الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

خد انت بقي كلامي ثقه انت اخرك مع الميج الخمسين طياره اللي اشتريناهم في 2015
تحياتي لك اخي العزيز
طلبك كان في بداية الامر 24 وتم زيادتها لخمسين طائرة مع نقل تقنية
وصدقني هو ده اللي حاصل لكن مش هقدر اجادلك حالياً لاني بدون مصدر
لكن الايام بيننا لما كنت بقول ان مصر ستأتي بعدد 2 ميسترال الناس مكنتش مصدقة
علاوة على المرونة الغير مسبوقة من روسيا هي التي شجعت القيادة المصرية على طلب التصنيع المشترك
ومع مرور الوقت كلامي طلع صحيح عموماً الايام بيننا لكن خليك فاكر من اخوك ابو عصام تحياتي

يا ريت لو كان ده صحيح .. لكن هم غلبونا على ما وافقوا على مواصفاتنا وطلباتنا اساسا
بالعكس كان هناك انفتاح غير طبيعي على اي طلب مصري من السلاح
فقط الغلبة كانت في الاسعار وإذا كان فيه نسب تصنيع او صيانة وخلافه فقط

طلبك كان في بداية الامر 24 وتم زيادتها لخمسين طائرة مع نقل تقنية
وصدقني هو ده اللي حاصل لكن مش هقدر اجادلك حالياً لاني بدون مصدر
لكن الايام بيننا لما كنت بقول ان مصر ستأتي بعدد 2 ميسترال الناس مكنتش مصدقة
علاوة على المرونة الغير مسبوقة من روسيا هي التي شجعت القيادة المصرية على طلب التصنيع المشترك
ومع مرور الوقت كلامي طلع صحيح عموماً الايام بيننا لكن خليك فاكر من اخوك ابو عصام تحياتي
و الله اتمني فعلا كلامك يكون صح فهو افضل لمصر كثيرا
تحياتي اخي العزيز

الكلام في 2009 كان علي النسخه الاصليه و مكنش لسه فيه نسخه للتصدير
الطلب الباكستاني منها 36 طائره فقط

لا انا بتكلم عن مفاوضات قريبة
اعتقد تم اعادة طلب النسخة بي لكن تم رفض الطلب وقالولنا مفيش غير الثاندر للتصنيع

لا انا بتكلم عن مفاوضات قريبة
اعتقد تم اعادة طلب النسخة بي لكن تم رفض الطلب وقالولنا مفيش غير الثاندر للتصنيع
لاء مش عارف حاجه عن هذا الموضوع بس الكلام ده بنفس الطريقه كان في 2009
عموما هما لحد دلوقتي مصممين يدونا الثاندر حتي لو معاها قطعه من ارض الصين هديه

مش عارف تقريبا تصدير بس هي دي النموذج اللي هتاخده باكستان بعدد 36 طائره من الجيان10بي

باكستان بنسبة99% مافيش جيان 10 ياريس بسبب القدرة المادية شبه المنعدمة وعشان كده مكملين في برنامج الثاندر ومضطرين لده ..

يا راجح احنا بالفعل بإذن الله في طور تجميع مع نسبة تصنيع جيدة للميج 35
هو مفيش مصدر دلوقتي ويمكن لخمس سنوات كمان مش هتلاقي مصدر لكن احنا موجودين
على الساحة بالميج 35 وخد كلامي ثقة وتحياتي

لا مافيش نهائيا صدقني والله مافيش اي تجميع للميج 35 وهما 50 مقاتلة فقط شراء مباشر ولا مستقبلي ولا اي حاجة وزيارة وفد روس اوبورن اكسبورت لمصنع الطائرات كانت لتوفير خط الصيانة والدعم اللوجيستي للمقاتلة تماما زي برنامج الـFalcon-up Program للإف-16 عندنا

House @House batteryneon @batteryneon AL RAGH @AL RAGH @Sam7 adel dwedar @adel dwedar

على فكرة الصين رجعت بعرض جديد على الثاندر وبتعديلات وتسليح غير طبيعي وبسعر افضل من الباكستانيين نفسهم لأننا عايزين طيران زيادة وبندور على التصنيع المشترك ومافيش غيرها متاح بالميزة دي .. انا مازلت غير مقتنع بيها نهائيا بس لو تعديلات وتسليح من اللي في دماغي .. ممكن ساعتها اغير رأيي ..

