مصر تتفاوض علي شراء 5 غواصات كرواتية قزمية

ما انتا لو حبيت تحسيبها هانروج كرواتيا ليه يعني غير علشان التسليم ؟؟ الا لو كانو هايصنعوهم عندنا مثلا؟؟؟؟؟
VLS علي Midget Sub?

يا كبير التقيل يا روسي يا فرنساوي .... و احنا مظبطين مع الروس و ممكن تكون دي حركه مننا علشان نوريهم انهم مش المصدر الوحيد للغواصات ... مش عارف خلصنا من باكستان طلعت كرواتيا ... ايه الدول الغريبه دي اللي بنشتري منها
متفقين بس الموضوع مختلف شوبة
الكلام هنا على غواصة ساحلية قزمية مش هجومية ثقيلة مش حينفع اناور بمفاوضات في كرواتيا امام الروس
فدي خطوة رخيصة سريعة كحل عملي مش اكتر .. مفيدة بس للدفاع
التقيل زاي ما قلت روسي او فرنسي بس الصراحة انا اشجع الروسي لاني عارف الباتش من الغواصات القادم حيكون دوره ايه و الفرنسي مش حيفيد فيه على قد الروسي
الا لو ضمنا اوشن مثلا و دمجت عليها صواريخ 600 كلم و طبعا مستحيل

الاتنين امام السبايك حيقولو gone with wind و بالجافلين الاتنين حيتحولو لكاب ايس كريم و بالتاو مش عارف :D
مفيش دبابة على الساحل تستاهل غير الريفلوشن و بطبيعة الحال لن يحصل
اذا الافضل تطوير الابرامز لمعيار مشابه عن الاقتناء ... الدروع تحتاج مدرعات قتالية IFV بشكل اهم و اوسع
دا كان brain storming سريع يا كبير لان الامريكان شكلهم بيستهبلوا و مش باقي علي الساحه غير K2 و الفرنساوي و الروسي
و السعوديه عاوزه تزود هاتزود منين ؟

متفقين بس الموضوع مختلف شوبة
الكلام هنا على غواصة ساحلية قزمية مش هجومية ثقيلة مش حينفع اناور بمفاوضات في كرواتياامام الروس
فدي خطوة رخيصة سريعة كحل عملي مش اكتر .. مفيدة بس للدفاع
التقيل زاي ما قلت روسي او فرنسي بس الصراحة انا اشجع الروسي لاني عارف الباتش من الغواصات القادم حيكون دوره ايه و الفرنسي مش حيفيد فيه على قد الروسي
الا لو ضمنا اوشن مثلا و دمجت عليها صواريخ 600 كلم و طبعا مستحيل
انا بحاول افكر ليه كرواتيا ... غريبه شويه بالامانه ... الجيش المصري ملك المفاجئات
اوشن 11 و لا 12 ؟ :D مفيش اوشن
اخرنا سكوربيون يا كبير ....يا الروسي بال VLS و زي ما قلت الروسي يكسب

دا كان brain storming سريع يا كبير لان الامريكان شكلهم بيستهبلوا و مش باقي علي الساحه غير K2 و الفرنساوي و الروسي
و السعوديه عاوزه تزود هاتزود منين ؟
السعودية نفس حالتنا على فكرة و كل اللي على الساحة مش مقبول فا بالتالي لو الفكرة اعداد اي حل حيمشي و غالبا حيبقى تركي او امريكي بس الصبر
لكن لو اداء و توظيف احسنلهم يزودو ال IFV بشكل كمي كيفي مجنزر بشكل اكبر لحين وضوح معالم الالتاي مثلا او بدء مشروع الليو 3 على خفيف بس مستبعد الاخير لان ساحة العدائيات كلها غير نمطية
حل العصر للدروع هي ال IFV الثقيلة المجنزرة المحمية جدا جدا جدا و السريعة و بقدرات قتالية اعلى نامير و بوما و كروجناتس مع المدولبات الثقيلة ايضا و المملكة مشاء الله في المدولبات لا تحتاج زيادة
انا بحاول افكر ليه كرواتيا ... غريبه شويه بالامانه ... الجيش المصري ملك المفاجئات
يمكن عندهم امور جاهزة و جايبة التارجت
اوشن 14 :D بس بيرني مات الله يرحمه :(

السعودية نفس حالتنا على فكرة و كل اللي على الساحة مش مقبول فا بالتالي لو الفكرة اعداد اي حل حيمشي و غالبا حيبقى تركي او امريكي بس الصبر
لكن لو اداء و توظيف احسنلهم يزودو ال IFV بشكل كمي كيفي مجنزر بشكل اكبر لحين وضوح معالم الالتاي مثلا او بدء مشروع الليو 3 على خفيف بس مستبعد الاخير لان ساحة العدائيات كلها غير نمطية
حل العصر للدروع هي ال IFV الثقيلة المجنزرة المحمية جدا جدا جدا و السريعة و بقدرات قتالية اعلى نامير و بوما و كروجناتس مع المدولبات الثقيلة ايضا و المملكة مشاء الله في المدولبات لا تحتاج زيادة

يمكن عندهم امور جاهزة و جايبة التارجت
اوشن 14 :D بس بيرني مات الله يرحمه :(

كلام سليم :يعجبني:

بيرني مات؟ و لا حد قاللي :D

SSM Yugo

كوريا الشمالية ..

