الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

نبؤات نوستراداموس :D

معتقدش الميج هتزيد عن 54 او56 اللى طلبناهم
الميراج 2000-9 مش هتيجى
لو بندور على رخيص للارهاب كنا استخدمنا K8E فى سيناء بدل الاف16
بعدين هما 4:6 طيارات مغطيين العمليات فى سيناء بالتبادل
الموضوع مش محتاج 120 ثاندر خالص

مش شايف اى جدوى لها بصراحه

يا كبير هو لازم مسئول لجنة التعاقدات اللي نقل كلامي يضع التاتش بتاعه عشان ميبنش انه ناقل مني \:
الثاندر مش لسيناء بس لكن كمان شرق ليبيا .. وكمان للتدريب .. وكمان للتصنيع وتعويض الاعدادا الكبيرة الخارجة .. وكمان هتشيل تسليح مميز .. يعني ممكن مثلا التوماهوك والميتيور الصيني او اي شئ مشابه .:)

دا حقيقي فعلا بس الله اعلم ايه المكونات
على فكرة يا شباب بعد نقاش مع الاستاذ بلاك شاهين
احب اقلكم تاكيدا على كلام استاذنا ثاندر
السو 35 فعلا فعلا تعلم على كل الشرق الاوسط معادا الرافال و الفالكون الاماراتي
حتى منصات تشويش زاي ال re-3a حتعاني في العمل على الايربيس اي

أستغرب من هذه المشاركة !

لا أعتقد ذلك, مقاتلة SU-35 تملك قدرات أعلى من مقاتلة F-16 Block 60.

ولكن الفجوة تعتبر قليلة بين SU-35 ومقاتلة Rafale.

* النقص الحقيقي في مقاتلة SU-35 هو عدم وجود أنظمة حرب إلكترونية من الجيل الخامس تقوم بجمع وصهر البيانات
مثل مقاتلات F-35, F-22, F-15SA.

* دعنا لا نتكلم عن منصات تشويش وحرب إلكترونية مثل RC-135 و شبيهتها RE-3. فالأمر سيكون مخجلاً بعض الشيء للروس والأوروبيين بإستثناء البريطانيين.

* منصات مثل RE-3 أو RC-135 هي السبب وراء إعتماد الروس على المنصات الأرضية مثل Krasukha-4 بشكل أكبر من المنصات الروسية المحمولة جواً.

يعني ممكن مثلا التوماهوك والميتيور الصيني او اي شئ مشابه
و لو مع نقل تقنيه تقدر تعمل نسخه بحريه تشتغل علي الفريم او القطع الجديدة و تكون امتلكت ذراع قصف جراحي عميق طويل المدي جوا و بحرا و يكون الدور علي غواصات بخلايا VLS و تكون كده ضمن الكبار فعلا

* النقص الحقيقي في مقاتلة SU-35 هو عدم وجود أنظمة حرب إلكترونية من الجيل الخامس تقوم بجمع وصهر البيانات

السو 35 تمتلك منظومة صهر بيانات حسب كلام اخونا القيصر الروماني .. لكن لا اعلم ما مدى نضوجها مقارنة مع غيرها .. اغلب طائرات الجيل الرابع المعزز الحقيقة تمتلك قدرات صهر البيانات .. لكن تختلف في درجة نضوجه .. هناك من يصنف اشكال صهر البيانات الى اجيال مختلفة .

و لو مع نقل تقنيه تقدر تعمل نسخه بحريه تشتغل علي الفريم او القطع الجديدة و تكون امتلكت ذراع قصف جراحي عميق طويل المدي جوا و بحرا و يكون الدور علي غواصات بخلايا VLS و تكون كده ضمن الكبار فعلا

بالظبط كنت عايز اقول كده .. يعني تخيل صفقة غواصات صيني مثلا شايلة التوماهوك الصيني ده الرعب الحقيقي وسلاح االردع الحقيقي المصري .. وطبعا لو نقل تقنية يبقى مستوى مختلف اخر وتبقى صفقة الثاندر دي اعظم صفقة في التاريخ :D

دا حقيقي فعلا بس الله اعلم ايه المكونات
على فكرة يا شباب بعد نقاش مع الاستاذ بلاك شاهين
احب اقلكم تاكيدا على كلام استاذنا ثاندر
السو 35 فعلا فعلا تعلم على كل الشرق الاوسط معادا الرافال و الفالكون الاماراتي
حتى منصات تشويش زاي ال re-3a حتعاني في العمل على الايربيس اي

فين النقاش ده يا كبير
لينك لو سمحت

باكستان بنسبة99% مافيش جيان 10 ياريس بسبب القدرة المادية شبه المنعدمة وعشان كده مكملين في برنامج الثاندر ومضطرين لده ..

