الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

بصو انا دمي فاير من الموضوع دا حقيقي :D
لكن انا عايز اوجهكو لنقطه و بعدين مش حتكلم في اي شئ يخص قواتنا
الناس هنا بتلوم على الامريكان عدم اهتمامهم بينا في المعايير للسلاح المقدم و بيدونا الزبالة برغم ان ليهم امتيازات ... فطنشناهم .. آمين حلو
الصينين دخلناهم لحظائر الفالكون و لعبو في بودات التشويش و الافيونكس لحد ما ركبو البود بتاعهم و طلعو نسخ كتير جدا تتركب عندهم و شفنا موضوع ل House @House موضح انهم وصلو لما يشابه بودات الجراولر مشاء الله
بقى بعد مساعدة جليلة زاي دي يتعرضلي ثاندر و جيان 10 !!! المنطق بيقول مادام عملت معاك شئ استثنائي اختراق تكنولوجيا سلاح امريكي لصالحك المفروض تعملي نفس الشئ
لكن لا معملوش .... فليه اعاملهم احسن من الامريكان حقيقي!
و كمان تصنيع يعني قاعدة بنائي المستقبلية تبنى على ثاندر ، دا دي اهم نقطة في قواتنا الجوية و مش محتاجة ضغط و وقت و المفروض يتصرف عليها في طراز محترم لكن ! (الصفقة دي حتكون نفس غلطة الكي 8 زمان)

كده داخلين على 6 طرازات تعدد مهام في قوة جوية واحده ! لا تعليق
سوى انه عك كبير

ان مش عارف الناس بتجيب موضوع الثاندر ده من اين مفيش الكلام ده مع الصين باكستان عرضة واحنا رفضنا والموضوع انتها خلاص الكلام مع الصين علي حاجه تانيه خالص لو ينفع كنت قلت لكن مفيش لا ثاندر ولا جي10 خالص وانسه الموضوع ده تماما

لا فسر هو اية اللي اتعرض
وبعدين انا قلت لو بتعديلات تناسبنا ونقل تقنية يشمل الردار والافيونكس تبقي ممتازة
لكن هل اتعرض علي مصر تكون شريك في المشروع ولا لا
الطياره دي كده حاجه فوق البيعه متركزش فيها. يعني احنا لا شريك ولا غيره و لا كنا عايزين اساسا الثاندر
عموما في جزء شراء و جزء علي خط الكيه8 بعد تطويره مع الصين

صورة أثناء طلعة جوية إختبارية لما يعتقد أنه سو 34 مستنسخة
:ملل:

الطياره دي كده حاجه فوق البيعه متركزش فيها. يعني احنا لا شريك ولا غيره و لا كنا عايزين اساسا الثاندر
عموما في جزء شراء و جزء علي خط الكيه8 بعد تطويره مع الصين
يبقي ملوش لزمة
وتفكير غبي اوي
بس الا لو اللي فبالي صح
وفعلا حوار الهيل الجنوب الافريقي دة
تبقي مصر بتعيد هيكلة جيشها من تاني وهنشوف طيران خاص بالبرية

يبقي ملوش لزمة
وتفكير غبي اوي
بس الا لو اللي فبالي صح
وفعلا حوار الهيل الجنوب الافريقي دة
تبقي مصر بتعيد هيكلة جيشها من تاني وهنشوف طيران خاص بالبرية
يا ريس مصر بقت علامه الجوده للترويج للمنتج العسكري و استبعد موضوع الهيل الجنوب افريقي لان الموجود و القادم يكفي و زياده

