الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

هههههههههههههههه
يبقى توقعي صح
إسلام Sam7موجود ومردش ونفى ورد على مشاركة تانية خالص 25%
Jake.beton.agent
موجود وعلق ومنفاش ورد بكلمة غربي بدون نفي 25%
كده 50% تأكيد تايفون
وراجح ومشاركته المهمة اللي عملت إقتباس لها ومنتظر تواجده
ودكتور عادل وهاوس مؤكد ان شاء الله يدخلوا ويأكدوا بتصرفاتهم وردود أفعالهم تجاه كلامي ومشاركاتي
كلامي صح تايفون ومن إيطاليا أو ربما أسبانيا أو حتى ألمانيا ولا لأ
شكراً لتعاونكم معنا Sam7 and Jake.beton.agent
وإلى توقعات أخرى ان شاء الله
ملحوظة هايبقى شكلي بايخ خالص لو مطلعتش تايفون
ileysق​

هههههههههههههههه
يبقى توقعي صح
إسلام Sam7موجود ومردش ونفى ورد على مشاركة تانية خالص 25%
Jake.beton.agent
موجود وعلق ومنفاش ورد بكلمة غربي بدون نفي 25%
كده 50% تأكيد تايفون
وراجح عملت إقتباس لمشاركته ومنتظر تواجده
ودكتور عادل وهاوس مؤكد ان شاء الله يدخلوا ويأكدوا بتصرفاتهم وردود أفعالهم تجاه كلامي ومشاركاتي
كلامي صح تايفون ومن إيطاليا أو ربما أسبانيا أو حتى ألمانيا ولا لأ
شكراً لتعاونكم معنا Sam7 and Jake.beton.agent
وإلى توقعات أخرى ان شاء الله
ملحوظة هايبقى شكلي بايخ خالص لو مطلعتش تايفون
ileysق​

اولا اشكرك علي ثقتك العاليه في شخصي الضعيف اللي خلتك تحطني مع اساتذتنا جاك و راجح
تحليل ممتاز في اول مشاركه... تحليل منطقي لاكن هل المنطق يسود صفقات الجيش المصري؟
الاستاذ Road Runner ليه مشاركه نفا فيها التايفون و الجريبين و انا عملت لايك و علقت : كلام سليم و منطقي

طيب : انتا اكدت تحليلك بوجودي و عدم ردي : انا عملت لايك للميج 41 و كل الطائرات اللي ذكرها الاخوه حتي علي مشاركه الاخ اللي جاب مازنجر و اللي قال البي 52 و اللي قال النيرون و الميج 31 و لا رديت و لا نفيت

جمعه مباركه يا هاني يا حبيبي :D

بص يا مصري انا مش مشرف لاكن نصيحه اخويه : الكلام دا مايصحش يتقال انتا كدا بتغلط في الناس
عدل المشاركه او اطلب حزفها
و لو مش عاجبك كلامي و لا كاني رديت عليك
اولا :انا اقبل اي نصيحه من عضو محترم مثلك
ثانيا:اعتذر الكلام دا فعلا مبتذل مني وانا غضبت فقط وبالفعل كلامهم صح هما عارفين لذلك اعتذر لهم جميعا
ثالثا انا بلغت الاداره عن مشاركتي
تحياتي لك ياصديقي واتمني تعذروني في هذا الموقف وتسامحوني علي الغلطه دي

يا أخواتي انا صاحى من 3 ايام والله فاتح على الموضوع مستنى أى حد يصرح عنها أرجوك قولو بقا عايز اروح انام والله ورايا شغل بليل ومش عارف انام أرجوك انا بطمن لما حتى الجيش بيتنا على مسدس بعد اذنكو يريد تقولو

