الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

طيب احب اعلق علي كذا نقطة
اولا تصنيفك الطائرات عفا علية الزمن
الطائرات النهاردة متعددة مهام بتقوم بكل المهام بنسب متفاوتة يعني مثلا طائرة زي الاف١٦ تصنف
انها افضل في مهام القصف الارضي لكن في واقع الامر هي رقم صعب في مهام الاعتراض والاشتباك التلاحمي وحققت انتصارات علي الميج٢٩ اللي انت بتصنفها اعتراضية!!!!!!
احنا كمان وصلنا في حالة الرافال لطائرة كل المهام
انت متخيل طائرة بتقدي كل المهام
دي نقطة التصنيف
اما بالنسبة لمسئلة محرك واتنين فاستاذنا كان يقصد وبشكل ادق تصنيف المقاتلة كخفيفة ومتوسطة وثقيلة
الثاندر مقاتلة خفيفة في الوقت مثلا ان حتي الاف١٦بلوك٥٢تقدر تصنفة متوسطة والميج٣٥ متوسطة اما الميج٢١ فمقاتلة خفيفة
موضوع المقطع الرداري المقطع الرداري ليس رقم ثابت ابدا ودة مفهوم خاطئ بمعني
الرافال دون تسليح مقطعها الرداري ومن اكتر من مصدر بيقول انها ٠.٢ لكن مقطع الرافال ممكن يوصل الي ١.٥ متر مربع علي حسب الحمولة الخارجية شوف انت ممكن تلعب قد اية في المقطع الرداري السو٣٥ مقطعها الرداري البعض بيشير ل٣متر مربع تقل وتزيد علي حسب الحمولة لو شايلة خزانات وقود وكامل حمولتها ممكن تزيد عن ٣متر ولو بدون ممكن تكون ٣متر او اقل
وهكذا
لذلك المقطع الرداري لنفس المقاتلة امر غير ثابت
نيجي لحوار الثاندر انت لية واخد فكرة ان علشان هي معمولة بسبائك المونيوم انها هتكون بتكنولوجيا السبعينات لية علم السبائك في طفرة كبيرة وبناء. علي حجمها وبناء. علي المواد المركبة الي داخلة فيها
فهي لن تزيد عن ١.٥ متر
عموما دة توقع لا افرضة عليك لكن دة بناء. علي مقاربة اراها اكثر دقة مما طرحت[/QUOTE]
اهلا بك اخى الكريم
اولا انا اعلم ان الطائرات اليوم تستطيع ان تقوم بادوار متعددة و لكن اخى الكريم هى تبرع فى اداء بعض المهام بصورة اكبر من بعضها و هذا يتوقف على عقيدة التصميم فى البداية
فمن صمم الاف 16 صممها على اساس مقاتلة خفيفة للقصف الارضى اما من صمم ميج 35 فقد صممها على اساس مقاتلة متوسطة اعتراضية و هذا لا ينفى ان كل منهما يستطيع عمل مهام الاخرى و لكن كل يبرع فيما صمم له
و انا اردت ان ابين للاستاذ برو ان مسالة عدد المحركات ليس لة علاقة بمهام الطائرة
اما بالنسبة للقتال التلاحمى فليس معنى تفوق الاف 16 فى بعض المرات على ميج35 انها افضل فما يعنينا نحن كهواه هو المواصفات الفنية المعلنة وهو ما تتفوق فية الميج بجدارة
فتوجد تقارير تتحدث عن ان الرافال استطاعت الاقفال على الاف 22 فهل معنى ذلك انها افضل ؟
ثانيا
المقطع الرادارى
اخى الفاضل انا اعلم جيدا ان المقطع الرادارى ليس ارقام جامدة و يعتمد على
1-مدى الرصد المقصود بمعنى عندما اقول ان مقاتلة مقطعها 3 متر المفترض ان اذكر انه 3 متر من على بعد 100 كم مثلا و لكن جرى العرف على عدم ذكر هذة النقطة لان معظم المصادر لا تذكرة
2-نوع الرادار الراصد هل هو x-band او l-bandاو نوع اخر فما يظهر على هذا بمقطع ا متر قد يظهر على ذاك بمقطع 5 متر
ما اقولة اخى انه رغم كل هذا لا يوجد مصدر واحد يذكر مقطع الثاندر و بالتالى افتراض انة رقم معين يجب ان ياتى بناء على استنتاج منطقى كما بينت فى مشاركة سابقة
ما اريد معرفتة استاذى من اين جاء رقم 1.5متر و بناء على ماذا
ثالثا
مواد البدن
انا الصراحة لا اثق كثيرا فيما يقولة الباكستانيون و الصينيون عن سبائكهم فالثابت ان ما صنع منة البدن سبائك لا تستطيع تحمل اكثر من 8 جى و هذا اقل من السبائك الغربية و الروسية التى تتحمل 9 جى على الاقل مما يدعونى الى الاعتقاد انها ليست بنفس الجودة و بالتالى افتراض انها كذلك فى المقطع الرادارى ايضا
اما بالنسبة للابعاد فراجع اى موقع سوف تجد مثلا ان الثاندر و الرافال مثلا لهما ابعاد متقاربة كثيرا مع ان الرافال نسبة المواد المركبة اكثر من 50% فباى منطق اخى الكريم
افترض ان الثاندر لها نفس المقطع تقريبا 1.5 للثاندر 1 للرافال
تحياتى

