الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

يعنى ايران هتجمع Su-30SM واحنا نجيب الثاندر :عويل

مش فاهم سر الاعجاب بيها ده انا لو هجمع الميج35 محليا افضل بمراحل

تقبل العزاء الساعة 12 ياجماعة لو حابين هنا في الموضوع :D:عويل
الواحد منكم يدخل يرمي الكلمتين في سكات و مفيش قهوة و لا في كراسي
و يا ريت لو حد يجيب معاه شيبسي بالخل الكبير دا او layz عشاني ... يبقى وجب الصراحة جدا عشان انا جعان :;: و الصدمة رفعلتي ال Metabolism و غالبا حيجيلي sugar rush

انا كنت حاسس انها جايه
بس ياريت نصرف عليها في الهيكل والتجهيزات

يلا ربنا ينتقم من لكان السبب
الناس دي المفروض تحاكم بتهمه تعريض الامن القومي للخطر

مين تايجر ده ياحج ده عضو معانا هنا ؟
\:

تايجر دا الي عنده استعداد يقعد 5814378 ساعة يمجد ويمدح في الثاندر ومش بس كدا ، دا ممكن يقنعك انها تتفوق علي الرابتور.
نصيحة محدش يحضر العفريت:غ: ؛ث:

خد دي وابكي .. من بداية الالفية كان معروض علينا الجيان 10 وانتاج مشترك وبسبب القرار السياسي جيبنا الكيه 8 مكانها ....... طبعا دلوقتي الاوضاع اختلفت لأن اصبح في ثاندر فخلاص ميزة الانتاج المشترك للجيان 10 انتهت من زمان وبخلاف ان الميج افضل منها بكتير ولو طورت الفالكون بتاعتك برضه هاتكون افضل وجيبت رافال وفي كلام عن السوخوي فخلاص الطيران الرئيسي المقاتل بتاعك ملامحه شبه واضحة ..

البلوك الثاني بتشيل 2 رعد باكستاني تحت الاجنحة والمفروض حمولتها الخارجية 4 طن بحد اقصى .. لو حصل تعديل فيها ورفعنا الحمولة لـ4.5 - 5 طن تشيل الاثقل من الرعد عادي ولو حتى 1 اسفل البطن زي مالسو-30 بتشيل ياخونت واحد تحت البطن مثلا مع فارق المواصفات طبعا ولكن على سبيل المثال مش اكتر .. وطالما في تسليح مش طبيعي معروض يبقى اكيد في تعديل هايتم ..
منه لله مبارك وعصابته
حسبنا الله ونعم الوكيل .

تايجر دا الي عنده استعداد يقعد 5814378 ساعة يمجد ويمدح في الثاندر ومش بس كدا ، دا ممكن يقنعك انها تتفوق علي الرابتور.
نصيحة محدش يحضر العفريت:غ: ؛ث:
ههههههههههه ياعم انا بهزر بس عارفة طبعا
انا بعمل نفسي من بنها
الايموشن ده المفروض يسموه ايموشن من بنها
\:
ولا انت ايه رأيك يا دكتره محمد السيد سليم @محمد السيد سليم

شوف يا اسلام بيه :)

انا مش ضد ان كام عيل يطلع او حتى ان المنظمات الحقوقية تشتغل لان الناس فهمتهم وكرهتهم خلاص مش هيعرفوا يضحكوا عليهم تاني
لكن انا ضد تماما اننا نعمل كده عشان ناخد سلاح ولا عشان امريكا ترضى عننا .. نهائي ولو هيدونا الرابتور مش الاف 16 .. دي من وجهة نظري تضرب مفهوم السيادة في مقتل .. وانا مش عايز ادخل الكلام سياسة لكن كتعليق سريع انا مش عاجبني السيسي في حتة السيادة دي اوي .

من ناحية تانية الفايبر مش حاجة جبارة يعني .. انا من وجهة نظري الميج 35 احسن منها في اغلب المواصفات
اتفق معاك كلامك صحيح

أنا متفهم تماما إعتراضاتكم على الثاندر
بس عندي كذا ملحوظة
أولا إحنا محتاجين طائرات مقاتلة للعمليات منخفضة الحدة وااعمليات غير النمطية اللي حرام أستهلك فيها أسطول الإف١٦ فيها خاصة مع عدم وجود مؤشرات واضحة على دعم أسطول الإف١٦ بإمدادت جديدة ولا صفقات تانية مع أمريكا في القريب العاجل .

