الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

الى الاخوه الاعضاء رجاء التكرم بعدم ذكر اى خبر مبهم
أما ذكر الخبر كاملا مع المصدر أو الاحتفاظ به لنفسه

لازم يكون فيه تمهيد الأول لأى خبر .. وخصوصاََ إنها أخبار غير غير متوقعة ..

بغض النظر عن نوع الطائره x واللي هتكون غاليه جداً ومكلفه حد يفهمني ليه الاستعجال دا وخصوصاً في صفقات الطائرات يعني لدرجة أننا مش قادرين ننتظر انتهاء توريد الرافال والميج 35 ونعقد صفقات تانية ليهم لزيادة أعدادهم فنتجه لشراء صفقات من أنواع تانية ونتحمل بهدلة توفير الدعم اللوجستي والصيانة لكل الأنواع دي والكارثة في التفكير كيفة تناغم المقاتلات مع بعضها فاكيد الجيش علشان يتحمل التعب دا كلة لازم يكون شايف حاجة احنا مش شايفينها تفتكروا ايه ممكن تكون الحاجة دي علشان اتعاقد على مقاتلات من كل حته في العالم بشرط استلمهم كلهم في نفس الوقت
بدون الدخول في تفصيل انت فعلا متأخر ولا لا
الاحداث تسير بسرعة جنونية للحرب ولا لا
حدودك في 2010كانت كلها مستقرت ولا لا طب انهاردا كل حدودك ملتهبة ولا لا كل حدودك بدون اثتثناء حتي حدودك مع اسرائيل بقيتي بتواجه خطر وجود من كل اتجاه وبعد القضاء علي العراق وسوريا الدور عليك والمجهود الارهابي كله هايتنقل ليك من كل الاتجاهات في نفس الوقت وهايجولك من كل بقاع الارض باسم الثورة يبقا اشتري واتسلح دلوقتي ولا استنا لم تقع الفاس في الراس والكل يبيع ويشتري فيا

لازم يكون فيه تمهيد الأول لأى خبر .. وخصوصاََ إنها أخبار غير غير متوقعة ..
عام2016 عام مصري بامتياز هايقلب كل الموزين في المنطقة وهايوقف كل واحد عند حدوده وهايعلن مصر ليسة لقمة ساغة لاي قوة في العالم مهما كانت وصدقوني بدون مبالغة كل التعاقدات المعلنا مجرد فاتح شهية فقط

أسباب الصفقات المصرية

تجميع لبعض تعليقات الأساتذة الأعضاء فى المنتدى بمكن حصرها فى الأتى

الإخوة إلى بيتكلموا عن ( شراهة الشراء ) هل هم غير عالمين بما حدث فى المنطقة ... هل يعلموا أن خطة ( الطوق النظيف ) نجحت بإمتياز .. ما عدا دولة وحيدة من دول الطوق .. هل يعلموا ما المخاطر التى تواجه مصر فى 4 إتجاهات .. والله أنا أسف إنى أقول إنى مشفق على وجهة نظرهم بعد 3 سنوات بالتحديد .. هل يعلموا التحديات التى تواجه مصر فى المتوسط .. هل رأوا خريطة المنظقة الجديدة بعد التغيرات .. الطيران المصرى سيضم معظم أنواع الطائرات الموجودة بالمنطقة .. البحرية المصرية المصرية سيمتد عملها من جبل طارق حتى المحيط الهندى .. أقول إيه ولا إيه ..

بص ياكبير بالنسبة للثاندر انا بقولك عن نفسي مش مقتنع
لكن السبب الاكبر هوخروج حوالى 125 طيارة من الخدمة عندك الفتره اللى جابة وهما الميراج 5 والاف7 والاف 15 بلوك 15 والميراج2000
كلده خارج من الخدمة ..بخلاف المميزات اللى مع العقد بتاعها من تقنة هاتاخدها فى ذخائر لم تكن موجودة عندك ومشاركة موسعه فى مجال التطوير بشكل عام ..لكن فى الاول والاخير كان ممكن نجيب حاجة احسن بعدد كبير يسد العجز فى الطائرات اللى هاتخرج