أفضل طائرة حالياََ تقوم بالمهمة دى إما ( .... ) أو الـ MIG-35 إزاى أخلى التانكر أو الأواكس فى يد غير أمينة ... ولا حتى الفالكون بوضعها الحالى ..
ما شاء الله هو فى تانكر:)

يعنى بنشترى الحماية قبل ما نجيب المطلوب حمايته

ال suspense زاد جدا
هو فى صفقه تانكر و اواكس و لا حرب إلكترونيه elint؟

حرام عليكم والله ريحو بالنا انا مش عارف أنام من الموضوع الطائرة دي ياريت ترحمو الأعضاء وتقولون من المعسكر الشرقى أم الغربى عشان اروح انام بالله عليكم يامسلمين

طيب احب اعلق علي كذا نقطة
اولا تصنيفك الطائرات عفا علية الزمن
الطائرات النهاردة متعددة مهام بتقوم بكل المهام بنسب متفاوتة يعني مثلا طائرة زي الاف١٦ تصنف
انها افضل في مهام القصف الارضي لكن في واقع الامر هي رقم صعب في مهام الاعتراض والاشتباك التلاحمي وحققت انتصارات علي الميج٢٩ اللي انت بتصنفها اعتراضية!!!!!!
احنا كمان وصلنا في حالة الرافال لطائرة كل المهام
انت متخيل طائرة بتقدي كل المهام
دي نقطة التصنيف
اما بالنسبة لمسئلة محرك واتنين فاستاذنا كان يقصد وبشكل ادق تصنيف المقاتلة كخفيفة ومتوسطة وثقيلة
الثاندر مقاتلة خفيفة في الوقت مثلا ان حتي الاف١٦بلوك٥٢تقدر تصنفة متوسطة والميج٣٥ متوسطة اما الميج٢١ فمقاتلة خفيفة
موضوع المقطع الرداري المقطع الرداري ليس رقم ثابت ابدا ودة مفهوم خاطئ بمعني
الرافال دون تسليح مقطعها الرداري ومن اكتر من مصدر بيقول انها ٠.٢ لكن مقطع الرافال ممكن يوصل الي ١.٥ متر مربع علي حسب الحمولة الخارجية شوف انت ممكن تلعب قد اية في المقطع الرداري السو٣٥ مقطعها الرداري البعض بيشير ل٣متر مربع تقل وتزيد علي حسب الحمولة لو شايلة خزانات وقود وكامل حمولتها ممكن تزيد عن ٣متر ولو بدون ممكن تكون ٣متر او اقل
وهكذا
لذلك المقطع الرداري لنفس المقاتلة امر غير ثابت
نيجي لحوار الثاندر انت لية واخد فكرة ان علشان هي معمولة بسبائك المونيوم انها هتكون بتكنولوجيا السبعينات لية علم السبائك في طفرة كبيرة وبناء. علي حجمها وبناء. علي المواد المركبة الي داخلة فيها
فهي لن تزيد عن ١.٥ متر
عموما دة توقع لا افرضة عليك لكن دة بناء. علي مقاربة اراها اكثر دقة مما طرحت
اهلا بك اخى الكريم
اولا انا اعلم ان الطائرات اليوم تستطيع ان تقوم بادوار متعددة و لكن اخى الكريم هى تبرع فى اداء بعض المهام بصورة اكبر من بعضها و هذا يتوقف على عقيدة التصميم فى البداية
فمن صمم الاف 16 صممها على اساس مقاتلة خفيفة للقصف الارضى اما من صمم ميج 35 فقد صممها على اساس مقاتلة متوسطة اعتراضية و هذا لا ينفى ان كل منهما يستطيع عمل مهام الاخرى و لكن كل يبرع فيما صمم له
و انا اردت ان ابين للاستاذ برو ان مسالة عدد المحركات ليس لة علاقة بمهام الطائرة
اما بالنسبة للقتال التلاحمى فليس معنى تفوق الاف 16 فى بعض المرات على ميج35 انها افضل فما يعنينا نحن كهواه هو المواصفات الفنية المعلنة وهو ما تتفوق فية الميج بجدارة
فتوجد تقارير تتحدث عن ان الرافال استطاعت الاقفال على الاف 22 فهل معنى ذلك انها افضل ؟
ثانيا
المقطع الرادارى