ثانيا لو تصنيع مشترك مع نقل تكنولوجيا ده في حد ذاته إنجاز مع ملاحظة إن آخر مشروع تصنيع طائرة مصرية كان القاهرة٣٠٠

ثالثا النواحي المادية لها تأثير طبعا ولا يمكن مقارنة قدرتك المالية بقدرات إيران اللي أول ماتترفع عنها العقوبات هتستلم ٢٤٠ مليار دولار كان محجوز عليهم في حين إن إنت الدعم المالي الخارجي ليك قل وهيقل لعدة أسباب مش مكان نقاشها هنا .

رابعا أنا فهمت من حضراتكم إن حالة مصانعنا الحربية يرثى لها وغير مؤهلة لتصنيع طائرات متقدمة زي الميج والسوخوي يعني علشان تعمل مصانع لحاجات زي دي عايز بتاع ٥ الى ١٠ سنوات على الأقل وبتكاليف فلكية وده غير منطقي في حالة الجوع الشديد لتطوير سلاحك الجوي وحالة إقتصادك المنيلة بستين نيلة .

خامسا كلكم أجمعتم إن علاقة مصر بأمريكا شر لابد منه وإن بإذن الله الدعم الأمريكي راجع راجع لإنهم لا يمكن يراهنوا على فقدان مصر وبالتالي هيتم تطويى أسطول الإف١٦ المصري وده هيخلينا نرجع ثاني للنقطة الأولى وهي الحاجة لطائرة مخصصة للعمليات متوسطة ومنخفضة الحدة اللي حرام تستخدم فيها الميج والرافال وحتى الإف١٦ .

كل ده وغيره كمان بيقول إن الثاندر هي افضل الخيارات إقتصاديا وسياسيا ومنطقيا بصفتها نقطة بداية تأسس عليها مشروع المقاتلة المصرية الخالصة .

لكن اللي المفروض يتعمل بقى فعلا وبشكل مستعجل هو تأسيس قطاع كامل في المؤسسة العسكرية مخصص فقط للهندسة العكسية يتعمل مع الصين تحديداً اللي ليها خبرة جبارة فيه ، هو ده بقى التطوير الحقيقي .

التعديل الأخير:
خد دي وابكي .. من بداية الالفية كان معروض علينا الجيان 10 وانتاج مشترك وبسبب القرار السياسي جيبنا الكيه 8 مكانها ....... طبعا دلوقتي الاوضاع اختلفت لأن اصبح في ثاندر فخلاص ميزة الانتاج المشترك للجيان 10 انتهت من زمان وبخلاف ان الميج افضل منها بكتير ولو طورت الفالكون بتاعتك برضه هاتكون افضل وجيبت رافال وفي كلام عن السوخوي فخلاص الطيران الرئيسي المقاتل بتاعك ملامحه شبه واضحة ..

البلوك الثاني بتشيل 2 رعد باكستاني تحت الاجنحة والمفروض حمولتها الخارجية 4 طن بحد اقصى .. لو حصل تعديل فيها ورفعنا الحمولة لـ4.5 - 5 طن تشيل الاثقل من الرعد عادي ولو حتى 1 اسفل البطن زي مالسو-30 بتشيل ياخونت واحد تحت البطن مثلا مع فارق المواصفات طبعا ولكن على سبيل المثال مش اكتر .. وطالما في تسليح مش طبيعي معروض يبقى اكيد في تعديل هايتم ..
استاذ محمد بعد اذنك
هل في معلومة عن اطار التفاوض
يعني هل هو تكرار لتجربة الكية8
هيكل وبعض اعمال الكهربا
او نسبة تصنيع كبيرة
وهل ستعتبر مصر شريك للمشروع ولها حق التصدير ولا مجرد رخصة تصنيع فقط

التعديل الأخير:
الشكل الخارجي للطائرة يشبه إلى حد كبير الثاندر الباكستانية

استاذ محمد بعد اذنك
هل في معلومة عن اطار التفاوض
يعني هل هو تكرار لتجربة الكية8
هيكل وبعض اعمال الكهربا
او نسبة تصنيع كبيرة
وهل ستعتبر مصر شريك للمشروع ولها حق التصنيع ولا مجرد رخصة تصنيع فقط