في حاجة مش طبيعية بتحصل في القوات الجوية الفترة دي وواضح ان في طلب وحاجة ملحة على اعداد من المقاتلات اكبر مما كنا نتخيل وممكن يكون في مفاجأة مدوية الفترة القادمة .. وان شاء الله هحاول اعرف الجديد قريب جدا ..

باكستان بنسبة99% مافيش جيان 10 ياريس بسبب القدرة المادية شبه المنعدمة وعشان كده مكملين في برنامج الثاندر ومضطرين لده ..

لا مافيش نهائيا صدقني والله مافيش اي تجميع للميج 35 وهما 50 مقاتلة فقط شراء مباشر ولا مستقبلي ولا اي حاجة وزيارة وفد روس اوبورن اكسبورت لمصنع الطائرات كانت لتوفير خط الصيانة والدعم اللوجيستي للمقاتلة تماما زي برنامج الـFalcon-up Program للإف-16 عندنا

House @House batteryneon @batteryneon AL RAGH @AL RAGH @Sam7 adel dwedar @adel dwedar

على فكرة الصين رجعت بعرض جديد على الثاندر وبتعديلات وتسليح غير طبيعي وبسعر افضل من الباكستانيين نفسهم لأننا عايزين طيران زيادة وبندور على التصنيع المشترك ومافيش غيرها متاح بالميزة دي .. انا مازلت غير مقتنع بيها نهائيا بس لو تعديلات وتسليح من اللي في دماغي .. ممكن ساعتها اغير رأيي ..

في حاجة مش طبيعية في القوات الجوية الفترة دي وواضح ان في طلب وحاجة ملحة على اعداد من المقاتلات اكبر مما كنا نتخيل وممكن يكون في مفاجأة مدوية الفترة القادمة .. وان شاء الله هحاول اعرف الجديد قريب جدا ..

يا استاذنا معندكش فكرة اذا كنا طلبنا منهم ال j-10b ورفضوها مؤخرا ولا لا كتصنيع ؟

في حاجة مش طبيعية بتحصل في القوات الجوية الفترة دي وواضح ان في طلب وحاجة ملحة على اعداد من المقاتلات اكبر مما كنا نتخيل وممكن يكون في مفاجأة مدوية الفترة القادمة .. وان شاء الله هحاول اعرف الجديد قريب جدا ..
طيب سؤال هي الثاندر تقدر فعلا تشغل الذخائر المعروضة دي

يا استاذنا معندكش فكرة اذا كنا طلبنا منهم ال j-10b ورفضوها مؤخرا ولا لا ؟

خد دي وابكي .. من بداية الالفية كان معروض علينا الجيان 10 وانتاج مشترك وبسبب القرار السياسي جيبنا الكيه 8 مكانها ....... طبعا دلوقتي الاوضاع اختلفت لأن اصبح في ثاندر فخلاص ميزة الانتاج المشترك للجيان 10 انتهت من زمان وبخلاف ان الميج افضل منها بكتير ولو طورت الفالكون بتاعتك برضه هاتكون افضل وجيبت رافال وفي كلام عن السوخوي فخلاص الطيران الرئيسي المقاتل بتاعك ملامحه شبه واضحة ..

طيب سؤال هي الثاندر تقدر فعلا تشغل الذخائر المعروضة دي

البلوك الثاني بتشيل 2 رعد باكستاني تحت الاجنحة والمفروض حمولتها الخارجية 4 طن بحد اقصى .. لو حصل تعديل فيها ورفعنا الحمولة لـ4.5 - 5 طن تشيل الاثقل من الرعد عادي ولو حتى 1 اسفل البطن زي مالسو-30 بتشيل ياخونت واحد تحت البطن مثلا مع فارق المواصفات طبعا ولكن على سبيل المثال مش اكتر .. وطالما في تسليح مش طبيعي معروض يبقى اكيد في تعديل هايتم ..