اخى الفاضل انا اعلم جيدا ان المقطع الرادارى ليس ارقام جامدة و يعتمد على
1-مدى الرصد المقصود بمعنى عندما اقول ان مقاتلة مقطعها 3 متر المفترض ان اذكر انه 3 متر من على بعد 100 كم مثلا و لكن جرى العرف على عدم ذكر هذة النقطة لان معظم المصادر لا تذكرة
2-نوع الرادار الراصد هل هو x-band او l-bandاو نوع اخر فما يظهر على هذا بمقطع ا متر قد يظهر على ذاك بمقطع 5 متر
ما اقولة اخى انه رغم كل هذا لا يوجد مصدر واحد يذكر مقطع الثاندر و بالتالى افتراض انة رقم معين يجب ان ياتى بناء على استنتاج منطقى كما بينت فى مشاركة سابقة
ما اريد معرفتة استاذى من اين جاء رقم 1.5متر و بناء على ماذا
ثالثا
مواد البدن
انا الصراحة لا اثق كثيرا فيما يقولة الباكستانيون و الصينيون عن سبائكهم فالثابت ان ما صنع منة البدن سبائك لا تستطيع تحمل اكثر من 8 جى و هذا اقل من السبائك الغربية و الروسية التى تتحمل 9 جى على الاقل مما يدعونى الى الاعتقاد انها ليست بنفس الجودة و بالتالى افتراض انها كذلك فى المقطع الرادارى ايضا
اما بالنسبة للابعاد فراجع اى موقع سوف تجد مثلا ان الثاندر و الرافال مثلا لهما ابعاد متقاربة كثيرا مع ان الرافال نسبة المواد المركبة اكثر من 50% فباى منطق اخى الكريم
افترض ان الثاندر لها نفس المقطع تقريبا 1.5 للثاندر 1 للرافال
تحياتى[/QUOTE]
طيب
اولا في امووووور مغلوطة كتير
لما اتكلم عن الاف١٦ وعن الميج٣٥ فانا بتكلم عن مرادفان من الشرق والغرب فلية تدخل مقارنة بين طائرتان من اجيال مختلفة زي الرافل والاف٢٢
حتي مفهوم تبرع في مهمة يعتبر النهاردة مفهوم قديم
وزي ماقولتلك ان الاف١٦ سجلت انتصارات عديدة علي نظيرتها الغربية الميج٢٩ وبالمناسبة اغلبها بسبب فوارق تقنية حتي الرافال اللي استشهدت بيها بمثل في غير موضعة لو شوفت ارقام اللي حققته في المناقصة الهندية ستصدم لانها تفوقت في اغلب المهام
النقطة التانية
كلام بعيييييييد تماما عن الواقع
اولا المقطع الرداري لمقاتلة ثابت لا يتغير مايتغير زيادة ونقص حسب الحمولة الخارجية ونوعيتها ايضا
الرافال مثلا مقطعها الرداري دون حمولة البعض بيقول ٠.٢ ممكن يوصل ل١مترولو بخزانات الوقود سعة ٢٠٠٠متر ممكن توصل ١.٥ قيس علي كدة اغلب المقاتلات
ثانيا الجزء بتاع الردارات دة لايمت للعلم بشئ
لماقول ان هدف مقطعة الرداري ٣متر هيفضل ٣متر علي اي ردار ده وسيلة قياس زي الكيلو والمتر رقم عياري ميتغيرش ايا كان نوع الردار
ولما احب اعرف قدرة ردار
فبيتقا الردار س بيكشف هدف مقطعة ٣متر من ١٠٠كم
وردار تاني من ٢٠٠كم
لذلك المقطع الرداري رقم ثابت لا يتغير بتغير نوع الردار لكن يتغير مدي الرصد لنفس الهدف من ردار لاخر
بالنسبة لحوار الجي لا يتوقف علي الماتريل فقط لكن علي قوة الدفع وعلي التصميم ايضا
موضوع ١.٥ اللي اقلتة افتراض مش هلزمك بية
اما المقارنة مع الرافال
اولا هما ملهومش ابعاد متقاربة نهائي معرفش ازاي قلت كدة ثانيا حملة خارجية هترفع البصة الرافال اكتر من الثاندر لانها خفيفة
المقارنة الصحيحة
الثاندر = ١.٥
الرافال=٠.٢
اعتقد الفرق كبير