بصو انا دمي فاير من الموضوع دا حقيقي :D
لكن انا عايز اوجهكو لنقطه و بعدين مش حتكلم في اي شئ يخص قواتنا
الناس هنا بتلوم على الامريكان عدم اهتمامهم بينا في المعايير للسلاح المقدم و بيدونا الزبالة برغم ان ليهم امتيازات ... فطنشناهم .. آمين حلو
الصينين دخلناهم لحظائر الفالكون و لعبو في بودات التشويش و الافيونكس لحد ما ركبو البود بتاعهم و طلعو نسخ كتير جدا تتركب عندهم و شفنا موضوع ل House @House موضح انهم وصلو لما يشابه بودات الجراولر مشاء الله
بقى بعد مساعدة جليلة زاي دي يتعرضلي ثاندر و جيان 10 !!! المنطق بيقول مادام عملت معاك شئ استثنائي اختراق تكنولوجيا سلاح امريكي لصالحك المفروض تعملي نفس الشئ
لكن لا معملوش .... فليه اعاملهم احسن من الامريكان حقيقي!
و كمان تصنيع يعني قاعدة بنائي المستقبلية تبنى على ثاندر ، دا دي اهم نقطة في قواتنا الجوية و مش محتاجة ضغط و وقت و المفروض يتصرف عليها في طراز محترم لكن ! (الصفقة دي حتكون نفس غلطة الكي 8 زمان)

كده داخلين على 6 طرازات تعدد مهام في قوة جوية واحده ! لا تعليق
سوى انه عك كبير

وممكن يكونوا 7 طرازات وحياتك ؛ث:
لعلمك انت اخدت قبل كده حاجات حلوة من الصين واعتقد انهم ادونا من البودات اللي صنعوها

بص هو انا كنت ناوي ارد على الدكتور عادل في الموضوع ده
الطيارة لعلمك فيها حاجات كويسة
باكستان كانت عارضة معاها بود تشويش محترم جدا وجديد اللي هو kg-600 (هتلاقيه في الصورة في اخر ردي)
البودات ديه كمان بتستخدم smart jamming حسب كلام الصينين .. الصينيين حطين البود ده على السو 30 بتاعتهم mkk وده معناه انها بودات محترمة فعلا .. ضيف معاها كمان بودات kz-900 الخاصة بالاستخبارات وحط طيارتين في كل سرب شايلة فقط تلك البودات هيوفروا حماية جيدة جدا لباقي السرب

ندخل على الرادار .. لو افترضنا ان كلام ثاندر مظبوط بخصوص مدى الرادار يبقى 150 كم لهدف 5 متر مربع .. او ان الكلام اللي ذكرته مظبوط ان مداه 120 كم ضد هدف 3 متر مربع .. ده معناه ان اداء الرادار الحالي قريب من اداء رادار قوي جدا زي رادار الكابتور ام في التايفون (مداه 160 كم لهدف 5 متر مربع) .. ده غير الكلام على مفاوضات لتعديله .

انا اللي مش عاجبني في الطيارة هو حمولتها وعمرها التعبان جدا .. لكن مرة تاني انت عندك العمر الافتراضي المصرح بيه للتايفون هو 3000 ساعة فقط .. لكن انا متاكد انه ممكن نزود عدد ساعاتها لـ 5 الاف ساعة على الاقل .. ولو حمولتها زادت عن 5 طن تبقى معقولة .. مقارنة بسعرها الرخيص جدااااا .

طبعا اى طائرة شبحية بيكون متاح ليها تحميل نقاط خارجية
لكن الكلام على انها دورها قاذفة فيكون حجمها كبير حتى تستطيع استيعاب كم من الحمولة داخل حاويتها الداخلية
زى مثلا البي 2 كده

بي 2 سبيرت قاذفة قنابل لاتملك قدرةعلى حمل صواريخ كروز جوالة مثل المشروع المستقبلي الصيني

وممكن يكونوا 7 طرازات وحياتك ؛ث:
لعلمك انت اخدت قبل كده حاجات حلوة من الصين واعتقد انهم ادونا من البودات اللي صنعوها