وطالما في تسليح مش طبيعي معروض يبقى اكيد في تعديل هايتم ..
ربنا يطمنك
معلش الرادار مواصفاته ايه و قدراته يعني يقدر يوجه صواريخ جو-جو بعيده المدي مثلا لاقتناص اهداف ثمينه مثل الاواكس مثلا

خد دي وابكي .. من بداية الالفية كان معروض علينا الجيان 10 وانتاج مشترك وبسبب القرار السياسي جيبنا الكيه 8 مكانها ....... طبعا دلوقتي الاوضاع اختلفت لأن اصبح في ثاندر فخلاص ميزة الانتاج المشترك للجيان 10 انتهت من زمان وبخلاف ان الميج افضل منها بكتير ولو طورت الفالكون بتاعتك برضه هاتكون افضل وجيبت رافال وفي كلام عن السوخوي فخلاص الطيران الرئيسي المقاتل بتاعك ملامحه شبه واضحة ..

كنا بنوفر :D

اي شراء جوي من الصين هدر للاموال سواء محتاجين سواء في طلب عملاق حيفضل حرام لا مواصفات و لا قدرة بدن
السو 35 كتوجه نوعي قليل العدد خطوة مفهومة و منطقية
ايقاف عدد الميج على 50 منطقي ايضا لدواعي المعروض مستقبلا و الافضل واحتمالية تطوير الفالكون
لكن اللي مش منطقي اسيب الرافال و هي الورقة الوحيدة الرابحة و اروح اجيب صيني في حين الامارات على وشك انهاء تعديلاتها و الظهور بنسخة رعب تستطيع دعم السو 35 او الميج 35 او الفالكون في الطلبية المصرية التانية بشكل و لا اروع و دا اهم احتياجتنا حاليا
و لو الموضوع تصنيع و كده فايران بتتفاوض على تجميع السو 30 اس ام و انا اروح للصين :confused:
الف سيناريو موجود و ممكن نحط التصنيع و ممكن نحط التوفير بس مفيش سيناريو واحد منطقي يخلي الصين في الصورة
يعني قلنا الامارات بتفهم اكتر مننا بريا و قلنا ماشي
حنقول ايران بتفهم اكتر مننا جويا برضه
مشكلة كل دا الخلاط في الاقتناء بدلا عن التركيز على نوع واحد او نوعين محترمين و توفيق وضع التصنيع و النسخة براحتك معاهم او ايا منهم

ربنا يطمنك
معلش الرادار مواصفاته ايه و قدراته يعني يقدر يوجه صواريخ جو-جو بعيده المدي مثلا لاقتناص اهداف ثمينه مثل الاواكس مثلا

هو نفسه الـKLJ-7 لكن في كلام عن زيادة حيزه الترددي او قوة البث .. شيء من هذا القبيل .. النسخة KLJ-7V2 مداه 140 - 150 كم ضد هدف مقطعه الراداري 5 متر2 يعني يلقط مقطع 20 متر2 من مسافة 212 كم تقريبا وممكن تدمج عليه اي حاجة صيني عادي ..

هو نفسه الـKLJ-7 لكن في كلام عن زيادة حيزه الترددي او قوة البث .. شيء من هذا القبيل .. النسخة KLJ-7V2 مداه 140 - 150 كم ضد هدف مقطعه الراداري 5 متر2 يعني يلقط مقطع 20 متر2 من مسافة 212 كم تقريبا وممكن تدمج عليه اي حاجة صيني عادي ..

انا كنت لقيت معلومات مختلفة عن الرادار والطائرة عموما
بص عليها كده
http://defense-arab.com/vb/threads/101804/page-25#post-1708662

السلام علي كل اساتذتنا المحترمين
اسمحولي اضع مشاركتي في نقاط بسيطه :
اولا : علي حسب كلامك يا حج ثاندر ( انتا او احد الاساتذه ) علي ما اتذكر انك قلت المهندسين عندنا علقوا علي الطيران الصيني بكون البدن يتاكل بسرعه و ذكرت تعليقهم علي المحركات.. تقدر تصححلي لو كنت غلط طبعا.. تيجي ازاي دلوقتي ندور علي الصيني رغم مشاكله ؟

