الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

الإخوة إلى بيتكلموا عن ( شراهة الشراء ) هل هم غير عالمين بما حدث فى المنطقة ... هل يعلموا أن خطة ( الطوق النظيف ) نجحت بإمتياز .. ما عدا دولة وحيدة من دول الطوق .. هل يعلموا ما المخاطر التى تواجه مصر فى 4 إتجاهات .. والله أنا أسف إنى أقول إنى مشفق على وجهة نظرهم بعد 3 سنوات بالتحديد .. هل يعلموا التحديات التى تواجه مصر فى المتوسط .. هل رأوا خريطة المنظقة الجديدة بعد التغيرات .. الطيران المصرى سيضم معظم أنواع الطائرات الموجودة بالمنطقة .. البحرية المصرية المصرية سيمتد عملها من جبل طارق حتى المحيط الهندى .. أقول إيه ولا إيه ..

طب انت مقتنع بخلاط تعدد المهام دا و الثاندر في النص ؟
و البحر مش حتقدر تجيب قطعة تقيلة تقود تكون ال top dog بعدد خلايا يسد و land strikes فبلتالي انت محكوم
و الذخائر افضل ما لديك ميتور و ميكا و هامر و ستورم شادو و جي بي يو 24 مع البلوك 52 بعدد هزيل الا لو تمت صفقة السو حتضيف ذخائر كتير و معرفش اللي جاي مع الميج ايه
دا حتى مفهوم النسخ الخاصة بتكرهو لما بنتكلم عنها
و مفيش اي تطوير حصل في القيادة و السيطرة الجوية و التشويش و مش بتكلم عن اواكس
و البرية .. لا تعليق شوف معدات الامارات في الكليب اللي انا حاطه بتاع رعد الشمال و قارنه بالتاني المصري واحد مش بيهزر و التاني حاطط ستيكر
المشكلة مش في الخطوات يعني الرافال امان و السو 35 امان و الميج امان و الفريم امان و الميسترال امان و الاقمار الفرنسية امان ، خطوات تستحق الاحترام حقيقي
بس انا مش شايف master plan مش شايف strategy او الاهم مش شايف طموح او culture مش شايف صبغتك و اضافتك المصرية ، في طموح للتطوير لكن مفيش طموح للتميز و التفرد او الصهر في بوتقة واحده
انا حاسك بتجيب كل ما تقدر عليه لدواعي الاهلاك و الاحلال و الخطر و مع انك عامل دا عن دراسة بس بتيجي في خطوات مبتتفهمش

بص ياكبير بالنسبة للثاندر انا بقولك عن نفسي مش مقتنع
لكن السبب الاكبر هوخروج حوالى 125 طيارة من الخدمة عندك الفتره اللى جابة وهما الميراج 5 والاف7 والاف 15 بلوك 15 والميراج2000
كلده خارج من الخدمة ..بخلاف المميزات اللى مع العقد بتاعها من تقنة هاتاخدها فى ذخائر لم تكن موجودة عندك ومشاركة موسعه فى مجال التطوير بشكل عام ..لكن فى الاول والاخير كان ممكن نجيب حاجة احسن بعدد كبير يسد العجز فى الطائرات اللى هاتخرج .هى ايه بقى ساعتها يكون فيها كلام تانى
البحرية .. اعتقد اننا بنفكر فى المدمرة الصينية مع تعديلات التكرونية ..ده بالنسبة لقطع كبيرة بعدد خلايا كبير
اما الاف 16 خلينا نكون واقعيين احنا مش هانطورها لو لو جبنا ذخائر بعدد كافى وكبير يكفى كل الطائرات التى ستطور وحتى الامرام .. والا ايه لازمة التطوير اساسا ؟ التطوير مرتبط بالحاجات دى
بالنسبة للبرية فيه شغل شغال دلوقتى وشغل كبير لكن عشان تشوفة على الارض قدامك شوية .
فيه خطه شغالة بشكل اكيد وبتتنفذ ولو مفيش خطة وبتشترى لمجرد الشراء كنت هاتلاقى معدات تانية كتير تم شرائها مالهاش لازمة خصوصا من روسيا ... كنا ريحنا دماغنا
بالنسبة لمنظومة القيادةوالسيطره ..التطير اعتبره انتهى خاصة وانه تطوير محلى بالتعاون مع جهات اوروبية تطوير ..دى مفيش فيها اى قلق خالص والنقطة دى مطمن بيها