اولا اشكرك علي ثقتك العاليه في شخصي الضعيف اللي خلتك تحطني مع اساتذتنا جاك و راجح
تحليل ممتاز في اول مشاركه... تحليل منطقي لاكن هل المنطق يسود صفقات الجيش المصري؟
الاستاذ Road Runner ليه مشاركه نفا فيها التايفون و الجريبين و انا عملت لايك و علقت : كلام سليم و منطقي

طيب : انتا اكدت تحليلك بوجودي و عدم ردي : انا عملت لايك للميج 41 و كل الطائرات اللي ذكرها الاخوه حتي علي مشاركه الاخ اللي جاب مازنجر و اللي قال البي 52 و اللي قال النيرون و الميج 31 و لا رديت و لا نفيت

السلام عليكم ورحمة الله

عذرا اخي الكريم......هذا لم يكن مازنجر......هذا جرندايزر.......شكلك ماكنتش متابع وانت صغير:D:D:D:D:D:D

بهزر طبعا....

وعذرا على الكتابة بالعامية
ارجو ان تتقبل مزاحي....وجمعة مباركة اخي الكريم

شكراً لمشاركتك الجميلة أخي ذو الأخلاق العالية الراقية إسلام Sam7
وبكده تقريباً إتاكدت 90% انها التايفون
المسألة بسيطة جداً زي البازل أو الكلمات المتقاطعة أو حتى فيثاغورث بتاعت زمان
مشاركاتكم كلها بتحمل مشترك واحد ونفي متعدد لو جمعنا المشتركات دي وطرحنا منها النفي المتعدد هنلاقيها تصب
في خانة مقاتلة واحدة وهي التايفون وبنسبة ضئيلة للغاية الهورنيت لكن كلمة واحدة من راجح أ/راجح رجحت التايفون
أن قرأت تقريباً 40 صفحة بمتوسط 20 مشاركة
وبشك فيها من الصفحة 20 تقريباً وتأكدت لي بنسبة معقولة بالصفحة 30-31 وتأكدت تماما من صفحتين فقط بمشاركات
الأخوة راجح وتهرب الأخ جاك بطرح موضوع الدفاع الجوي لتغيير مسار الموضوع وقبلهم كلامك
وكل ما قلته انت في مشاركتك ومشاركاتك السابقة عبارة عن تمويه " أعتقد " لأنك ملتزم بعدم ذكر اسم المقاتلة
بس كده
عموماً أتمنى فرضيتي تكون صحيحة لأنها بجد حتى لو بعدد مماثل للميراج 12-18 مقاتلة هتكون إضافة رهيبة
رافال + سو 35 + ميج 35 + فايبر + تايفون
بأعداد تتعدى 200-300 جيل رابع معزز
معاهم الجميلة البريئة الثاندر بعد فوق 100 مقاتلة
حقيقة شيئ غاية في الروعة حلم أتمنى أن يتحقق

وجمعة مباركة عليك وعلى جميع الزملاء

التعديل الأخير:
شاي انتا مش متخيل انا نفسي اشرب كبايه شاي نصها نشاره خشب قد ايه :D
الشاي اللي هنا ملوش طعم
ياباشا ابعتلي العنوان ابعتلك باكو شاي العروسة ب50قرش يعملك كام كباية شاي نشارة اصلي توكيل يعني
وسلملي علي الثاندر الباكستاني واكد علي الباكستاني \:

اللي خلتك تحطني مع اساتذتنا جاك و راجح

MERCI شكراََ بس إنته مكانك فوووووووق فوووووووق ..

الأخوة راجح وتهرب الأخ جاك بطرح موضوع الدفاع الجوي لتغيير مسار الموضوع وقبلهم كلامك
وكل ما قلته انت في مشاركتك ومشاركاتك السابقة عبارة عن تمويه " أعتقد " لأنك ملتزم بعدم ذكر اسم المقاتلة

أما تحليلك المخابراتى ده .. فلا تعليق يا عم هانى .

