مصر تتفاوض علي شراء 5 غواصات كرواتية قزمية

اعتقد انها الاقرب للقوات الخاصة والضفادع البشرية وفي نفس الوقت محاولة لنقل التكنولوجيا ... بكده نكون ضربنا عصفورين بحجر واحد

كلامك صح و التسليم السريع هوا غالبا اللي خلانا نروح لكرواتيا
لاكن دا هايرجعنا لسوءال : هل مصر في حاجه عملاتيه ملحه للأقزام الخمسه؟ وًماهي تلك الحاجه ؟ و طبعا ٩ صفحات لغايه دلوقتي محدش قدر يحدد السبب
في فيلم mission impossible 2 في لقطة مقدرتش افهمها من ايثان هنت عن شيان امبروز
لما بيتكلم عنه بيقول he likes shooting in all directions
اعتقد دا هوا المفهوم المصري تحقيق كل الرغبات بنفس الوقت بتوازن معين hitting all the directions

التعديل الأخير:
كلامك صح و التسليم السريع هوا غالبا اللي خلانا نروح لكرواتيا
لاكن دا هايرجعنا لسوءال : هل مصر في حاجه عملاتيه ملحه للأقزام الخمسه؟ وًماهي تلك الحاجه ؟ و طبعا ٩ صفحات لغايه دلوقتي محدش قدر يحدد السبب
السلام عليكم ... انا ليا وجه نظر عن سبب شراء الاقزام الخمسه
1-افضل سعر ( و ده واضح في الصفقات المصريه الاخيره)
2-سرعه التسليم ( الرفال خط انتاج كان فاضي وتسليم سريع و الميج 35 و الميسترال ...)
3-ترك مهام المياه العميقه و تامين الميسترال لغوصات الديزل و تعتبر خط دفاعك الاول و هي اهل لها
4-تامين مياه الساحل بغوصات تكلفه الشراء اقل و تشغيل اقل و في بيئه عدائيه شبه معدومه
5-اضافه ميزه نوعيه لسلاح الغوصات المصري لان بوجود الغوصات القزميه يتم اضافه تكتيكات جديده و اسليب جديده هي الاولى في المنطقه
6- سد عجز موجود في سلاح الغوصات باقل تكلفه و اسرع وقت
اتمنى يكون كلامي في شيء من الصواب و لو انا غلطان في حاجه ياريت حد يقولي:) :مخطط:

السلام عليكم ... انا ليا وجه نظر عن سبب شراء الاقزام الخمسه
1-افضل سعر ( و ده واضح في الصفقات المصريه الاخيره)
2-سرعه التسليم ( الرفال خط انتاج كان فاضي وتسليم سريع و الميج 35 و الميسترال ...)
3-ترك مهام المياه العميقه و تامين الميسترال لغوصات الديزل و تعتبر خط دفاعك الاول و هي اهل لها
4-تامين مياه الساحل بغوصات تكلفه الشراء اقل و تشغيل اقل و في بيئه عدائيه شبه معدومه
5-اضافه ميزه نوعيه لسلاح الغوصات المصري لان بوجود الغوصات القزميه يتم اضافه تكتيكات جديده و اسليب جديده هي الاولى في المنطقه
6- سد عجز موجود في سلاح الغوصات باقل تكلفه و اسرع وقت
اتمنى يكون كلامي في شيء من الصواب و لو انا غلطان في حاجه ياريت حد يقولي:) :مخطط:
و عليكم السلام يا مجدي
كلام منطقي الله يفتح عليك

و عليكم السلام يا مجدي
كلام منطقي الله يفتح عليك
اتمنى اكون تلميذ شاطر و اكون عند حسن ظنك
و على فكره ممكن 2 او 3 تصنيع في مصر لان لو عاوز تعمل خط تصنيع لغواصه قزميه اسهل كتير من التايب209 و ارخص كمان و بصراحه انا بثق جدا في السيسي و كل حاجه بيعملها انا واثق ان متجرده من كل شيء الا حب البلد واكيد كل الناس حسه بحجم الصفقات كم و كيف . ده الموضوع وصل ل2 حامله طائرات هليكوبتر تصدقتني لو قلتلك دي كانت اكبر من احلامي . اكيد اليعمل كده في اول سنه حكم اكيد طموحه كبير اوووي .
و شكرا على ردك و اهتمامك