بص ياكبير بالنسبة للثاندر انا بقولك عن نفسي مش مقتنع
لكن السبب الاكبر هوخروج حوالى 125 طيارة من الخدمة عندك الفتره اللى جابة وهما الميراج 5 والاف7 والاف 15 بلوك 15 والميراج2000
كلده خارج من الخدمة ..بخلاف المميزات اللى مع العقد بتاعها من تقنة هاتاخدها فى ذخائر لم تكن موجودة عندك ومشاركة موسعه فى مجال التطوير بشكل عام ..لكن فى الاول والاخير كان ممكن نجيب حاجة احسن بعدد كبير يسد العجز فى الطائرات اللى هاتخرج .هى ايه بقى ساعتها يكون فيها كلام تانى
البحرية .. اعتقد اننا بنفكر فى المدمرة الصينية مع تعديلات التكرونية ..ده بالنسبة لقطع كبيرة بعدد خلايا كبير
اما الاف 16 خلينا نكون واقعيين احنا مش هانطورها لو لو جبنا ذخائر بعدد كافى وكبير يكفى كل الطائرات التى ستطور وحتى الامرام .. والا ايه لازمة التطوير اساسا ؟ التطوير مرتبط بالحاجات دى
بالنسبة للبرية فيه شغل شغال دلوقتى وشغل كبير لكن عشان تشوفة على الارض قدامك شوية .
فيه خطه شغالة بشكل اكيد وبتتنفذ ولو مفيش خطة وبتشترى لمجرد الشراء كنت هاتلاقى معدات تانية كتير تم شرائها مالهاش لازمة خصوصا من روسيا ... كنا ريحنا دماغنا
بالنسبة لمنظومة القيادةوالسيطره ..التطير اعتبره انتهى خاصة وانه تطوير محلى بالتعاون مع جهات اوروبية تطوير ..دى مفيش فيها اى قلق خالص والنقطة دى مطمن بيها

دايماََ ناسينا يا دكتور ..

سياسية حذف الردود تدل على إنعدام الحجة ,,,,, أتمنى الإدارة لو كانت تبحث عن الإحترافية تستمع لجميع الأراء وليس لما يناسب هواها !

الموضوع عسكرى بحت .. ووصل إلى 19 صفحة بدون شكاوى .. حضرتك قول رأيك (كيف ما بدك) بس بدون الشوشرة على الموضوع .. وجر الأعضاء لمهاتررات بالرد على كلامك ..

سياسية حذف الردود تدل على إنعدام الحجة ,,,,, أتمنى الإدارة لو كانت تبحث عن الإحترافية تستمع لجميع الأراء وليس لما يناسب هواها !
جميع الاراء متاحة فى الشق السكرى للموضوع
اما الشق الاقتصادى البحت ليس من نواحى الموضوع كطرحة لمناقشة

هناك الكثير يجهل شئ مهم جدا
وهو ان طوال العقدين او الثلاثة عقود الماضية الجيش المصرى اصبح جيش روتينى فى التسليح ولا يوجد جديد يدخل يجعلك تتقدم خطوه عن مستواك العسكرى
وهذا متطلب عاجل هذة الايام ولابد منه
فحركة التسليح القائمة شئ عادى جدا وضرورى لسد احتياجاتك ووضع الجيش المصرى فى مكانتة الاصلية
الامر وما فيه انك قمت بعقد عقود وتسليح للجيش كان المفروض يتم فى العقدين الماضيين دمجتها كلها فى سنتين
فلا داعى للاستغراب

الموضوع عسكرى بحت .. ووصل إلى 19 صفحة بدون شكاوى .. حضرتك قول رأيك (كيف ما بدك) بس بدون الشوشرة على الموضوع .. وجر الأعضاء لمهاتررات بالرد على كلامك ..

الحالة الإقتصادية جزء مهم من قرار إتخاذ الحرب .. الكلام في جزئية معينة لم أتخطاها ولم أتفوه على أي عضو وبإمكان أي عضو المناقشة بدون مهاترات مثل ما قلت وباقي الجانب الإداري تغطيه أنت وزملائك من الإدارة لو حصلت مهاترات مثل ما تقول ؟

الحالة الإقتصادية جزء مهم من قرار إتخاذ الحرب .. الكلام في جزئية معينة لم أتخطاها ولم أتفوه على أي عضو وبإمكان أي عضو المناقشة بدون مهاترات مثل ما قلت وباقي الجانب الإداري تغطيه أنت وزملائك من الإدارة لو حصلت مهاترات مثل ما تقول ؟

أخى الكريم .. أهل مكة أدرى بشعبها .. مثل ما يقول الإخوة .. وغير كده حضرتك ما تفعله مصر أصبح أمر واقع .. ويزيد .. وإسمك غالى علينا .. يعنى لو حضرتك الأعضاء تركوا الإستمتاع بالجانب العسكرى ودخلوا فى مجاذبات هنا وهناك .. وتركنا واحد من أجمل المواضيع ..