هناك الكثير يجهل شئ مهم جدا
وهو ان طوال العقدين او الثلاثة عقود الماضية الجيش المصرى اصبح جيش روتينى فى التسليح ولا يوجد جديد يدخل يجعلك تتقدم خطوه عن مستواك العسكرى
وهذا متطلب عاجل هذة الايام ولابد منه
فحركة التسليح القائمة شئ عادى جدا وضرورى لسد احتياجاتك ووضع الجيش المصرى فى مكانتة الاصلية
الامر وما فيه انك قمت بعقد عقود وتسليح للجيش كان المفروض يتم فى العقدين الماضيين دمجتها كلها فى سنتين
فلا داعى للاستغراب

نفس الكلام فى المملكة .. أنا عملت موضوع عن صفقات المملكة من 2014 إلى 2015 مليارات المليارات .. وحمى تسليح تجتاح المنطقة .. أيد هناك سبب ممكن إن البعض لا يعلمة .. ومثل ما قال الدكتور عادل مصر فى خلال 20 سنة تعتبر لم تدخل سلاح نوعى لجيشها ماعدا السلاح الوحيد الذى ظلت يد التطوير فيه وهو الدفاع الجوى وبالطبع هو سلاح دفاعى وهو خط دفاعك الأول والأخير برغم إنه كان فيه ملاحظات كثير عليه .. والجيش كدس أموال طائلة لكن إرتباط السياسة بالسلاح لعب دور كبير فى محولة تقزيم الجيش .. يا أخى نحن نتكلم فى صفقات تمت فى خلال 3 سنوات فقط من خطة تسليح تمتد إلى 2020 .. طيب لماذ أوروبا والصين والروس فتحوا لنا مخازن سلاحهم .. أكيد فى مصلحة مشتركة .. هى بالطبع لمواجهة الخراب الأمريكى الذى سرى فى المنطقة مسرى الدم ..

نحن اخوه و يشرفني النقاش معك
لو دققت في الوضع المصري ستجده مشابه تماما لبناء المملكه
تكوين جيش قوي
مشاريع طموحه
العمل دون توقف علي كافه الاصعده

الجيش كما تري يحاول اللحاق بما فاته في سنوات ... و التحديات الداخليه و الخارجيه رهيبة : داعش سيناء و ليبيا ... و طبعا اسرائيل و عجلتها الحربيه التي لا تتوقف عن التسلّح بكل ما هو جديد
مصر كمثال اشترت الفريم و كان ذلك ردا متاخرا علي وصول الغواصات الاسرائيليه الجديده
اشترت ألرافال بينما اسرائيل تشتري الجوينت
معلومه لك اخي الكريم : مصر كانت تعلم بوجود حقول غاز المتوسط و لم تستطع و أكرر و لم تستطع ان تعلن عنها لمده عام او عامين لعدم وجود قوه تحميها ... هل مازلت ترا انه لا سبب لذلك التسلّح ؟

كم مشروع افتتحته مصر في العام الماضي ؟ كم مشروع علي وشك الانتهاء؟ كم مشروع سوف يبدأ ؟ كم مستثمر حلت مشاكله ؟ راجع تلك الإحصائيات و سوف تدرك ان مصر لم تهمل الجانب الداخلي ايضا

انا لا أقول انك خطا حاشا لله فأنا اعرف ان الوضع نفسه محير و قد كنت و الله العظيم مثلك ساخطا علي ذلك الوضع و انا رجل اقتصاد يعني كل ارقام الاقتصاد المصري الضعيف لدي ...و لو يتذكر الدكتور adel dwedar @adel dwedar انا قلت له ذلك الكلام في حوار لنا علي الخاص .... لاكن بعد تمعن و تدقيق و مراجعه الوضع الداخلي و الخارجي وجدت ان الجيش يفعل الصواب

تحياتي لك يا دكتور عبد الرحمن و شرفت بالحوار معك ( انتا كمان طلعت دكتور - نص المنتدي دكاترة )
اخوك اسلام

توضيح يا رجالة ..

المقاتلات متعددة المهام تشتريها لو إنت بتبني سلاح جو من أول وجديد بتعمل فيه إاحلال لمقاتلات قديمه فهتشتري طياره متقدمه تقدر تعمل مهام مختلفه لكن فى حالة مصر لما تتشبع من المتعددة المهام وتكون بحاجه لمقاتلات متخصصه فالموضوع إختلف ..

