مصر تتفاوض علي شراء 5 غواصات كرواتية قزمية

مثل ما قلت إن اتت الفرنسية او الكورية فكلها خير وبركه للقوات البرية بإذن لله

استمتعت بالنقاش معاك اخوي إسلام .. تقبل تحياتي وأشواقي
ربنا يوفق القياده في المملكهً لاختيار الأفضل

و انا تشرفت بالنقاش مع يا اخي المحترم
تحياتي و احترامي لشخصك الكريم

صفقة مخيبة للامال ..
انا محلط بسبب الصفقة دى
الاتجاه الافضل يكون للغواصات الديزل العادية
ويكون تجاه روسيا او الصين هاشترى منتج ممتاز وبسعر رخيص
خيار مثل هذا غير موفق اساسا مراقبة المياة تكون افضل بالقطع الكبيرة الديزل للبقاء فتره معقولة تحت الماء والمدى الكبير لطول السواحل خاصة انه لدينا سواحل عميقة
يارب الصفقة لا تتم
كده الدكتور عادل جاله ٢ احباط الشهر دا
باكستاني و كرواتي :D
احباط كمان و نقفل الجيش و نفتح كشك سجاير.... مانقدرش علي إحباطك يا كبير

بيقدروا تمنها بحوالي 50 مليون دولار .. احنا ممكن نقرص عليهم شوية في السعر ونجيب دستة ولا حاجة بنص مليار :D

قصدك نشتري خرطوشه غواصات :D
بقالك يومين افكارك خارج الصندوق :D

الموقع الرسمي مش جايب سيرة الغواصة خالص للاسف
عموما هي لسه جديدة وظهرت في 2015

زوارق الدورية الحديثة ظريفة عندهم جدا

كنت عايز اقول كده فعلا
امبارح كانً يوم تاريخي لموقع الشركه عملو traffic ماتعملش في تاريخ كرواتيا الالكتروني
مصر كلها دخلت عليه
دول لو عملو غرف chat هايكسبو بلا غواصات بلا زوارق

بمناسبه الزوارق : مش بنتكلم علي ال King class ?

امبارح كانً يوم تاريخي لموقع الشركه عملو traffic ماتعملش في تاريخ كرواتيا الالكتروني
مصر كلها دخلت عليه

إيه الكينج كلاس دي ؟؟؟؟

مصر كلها دخلت عليه

؛ث:
اقتصادي من يومك

؛ث:
اقتصادي من يومك
بقت instinct ya man الأفكار بتيجي لوحدها :D
خلي الناس الكرواتيين يشتغلوا دا تقريبا احنا اول زبون في تاريخهم كله
و الموقع قبل هوجه المصريين زاره ٢ صاحب الشركه وًمصمم الموقع

:D

خلي الناس الكرواتيين يشتغلوا دا تقريبا احنا اول زبون في تاريخهم كله
و الموقع قبل هوجه المصريين زاره ٢ صاحب الشركه وًمصمم الموقع

:D
:هه:
انت مش طبيعي انا على الارض من الضحك
اصل معاك حق

اولا مرحبا باستاذنا ومعلمنا الكبير
ثانيا هذة النوعية اتجه لها عندما اكتفى من ادخال ما احتاجة من الغواصات العادية
مثلا نحن فى حاجة ل 4 غواصات اخرى على اقل اقل اقل تقدير 4 غواصات لن تكفى خاصة انك ستخرج الروميو من الخدمة قريبا
فما نحتاجة هو من 8 الى 12 غواصة ديزل وبهذا لن اخصص شئ للميسترال فمرافقة الغواصات للحاملات ليس شئ دائم خاصة فى التحرك لمسافات لعدم قدرتها على موةاكبة سرعة احاملة وطاقمها
مصر كانت فى فتره من الفترات تعتمد على 12 غواصة وهذا هو المقدار الافضل من ناحية العدد لتلبية المتطلبات خاصة مع الاوضاع الحالية
هذا له الاولوية وبعدها ممكن افكر فى ادخال غواصات قزمية للمساعدة مش اكتر وليست عامل رئيسي يمكن الاعتماد عليه بشكل اساسي
فكما ذكرت فى السابق امكاناتها من حيث البقائية ولا عمق الغطس والتسليح ولا التجهيز لا تؤهلها لتكون شئ رئيسي يعتمد عليه
وعامل بصمتها غير مهم خاصة مع التطور الحالى ويمكن كشفها ومجرد انها لو ضربت اى شئ سيتم كشفها بسهولة
ماذا سيفيدنى عامل الشبحية امام باقى المتطلبات ؟
لو واجهت هذة الغواصة عدو متقدم لا تستطيع ان تظل تحت الماء ولا تستطيع المناورة فى مسافات للهروب وجمع المعلومات

