الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

شوف يا اسلام بيه :)

انا مش ضد ان كام عيل يطلع او حتى ان المنظمات الحقوقية تشتغل لان الناس فهمتهم وكرهتهم خلاص مش هيعرفوا يضحكوا عليهم تاني
لكن انا ضد تماما اننا نعمل كده عشان ناخد سلاح ولا عشان امريكا ترضى عننا .. نهائي ولو هيدونا الرابتور مش الاف 16 .. دي من وجهة نظري تضرب مفهوم السيادة في مقتل .. وانا مش عايز ادخل الكلام سياسة لكن كتعليق سريع انا مش عاجبني السيسي في حتة السيادة دي اوي .

من ناحية تانية الفايبر مش حاجة جبارة يعني .. انا من وجهة نظري الميج 35 احسن منها في اغلب المواصفات
الله ينور عليك اوجزت يا استاز House ..يعنى المفروض نخلى امريكا تبقى عاملة حصان طروادة جوة البلد وتخربها تانى ونبقى مشردين زى بعض الشعوب العربية عشان اخد سلاح مش حينفعنا اصلا لما البلد تقع بفضل جمعيات التجس الامريكية (جمعيات حقوقا لانسان ) بصراحة تفكير عقبرى !! بدل ما نزود سيادتنا على البلد الى رجعت لينا فى ثورة 30 يونيو نجيب الامريكان يقسمو البلد تانى .

هزرنا كتير ولعبنا كتير
يلا بينا على الجد شوية
طبعا الثاندر الكل يعرف رايي فيها من البداية هى طائرة فقيرة بقدراتها الحالية وكلنا يعرف ما هى الاسباب التى تناقشنا فيها مرارا وتكرارا
الصين عرضت علينا الطائرة اكثر من مره ورفضنا لعدم الجدوى وطلبنا جيان 10 كتصنيع بعد ماعرضت علينا منذ حوالى 10 سنين اواكثر قبل ابرام عقد الكى 8 ولكننا اخترنا الكى 8
لا اعرف لماذا ؟ وكأن الكى 8 هى الاكثر افادة لنا ..لكن نحمد ربنا على نعمته
مؤخرا عرضت الصين على مصر الطائرة مره اخرى بشكل اكثر تميز وايضا باكستان احبت ان يكون لها نصيب فى الكعكة فعرضت علينا الطائرة
فكان امامنا عرضان
عرض الصين وعرض باكستان وكلا منهما بسعر مختلف
عرض باكستان كان يتمثل فى تصنيع الطائرة او الشراء المباشر وستكون بكامل الذخائر
عرض الصين كان يتلخص فى التصنيع ايضا او الشراء المباشر كما نريد نحن وبسعر اقل من سعر باكستان ..علما بان السعر يشكل الطائرة ككل بكامل محتوياتها وبالتدريب وكل شئ بخلاف التذخير طبعا يكون فى صفقة اخرى ..
والسعر قليل جدا مقارنة بالباكستانى
ويتمثل عرض الصين فى بعض الملحقات للعقد مثل تعديلات على البدن والحمولة والرادار وتسليح اكثر قوة وهذا هو المحتمل باذن الله
عموما مازلت عند رايي الطائرة صراحة لا ترقي للمستوى الحالى من الطائرات
لكن اكيد هناك وجهة نظر للقوات الجوية ..سنعرفها لاحقا

هزرنا كتير ولعبنا كتير
يلا بينا على الجد شوية
طبعا الثاندر الكل يعرف رايي فيها من البداية هى طائرة فقيرة بقدراتها الحالية وكلنا يعرف ما هى الاسباب التى تناقشنا فيها مرارا وتكرارا
الصين عرضت علينا الطائرة اكثر من مره ورفضنا لعدم الجدوى وطلبنا جيان 10 كتصنيع بعد ماعرضت علينا منذ حوالى 10 سنين اواكثر قبل ابرام عقد الكى 8 ولكننا اخترنا الكى 8
لا اعرف لماذا ؟ وكأن الكى 8 هى الاكثر افادة لنا ..لكن نحمد ربنا على نعمته
مؤخرا عرضت الصين على مصر الطائرة مره اخرى بشكل اكثر تميز وايضا باكستان احبت ان يكون لها نصيب فى الكعكة فعرضت علينا الطائرة
فكان امامنا عرضان
عرض الصين وعرض باكستان وكلا منهما بسعر مختلف
عرض باكستان كان يتمثل فى تصنيع الطائرة او الشراء المباشر وستكون بكامل الذخائر
عرض الصين كان يتلخص فى التصنيع ايضا او الشراء المباشر كما نريد نحن وبسعر اقل من سعر باكستان ..علما بان السعر يشكل الطائرة ككل بكامل محتوياتها وبالتدريب وكل شئ بخلاف التذخير طبعا يكون فى صفقة اخرى ..
والسعر قليل جدا مقارنة بالباكستانى
ويتمثل عرض الصين فى بعض الملحقات للعقد مثل تعديلات على البدن والحمولة والرادار وتسليح اكثر قوة وهذا هو المحتمل باذن الله
عموما مازلت عند رايي الطائرة صراحة لا ترقي للمستوى الحالى من الطائرات
لكن اكيد هناك وجهة نظر للقوات الجوية ..سنعرفها لاحقا
يعنى التعديل ممكن يشمل اطالة فى الطول البدن وزيادة فى الجناحات مثلا ؟؟ طيب لو كدة فعلا واتعملت التعديلات دى وقدرت توصل المقاتلة لحمولة 6 طن ومدى قتالى اكبر مقارب لمدى الاف 16 بلوك 40 يبقى كدة صفقة ممتازة فعلا ولو كانت القيادات بتفكر فى كدة يبقى اعتقد تفكيرها صحيح .. ولا اية رائيك يا دكتور عادل ؟