القوة العسكرية ليس لها تأثير بدون قوة إقتصادية ,, أستغرب الشره المصري في شراء المعدات الحربية وفي نفس الوقت الدولة تواجه عجوزات رهيبة وصلت لحد طلب قروض من كل الجهات بما فيها بنك التنمية الأفريقي !!!!!
بعد إذن الأخوه انا هارد علي الأخ

كلامك صحيح و لا خلاف عليه و احييك علي شعورك الطيب
و اسمحلي أعقب :
مصر بكل ما تحمل الكلمه من معاني تبني دولتها من جديد بعد سنين من سوء الادارة و الفساد و التخبط ... و اعتقد انك توافقني علي ذلك
من اساسيات بناء الدولهً هي بناء جيش قوي يوحد الدولهً و يحافظ عليها
و لنا في موءسس المملكهً ألعربيه السعوديه العظه فعندما أراد ان يؤسس السعوديه قام اولا بتحالفات أدت الي تكوين جيش قوي استطاع به اولا تأسيس الدولهً ثم الحفاظ عليها ...فهو لم يهتم بالتعليم او الصحه بل اهتم ببناء الجيش اولا رغم احتياج شعبه للتعليم و الرعاية الصحيه ...و أظنك توافقني علي ذلك
و يبدو ان مصر تسير علي خطي مؤسس المملكهً من بناء جيش قوي يحافظ علي البلد ووحدتها و لا أظنك بغافل عن ما يحدث في المنطقهً من عداءات و ارهاب الخ

فكما تري مصر تفعل ما فعلته المملكهً عند تأسيسها و كما فعل محمد علي عند تأسيس دولته التي ساد بها الشرق الأوسط و يبدو ان محمد علي الهم موءسس المملكهً للطريقه المثلي لبناء الدول ثم الهم موءسس المملكهً السيسي الطريقه المثلي لبناء الدول
فكما تري نحن فقط نسير علي نفس نهج الملك الوءسس و لو كنت ترا اننا خطا و ذلك حقك فأنت سترا النهج كله خطا و بالتالي سيكون موءسس المملكهً علي خطا
تحياتي

أخى الكريم .. أهل مكة أدرى بشعبها .. مثل ما يقول الإخوة .. وغير كده حضرتك ما تفعله مصر أصبح أمر واقع .. ويزيد .. وإسمك غالى علينا .. يعنى لو حضرتك الأعضاء تركوا الإستمتاع بالجانب العسكرى ودخلوا فى مجاذبات هنا وهناك .. وتركنا واحد من أجمل المواضيع ..

أخي العزيز .... نصف الموضوع لو لاحظت مجاملات ونكت وفيسات على شاكلة :D !! وكتابة بالعامية المصرية التي لا يجيدها كثير من العرب ولا تحمل فائدة حقيقية ومع ذلك لم نرى أي تدخل إداري ..... هذا موقع للنقاش وليس موضوعنا وحنا أدرى به ! من يريد هذا النمط من النقاش لا يتعب نفسه في المنتديات يتجه للفيس بوك ويوجه طلب صداقة لمن يوافقه في الفكر .... أنا هنا أكتب ما أراه مهم في الوضع المصري ,, مصر تكدس سلاح حالتها الإقتصادية لا تسمح لها بتشغيله .. وين الغلط ووين الخروج من الموضوع ؟ وليش أسلوب حذف المشاركات التي لا تمس أحد ولا تتجاوز في حق أي شخص ؟؟

الحالة الاقتصادية عامل مهم جدا فى الحرب .. ده شئ مؤكد طبعا
لكن تحويل النقاش الى نقاش اقتصادى وما يوجد بالاقتصاد والتعثرات والقروض...........الخ هذا ليس محل النقاش
اه نذكر الاحوال الاقتصادية كشق لكن ليس مناقشتها هنا
ولم يقل احد ان اخطأت فى احد يادكتور عبدالرحمن حضرتك رجل محترم
لو حالة المنتدى تسمح لفتح نقاشات مثل هذة سنرحب بها لكن للاسف هناك حالة من التشاحن بين الاعضاء ستؤدى الى صدامات نحن فى غنى عنها وحضرتك تعرف طبعا
لذا الافضل ان نبقى فى الشق الاساسي فى الموضوع
على فكره فى الجيش المصرى شئ يوجد اسمه احتياطى حرب ده لتغطية الاحتياجات العسكرية وقت الحرب فى حال وجود ازمة اقتصادية فى البلد ناتجة عن حالة الحرب ..فهذا الاحتياطى موجود كتأمين لسد الاحتياجات فى حالة العجز