بختلف معاك يا ريس
التنوع لا يعني الاستغناء عن الغواصات الديزل
لما استخدمنا لنشات الصواريخ في وقت كان تعتبر المدمرات المذخمة بالأسلحة هي المسيطرة واستطاع لنش الصواريخ إغراق المدمرة وتغيرت المفاهيم العسكرية والخطط

حين استخدموا الأر بي جي مقابل الدبابات وكانت الخسائر كبيرة للعدو مقابل سلاح خفيف مع جندي

يمكنك ان تفرض خطتك القتالية ان وظفت الأسلحة بشكل سليم واستخدامتها كما ينبغي

الفكر العسكري لا يعتمد علي الحجم الضخم والبقائية الطويلة خاصة لو الاستخدام قريب من سواحلك ولغرض انتظار الأهداف الثمينة وضربها

:هه:
انت مش طبيعي انا على الارض من الضحك
اصل معاك حق
:D و الله دا احنا لينا الجنه
باكستان مش لاقيه حد يشتري الصرصار ندخل وًنشتري و ننضم لنادي العظماء : مصر و سريلانكا و باكستان :D مجلس أمن الصرصار الطاءرً
كرواتيا عمرها ماباعتً حاجه نروح نشتري و ندعم اخواتنا الكراواتينييين
همً يضحك :D

بختلف معاك يا ريس
التنوع لا يعني الاستغناء عن الغواصات الديزل
لما استخدمها لنشات الصواريخ في وقت كان تعتبر المدمرات المذخمة بالأسلحة هي المسيطرة واستطاع لنش الصواريخ إغراق المدمرة وتغيرت المفاهيم العسكرية والخطط
حين استخدموا الأر بي حي مقابل الدبابات وكانت الخسائر كبيرة العدو مقابل سلاح خفيف مع جندي

يمكنك ان تفرض خطتك القتالية أو وظفت الأسلحة بشكل سليم واستخدامها كما ينبغي

الفجر العسكري لا يعتمد علي الحجم الضخم والبقائية الطويلة خاصة لو الاستخدام قريب من سواحلك ولغرض انتظار الأهداف الثمينة وضربها
المشكلة ان التكفير على هكذا مديات قريبة مقلق
المفروض الاعتماد على منع دخول القطع تماما لنطاق 100 كلم مثلا بمعدات كالباستيون مع تغطية الاسطول الرئيسي ايا كان المكون لان هذا هو الدور الاساسي و حياكل تكلفة تشغيل مرعبة
لكن هي خطوة موفقة اراها in case حصل امر ما
كلنا ثقة ان بناء باقي الاسطول سيكون جيد جدا لكن الصبر فالموضوع يحتاج عمل عملاق لن نراه الا على بداية العقد القادم على الاقل
اهم ما في البحرية الآن كخطوة قادمة متوقعة كتعاقد هي قطع ال AAW ما هو مؤهلاتها و رادراتها و انظمتها الاليكترونية .. خلاياها .. هل سيترك لها خاصية الضرب البري البعيد المدى و بماذا

التعديل الأخير:
باكستان مش لاقيه حد يشتري الصرصار ندخل وًنشتري و ننضم لنادي العظماء : مصر و سريلانكا و باكستان :D مجلس أمن الصرصار الطاءرً
انا على فكرة شايفها قطعة حلوة مواصفتها مش بطالة و التصميم كويس
يعني مثلا ممكن تعمل حركة صياعة و تجيب الطوربيد ال extended range اللي واخداه الامارات من المانيا او فرنسا مش فاكر و وضعتها على لنش معين
و تحطه على الغواصة دي و يبقى معاك بطارية باستيون في الاعماق
او توقف تقدم حاجة من عند سوسو بدري بيها لو في عمليات بحرية كبيرة
اشطه يعني