يعنى التعديل ممكن يشمل اطالة فى الطول البدن وزيادة فى الجناحات مثلا ؟؟ طيب لو كدة فعلا واتعملت التعديلات دى وقدرت توصل المقاتلة لحمولة 6 طن ومدى قتالى اكبر مقارب لمدى الاف 16 بلوك 40 يبقى كدة صفقة ممتازة فعلا ولو كانت القيادات بتفكر فى كدة يبقى اعتقد تفكيرها صحيح .. ولا اية رائيك يا دكتور عادل ؟
لا يامعلم
التعديلات لن تكون على ابعاد البدن
التعديلات تكمن فى المواد التى يصنع منها البدن مثلا ..اشياء من هذا القبيل

قاذفة شبحية ونقاط تعليق خارجية؟
غريب جدا
تصاميم القاذفات الشبحية تكون بمستوى ان تستطيع حمولة اكبر فى داخلها ولا تحملشئ داخلها حتى يسهل عليها التسلل فى الخفاء
الاسلحة بهذا الشكل فى الخارج تفقدها شبحيتها

مروحية شبحية صينية ...

تصميم مستقبلي يمزج مابين المقاتلة والمروحية

يبدو أنها ستكون للمهام البحرية بسبب قدرتها على الإقلاع والهبوط

العمودي

يا اخونا الى كارة وجود الثاندر فى مصر ياريت يحضر ادوي الضغط والقلب والسكر ويفضل لو يطلب الاسعاف عشان تكرار الاخبار بالطريقة شكلها العروسة جاية .؛ث:

حسب الاستاذ محمد الكنانى كان لينا صولات وجولات من المفاضات للتعاقد على الجيان 10 قدمنا كذا طلب وكان فيه تعنت من الصينيين مش عارف ليه
مقاتله محترمه جدا والله بنتكلم عن الاسناد الجوى والارضى على اصوله واعتقد ان الافينوكس بالامكان استبدال اجزاء منه......ولكن ما اعتقدش لو بنتكلم عن امكانيه ادخال السو 35 يبقا هنضم دى كمان لان المقاتلات انواعها هيبقوا 6 كده غير طائرات التدريب
الاقرب باتش زياده من الميج 35 بجانب الاف 16 والرافال والميراج 2000 وان شاء الله السو 35 ....ما اتكلمناس لسه عن الجيل الخامس!!!
الا لو هندخل المقاتله دى بئا على خط الكيه 8 بس امكانياتها الصراحه اعلى كتير من انها تكون مقاتله تدريب متقدمه

بصراحه يا جماعه الثاندر دي طائره ملهاش اي لازمه و متدخلش زمتي حتي و لو طائره تدريب بس ده لو العرض من باكستان
انما العرض القادم من الصين محدش عاقل يقدر او حتي يفكر في رفضه لان حزمه الدعم و المنح و نقل التقنيات لاشياء لا نحلم بيها تنقلنا الي مكانه و قدرات غير مسبوقة لاي دوله بالشرق الاوسط بما فيهم الصهاينه تجعل المبلغ المدفوع في الصفقه الخاصه بالثاندر زهيد جدا بل ببلاش ايضا حتي لو تم رمي الطائره مباشره الي ساحه الخرده و المهملات و بدون استنفاذ ساعه تشغيل واحده حتي لذلك اتمني من كل قلبي نجاح الصفقه و كما قال اخي العزيز ثاندر القوات الجويه ستشهد مفاجات خارج المنطق و تتجاوز حد الخيال و هو يقصد هذا الامر و غيره
لا فسر هو اية اللي اتعرض
وبعدين انا قلت لو بتعديلات تناسبنا ونقل تقنية يشمل الردار والافيونكس تبقي ممتازة
لكن هل اتعرض علي مصر تكون شريك في المشروع ولا لا