لا مافيش نهائيا صدقني والله مافيش اي تجميع للميج 35 وهما 50 مقاتلة فقط شراء مباشر ولا مستقبلي ولا اي حاجة وزيارة وفد روس اوبورن اكسبورت لمصنع الطائرات كانت لتوفير خط الصيانة والدعم اللوجيستي للمقاتلة تماما زي برنامج الـFalcon-up Program للإف-16 عندنا

House @House batteryneon @batteryneon AL RAGH @AL RAGH @Sam7 adel dwedar @adel dwedar

على فكرة الصين رجعت بعرض جديد على الثاندر وبتعديلات وتسليح غير طبيعي وبسعر افضل من الباكستانيين نفسهم لأننا عايزين طيران زيادة وبندور على التصنيع المشترك ومافيش غيرها متاح بالميزة دي .. انا مازلت غير مقتنع بيها نهائيا بس لو تعديلات وتسليح من اللي في دماغي .. ممكن ساعتها اغير رأيي ..

في حاجة مش طبيعية بتحصل في القوات الجوية الفترة دي وواضح ان في طلب وحاجة ملحة على اعداد من المقاتلات اكبر مما كنا نتخيل وممكن يكون في مفاجأة مدوية الفترة القادمة .. وان شاء الله هحاول اعرف الجديد قريب جدا ..
قال يعنى لو عرف هيقول ؛ث:
الحاجات مش هتطلعها ليوم الدين دا انا عارفك ء,‘
انا متأكد انك عارف حاجات تقفل المنتدى دا ّتحّ

بالظبط كنت عايز اقول كده .. يعني تخيل صفقة غواصات صيني مثلا شايلة التوماهوك الصيني ده الرعب الحقيقي وسلاح االردع الحقيقي المصري .. وطبعا لو نقل تقنية يبقى مستوى مختلف اخر وتبقى صفقة الثاندر دي اعظم صفقة في التاريخ :D
ايوه كده عايزين نفرح و انا بصفتي اكبر معادي للثاندر في الوطن العربي بقول ان دي من اعظم الصفقات علي الاطلاق

أستغرب من هذه المشاركة !

لا أعتقد ذلك, مقاتلة SU-35 تملك قدرات أعلى من مقاتلة F-16 Block 60.

ولكن الفجوة تعتبر قليلة بين SU-35 ومقاتلة Rafale.

* دعنا لا نتكلم عن منصات تشويش وحرب إلكترونية مثل RC-135 و شبيهتها RE-3. فالأمر سيكون مخجلاً بعض الشيء للروس والأوروبيين بإستثناء البريطانيين.

* منصات مثل RE-3 أو RC-135 هي السبب وراء إعتماد الروس على المنصات الأرضية مثل Krasukha-4 بشكل أكبر من المنصات الروسية المحمولة جواً.
موضوع ال re-3a مبالغة مني فعلا .. اعتذر عنها ما حاولت ان اوصله ان ال burn through للايربيس سيكون جيد في وجود مثل تلك المنصات لكن سيتاثر بالنهاية و قد يعميها تماما الفكرة انه لوجتريتم جديد عليها فقط و هذا لوحده انجازمع انه اهبل
الفالكون الاماراتي بردار ايسا و هيا لا
متفق جدا في منظومات الوعي المحيطي بالنسبة للسو
ال rc-135 ملناش دعوة بيها دي ممتلكات كفار :D:D و على فكرة بريطانيا ستمتلكها مكان النمرود ال joint revit تقريبا
و متفقين على الباقي
فكرتي من السو ... جوا بالدرجة الاولي .. irst & optics ... بواحث صواريخ بتشكيلة مهولة صعب جدا جدا ان تتعامل معها منظومات دفاعية لو شكلت الاسراب بشكل متوازن ... مدى و و بقائية في الجو مثالية ... بودات تشويش ليست هينة

بالنسبة لصيانة الميج فحسب كلام الروس هي ارخص 2.5 مرة من الميج 29 .. يعني التكلفة التشغيلية اقل كثيرا على مدار العمر وتكلفة ساعة التشغيل والتدريب .. طيب قولي لو مكنتش جيبت ثاندر واكتفيت بالرافال والسوخوي كنت هتدرب طيارينك تدريب متقدم على ايه ؟ .. لكن في وجود الثاندر لن تحتاج لشراء طائرة تدريب متقدم .. لكن اتفق معك ان 100 رافال + 100 سوخوي اكثر كفاءة لكن ماديا لا يمكن شراءهم .. لذلك بديل ذلك الموضوعي القريب منه في الكفاءة هو التنويع بانواع تحقق معادلة جيدة بين الكفاءة والسعر مثل الميج 35