ثانيا: طيب سيبك من اسرائيل و ال F35 و باقي المصايب اللي عندها : انا النهارده لما اجيب طياره زي الثاندر هاقدر اعتمد عليها في قتال مباشر مع المصايب دي ؟ يعني الميج 35 لما رجالتنا يطيرو بيها هاتسد بتوفيق ربنا مع الراعم و الصوفا لاكن الثاندر؟ وياريت بلاش نقطه انها لن تخرج وحدها انا اتحدث عن احتمال قائم

ثالثا: انا مع اي تصنيع في مصر ان شاء الله نصنع عجل لاكن مش منطقي اصنع عجل علشان اسابق او حتي احصل جاري و هو راكب عربيه لامبورجيني

رابعا: و دا المهم جدا : المستقبل : ما هي امكانيات تطوير تلك الطائره؟ هل البدن يساعد؟ التصميم يسمح بنقلها خطوه للامام؟ هل نمتلك التكنولوجيا التي تمكننا من فعل ذلك؟ القواعد العلميه؟ ميزانيات الابحاث ؟

خامسا: ربما اكون فهمت التلميحات عن التسليح القادم ... لاكن هل ذلك يقلب موازين القوه؟

سادسا: لماذا الاصرار الصيني علي الثاندر و ليس J10 ؟ مش مطمن للموضوع دا

سابعا: و الله و الله و الله و دي معلومه مؤكده لو مصر ضغطت شويه علي امريكا و نفس الوقت خرجت كام عيل من السجن و سمحت بعوده بعض المنظمات الحقوقيه و طلب كمان ( سهل مصر تعمله صعب اني اقوله اسف و لا علاقه له بروسيا او او او ) سنحصل علي نسخه محترمه جدااااااااااا من ال F16 و تسليم اسرع من المعتاد ... عربون محبه بالبلدي .... يعني f16 برادار ايسا افضل ميت مره من الثاندر

طبعا دا راي المتواضع و حضراتكم تعرفوا اكتر مني و تقدروا تحكموا علي الطائره بصوره افضل.... و طبعا القياده بخبرائها يفهمون اكثر منا و نثق في اختياراتهم

تحياتي للجميع

السلام علي كل اساتذتنا المحترمين
اسمحولي اضع مشاركتي في نقاط بسيطه :
اولا : علي حسب كلامك يا حج ثاندر ( انتا او احد الاساتذه ) علي ما اتذكر انك قلت المهندسين عندنا علقوا علي الطيران الصيني بكون البدن غير يتاكل بسرعه و ذكرت تعليقهم علي المحركات.. تقدر تصححلي لو كنت غلط طبعا.. تيجي ازاي دلوقتي ندور علي الصيني رغم مشاكله ؟

ثانيا: طيب سيبك من اسرائيل و ال F35 و باقي المصايب اللي عندها : انا النهارده لما اجيب طياره زي الثاندر هاقدر اعتمد عليها في قتال مباشر مع المصايب دي ؟ يعني الميج 35 لما رجالتنا يطيرو بيها هاتسد بتوفيق ربنا مع الراعم و الصوفا لاكن الثاندر؟ وياريت بلاش نقطه انها لن تخرج وحدها انا اتحدث عن احتمال قائم

ثالثا: انا مع اي تصنيع في مصر ان شاء الله نصنع عجل لاكن مش منطقي اصنع عجل علشان اسابق او حتي احصل جاري و هو راكب عربيه لامبورجيني

رابعا: و دا المهم جدا : المستقبل : ما هي امكانيات تطوير تلك الطائره؟ هل البدن يساعد؟ التصميم يسمح بنقلها خطوه للامام؟ هل نمتلك التكنولوجيا التي تمكننا من فعل ذلك؟ القواعد العلميه؟ ميزانيات الابحاث ؟

خامسا: ربما اكون فهمت التلميحات عن التسليح القادم ... لاكن هل ذلك يقلب موازين القوه؟