صدرتها لفيتنام سنة 1997 بعدد 2

المصادر تقول أن أصلها من دولة Yugoslavia سنة 1965

الإزاحة 130 طن

الطول 20 متر

التعديل الأخير:
ههههههههههههههههههههههه
بص يا عم إسلام من الآخر به خذ سرب F-15 مقابل ميسترال :D

لدينا من الابرامز 373 دبابه ومن الـ " ام 60 " 460 دبابة ومن الـ " ام اكس 30" 320 دبابه

لو استثنينا دبابة الابرامز ، بقيت الدبابات قد شرب واكل عليها الدهر ولا تلبي متطلبات الاخطار التي نواجهها ومحزن انها لا زالت تشكل العمود الفقري لـ سلاح الدبابات بحجم قوة اقليمية مثل المملكة

طبعاً هذا الكلام كان بعين الإعتبار لدى قيادتنا ، وطلبنا من ألمانيا 800 دبابه ليوبارد
لكن اللوبيات الصهيونيه في برلين عرقلوا الصفقه بحجة حقوق الانسان

لكن انا متفائل ان هذي السنة لن تنتهي بإذن لله إلا ووقعنا صفقات ضخمه برية وبحرية
لا تقلق يا أخي فالمملكة ، ما شاء الله ، تملك سلاح جوي قوي بأمر الله عز وجل قادر على الدفاع عن الخليج كله + صفقات المملكة لقواتها البرية + مصر وقواتها المسلحة معكم على الحلوة والمرة .

أعتقد أن صح الخبر دا ان مصر اختارتا الخيار دا بالخصوص لأمور نقل التقنية وسرعة التسليم ورخص ثمنها واتوقع لو تمت الصفقة أن شاء الله بناء عدد من الغواصات دي في مصر وأعتقد أن الغواصات دي مش هتاثر باي حال من الأحوال على التعاقد على غواصتين ثقيلتين هجوميتين بخلايا إطلاق رأسية وأعتقد أن الأقرب من وجهة نظري الغواصه امور الروسية

لم انساها و لاكن تناسيتها
و الله لو جت يكون خير لم تااتي خير برده
غاليه جدا مقارنه بباقي الدبابات .... لاكن التسليم سريع طبعا
لو اختار بينها و بين ال K2 الكوري اختار الكوري

مثل ما قلت إن اتت الفرنسية او الكورية فكلها خير وبركه للقوات البرية بإذن لله

استمتعت بالنقاش معاك اخوي إسلام .. تقبل تحياتي وأشواقي

لا تقلق يا أخي فالمملكة ، ما شاء الله ، تملك سلاح جوي قوي بأمر الله عز وجل قادر على الدفاع عن الخليج كله + صفقات المملكة لقواتها البرية + مصر وقواتها المسلحة معكم على الحلوة والمرة .

بالتوفيق لمصر​

شوفت قعدنا نتخانق بين روسيا وفرنسا

وفي الاخر كرواتيا
فى النقطه دى تحديدا لا يوجد مقارنه او خناقه
فرنسا دوله هاويه فى صناعه الغواصات مقارنه بالروس
انا بكلمك عن Malachite JSC من قاموا بتصميم افضل ٍٍSSN صنعت فى التاريخ Project 885
فى مجال تصميم Small and midget subs هم الاكثر تخصصا بين المكاتب الروسيه ولديهم نماذج عديده

فى النقطه دى تحديدا لا يوجد مقارنه او خناقه
فرنسا دوله هاويه فى صناعه الغواصات مقارنه بالروس
انا بكلمك عن Malachite JSC من قاموا بتصميم افضل ٍٍSSN صنعت فى التاريخ Project 885
فى مجال تصميم Small and midget subs هم الاكثر تخصصا بين المكاتب الروسيه ولديهم نماذج عديده

اخبار البصمة الصوتية للمحركات الغواصات الروسي اية بالمقابل الفرنسي والالماني
استاذ باتون

اعتقد انك جيبت المفيد هو ان كرواتيا هتنقل التقنية وساعتها ده افضل بكتير
وانا فهمت الاستراتيجية المصرية في التصدي للغواصات الاسرائيلية او التركية
الفريم والتايب209 للرصد والغواصات القزمية بعدد كبير لمهاجمة العدو
ولهذا مصر تحتاج عدد كبير من الغواصات القزمية لاغراق الطرف المهاجم بالطوربيدات سواء سفن او غواصات

الغواصات هذه سوف تقوم بأحلى شغل مع المخابرات الحربيه ورجالة القوات الخاصه في البحريه

ذكرت صحيفة ليدر بريس الكرواتية ان هناك مفاوضات مصرية جارية مع شركة "ادريا-مار" لشراء 5 غواصات قزمية Midget طراز دراكون 220 Drakon

الخبر بيقول تم توقيع مذكرة تفاهم .. ممتاز :)

اللي عاجبني في الخبر انه بيخليني اتطمن ان الناس بتوعنا بيفكروا برا الصندوق .. ممكن حاجة لا تخطر على بالنا وتيجي .. الغواصات القزمية عموما مكنتش على خريطة توقعاتنا :)

تفكير واتجاه جيد , الخيار غير مفهوم , لديك علاقات نوعا ما جيده مع الروس وتتجاهل مكتب تصميمات رائد فى الغواصات الصغيره ك Malachite JSC :!:
ياااااه اخيرا نطقت الشمس والمجموعة الشمسية ...

التعديل الأخير:
عودة
أعلى