و هذا مطلوب بالفعل وهو مقاتلات متعددة المهام لإحلال
(MIG-21 - F4 -F-7 - MIRAG-5) فى ظل الموازنة مع سلاح جو معادى يطور من قدراته لدية أسطول ضخم من (الأف 16 والأف 15) وقريبا ستدخل (الأف 35) أذن (MIG-21 - F4 -F-7 - MIRAG-5) لا مكان لهم فى أى معادلة المستقبلية ..
أى هناك حاجة لمقاتلة متعددة المهام فعلا والسعر فى هذة الحالة عنصر حيوى وتحقيق توفير للتشغيل والصيانة وقطع الغيار والتسليح والذخائر عنصر هام أيضا فينبغى ان يتركز الاختيار على طراز محدد للحصولعلى أقتصادية تشغيل لخط انتاج المكونات وقطع الغيار

لو إنت من (30) سنه كنت تشتري (F-15) وللا (F-16) أكيد (F-16) لانك بتبني سلاح جو للـ (40) سنه الجايين .. اليوم لو مصر خيرت ما بين شراء الـ (MIG-35) أو (SU-35) تفتكروا إيه إلى كانت حتختاره .. أكيد الخيار (SU-35) لأنك محتاج وحش فى السماء يحيد قدرات عدوك ويتصدى له ويفرض سيطرته فى سماءك .. لكنك بضعف الـ (F-16) الحالى فإضررت لشراء والإكتفاء من الـ (MIG-35) لتوفير طيران لتغطية القوات البريه والأهداف الحيوية بالتزامن بدخول الـ (RAFAL) لمهمات طيران القصف الجراحي مع الدعم البحرى ..

الـ (SU-35) خيار جبار طائرة ممتازة لكن هل لديك رفاهية الوقت لتشغيل (MIG-21) مثلاََ

فى ظل دخول (F-35) لدى العدو .. لكن ستضطر للإنتظار حتى أكتفاء طلبيات سلاح الجو الروسى والصينى وقد يكون الأوزباكستانى أيضا و الجزائر إحتمال كبير على القائمة ..

شركة ميكيوبان لم نجد عليها ضغوط فى خطوط الأنتاج للميج مما جعل أى طلبيات من النسخ الحديثة (MIG-35) حيتم توريدها بسرعة أفضل من الجيل (4++) فهى أفضل بكثييييييييييييير مما ذكرنا لا تقارن بالـ (MIG-21 - F4 -F-7 - MIRAG-5) من كفة الحيثيات ويمكن تعديلها ..

ضيف أيضاََ إلى القائمة الـ (MIRAGE-2000) وهى سرب إلكترونى بطبعه فلابد أن يتم إحلالها بطائرة لا تقل قوة عنها إن لم تتفوق عنها وأيضاََ أو بالطبع لابد أن تكون غربية وبالتحديد أوروبية لأن الغرب متطورين فى هذا المجال ..

لا يوجد حاجه إسمها قدرة الطائره يحددها تسليحها .. الطائره مجموعه من المكونات التي تخلق فى النهايه طائره متميزه سواء كانت الرادار أو المدي أو التسليح الجو\جو أو التسليح
الارض/أرض أو أنظمة التشويش أو القدره على المناوره أو أو أو ..

لكن لا يمكنك باي حال من الاحوال توفير طائره فيها كل شئ كما يقال عن الطائرات المتعددة المهام فى النهايه ستجد إنك مضطراََ للتضحيه بأشياء مقابل أشياء ..

وانت كمان يا عمرو عارف المقاتلة
صح ؟؟
مسألتش ولا استفسرت وهادي جداً وبترد على مشاركات بشكل عام
يعني كده اللي يعرفوا 7
أ/ثاندر _أخي العزيز Sam 7 _ د/ علاء _ د/ هاوس _ أ/راجح _ أ/ جاك _ الأخ عمرو​

بعد إعادة قراءة 20 صفحة
العدد أكتر من 7 دول حتى أكتر من 10
الأساتذة
محمد السيد _ أبو برين _ على جبر _ و Lugo
العقاب الحارس _ فدائي الصاعقة _ وإحتمال Fawzy
Egy Rafale _ Silvy تقريباً
ياللهول بصوت الفنان الراحل " يوسف وهبي "
تقريباً أنا والأخ " مصري " الوحيدين اللي مكناش عارفين
:عويل​