بص هو انا كنت ناوي ارد على الدكتور عادل في الموضوع ده
الطيارة لعلمك فيها حاجات كويسة
باكستان كانت عارضة معاها بود تشويش محترم جدا وجديد اللي هو kg-600 (هتلاقيه في الصورة في اخر ردي)
البودات ديه كمان بتستخدم smart jamming حسب كلام الصينين .. الصينيين حطين البود ده على السو 30 بتاعتهم mkk وده معناه انها بودات محترمة فعلا .. ضيف معاها كمان بودات kz-900 الخاصة بالاستخبارات وحط طيارتين في كل سرب شايلة فقط تلك البودات هيوفروا حماية جيدة جدا لباقي السرب

ندخل على الرادار .. لو افترضنا ان كلام ثاندر مظبوط بخصوص مدى الرادار يبقى 150 كم لهدف 5 متر مربع .. او ان الكلام اللي ذكرته مظبوط ان مداه 120 كم ضد هدف 3 متر مربع .. ده معناه ان اداء الرادار الحالي قريب من اداء رادار قوي جدا زي رادار الكابتور ام في التايفون (مداه 160 كم لهدف 5 متر مربع) .. ده غير الكلام على مفاوضات لتعديله .

انا اللي مش عاجبني في الطيارة هو حمولتها وعمرها التعبان جدا .. لكن مرة تاني انت عندك العمر الافتراضي المصرح بيه للتايفون هو 3000 ساعة فقط .. لكن انا متاكد انه ممكن نزود عدد ساعاتها لـ 5 الاف ساعة على الاقل .. ولو حمولتها زادت عن 5 طن تبقى معقولة .. مقارنة بسعرها الرخيص جدااااا .

جميل حط كل دا على ال l-15 و يبقى اسمها تدريب و مقاتلة ايضا
و انتجها بكميات وانقل تقنيتها و تبقى خلصت في قضية طائرات التدريب و تكلفة تشغيل رخيصة و اقتناء براحتك و تعدل عليها تشيل من 2 طن ل 4 مثلا او جزء انتاج تدريب و جزء انتاج متعدل قتالي و حتبقى 2 مقعد افضل لل CAS خصوصا لمناطق زاي ليبيا
و تبقى الدنيا الطف و منطقية و يمكن بسعر اقل او مشابه
و تكون عملت احلال للالبيرتوس و الفالكون القديم و الكي 8 و الالفا جيت

التعديل الأخير:

ايوه يبيتو ...معاك
بس انت عايز منهم ايه بئا على نفس المستوى ...قصدك مساعده فى تصنيع مشترك لذخائر متعدده جو-جو \ جو -ارض\ جو-بحر !!!
مشاريع لرادارات بعيده المدى ولا الحصول على قدرات تشويش محموله جوا وليس قدرات استخباراتيه
ولا مقاتلات اعلى جيل خامس بتاعهم ال j-20 مش ال31؟؟؟

التعديل الأخير:
ايوه يبتيو ...معاك
بس انت عايز منهم ايه بئا على نفس المستوى ...قصدك مساعده فى تصنيع مشترك لذخائر متعدده جو-جو \ جو -ارض\ جو-بحر !!!
مشاريع لرادارات بعيده المدى ولا الحصول على قدرات تشويش محموله جوا وليس قدرات استخباراتيه
ولا مقاتلات اعلى جيل خامس بتاعهم ال j-20 مش ال31؟؟؟

كلهم يا علي ... مستوى التعامل عالي عالي معاهم
عيب لما اكون انا بصنع 8 او 9 انواع قتالية و بعرض على عميل زاي مصر اقلهم كعماد مشورع قتالي لمنصة جوية بتصنيع
المفرود يقدرني دا حتى المقاتلة ليها وزن تسويقيا كمسمى عن انظمة استخبارات لما احتاج اغري عميل

كلهم يا علي ... مستوى التعامل عالي عالي معاهم
عيب لما اكون انا مطلع 8 او 9 انواع قتالية و بعرض على عميل زاي مصر اقلهم كعماد مشورع قتالي لمنصة جوية بتصنيع
المفرود يقدرني دا حتى المقاتلة ليها وزن تسويقيا كمسمى عن انظمة استخبارات لما احتاج اغري عميل