سادسا: لماذا الاصرار الصيني علي الثاندر و ليس J10 ؟ مش مطمن للموضوع دا

سابعا: و الله و الله و الله و دي معلومه مؤكده لو مصر ضغطت شويه علي امريكا و نفس الوقت خرجت كام عيل من السجن و سمحت بعوده بعض المنظمات الحقوقيه و طلب كمان ( سهل مصر تعمله صعب اني اقوله اسف و لا علاقه له بروسيا او او او ) سنحصل علي نسخه محترمه جدااااااااااا من ال F16 و تسليم اسرع من المعتاد ... عربون محبه بالبلدي .... يعني f16 برادار ايسا افضل ميت مره من الثاندر

طبعا دا راي المتواضع و حضراتكم تعرفوا اكتر مني و تقدروا تحكموا علي الطائره بصوره افضل.... و طبعا القياده بخبرائها يفهمون اكثر منا و نثق في اختياراتهم

تحياتي للجميع

وعليكم السلام ياريس اسعدني ردك قبل كل شيء واي شيء

اولا : ايوة ده كلام صحيح جدا وعشان كده انا قولت في مشاركتي هنا " لو التعديلات اللي في بالي " .. يعني تعديل في مواد الهيكل + الطلاء .. لأني غير مقتنع زيي زيك

ثانيا : لا قتال مباشر لا .. انما دعم للمقاتلات الرئيسية ايوة .. مع دعم ارضي من القيادة والسيطرة والدفاع الجوي ايوة .. والنقطة دي بالذات ماقدرش احكم عليها الا لما يتضحلي ملامح القوات الجوية كاملة في السنوات القادمة .. بعيدا عن الثاندر تماما ..

ثالثا : متفقين

رابعا : الله اعلم ده شيء مش في معلومي ولكن لو القوات الجوية فعلا جادة في تحقيق الرغبة في تطوير مقاتلة يبقى عندهم الدراية بالكيفية والامكانية للموضوع ده

خامسا : ....... اه

سادسا : لان الجي 10 ليست متاحة للانتاج المشترك + الحاجة لعدد كبير من الطائرات المقاتلة كصف ثاني .. انا زي ماقولت في حاجة مش طبيعية بتحصل في القوات الجوية .. واضح ان الاعداد اللي بتخرج من الخدمة اكبر مما توقعها وواضح ان في حاجة لعدد اكبر من الطيران ..

سابعا : نشوف توجهات الادارة الامريكية الجديدة ايه وعلى اساسها هانعرف احنا هانعمل ايه والبداية مبشرة بعض الشيء بطلب اوباما لرفع الحظر عن التسليح

شوف يا اسلام بيه :)

انا مش ضد ان كام عيل يطلع او حتى ان المنظمات الحقوقية تشتغل لان الناس فهمتهم وكرهتهم خلاص مش هيعرفوا يضحكوا عليهم تاني
لكن انا ضد تماما اننا نعمل كده عشان ناخد سلاح ولا عشان امريكا ترضى عننا .. نهائي ولو هيدونا الرابتور مش الاف 16 .. دي من وجهة نظري تضرب مفهوم السيادة في مقتل .. وانا مش عايز ادخل الكلام سياسة لكن كتعليق سريع انا مش عاجبني السيسي في حتة السيادة دي اوي .

من ناحية تانية الفايبر مش حاجة جبارة يعني .. انا من وجهة نظري الميج 35 احسن منها في اغلب المواصفات

ياخى خير اللهم اجعله خير
عرفت ان الثاندر دى حلوه
الثاندر حلوه وجميلة وبنت ناس ومفيش ومشكلة لو جبناها
سامحنى يارب على الكدب ده :عويل:عويل

مفيش امكانيه تصنيع مشترك مع اليابان
ياريت نلاقي معاهم اي طريقه للتعاون في صناعه الطيران وطبعا دا حلم
اليابان تساوي المانيا في قوه الصناعه وجودتها لكن المشكله طريقهم مغلق حاليا
عندهم شركه ماتسوبيشي شغاله تقريبا علي مشروع طائره قتاليه
انا عارف الكلام دا صعب لكن نحاول ومش هنخسر شئ رغم ان الطريق مقفول بالامريكان

عودة
أعلى