أنا هنا أكتب ما أراه مهم في الوضع المصري ,, مصر تكدس سلاح حالتها الإقتصادية لا تسمح لها بتشغيله .. وين الغلط ووين الخروج من الموضوع ؟ وليش أسلوب حذف المشاركات التي لا تمس أحد ولا تتجاوز في حق أي شخص ؟؟

طيب ؟؟ الإجابة فى سياق كلامك .. إذا كانت حالتنا الإقتصادية كذلك ترى لماذا (يكدس) الجيش السلاح رغم هذه الصعوبات الإقتصادية .. أكيد فى سبب قاهر يدعوا الجيش المصرى وهو الجيش المصرى ..

بعد إذن الأخوه انا هارد علي الأخ

كلامك صحيح و لا خلاف عليه و احييك علي شعورك الطيب
و اسمحلي أعقب :
مصر بكل ما تحمل الكلمه من معاني تبني دولتها من جديد بعد سنين من سوء الادارة و الفساد و التخبط ... و اعتقد انك توافقني علي ذلك
من اساسيات بناء الدولهً هي بناء جيش قوي يوحد الدولهً و يحافظ عليها
و لنا في موءسس المملكهً ألعربيه السعوديه العظه فعندما أراد ان يؤسس السعوديه قام اولا بتحالفات أدت الي تكوين جيش قوي استطاع به اولا تأسيس الدولهً ثم الحفاظ عليها ...فهو لم يهتم بالتعليم او الصحه بل اهتم ببناء الجيش اولا رغم احتياج شعبه للتعليم و الرعاية الصحيه ...و أظنك توافقني علي ذلك
و يبدو ان مصر تسير علي خطي مؤسس المملكهً من بناء جيش قوي يحافظ علي البلد ووحدتها و لا أظنك بغافل عن ما يحدث في المنطقهً من عداءات و ارهاب الخ

فكما تري مصر تفعل ما فعلته المملكهً عند تأسيسها و كما فعل محمد علي عند تأسيس دولته التي ساد بها الشرق الأوسط و يبدو ان محمد علي الهم موءسس المملكهً للطريقه المثلي لبناء الدول ثم الهم موءسس المملكهً السيسي الطريقه المثلي لبناء الدول
فكما تري نحن فقط نسير علي نفس نهج الملك الوءسس و لو كنت ترا اننا خطا و ذلك حقك فأنت سترا النهج كله خطا و بالتالي سيكون موءسس المملكهً علي خطا
تحياتي

شكر شخصي عميق لمشاركتك ونقاشك الهادف ...

الملك عبدالعزيز طيب الله ثراه ,,, كان يحمل مشروع بناء دولة وإعادة حدودها التي لم تكن قائمة بعد ذلك جعل جل إهتمامه في بناء الدولة وتنميتها وكان مشروع إيجاد الهجر وإيصال الخدمات وعلى رأسها التعليم والخدمات الصحية وتطوير نظام الحكم أكبر همومه بعد ذلك إتجه لتعزيز قدرات الجيش لحماية الحدود الخارجية

المقصد أن الملك عبدالعزيز بنائه للدولة كان يتدرج من الداخل للخارج وهو عكس ما تمارسه مصر الأن ,, عموما شاكر لك مداخلتك وادبك

طيب ؟؟ الإجابة فى سياق كلامك .. إذا كانت حالتنا الإقتصادية كذلك ترى لماذا (يكدس) الجيش السلاح رغم هذه الصعوبات الإقتصادية .. أكيد فى سبب قاهر يدعوا الجيش المصرى وهو الجيش المصرى ..

وهذا الشيء الذي لم أفهمه .... لأني أرى التحديات الداخلية اكثر إلحاحا من التحديات الخارجية

وهذا الشيء الذي لم أفهمه .... لأني أرى التحديات الداخلية اكثر إلحاحا من التحديات الخارجية

نفس الكلام فى المملكة .. أنا عملت موضوع عن صفقات المملكة من 2014 إلى 2015 مليارات المليارات .. وحمى تسليح تجتاح المنطقة .. أيد هناك سبب ممكن إن البعض لا يعلمة .. ومثل ما قال الدكتور عادل مصر فى خلال 20 سنة تعتبر لم تدخل سلاح نوعى لجيشها ماعدا السلاح الوحيد الذى ظلت يد التطوير فيه وهو الدفاع الجوى وبالطبع هو سلاح دفاعى وهو خط دفاعك الأول والأخير برغم إنه كان فيه ملاحظات كثير عليه .. والجيش كدس أموال طائلة لكن إرتباط السياسة بالسلاح لعب دور كبير فى محولة تقزيم الجيش .. يا أخى نحن نتكلم فى صفقات تمت فى خلال 3 سنوات فقط من خطة تسليح تمتد إلى 2020 .. طيب لماذ أوروبا والصين والروس فتحوا لنا مخازن سلاحهم .. أكيد فى مصلحة مشتركة .. هى بالطبع لمواجهة الخراب الأمريكى الذى سرى فى المنطقة مسرى الدم ..