انا على فكرة شايفها قطعة حلوة مواصقتها مش بطالة و التصميم كويس
يعني مثلا ممكن تعمل حركة صياعة و تجيب الطوربيد ال extended range اللي واخداه الامارات من المانيا او فرنسا مش فاكرو ووضعتها على لنش معين
و تحطه على الغواصة دي و يبقى معاك بطارية باستيون في الاعماق
او توقف تقدم حاجة من عند سوسو بدري بيهالو في عمليات بحرية كبيرة
اشطه يعني

انا مشً معترض علي الغواصه .. انا مستغرب كرواتيا
لاكن أكيد الموصفات هاتناسب المهمه اللي جايه علشانها اينً كانت ...
فكرت التوربيد extended range دي كويسه طبعا
بصً في نقطه بسيطه يا ريت نكون علشان كده رحنا كرواتيا : نقل تكنولوجيا
بلد زي كرواتيا مصر اول و اخر زبون ليها تقريبا مش هاترفض تنقلك تكنولوجيا لانها نوعا ما محتاجالك و المفاوضات هاتكون أسهل كتييييييير
يمكن دا السبب وً لو مافكرناش كدا يبقي عندنا مشكله جديده تضاف لباقي المشاكل

انا مشً معترض علي الغواصه .. انا مستغرب كرواتيا
لاكن أكيد الموصفات هاتناسب المهمه اللي جايه علشانها اينً كانت ...
فكرت التوربيد extended range دي كويسه طبعا
بصً في نقطه بسيطه يا ريت نكون علشان كده رحنا كرواتيا : نقل تكنولوجيا
بلد زي كرواتيا مصر اول و اخر زبون ليها تقريبا مش هاترفض تنقلك تكنولوجيا لانها نوعا ما محتاجالك و المفاوضات هاتكون أسهل كتييييييير
يمكن دا السبب وً لو مافكرناش كدا يبقي عندنا مشكله جديده تضاف لباقي المشاكل
معتقدش التكنولوجيا كنقل هوا المستهدف
طب ما انقل تكنولوجيا صاروخ بحري و انجز امر الفريم الغلبانة مع اليونان مثلا
على حسب توقعي و الله اعلم امرين - السعر - و ان القطع دي جاهزة و منتظرة التسليم
و ارجو التصحيح لو حد لديه معلومات

المشكلة ان التكفير على هكذا مديات قريبة مقلق
المفروض الاعتماد على منع دخول القطع تماما لنطاق 100 كلم مثلا بمعدات كالباستيون مع تغطية الاسطول الرئيسي ايا كان المكون لان هذا هو الدور الاساسي و حياكل تكلفة تشغيل مرعبة
لكن هي خطوة موفقة اراها in case حصل امر ما
كلنا ثقة ان بناء باقي الاسطول سيكون جيد جدا لكن الصبر فالموضوع يحتاج عمل عملاق لن نراه الا على بداية العقد القادم على الاقل
اهم ما في البحرية الآن كخطوة قادمة متوقعة كتعاقد هي قطع ال AAW ما هو مؤهلاتها و رادراتها و انظمتها الاليكترونية .. خلاياها .. هل سيترك لها خاصية الضرب البري البعيد المدى و بماذا

مين قال ان التفكير علي المستوي القريب

هيكون عندك الدولفين وانا علي يقين ان فيه صفقة روسية لن تقل عن 4 غواصات

انت مسرح العمليات عندك كبير

عندك سواحل علي المتوسط عندك البحر الأحمر ومدخل ميناء إيلات لازم تقفله وومكن اعمل شغل بالقطعة دي علي ميناء إيلات وعندك منصات غاز في البحرين الأبيض والأحمر هتحتاج تأمين سطح واعماق

التنوع كويس وان يكون عندك قطع في العمق كبيرة سواء علي سطح المياه او الاعماق وبالقرب من المياه الإقليمية وبالاضافة الي قوات تأمين السواحل

3 خطوط مواجهة افضل من 2

مين قال ان التفكير علي المستوي القريب

هيكون عندك الدولفين وانا علي يقين ان فيه صفقة روسية لن تقل عن 4 غواصات

انت مسرح العمليات عندك كبير

عندك سواحل علي المتوسط عندك البحر الأحمر ومدخل ميناء إيلات لازم تقفله وومكن اعمل شغل بالقطعة دي علي ميناء إيلات وعندك منصات غاز في البحرين الأبيض والأحمر هتحتاج تأمين سطح واعماق

التنوع كويس وان يكون عندك قطع في العمق كبيرة سواء علي سطح المياه او الاعماق وبالقرب من المياه الإقليمية وبالاضافة الي قوات تأمين السواحل

