يعنى لو سعر التذكرة بمليون جنيه يبقا لازم اسعر بالسعر ده فى حاجه اسمها دراسة جدوى يا بشر و اه بعد20سنه كل مسمار هيتغير
التسعيره يحطها الناس "المختصة بالشأن" مش انا ولا عبده حناكة اللى على تويتر
قشطة تتغير بس التغيير مش هيبقى "باهظ" لانك انت اللى بتصنعها المشروعين بيكملو بعض
اما بخصوص نيرك انا اعرفها كويس جدا وعارف كل تفصيلها وكتبت عنها من سنتين بس مش ده الغرض من انشائها وللأسف بتواجه قلة طموح زيها زى اغلب المشاريع المصرية غالبا بينسو هما ابتدوها ليه 😅
لا يا باشا هو ده فعلا هدفها تصنيع و تصليح و بعد فترة تصدير

bandicam 2022-08-29 04-17-07-824.jpg

bandicam 2022-08-29 04-17-15-417.jpg

bandicam 2022-08-29 04-17-27-982.jpg

bandicam 2022-08-29 04-17-30-686.jpg

اظن و الله اعلم ان قلة الطموح جاى بسبب "قلة السيولة" بس هو كا طموح "كلى" فا هو موجود و متنساش ان "المهندس ميكى بتاع مفيش مشاريع لرجال الاعمال المحترمين" موجود فى المشروع.....و الحمد الله فى شركات كورية دول ناس بتوع شغل.... و كندية و انجليزية و دول ناس بتاع فلوس

عودة
أعلى