ده فيديو للطراز الجديد من سو 30 sme النسخة التصديرية من سو30 sm و فيها التعديلات الجديدة

و هذا فيديو للسو 35 يشرح تقنيات التواصل و الملاحة و التحكم النيراني

انت اللي بترشح الجريبين مش انا بناءا علي عنصر الاداء و التكلفه اقتناء و تشغيل
ممكن تكون اي شئ اخر الادفانست الايجيل التايفون او اي شئ اخر
اما رايي الشخصي فهو ان مصر تختار الافضل حسب المهمه و الدور المطلوب من الطائره و المطلوب طائره متفوقه تكنولوجيا و تسليحيا لتوفير الحمايه الجويه للقطع الثمينه بقواتك الجويه يعني
اختراق صامت و قصف جراحي اخترنا الرافال
اعتراض ضمن منظومه الدفاع الجوي اخترنا الميج35
سياده جويه اخترنا السو35
متعدده المهام اخترنا الفايبر
اسناد و دعم و مجهود رئيسي باعداد كبيره الثاندر
حمايه جو-جو للاهداف الثمينة اخترنا.......

تبقى التايفون ؟؟
أعتقد كده
كلامك كله بيشير لده
كل المواصفات اللي قلتها بتوصلنا لكده
بس هل ممكن تايفون ؟؟
دا احنا بينا وبين براطنيا " سخرية " ما صنع الحداد
يبقى ممكن المانيا أو أسبانيا أو إيطاليا ؟؟
وفي الغالب إيطاليا مش بريطانيا لأنها مشغولة بصفقة المملكة وأسبانيا بتدريب صفقة المملكة
صح ؟؟
قول
صح ؟؟

طيب
اولا في امووووور مغلوطة كتير
لما اتكلم عن الاف١٦ وعن الميج٣٥ فانا بتكلم عن مرادفان من الشرق والغرب فلية تدخل مقارنة بين طائرتان من اجيال مختلفة زي الرافل والاف٢٢
حتي مفهوم تبرع في مهمة يعتبر النهاردة مفهوم قديم
وزي ماقولتلك ان الاف١٦ سجلت انتصارات عديدة علي نظيرتها الغربية الميج٢٩ وبالمناسبة اغلبها بسبب فوارق تقنية حتي الرافال اللي استشهدت بيها بمثل في غير موضعة لو شوفت ارقام اللي حققته في المناقصة الهندية ستصدم لانها تفوقت في اغلب المهام
النقطة التانية
كلام بعيييييييد تماما عن الواقع
اولا المقطع الرداري لمقاتلة ثابت لا يتغير مايتغير زيادة ونقص حسب الحمولة الخارجية ونوعيتها ايضا
الرافال مثلا مقطعها الرداري دون حمولة البعض بيقول ٠.٢ ممكن يوصل ل١مترولو بخزانات الوقود سعة ٢٠٠٠متر ممكن توصل ١.٥ قيس علي كدة اغلب المقاتلات
ثانيا الجزء بتاع الردارات دة لايمت للعلم بشئ
لماقول ان هدف مقطعة الرداري ٣متر هيفضل ٣متر علي اي ردار ده وسيلة قياس زي الكيلو والمتر رقم عياري ميتغيرش ايا كان نوع الردار
ولما احب اعرف قدرة ردار
فبيتقا الردار س بيكشف هدف مقطعة ٣متر من ١٠٠كم
وردار تاني من ٢٠٠كم
لذلك المقطع الرداري رقم ثابت لا يتغير بتغير نوع الردار لكن يتغير مدي الرصد لنفس الهدف من ردار لاخر
بالنسبة لحوار الجي لا يتوقف علي الماتريل فقط لكن علي قوة الدفع وعلي التصميم ايضا
موضوع ١.٥ اللي اقلتة افتراض مش هلزمك بية
اما المقارنة مع الرافال
اولا هما ملهومش ابعاد متقاربة نهائي معرفش ازاي قلت كدة ثانيا حملة خارجية هترفع البصة الرافال اكتر من الثاندر لانها خفيفة
المقارنة الصحيحة
الثاندر = ١.٥
الرافال=٠.٢
اعتقد الفرق كبير
المقطع الرادارى لأى طائرة رقم متغير بتغير زاوية الرصد
يعنى مثلا الاف 35 او تايفون او الرافال البصمة الرادارية لهم من الامام اقل منها على الاجناب و الخلف