الوحيد اللى عارف الموضوع اسلام
وقال هى الثاندر الباكستانى

أسباب الصفقات المصرية

تجميع لبعض تعليقات الأساتذة الأعضاء فى المنتدى بمكن حصرها فى الأتى

والله انا بقول يا رب نلحق نستلم الصفقات الجديدة دى قبل ما الدنيا تتطربق علينا
الشرق الاوسط على صفيح ساخن

بعد إعادة قراءة 20 صفحة
الأساتذة
هات كرسى انت و صاحبك و تعالو اقعدو جنبى :D
جاك قال بالليل كله هيبان , أدينى قاعد فى البيدج هنا لحد بالليل

اخى الكريم
انا لا اعرف اى جدال تتحدث عنة نحن نتكلم بالارقام و المصادر انت من تصر ان تثبت وجهة نظرك بدون اى مصادر وتريد ايضا اقناعى بها
اولا ....انا اتحدث عن الجيش المصرى العظيم الذى ينتهج العقيدة الشرقية فى اهمية وجود مقاتلة اعتراضية بجانب دفاع جوى قوى
ثانيا....لا تقارن طائرة المفروط انها خفيفة صممت لمهام اعتراضية بطائرات اخرى ثقيلة ك سو 30 التى صممت كسيادة جوية
ثالثا....فرنسا ليس لديها طائرة اعتراضية صرفة فهى تتبع المبدا الغربى المبنى على السيادة الجوية كدفاع جوى و تعدد المهام حيث ان الرافال تعتبر omnirul fighter
مازلت عند رايي ان الثاندر لا تليق بالجيش المصرى
تحياتى

اظاهر انت نسيت انت قولت ايه وردي كان عن ايه تحديدا لان الكلام تاه كعادة الجدلات العقيمة فخلينا نرجع الشريط للخلف عشان يبقى واضح انا علقت على ايه بالظبط من كلامك (نقط محددة)

انت دخلت قولت مايلي
اخى الفاضل
فقط ادعوك الى مقارنة مواصفات الثاندر الى مواصفات طائرات الجيل الثالث مثل اف 5 و الفانتوم و حتى القاهرة 300 ....سوف تجد انها لا تكاد تتفوق عليهم
اخى الفاضل
الثاندر سوف ترصد على شاشات الرادار قبل ان تخرج من الاجواء المصرية التصميم ليس به اى شبحية فهو على الاقل ذو rcs 10 متر و سوف تجد اف 35 او 15 فى انتظارها بمجرد ما ان تخرج من الاجواء المصرية و للاسف لن تستطيع حتى رؤيتهم لوجود رادار ضعيف و لن تشعر الا بالامرام وهو يطاردها و هى حتى لا تستطيع الفكاك منة (مناورة 8 جى فقط)
هى طائرة غير فعالة مهما كان عليها من ذخائر فلن تستطيع ان تستفيد منها
تحياتى
طبعا كلا عجيب وبتقارن الثاندر بالفانتوم بالقاهرة 300 وبعدين داخل تقول كلام ما انزل الله به من سلطان عن رادار الثاندر فرديت عليك ببساطة وبمصادر عن قدرته الفعلية على الرصد ووضحتلك القيمة الدقيقة للمناورة (لانك كنت تكلمت عليها في مشاركة اخرى) وكله بمصادر
المقارنات هنا لا تستند على اسس سليمة ...
بالنسبة لرادار الثاندر الرئيسي (الصيني) KLJ-7 (دون الحديث عن خيارات شركة ساليكس المتاحة وغيرها)
Operation range (RCS of 5 m2) : Up-looking detection range >105KM

بينما رادار الاف-16 بلوك 52 هو APG-68(V)9
Range for 5m2 aerial target is 105km

The FC-1 also cuts costs by accepting a lower 8-to- 8.5G airframe maneuverability stress, which is very good, but slightly less than the 9G design stress for the F-16

مناورة الثاندر يمكن ان تصل الى 8.5 جي اي اقل بمقدار بسيط عن مناورة الاف-16 كما يقول الموقع ...