ماقدرش افتي في الموضوع ده لأني معرفش اي تفاصيل وكل معرفتي هو ان في عرض جديد زي ماقولت افضل من العرض الباكستاني وجاري التفاوض والمناقشات... والعرض ده من قريب جدا

يعني زي ماقولت سابقا لا يوجد اي عقود حتى لحظة كتابة هذه الاسطر ورفضنا العروض السابقة لاسباب فنية اولا ومالية ثانيا ولكن يبدو انه كان لدينا ورقة ضغط ما او لديهم رغبة عارمة في عدم خسارة زبون ذات ثقل شديد ولديه احتياجات كبيرة ايضا كمصر...

التعديل الأخير:
شوف يا اسلام بيه :)

انا مش ضد ان كام عيل يطلع او حتى ان المنظمات الحقوقية تشتغل لان الناس فهمتهم وكرهتهم خلاص مش هيعرفوا يضحكوا عليهم تاني
لكن انا ضد تماما اننا نعمل كده عشان ناخد سلاح ولا عشان امريكا ترضى عننا .. نهائي ولو هيدونا الرابتور مش الاف 16 .. دي من وجهة نظري تضرب مفهوم السيادة في مقتل .. وانا مش عايز ادخل الكلام سياسة لكن كتعليق سريع انا مش عاجبني السيسي في حتة السيادة دي اوي .

من ناحية تانية الفايبر مش حاجة جبارة يعني .. انا من وجهة نظري الميج 35 احسن منها في اغلب المواصفات

صباح الخيييير يا حج هاوس
بص يا معلم باختصار : دي سياسه يعني شيلني و اشيلك ... يعني لما يكون رئيس لجنه التسليح في الكونجرس ماكين بيتكلم علي حقوق الانسان في مصر اكتر ما بيكلم مراته في التيليفون يبقا محتاجين نسكته ... سياسه و ليست سياده يا عمنا
لما امريكا تكون مزنوقه و محتاجه ايد تساعد و تطلب المساعده..... تبقي سياسه مش سياده
لما يعرضوا حزمه تسليح f16 محترمه بايسا مقابل طلب ( و ليس امر ) و لا اتنين .... تبقي سياسه و شيلني و اشيلك
ايه دخل السياده في الموضوع؟ سياسه مش سياده ... شيل ال د و حط ال س و الدني تمشي
ولا ايه يا كبير الالاتيه ؟
حبيبي يا معلم هاوس

صباح الخيييير يا حج هاوس
بص يا معلم باختصار : دي سياسه يعني شيلني و اشيلك ... يعني لما يكون رئيس لجنه التسليح في الكونجرس ماكين بيتكلم علي حقوق الانسان في مصر اكتر ما بيكلم مراته في التيليفون يبقا محتاجين نسكته ... سياسه و ليست سياده يا عمنا
لما امريكا تكون مزنوقه و محتاجه ايد تساعد و تطلب المساعده..... تبقي سياسه مش سياده
لما يعرضوا حزمه تسليح f16 محترمه بايسا مقابل طلب ( و ليس امر ) و لا اتنين .... تبقي سياسه و شيلني و اشيلك
ايه دخل السياده في الموضوع؟ سياسه مش سياده ... شيل ال د و حط ال س و الدني تمشي
ولا ايه يا كبير الالاتيه ؟
حبيبي يا معلم هاوس
اختلف معاك
هاوس عندة حق
وانا اية اللي جابرني
قواعد اللعبة القديمة لازم تتغير
والامريكان لازم يخدوا خطوة لي قدام
كلامك يمشي زي ما بتقول بس لو قصاد كدة f35 مثلا علي 2020
باكيدج كاملة
كلامك يمشي لما تكون في تسوية لوضع مصر بالنسبة لاتفاقية اللي مانعة عنا الاسلحة زي الامرام
حاجات كتير لازم تتم

ههههههههههه ياعم انا بهزر بس عارفة طبعا
انا بعمل نفسي من بنها
الايموشن ده المفروض يسموه ايموشن من بنها
\:
ولا انت ايه رأيك يا دكتره محمد السيد سليم @محمد السيد سليم
الدكتره صحيح مسقط راسه بنها بس انا اصلا منوفي :)
واللي هيكلم هلوشه :)

عودة
أعلى