اتمنى اكون تلميذ شاطر و اكون عند حسن ظنك
و على فكره ممكن 2 او 3 تصنيع في مصر لان لو عاوز تعمل خط تصنيع لغواصه قزميه اسهل كتير من التايب209 و ارخص كمان و بصراحه انا بثق جدا في السيسي و كل حاجه بيعملها انا واثق ان متجرده من كل شيء الا حب البلد واكيد كل الناس حسه بحجم الصفقات كم و كيف . ده الموضوع وصل ل2 حامله طائرات هليكوبتر تصدقتني لو قلتلك دي كانت اكبر من احلامي . اكيد اليعمل كده في اول سنه حكم اكيد طموحه كبير اوووي .
و شكرا على ردك و اهتمامك
يا عم مجدي ربنا يهديك انا زي زيك بتعلم من الناس المحترمه هنا و شكرا علي ذوقك يا محترم
هانشوف الدنيا هاتمشي ازاي و ربنا يقدم اللي فيه الخير لمصر ان شاء الله

شئ طبيعي ان نتعاقد علي مثل هذه الغواصات ولو أن لا يوجد أحد توقع ذلك ولكن تعودنا علي المفاجآت من جيشنا العظيم

سنستفيد جدا من الأقزام سواء في تائمين سواحلنا الممتدة أو مساندة الميسترال وحمايتها مع غواصة ديزل اخري

ومن الممكن إذا فكرت مصر في إقامة قاعده عسكرية قرب باب المندب ستكون الخيار المثالي لتأمين باب المندب وتكلفة أقل

سؤال مجنون سامحونى عليه
  • هل ممكن المسترال تقوم بسحب الغواصات القزمه لاستخدامها فة عمليات انزال او عمليات خاصه بعيده لان المسترال فيها قوات مشاة واكيد صاعقه وقوات خاص؟؟؟
  • محدش يتريق

اولا مرحبا باستاذنا ومعلمنا الكبير
ثانيا هذة النوعية اتجه لها عندما اكتفى من ادخال ما احتاجة من الغواصات العادية
مثلا نحن فى حاجة ل 4 غواصات اخرى على اقل اقل اقل تقدير 4 غواصات لن تكفى خاصة انك ستخرج الروميو من الخدمة قريبا
فما نحتاجة هو من 8 الى 12 غواصة ديزل وبهذا لن اخصص شئ للميسترال فمرافقة الغواصات للحاملات ليس شئ دائم خاصة فى التحرك لمسافات لعدم قدرتها على موةاكبة سرعة احاملة وطاقمها
مصر كانت فى فتره من الفترات تعتمد على 12 غواصة وهذا هو المقدار الافضل من ناحية العدد لتلبية المتطلبات خاصة مع الاوضاع الحالية
هذا له الاولوية وبعدها ممكن افكر فى ادخال غواصات قزمية للمساعدة مش اكتر وليست عامل رئيسي يمكن الاعتماد عليه بشكل اساسي
فكما ذكرت فى السابق امكاناتها من حيث البقائية ولا عمق الغطس والتسليح ولا التجهيز لا تؤهلها لتكون شئ رئيسي يعتمد عليه
وعامل بصمتها غير مهم خاصة مع التطور الحالى ويمكن كشفها ومجرد انها لو ضربت اى شئ سيتم كشفها بسهولة
ماذا سيفيدنى عامل الشبحية امام باقى المتطلبات ؟
لو واجهت هذة الغواصة عدو متقدم لا تستطيع ان تظل تحت الماء ولا تستطيع المناورة فى مسافات للهروب وجمع المعلومات
كلامك ف المجمل يا دكتور عادل سليم لكن بعد اى صفقه بيكون ف تفاصيل تكون السبب ف تقبل الصفقه ممكن ننتظر ونرى ولنا ف الثاندر عبره

بقت instinct ya man الأفكار بتيجي لوحدها :D
خلي الناس الكرواتيين يشتغلوا دا تقريبا احنا اول زبون في تاريخهم كله
و الموقع قبل هوجه المصريين زاره ٢ صاحب الشركه وًمصمم الموقع