الغالى jack.beton.agent @jack.beton.agent

فى صفقه كبيره مع الصين يبيتو بعيدا عن الجو... دفاع جوى ورادارات وشغل كده

جميل حط كل دا على ال l-15 و يبقى اسمها تدريب و مقاتلة ايضا
و انتجها بكميات وانقل تقنيتها و تبقى خلصت في قضية طائرات التدريب و تكلفة تشغيل رخيصة و اقتناء براحتك و تعدل عليها تشيل من 2 طن ل 4 مثلا او جزء انتاج تدريب و جزء انتاج متعدل قتالي و حتبقى 2 مقعد افضل لل CAS خصوصا لمناطق زاي ليبيا
و تبقى الدنيا الطف و منطقية و يمكن بسعر اقل او مشابه

با راجل حرام عليك
انت بتقارن الثاندر ب l-15 .. الثاندر افضل في كل شئ الا في العمر الافتراضي فقط .. ولو رفعت العمر الافتراضي زي ما عملت مع k8 هتبقى كويسة جدا .. بص احنا عايزين نتكلم بمواصفات فننية حقيقية مش انها طائرة صينية او باكستانية .

لكن طبعا انا افضل عليها مثلا الميج 35 .. هي صحيح تقريبا ضعف السعر لكن بمحركين ومضمونة ومعروفة
لكن مشكلة الميج انك لو حاولت تشتري منها 150 طيارة مثلا مش هتخلص استلامهم غير على 2026 (بفرض انك هتستلم نصف انتاج المصنع .. يعني 15 طيارة سنويا)

انت واخد مع الثاندر خبرة تصنيعية جديدة عليك .. وتسليح مميز جدا مكنتش تحلم بيه .. وهتعوضلك الكم بعد خروج اعداد كبيرة من الخدمة .. وهتنفع كتدريب متقدم بدل ما تبهدل الرافال ولا الميج بتوعك في تدريب غير رئيسي

الغالى jack.beton.agent @jack.beton.agent

فى صفقه كبيره مع الصين يبيتو بعيدا عن الجو... دفاع جوى ورادارات وشغل كده
دا حقيقي فعلا بس الله اعلم ايه المكونات
على فكرة يا شباب بعد نقاش مع الاستاذ بلاك شاهين
احب اقلكم تاكيدا على كلام استاذنا ثاندر
السو 35 فعلا فعلا تعلم على كل الشرق الاوسط معادا الرافال و الفالكون الاماراتي
حتى منصات تشويش زاي ال re-3a حتعاني في العمل على الايربيس اي

مين فاكر توقعاتي لخطة تطوير القوات الجوية قبل خروج اي اخبار عن اي طائرات ما عدا الرافال (وكنا لسه كمان مشترينهاش)
من الاخر لجنة التعاقدات والتسليح نقلوا مني

+e+e

نت بتقارن الثاندر ب l-15
انهى ثاندر يهاوس ....الصينيه ولا من باكستان؟؟
وهل بوضعها الحالى ولا انت مقتنع بيها بعد التغييرات الممكنه الى وحسب الاستاذ كنانى عرضها علينا الصينيون؟؟

انهى ثاندر يهاوس ....الصينيه ولا من باكستان؟؟
وهل بوضعها الحالى ولا انت مقتنع بيها بعد التغييرات الممكنه الى وحسب الاستاذ كنانى عرضها علينا الصينيون؟؟

الصيني يا كبير لسه منعرفش تفاصيل المعروض ايه وايه اللي هيتعدل في الحمولة والعمر الافتراضي
لكن الثاندر الباكستاني مواصفتها افضل طبعا من كل طائرات التدريب المتقدم الحالية (ما عدا في اهم حاجة في التدريب وهو عمر البدن)

عودة
أعلى