صباح الخيييير يا حج هاوس
بص يا معلم باختصار : دي سياسه يعني شيلني و اشيلك ... يعني لما يكون رئيس لجنه التسليح في الكونجرس ماكين بيتكلم علي حقوق الانسان في مصر اكتر ما بيكلم مراته في التيليفون يبقا محتاجين نسكته ... سياسه و ليست سياده يا عمنا
لما امريكا تكون مزنوقه و محتاجه ايد تساعد و تطلب المساعده..... تبقي سياسه مش سياده
لما يعرضوا حزمه تسليح f16 محترمه بايسا مقابل طلب ( و ليس امر ) و لا اتنين .... تبقي سياسه و شيلني و اشيلك
ايه دخل السياده في الموضوع؟ سياسه مش سياده ... شيل ال د و حط ال س و الدني تمشي
ولا ايه يا كبير الالاتيه ؟
حبيبي يا معلم هاوس

معلش يا صديقي انا مختلف معاك جدا
السياسة لما يكون طالب طلب لنفسه .. يعني مثلا عايز امتيازات في قناة السويس مقابل انه يوافقلك على صفقات قوية .. هنا انا اتفق معاك اننا نتنتاقش ونوافق ونرفض عادي جدا وكل واحد بدور على مصلحته .. لكن لما يكون عايز يتدخل في حكم البلد نفسه وازاي يتم ادارتها ده تعدي واضح على مفهوم السيادة .. رغم ان فيه دول عربية وغير عربية مفيهاش 1/10 من الحرية الموجودة في مصر ومبيفتحوش بقهم الامريكان خالص وانت عارف كده كويس .. يعني عندك مثلا السعودية لمجرد كلام الصحافة البريطانية وتدخلها في شئونهم وبعض التصريحات كانت مستعدة تصعد لحد القطيعة السياسية.. انت صلا بتشتري سلاح عشان تزود مفهوم السيادة عندك وهيبتها .. انما ده عمل بيهدم سيادتك لدولتك تماما وللاسف الامريكان مقتنعين انك هتوافق بالضغط عليك

انا شايف ان فيه احتمال مش قليل ان السيسي للاسف يوافق على بعض طلباتهم دي .. لكن زي ما قال الاستاذ راجح فعلا طلبهم الاهم اللي بسمع عنه هو التوقيع على اتفاقية سيزموا ولعلمك انا معنديش مشكلة مع بعض بنود اتفاقية سيزموا .. مثل جزئية التفتيش على السلاح الامريكي او بعض الصلاحيات للطيران في الاجواء المصرية طالما كان بموافقتنا ومش غصب عنا ونقدر نرفضه في اي وقت .. احنا عملنا كده مع الروس عادي .. لكن ضد التوافق الكامل في انظمة الاتصالات وامكانية تكوين قواعد عسكرية على ارضك .

تحياتي يا كبير :)

التعديل الأخير:
قاذفة شبحية ونقاط تعليق خارجية؟
غريب جدا
تصاميم القاذفات الشبحية تكون بمستوى ان تستطيع حمولة اكبر فى داخلها ولا تحملشئ داخلها حتى يسهل عليها التسلل فى الخفاء
الاسلحة بهذا الشكل فى الخارج تفقدها شبحيتها

صحيح لكن كمان تملك حمولة داخلية +خارجية

على سبيل المثال المقاتلة Sukhoi PAK FA لديها قدرة على حمل أسلحة على نقاط تعليق بالخارج و حمولة داخلية

EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT
ياستاذ محمد ...الله!!
يعنى ال fc-20 متاحه للتصدير وبرقبه الثاندر والصين عارضه برضه علينا الثاندر بتغييرات جديده!!
ايه اللى يجبرنا طيب!!....هل امكانيه التصنيع المشترك داخله فى الموضوع ده؟؟؟؟
يعنى هما قابلين الثاندر تصنيع والجيان 10 لا!!

صحيح لكن كمان تملك حمولة داخلية +خارجية

على سبيل المثال المقاتلة Sukhoi PAK FA لديها قدرة على حمل أسلحة على نقاط تعليق بالخارج و حمولة داخلية
مشاهدة المرفق 50634
طبعا اى طائرة شبحية بيكون متاح ليها تحميل نقاط خارجية
لكن الكلام على انها دورها قاذفة فيكون حجمها كبير حتى تستطيع استيعاب كم من الحمولة داخل حاويتها الداخلية
زى مثلا البي 2 كده

عودة
أعلى