انت لو بتفكر فعلا انك تواجه اسرائيل وتركيا في نفس الوقت وتكون قوة مماثلة لقوتهم معا يبقى هذا حلم لن يتحقق طبعا وسيناريو صعب التحقيق انك تواجههم معا في نفس الوقت .. 48 رافال + 48 سوخوي دول للمواجهة خارج حدودك بشكل هجومي وهم اقوياء جدا كراس حربة هجومي (وممكن مستقبلا تضيف عليهم مثلا 36 باك فا ولا حاجة) .. لكن داخل اجواءك انت طبعا تقدر تستخدم الميج 35 والفايبر بتاعتك بكفاءة عالية نظرا لانك هتعتمد على شبكة دفاعك الجوية .. وحتى مقاتلة زي الثاندر لو سلحتها بالميتيور الصيني pl-15 هتكون مؤثرة جدا وقوية في توجيه الصاروخ بمساعدة شبكة الدفاع الجوي بتاعتك .
مش مقتنع يا هاوس برده
لابد من حسبة بالورقة و القلم لكل شئ و دا صعب :(

من زياره الوفد العسكري الاردني لمصنع قادر اليوم

الفهد300 تظهر في خلفيه الصوره بنسخه القياده

اولا - السلام عاليكم . انت استاذي وحبيبي بس اسمحلي اختلف مع حضرتك
انت كده بترجعني لما امريكا طلبت من مبارك الافراج عن ايمن نور قبل و صوله جامعه القاهره( نرجع تاني لسياسه مبارك)
و بعدين حليف ايه وسياسه ايه المتوقفه على كام عيل ده يبقى حليف ولا مؤخده الصراحه يعني
امريكا عمله حقوق الانسان دي حجه يعني السعوديه بمقيس امريكا عندها حقوق انسان و بتاخد العوزاه

يا عم مجدي انتا اللي استاذي و اخويا فبلاش استاذ دي يا حبيبي احنا اخوات
يا سيد مجدي الموضوع ابسط من كده ... السياسه مفيهاش حليف هايديك لوجه الله تعالي .... اي دوله بتدعم دوله تانيه بيكون بسبب او لاخر
احنا مش اكبر مصدر للنفط
علي العموم ربنا يكرم

فين النقاش ده يا كبير
لينك لو سمحت
نقاش ودي ليس مصادر او ارقام لكن فلسفي تقدر تقول
الفكرة هيا فعلا قلق لاي منصة طائرة ضدها الا اذا ضمنت منظومات صهر و وعي محيطي و حرب اليكترونية و ردار ايسا معتبر و هو ما اكدناه في نقاشات سابقة
و لا يتوفر الا في السعودي ادفانسد و الرافال و الجوينت سترايك والفالكون الاماراتي مثلا

طب المفروضاننا نفرح ... دى نفس النسخة القديمة .. مفيش اى تعديل هام فى التصميم

نقاش ودي ليس مصادر او ارقام لكن فلسفي تقدر تقول
الفكرة هيا فعلا قلق لاي منصة طائرة ضدها الا اذا ضمنت منظومات صهر و وعي محيطي و حرب اليكترونية و ردار ايسا معتبر و هو ما اكدناه في نقاشات سابقة
و لا يتوفر الا في السعودي ادفانسد و الرافال و الجوينت سترايك والفالكون الاماراتي مثلا

انا فقط مختلف في حتة .. في قتال الجو جو السوخوي 35 تتفوق على الاف 15 النسخة السعودية . لكن في قدرات الـ strike الاف 15 السعودية تتفوق .

انا فقط مختلف في حتة .. في قتال الجو جو السوخوي 35 تتفوق على الاف 15 النسخة السعودية . لكن في قدرات الـ strike الاف 15 السعودية تتفوق .
و هو ما اقوله بالضبط و تناقشت فيه مع بلاك فعلا
لكن الكلام حيفرق طبعا مع السعودي ادفانسد جوا حتتفوق على السو

طب المفروضاننا نفرح ... دى نفس النسخة القديمة .. مفيش اى تعديل هام فى التصميم
التصميم نفسه بنسبه 90% المواصفات اعلي من الفهد280 السابقه من حيث التجهيز الداخلي و مواصفات الشاسيه و التدريع و اثره علي بقائيه الطاقم

معلش يا صديقي انا مختلف معاك جدا
السياسة لما يكون طالب طلب لنفسه .. يعني مثلا عايز امتيازات في قناة السويس مقابل انه يوافقلك على صفقات قوية .. هنا انا اتفق معاك اننا نتنتاقش ونوافق ونرفض عادي جدا وكل واحد بدور على مصلحته .. لكن لما يكون عايز يتدخل في حكم البلد نفسه وازاي يتم ادارتها ده تعدي واضح على مفهوم السيادة .. رغم ان فيه دول عربية وغير عربية مفيهاش 1/10 من الحرية الموجودة في مصر ومبيفتحوش بقهم الامريكان خالص وانت عارف كده كويس .. يعني عندك مثلا السعودية لمجرد كلام الصحافة البريطانية وتدخلها في شئونهم وبعض التصريحات كانت مستعدة تصعد لحد القطيعة السياسية.. انت صلا بتشتري سلاح عشان تزود مفهوم السيادة عندك وهيبتها .. انما ده عمل بيهدم سيادتك لدولتك تماما وللاسف الامريكان مقتنعين انك هتوافق بالضغط عليك