اما بالنسبة لبصمة الثاندر فواضح انك لم تفهم كلامي او انا لم احسن التعبير فقد قلت ما نصه
بالنسبة للبصمة الي قدرتها ب 10 متر مربع فهي غير معلومة لي (رسميا) الا ان هناك حديث عن انها في حدود 1.5 متر مربع ... ملاحظة: حسب موقع globalsecurity فإن بصمة Mig-21 هي 3 متر مربع و F-16C قدر بصمتها ب 1.2 متر مربع ...
اعيد كتابه ما اعنيه بصيغة اخرى حتى تصل المعلومة
اعني انه ليس هناك رقم معلوم لي بشكل رسمي لبصمة الثاندر وهناك حديث الله اعلم بصحته يقول ان بصمتها 1.5 الا انا كلامك عن كون بصمتها 10 متر غير منطقي لان بصمة المقاتلات المقاربة لها حسب موقع globalsecurity هي 1.2 متر مربع للاف-16 سي و 3 متر مربع للميج-21 ده الي اقصده لا اقصد ان اتبنى ر قم 1.5 كرقم مؤكد لبصمة الثاندر ... مره اخرى ليس عندي معلومة مؤكده عن بصمة الثاندر وكل ما قيل اجتهادات لا اجزم بصحتها ولكن تقديرك (10 متر مربع) غير منطقي من وجهة نظري... وادي رابط globalsecurity عشان ما تزعلش

روحت انت رديت وفتحت عليه قصة تانية خالص عن ادوار وتخيص المقاتلات وان مصر محتاجة مقاتلة اعتراضية وانها حتدخل الثاندر مكان الميج-21 وان الميج اعتراضية وكلام لم اقل منه اي شيئ (ولا اريد الدخول في جدلات لا طائل منها عن عقيدة مصر القتالية انا راجل بدخل بتكلم عن مواصافات ومعلومات محددة قدر الامكان لان الكلام العايم مش بيخلص فمش عاوز اخوض فيه لضيق وقتي) ... وفي الحقيقة انا كل ما قلته في مشاركات سابقة (ملخصه) انا اشجع جدا البدا في تصنيع المقاتلات (حسب ما هو متاح ونطوره وفق احتياجتنا واتكلمت عن التطوير بشكل عام بالنسبة للمحرك وللجسم من زاوية علمية وهندسية بناء على طلب اخ هنا) وفي مشاركات سابقة قولت انه لو لم نطور الثاندر (صنعنها بنفس مواصفتها الحالية) يبقى كفاية 40 او 50 مقاتلة لاكتساب الخبرة التصنيعية ... وفي الحقيقة كل مقاتلة لها مميزات وعيوب ويمكن تخصيصها في ادوار معينة وفق ذلك ... والله انا لم اخصص شيئ ولم اقل ندخل الثاندر لاحلال 120 مقاتلة كالميج-21 روح جادل من قال هذا الكلام لست انا ...

بالنسبة لباقي كلامي عن معدل التسلق ونسبة الدفع للوزن فالمصادر ايضا وضعتها سابقا فاكتفيت بالارقام عموما اتفضل ادي المصادر ولا تزعل نفسك وفيه مصادر تانية حطتيها قبل كدا لا اذكرها ...

هو الحقيقة اظاهر اني اخطأت اني دخلت وشاركت خلاص اخي الكريم الثاندر بصمتها 10 متر مربع وتقارن بالقاهرة 300 ورادرها مداه ضعيف جدا ومعدل التسلق للميج-21 هو 295 اعلى من معدل تسلق اغلب المقاتلات الحديثة بما فيهم السو-35 (حسب مصدرك الذي لا يعلي عليه) وكل كلامك صح وانا كل كلامي غلط والثاندر مقاتلة فاشلة ولا تصلح اطلاقا لمصر ومصر مش محتاجة غير مقاتلات اعتراضية لان عقيدتها شرقية ... كدا تمام كفايه بقى ثاندر ...

التعديل الأخير:
الوحيد اللى عارف الموضوع اسلام
وقال هى الثاندر الباكستانى

Camouflage بتاعك ضعيف خالص يا أخ Silvy
شوف وإتعلم من الأستاذ
كان بحاول يبعتنا ازاي وبصراحة نجح لفترة

الخيال هنا وسع اوي لدرجة التايفون وايطاليه وبكره تطلع الاف 35 والباك فا وهانشتري كل الطائرات الا صنعة في العالم من الجيل الثاندر للاف35 مع بعض في نفس ذات الوقت
مشاهدة المرفق 50749