:D
:هه::هه::هه::هه::هه:
الله يسامحك..
حاسس حاسس عضلات بطني متفككه من الضحك

:D و الله دا احنا لينا الجنه
باكستان مش لاقيه حد يشتري الصرصار ندخل وًنشتري و ننضم لنادي العظماء : مصر و سريلانكا و باكستان :D مجلس أمن الصرصار الطاءرً
كرواتيا عمرها ماباعتً حاجه نروح نشتري و ندعم اخواتنا الكراواتينييين
همً يضحك :D
:هه::هه::هه:
يخرب بيتك قتلتني :لايتنج:

هم يضحك يا استاذنا :D
تحياتي يا راجل يا طيب
على راسي استاذنا..ربنا يخليك،

وما تشيل هم،
دا القوات المسلحة المصرية ينطبق عليها المثل:
"الذئب لايهرول عبثا"

أكيد الخطوة لها مابعدها وماقبلها،
مصر بعد الرئيس السيسي فعلت ماكنا نظنه خيال قبل 3 سنوات أو 4

على راسي استاذنا..ربنا يخليك،

وما تشيل هم،
دا القوات المسلحة المصرية ينطبق عليها المثل:
"الذئب لايهرول عبثا"

أكيد الخطوة لها مابعدها وماقبلها،
مصر بعد الرئيس السيسي فعلت ماكنا نظنه خيال قبل 3 سنوات أو 4
تاخد غواصتين كرواتي و تجيب 6 f15SA ?
الاستغراب من البلاد الغريبه اللي مصر بتروحلها
يعني اخر حاجه نعرفها عن كرواتيا دي كانت المنتخب القومي بتاعهم..
و طبعا الثقه في الله و في اختيارات الجيش موجوده
ربنا يكتب الصالح لمصر و الامه

تاخد غواصتين كرواتي و تجيب 6 f15SA ?
الاستغراب من البلاد الغريبه اللي مصر بتروحلها
يعني اخر حاجه نعرفها عن كرواتيا دي كانت المنتخب القومي بتاعهم..
و طبعا الثقه في الله و في اختيارات الجيش موجوده
ربنا يكتب الصالح لمصر و الامه
والله ياليت..حأعطيك 10 إف15
ماهيه في النهاية لنا جميعا

يا جماعة صلوا بينا على النبى و على كل الأنبياء ..
هوه اللى إشترى الفريم و الميسترال و الإمباسادور وأخيرآ الكاتران كان بيشتريهم إعتباطآ ؟ أكيد لأ ..
من وجهة نظرى المتواضعة و أنتم كلكم أساتذتي و صححونى لو مخطئ .. الجيش المصرى بدأ خطة طموحة بالنسبة للقوات الخاصة ذات القدرات النوعية ..
بدأها بقوات التدخل السريع المحمولة جوآ .. و الميسترال القادرة على حمل القوات الخاصة بمعداتها و خلافه ..
الغواصات القزمية أعتبرها مكمل هام في تلك الخطة .. و أظن ( بخبرتى المتواضعة ) أنها سوف تستخدم في عمليات التسلل الصامتة داخل العمق لنقل رجال العمليات الخاصة ( الضفادع البحرية ) وكذلك تلغيم الأرصفة البحرية نظرآ للإنخفاض القوى في ضوضاء المحرك ..
و مع ذلك .. نحن ننظر لكل الصفقات مثل من ينظر الى أجزاء ( البزل ) الذى لن يكتمل الا بظهور بقية الأجزاء .. فصبرآ آل ياسر ..
لكم تحياتى ..

قصدك نشتري خرطوشه غواصات :D
بقالك يومين افكارك خارج الصندوق :D

امبارح كانً يوم تاريخي لموقع الشركه عملو traffic ماتعملش في تاريخ كرواتيا الالكتروني
مصر كلها دخلت عليه
دول لو عملو غرف chat هايكسبو بلا غواصات بلا زوارق

بمناسبه الزوارق : مش بنتكلم علي ال King class ?

وانت الصادق افكار من خارج الكوكب ؛ث:

ومتنساش الميج 35 ،، والرافال ، احنا بنفك عنوسة اي سلاح وعلشان كده ربك بيبارك.
ههههههههههههههه؛ث:

والميسترال .. وحتى الانتاي ؛ث:
كل سلاحنا استغلال ظروف ولوي اذرع للحصول على مميزات في السداد والتسليم :D

عودة
أعلى