شكر شخصي عميق لمشاركتك ونقاشك الهادف ...

الملك عبدالعزيز طيب الله ثراه ,,, كان يحمل مشروع بناء دولة وإعادة حدودها التي لم تكن قائمة بعد ذلك جعل جل إهتمامه في بناء الدولة وتنميتها وكان مشروع إيجاد الهجر وإيصال الخدمات وعلى رأسها التعليم والخدمات الصحية وتطوير نظام الحكم أكبر همومه بعد ذلك إتجه لتعزيز قدرات الجيش لحماية الحدود الخارجية

المقصد أن الملك عبدالعزيز بنائه للدولة كان يتدرج من الداخل للخارج وهو عكس ما تمارسه مصر الأن ,, عموما شاكر لك مداخلتك وادبك
نحن اخوه و يشرفني النقاش معك
لو دققت في الوضع المصري ستجده مشابه تماما لبناء المملكه
تكوين جيش قوي
مشاريع طموحه
العمل دون توقف علي كافه الاصعده

الجيش كما تري يحاول اللحاق بما فاته في سنوات ... و التحديات الداخليه و الخارجيه رهيبة : داعش سيناء و ليبيا ... و طبعا اسرائيل و عجلتها الحربيه التي لا تتوقف عن التسلّح بكل ما هو جديد
مصر كمثال اشترت الفريم و كان ذلك ردا متاخرا علي وصول الغواصات الاسرائيليه الجديده
اشترت ألرافال بينما اسرائيل تشتري الجوينت
معلومه لك اخي الكريم : مصر كانت تعلم بوجود حقول غاز المتوسط و لم تستطع و أكرر و لم تستطع ان تعلن عنها لمده عام او عامين لعدم وجود قوه تحميها ... هل مازلت ترا انه لا سبب لذلك التسلّح ؟

كم مشروع افتتحته مصر في العام الماضي ؟ كم مشروع علي وشك الانتهاء؟ كم مشروع سوف يبدأ ؟ كم مستثمر حلت مشاكله ؟ راجع تلك الإحصائيات و سوف تدرك ان مصر لم تهمل الجانب الداخلي ايضا

انا لا أقول انك خطا حاشا لله فأنا اعرف ان الوضع نفسه محير و قد كنت و الله العظيم مثلك ساخطا علي ذلك الوضع و انا رجل اقتصاد يعني كل ارقام الاقتصاد المصري الضعيف لدي ...و لو يتذكر الدكتور adel dwedar @adel dwedar انا قلت له ذلك الكلام في حوار لنا علي الخاص .... لاكن بعد تمعن و تدقيق و مراجعه الوضع الداخلي و الخارجي وجدت ان الجيش يفعل الصواب

تحياتي لك يا دكتور عبد الرحمن و شرفت بالحوار معك ( انتا كمان طلعت دكتور - نص المنتدي دكاترة )
اخوك اسلام

القوة العسكرية ليس لها تأثير بدون قوة إقتصادية ,, أستغرب الشره المصري في شراء المعدات الحربية وفي نفس الوقت الدولة تواجه عجوزات رهيبة وصلت لحد طلب قروض من كل الجهات بما فيها بنك التنمية الأفريقي !!!!!

لديَ نفس التساؤل, ولم أجد حتى الآن إجابة كافية أو واضحة.

* على أية حال, سباق التسلَح موجود بالمنطقة منذ عقد, ومشاركة جمهورية مصر العربية في هذا السباق أمر طبيعي.

لكن رغم ذلك لم أجد مبرَرات كافية لشراء مصر حاملات المروحيَات الفرنسية, أعتقد أنه كان من الأفضل إستبدال الصفقة بمزيد من مقاتلات Rafale.

سيكون أمراً رائعاً لو إستبدلت جمهورية مصر العربية حاملتي المروحيَات بسرب مقاتلات Rafale إضافي على الأقل.

لماذ لايتم الإلتزام باللغة العربية الفصحى...
بدل /
بص .مقدرش ومفردات أخرى ليست مفهومة...

عودة
أعلى