بعد إعادة قراءة 20 صفحة
الأساتذة

هات كرسى انت و صاحبك و تعالو اقعدو جنبى :D
جاك قال بالليل كله هيبان , أدينى قاعد فى البيدج هنا لحد بالليل

ادينا قاعدين يارب بس في الاخر يقولو اسمها مش القاره اللي هيا منها ٨_٨
ربنا يهديهم علينا ٨_٨
تحياتي

ادينا قاعدين يارب بس في الاخر يقولو اسمها مش القاره اللي هيا منها ٨_٨
ربنا يهديهم علينا ٨_٨
تحياتي

إن شاء الله تكون زي ما توقعت
لأنه لو طلعت غلط
هيبقى وضعي بالمنتدى اسوأ من وضع الثاندر بين الرافال والميج والسو 35 والفايبر
)):
عفواً أخي تايجر التشبيه بالثاندر مجرد صورة مجازية مش تقليل منها​

Camouflage بتاعك ضعيف خالص يا أخ Silvy
شوف وإتعلم من الأستاذ
كان بحاول يبعتنا ازاي وبصراحة نجح لفترة
علي فكره انت واخد عني فكره وحشه خالص وغلط جدا ان زاي زايك لكن اديكو بتحولو من امبارح عرفتو حاجه طبعا لا بكره كل حاجه هاتبان ونعرف كلنا ببساطه ده لو الموضوع تم لانه لو ماتمش هناخد تريقه لمدة 10سنين قدام زاي ما قلت احنا خلصنا في المسترال هاتلقيني خدة تريقه لمدة شهر ونص بكل عمري الا فات والا جي

إيطاليا تايفون باكادج كامل شامل قطع بحرية وصفقات تانية واحتمال موضوع الواد الإيطالي ضغط عشان الصفقة
مقتبس من العضو ايمن حسين وشكرا

المقطع الرادارى لأى طائرة رقم متغير بتغير زاوية الرصد
يعنى مثلا الاف 35 او تايفون او الرافال البصمة الرادارية لهم من الامام اقل منها على الاجناب و الخلف
انا بتكلم في حالة الامام فقط علشان منتهوش من بعض
وتعليقي علي حتت الردار اللي اتكلم فيها
راجع تعليقة هتفهم اقصدي

اعداد الطائرات التى تخرج من الخدمه فوق ما تتخيل بالمناسبه ثاندر قال هناك حركه غير طبيعيه داخل القوات الجويه بسبب خروج هذا العدد الكبير جدا الذى يمكن ان يصل الى 200 طائره ميج 21 وجى 7 وميراج حورس وحتى الميراج 2000 والبلوكات القديمه من الاف 16 بلوك 15 و30 :) 200 طائره خروج ولم تدخل مكانهم الا 24 رافال +12 رافال اضافيه و12 سو 35 و50 ميج 35 و20-24 (******) حوالى 100 طائره بالاضافه لبقاء 140 اف 16 وتطوير جزء منهم يعنى لن يكون فى قواتك الجويه سوى 250 مقاتله فقط وهذا عدد قليل على مصر وحجم مصر فى مواجهه الصهاينه اذا انت بحاجه لطائره اخرى رخيصه وجيده بتصنيع محلى ونقل تقنيه مع ذخائر رهيبه فوق ما تتخيل من كروز لقنابل موجهه بمختلف المديات والانواع لتصنيع حوالى 120 مقاتله ليرتفع عدد قواتك الجويه ل350 مقاتله :)
لا يوجد افضل من الثاندر تحقق لك هذا على الساحه هى افضل الحلول وارخصهم
اى طائره اخرى ستشتريها لن تستلم هذا العدد الضخم قبل 10 سنوات وباضعاف التكلفه

:مخطط:​
اللي خرج و هيخرج قبل 2020 اكتر من 200 طائره عندك
32 فانتوم
54 ميج21
58 اف7
84 ميراج5
18 ميراج2000
82 اف16 بلوك15-32
باجمالي عدد 328

انا بتكلم في حالة الامام فقط علشان منتهوش من بعض
وتعليقي علي حتت الردار اللي اتكلم فيها
راجع تعليقة هتفهم اقصدي
ايوة كدا صحيح , أنا فقط لفت انتباهى جملة المقطع الرادارى رقم ثابت فحبيت اوضح نقطة و لم أقرا كامل المشاركة
عذرا يا سديكى :):)

عودة
أعلى