انا شايف ان فيه احتمال مش قليل ان السيسي للاسف يوافق على بعض طلباتهم دي .. لكن زي ما قال الاستاذ راجح فعلا طلبهم الاهم اللي بسمع عنه هو التوقيع على اتفاقية سيزموا ولعلمك انا معنديش مشكلة مع بعض بنود اتفاقية سيزموا .. مثل جزئية التفتيش على السلاح الامريكي او بعض الصلاحيات للطيران في الاجواء المصرية طالما كان بموافقتنا ومش غصب عنا ونقدر نرفضه في اي وقت .. احنا عملنا كده مع الروس عادي .. لكن ضد التوافق الكامل في انظمة الاتصالات وامكانية تكوين قواعد عسكرية على ارضك .

تحياتي يا كبير :)

انا كمان اصلي منوفي
اجدع ناس طبعا ؛ث:

طيب انتا منوفي يعني اللي اخترعتوا السياسه و عاوزني انا اشرحلك :D
ياعم هاوس متحسسنيش انك مش واخد بالك ان نص العيال دي في السجن بسبب قضايا اونطه يعني
و بعدين متنساش اننا في نظر كثر من المشرعين الامريكان في حاله انقلاب عسكري ... يعني لازم نثبت حسن نيه
او بمعنا تاني نسكتهم... لبسهم العمه ... نفرج عن العيال النهارده و نقبض عليهم بكره تحت الكبري و هما بيشربوا حشيش...مش غريبه او جديده دي اتهرست في 100 فيلم قبل كده :D .... و مصر عارفه كده
مفيهاش سياده و الله ... و المرادي مفيهاش اتفاقيه خالص ... المرادي في طلب تاني خالص و ملوش علاقه بسيادتنا احنا ... و سامحني مش هاينفع اتكلم اكتر عن النقطه دي
ماهي لو كانت الاتفاقيه كنت اعترضت لاكن هيا مش الاتفاقيه
يعني حبه عليك و حبه عليهم

علي العموم ربنا يقدم اللي فيه الخير

و هو ما اقوله بالضبط و تناقشت فيه مع بلاك فعلا
لكن الكلام حيفرق طبعا مع السعودي ادفانسد جوا حتتفوق على السو

انا فاهم انك بتتكلم على النسخة sa .. حتى تلك النسخة اقل من السوخوي من ناحية المقطع الراداري وقدرات التشويش وربما حتى مدى رصد الرادار .. لكن رادارها الاف 15 افضل بشكل عام لانه ايسا طبعا .. لكنه لا يعوض الفارق الواضح في المقطع الراداري وقدرات التشويش الكبيرة ... طبعا بخلاف قدرات المناورة املتفوقة في السوخوي .

طيب انتا منوفي يعني اللي اخترعتوا السياسه و عاوزني انا اشرحلك :D
ياعم هاوس متحسسنيش انك مش واخد بالك ان نص العيال دي في السجن بسبب قضايا اونطه يعني
و بعدين متنساش اننا في نظر كثر من المشرعين الامريكان في حاله انقلاب عسكري ... يعني لازم نثبت حسن نيه
او بمعنا تاني نسكتهم... لبسهم العمه ... نفرج عن العيال النهارده و نقبض عليهم بكره تحت الكبري و هما بيشربوا حشيش...مش غريبه او جديده دي اتهرست في 100 فيلم قبل كده :D .... و مصر عارفه كده
مفيهاش سياده و الله ... و المرادي مفيهاش اتفاقيه خالص ... المرادي في طلب تاني خالص و ملوش علاقه بسيادتنا احنا ... و سامحني مش هاينفع اتكلم اكتر عن النقطه دي
ماهي لو كانت الاتفاقيه كنت اعترضت لاكن هيا مش الاتفاقيه
يعني حبه عليك و حبه عليهم

علي العموم ربنا يقدم اللي فيه الخير

لا انا اصلي منوفي .. لكن انا متعددة الجنسيات فيما يخص المحافظات :D
بص يا كبير العيال دي مدخلتش السجن اونطة ولا حاجة وعندي كلام كتير في المواضيع دي لكن معلش بلاش نقلب المواضيع سياسة .. انت شكلك نسيت مناقشاتنا السياسية قبل كده .. متخلنيش ارفعلك السكر والضغط وانت مجرب وعارف ؛ث:

عودة
أعلى