3 خطوط مواجهة افضل من 2
انا خوفي من التكلفة
لانك بالشكل دا اخاف انك متقدرش تفكر في اسطول الميسترال بشكل مثالي كما كنا تعتقد

وجهة نظري ان عمل الاسطول في المياه العميقة حيكون كافي للتغطية حتى داخل الحيز البري لو اتعمل صح و باساس تنوع و اسلوب عمل الاسطول تقدر تغطي كل نطاقك البحري في هيكلة واحدة
ليه بقول كده لانك لو قارنت مجموعة بحرية ضاربة من الناتو في مكان معين حتلاقيها بتغطي بكل عملياتها النطاق اللي هيا فيه ، طبعا شتان في النهاية الامكانات لكن دا المفهوم العام
و بما ان دا مش بالضرورة يعترض مع خلق نطاق آخر للدفاع الساحلي سواء بغواصات قزمية او بطارية ساحلية او حتى استخدام الغوصات الصغيرة دي في عمليات اغارة صامتة
لكن هوس الماضي و اخطاءه هوا اللي بيخوف الواحد مش اكتر لان لو 5 قطع ب 250 مليون و انت لسه بتني اسطول المفروض لوحده يشيل الليلة و بعدين هات الدفاع الساحلي حقلق و اعتقد هنا راي الدكتور عادل
لكن كقطع عموما و امكانات و فكر اكتر من نطاق عسكري دفاعي لا اعتراض متفين جدا يا ريت زيادة المهم stay the course

التعديل الأخير:
اولا مرحبا باستاذنا ومعلمنا الكبير
ثانيا هذة النوعية اتجه لها عندما اكتفى من ادخال ما احتاجة من الغواصات العادية
مثلا نحن فى حاجة ل 4 غواصات اخرى على اقل اقل اقل تقدير 4 غواصات لن تكفى خاصة انك ستخرج الروميو من الخدمة قريبا
فما نحتاجة هو من 8 الى 12 غواصة ديزل وبهذا لن اخصص شئ للميسترال فمرافقة الغواصات للحاملات ليس شئ دائم خاصة فى التحرك لمسافات لعدم قدرتها على موةاكبة سرعة احاملة وطاقمها
مصر كانت فى فتره من الفترات تعتمد على 12 غواصة وهذا هو المقدار الافضل من ناحية العدد لتلبية المتطلبات خاصة مع الاوضاع الحالية
هذا له الاولوية وبعدها ممكن افكر فى ادخال غواصات قزمية للمساعدة مش اكتر وليست عامل رئيسي يمكن الاعتماد عليه بشكل اساسي
فكما ذكرت فى السابق امكاناتها من حيث البقائية ولا عمق الغطس والتسليح ولا التجهيز لا تؤهلها لتكون شئ رئيسي يعتمد عليه
وعامل بصمتها غير مهم خاصة مع التطور الحالى ويمكن كشفها ومجرد انها لو ضربت اى شئ سيتم كشفها بسهولة
ماذا سيفيدنى عامل الشبحية امام باقى المتطلبات ؟
لو واجهت هذة الغواصة عدو متقدم لا تستطيع ان تظل تحت الماء ولا تستطيع المناورة فى مسافات للهروب وجمع المعلومات
انت بتبالغ اووي بصراحة ، ومع احترامي ليك الرجالة في القوات المسلحة عارفين بيعملوا ايه؟
اكتر مني ومن اي حد في المنتدي.
تحياتي

ومتنساش الميج 35 ،، والرافال ، احنا بنفك عنوسة اي سلاح وعلشان كده ربك بيبارك.
ههههههههههههههه؛ث:

معتقدش التكنولوجيا كنقل هوا المستهدف
طب ما انقل تكنولوجيا صاروخ بحري و انجز امر الفريم الغلبانة مع اليونان مثلا
على حسب توقعي و الله اعلم امرين - السعر - و ان القطع دي جاهزة و منتظرة التسليم
و ارجو التصحيح لو حد لديه معلومات
كلامك صح و التسليم السريع هوا غالبا اللي خلانا نروح لكرواتيا
لاكن دا هايرجعنا لسوءال : هل مصر في حاجه عملاتيه ملحه للأقزام الخمسه؟ وًماهي تلك الحاجه ؟ و طبعا ٩ صفحات لغايه دلوقتي محدش قدر يحدد السبب

عودة
أعلى