بـوابة مصـر الأقتصادية

خلاص هنجيب رئيس يبني في كل شارع مستشفي و المرضي تنتقل ليهم بالهيلكوبتر بدون كباري و لا طرق ، و طظ في الناس اللي بتتفرم في حوداث الطرق كمان.

و لا اعلم ما علاقة احتياج الناس للمستشفيات بالكباري ، يعني اختار حاجة واحدة فقط و الباقي ممنوع مثلا.

لو كانت سهولة بناء المستشفى كسهولة بناء الكوبري كنت هتلاقي ماكثر المستشفيات. شوف بنفسك اسعار الاجهزة الطبية المستوردة كام و قارنها بشوية طوب و خرسانة من شركات محلية و عمالة رخيصة.

شوف تكلفة تشغيل المستشفى يوم واحد بتتكلف و تكليفة تشغيل سرير واحد فقط.

شوف مثلا شوية عمليات الصيانة لاي جهاز بتكلف كام و شوف و شوف....

دة غير ان عندك اصلا عجز في الأطباء.

و لسه شايف مقال بريطاني بيتكلم علي سرقة بريطانيا للأطباء من الدول الفقيرة اللي عندها عجز طبي زي الهند و باكستان و مصر و نيجيريا...
صحيح صعب بناء مستشفيات وتجهيزها كويس سهل بناء مدن سياحيه بدون سياح وقصور رئاسيه و100 الف كبري في منطقه واحده وقطار كهربائي بمليارات في الصحراء

من يومين تم اغلاق مستشفي سرطان للأطفال في طنطا بسبب نقص التمويل

مشكلتك مثل مشكله من يدير هذا البلد لا يهتم ببناء الانسان صحه وتعليم بل يهتم ببناء الحجاره ولوازم الفشخره لتسويق نفسه لذلك مهما بنو طالما حال الانسان لم يتغير للأفضل سيصبح هذا البناء في خطر

نسيت اذكر هذا الشي بسبب انه تخصصي.

كان المفروص من عهد مبارك كمان. يتعمل منظومة ربط المستشفيات و خط ساخن لمعرفة الاماكن المتوفر في المستشفيات و كان المفروض بعد كدة يتعمل موقع إليكتروني يربط الدنيا ببعضها و تقدر الناس بسهولة تعرف المستشفى اللس هتكون فاضية و تستقبل الحالة

لكن بسبب الفساد و الروتين و سيطرة المستشفيات الخاصة المنظومة لم تري النور.

محافظ الشرقية عمل محاولة بردوا سابقا لربط مستشفيات للمحافظة و توفير خط ساخن لكن المشروع لم يري النور.

و هناك كوراث اكبر في ان بعض المستشفيات بيكون فيها مكان لكن بسبب الفساد بيرفضوا الحالات 😓

منظومة محتاجة الحرق

نسيت اذكر هذا الشي بسبب انه تخصصي.

كان المفروص من عهد مبارك كمان. يتعمل منظومة ربط المستشفيات و خط ساخن لمعرفة الاماكن المتوفر في المستشفيات و كان المفروض بعد كدة يتعمل موقع إليكتروني يربط الدنيا ببعضها و تقدر الناس بسهولة تعرف المستشفى اللس هتكون فاضية و تستقبل الحالة

لكن بسبب الفساد و الروتين و سيطرة المستشفيات الخاصة المنظومة لم تري النور.

محافظ الشرقية عمل محاولة بردوا سابقا لربط مستشفيات للمحافظة و توفير خط ساخن لكن المشروع لم يري النور.

و هناك كوراث اكبر في ان بعض المستشفيات بيكون فيها مكان لكن بسبب الفساد بيرفضوا الحالات 😓

منظومة محتاجة الحرق
جدتي الله يرحمها توفت بسبب الاهمال الطبي ونقص اللوازم الاساسيه في المستشفيات ورغم انها مستشفي خاصه افضل من الحكومي

كفاءة تشطيب ممشي أهل مصر
عشان لما قولك يا @batteryneon ان الكل متخوف من اداره الدوله للعاصمه ومعظم المشاريع عشان كله سلق بيض مفيش اي كفاءه اداريه وتشغيليه

مشاهدة المرفق 509800

الحمد الله العقاد وجد شي جديد عشان يعيب فيه ويذكرهم ان النظام هو سبب .

يعني سايب مشروع ممشى اهل مصر كله ومسكت بكم حجر فيه عيوب .

كمية السلبيه في مشاركاتك ياخي لا تطاق

الحمد الله العقاد وجد شي جديد عشان يعيب فيه ويذكرهم ان النظام هو سبب .

يعني سايب مشروع ممشى اهل مصر كله ومسكت بكم حجر فيه عيوب .

كمية السلبيه في مشاركاتك ياخي لا تطاق
تري راسك المربع لن يفهم المغزي من الأمور خليك متابع صفحه انجازات واعجازات مناسبه للسطحيين من العامه

حتي العربيه بتطقطق

ما كانت المداس والطرق والكباري عبارة عن نكته . هوا ايه اللي بيحصل ؟ ييجي يمين ييجوا شمال . ييجي شمال ييجوا يمين . لا حول الله يارب . بدل ما الفرعون ينتقد بأدب . بقوا بيألفو عليه امثال ونكت .
إقراء مره ثانيه

مش كل حاجة بيعملها الغرب بتبقي في محلها . ومش كل حاجة بيعملها الغرب بتبقي لايقة علينا او تنفعلنا . ياااارب ياسيادة الرئيس تكون خطتك للتقدم مطروحة وجاهزة . ساعتها معاه في انه يمد فترة حكمه . زي النكت بالظبط اللي بيطلعوها علي الرئيس . لازم ان جم للحق يطلعوها عالباقي من الساسة . اللي هوا اصلا حتي لو جاه حد مكان الرئيس هينتقد ويبوظ كل شيء عمله الرئيس اللي قبله . وكل شوية تنطيط هنا وهنا زي ماحنا فاكرين علي كل شيء بيحصل في مصر . واكتر من ٣٠ حزب في البلد . انا بقي نفسي ننتهج اسلوب جديد مع الرؤساء سواءا الرئيس عبدللفتاح السيسي او غيره . انه ليه السمع والطاعة . بس مستقبل البلد وتقدمها في كل المجالات اكبر من الشعب واكبر من الجيش واكبر من الرئيس . لان دي هيا بلد الحضارة واقدم دولة في العالم . مينفعش تبقي بالمنظر المهين ده . ترسانات بحرية مهولة وبترول وغاز وكل ده دخله مش معروف فين . لازم نفوقوا ياجماعة لبلدنا . لانها جميلة والله بس السكوت لغاية كدة كفاية . نختار المسار للدستور والقوانين وطريقة الحكم . ونقويه بزيادة ونفرض عليه التقدم فرض . وهوا في مكانه غصب عنه كرئيس . انا مش بقول ثورة والله العظيم مش بكدب . ان بقول ان غفلت عينيه نفكره بانها بلد الفراعنة وبلد العظماء . انا مش بقول ثورة ولكن تجديدا للعهد .

انا مش عارف قارة افريقيا ليه منقومهاش معانا تبقي دول قوية والدول الشقيقة والصديقة اللي من الاسلام ومن غير الاسلام . دنا حتجنن من تضييع الفرص الغيييييير مسبوقة . الاقتصاد يعني التبادل التجاري . فين احنا من دول افريقيا اللي حالها حالنا علنا على الاقل .

الدنيا فرص ويلا بينا نقوم .

عودة
أعلى