تبقى التايفون ؟؟
أعتقد كده
كلامك كله بيشير لده
كل المواصفات اللي قلتها بتوصلنا لكده
بس هل ممكن تايفون ؟؟
دا احنا بينا وبين براطنيا " سخرية " ما صنع الحداد
يبقى ممكن المانيا أو أسبانيا أو إيطاليا ؟؟
وفي الغالب إيطاليا مش بريطانيا لأنها مشغولة بصفقة المملكة وأسبانيا بتدريب صفقة المملكة
صح ؟؟
قول
صح ؟؟
بالعكس
اللي أنا فهمته إنها الميج٣١بي إم أو الميج٣١إف
وده يخليني أتساءل هل هتكون مصنوعة خصيصا لمصر ولا هتكون من الفائض الروسي أو المخزون الكازاخستاني ؟؟؟؟؟

بالعكس
اللي أنا فهمته إنها الميج٣١بي إم أو الميج٣١إف
وده يخليني أتساءل هل هتكون مصنوعة خصيصا لمصر ولا هتكون من الفائض الروسي أو المخزون الكازاخستاني ؟؟؟؟؟

لا لا مليون بالمائة مش روسي أنا واثق
لأسباب عديدة لأحظ كلام راجح
" حمايه جو-جو للاهداف الثمينة اخترنا....... "
وده لا ينطبق على أي شيئ غير السو 35 والتايفون وبما انه قال السو فوق وإحنا خلاص ان شاء الله بنخلص فيها مؤكد التايفون
واللي يؤكد ده أولاً كلامه هو وإسلام ود/ علاء
كلهم قالوا شيئ غير متوقع ومش عاوزين يقولوا هو ايه كمان لأنهم مش متأكدين من مسار المفاوضات والنتيجة
وبالنسبة للجربين مليون بالمائة لأ أصلاً عندي فايبر ان شاء الله وميج 35 أجيب ليه جربين
وسؤال هل الجربين توفر حماية جو جو
99% تايفون
1% هورنيت أو سوبر هورنيت وحتى كتير علىها 1%

التعديل الأخير:
فيه أخبار جديدة قديمة فى الدفاع الجوى مع الروس إن شاء الله حنعلنها فى وقتها .. مفاجأة .

فيه أخبار جديدة قديمة فى الدفاع الجوى مع الروس إن شاء الله حنعلنها فى وقتها .. مفاجأة .

كفاية علينا لغز واحد الله يكرمك
بقالنا 3 أيام بنحلل في لغة المقاتلة ( ...... ) المجهولة
كمان دفاع جوي لا لاااااااااا كتير كده حرام
أنا عندي عيال عاوز أربيها​

العجب العجاب فى الجيش المصرى .. 2016 وما أدراك ماهى :eek::eek:

:لايتنج::لايتنج::لايتنج::لايتنج:

الدفاع الجوى والطيران حيكون مفاجأة GREAT SURPRISE .. إيدينا حتطول أوى فى كل حته

اف١٦-موجود
اف١٥-في سو جايه الاتنين مينفعوش
اف١٨-.......
اف٣٥-مفتكرش
اف٢٢-no comment