ان شاء الله تكون دي

ياباشا ابعتلي العنوان ابعتلك باكو شاي العروسة ب50قرش يعملك كام كباية شاي نشارة اصلي توكيل يعني

وانت كمان يا عمرو عارف المقاتلة
صح ؟؟
مسألتش ولا استفسرت وهادي جداً وبترد على مشاركات بشكل عام
يعني كده اللي يعرفوا 7
أ/ثاندر _أخي العزيز Sam 7 _ د/ علاء _ د/ هاوس _ أ/راجح _ أ/ جاك _ الأخ عمرو​

يا أخواتي انا صاحى من 3 ايام والله فاتح على الموضوع مستنى أى حد يصرح عنها أرجوك قولو بقا عايز اروح انام والله ورايا شغل بليل ومش عارف انام أرجوك انا بطمن لما حتى الجيش بيتنا على مسدس بعد اذنكو يريد تقولو

نصيحه من اخ ليك : روح نام علشان تعرف تروح الشغل ... الاخ اللي جاب الخبر المنتدي قال كمان اسبوع او اتنين ... يعني اللي عارف مش هايقول قبل صاحب الخبر حتي تبقا عيب في حق الراجل ولا ايه؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله

عذرا اخي الكريم......هذا لم يكن مازنجر......هذا جرندايزر.......شكلك ماكنتش متابع وانت صغير:D:D:D:D:D:D

بهزر طبعا....

وعذرا على الكتابة بالعامية
ارجو ان تتقبل مزاحي....وجمعة مباركة اخي الكريم

ماشي ياعم جريندايزر ... ياريت 2 3 نحتل بيهم ايطاليا و فرنسا و خلي المصريين يصيفوا في اوروبا
شكراً لمشاركتك الجميلة أخي ذو الأخلاق العالية الراقية إسلام Sam7
وبكده تقريباً إتاكدت 90% انها التايفون
المسألة بسيطة جداً زي البازل أو الكلمات المتقاطعة أو حتى فيثاغورث بتاعت زمان
مشاركاتكم كلها بتحمل مشترك واحد ونفي متعدد لو جمعنا المشتركات دي وطرحنا منها النفي المتعدد هنلاقيها تصب
في خانة مقاتلة واحدة وهي التايفون وبنسبة ضئيلة للغاية الهورنيت لكن كلمة واحدة من راجح أ/راجح رجحت التايفون
أن قرأت تقريباً 40 صفحة بمتوسط 20 مشاركة
وبشك فيها من الصفحة 20 تقريباً وتأكدت لي بنسبة معقولة بالصفحة 30-31 وتأكدت تماما من صفحتين فقط بمشاركات
بس كده
عموماً أتمنى فرضيتي تكون صحيحة لأنها بجد حتى لو بعدد مماثل للميراج 12-18 مقاتلة هتكون إضافة رهيبة
رافال + سو 35 + ميج 35 + فايبر + تايفون
بأعداد تتعدى 200-300 جيل رابع معزز
معاهم الجميلة البريئة الثاندر بعد فوق 100 مقاتلة
حقيقة شيئ غاية في الروعة حلم أتمنى أن يتحقق

وجمعة مباركة عليك وعلى جميع الزملاء

تحيياتي يا هاني انتا انسان محترم و يشرفني معرفتك
و علي فكره : عجبني تفكيرك المرتب و تحليل ممتاز و ربط الخيوط ببعضها... لاكن الخيوط دي مش خيوط دي مجرد استنتاجات مبنيه علي كلام يحمل اكثر من معني
تايفون؟ well keep dreaming

يا سلام علي شائ العروسه ... لاكن الباكستاني هوا اللي يكسب \:

اولا :انا اقبل اي نصيحه من عضو محترم مثلك
ثانيا:اعتذر الكلام دا فعلا مبتذل مني وانا غضبت فقط وبالفعل كلامهم صح هما عارفين لذلك اعتذر لهم جميعا
ثالثا انا بلغت الاداره عن مشاركتي
تحياتي لك ياصديقي واتمني تعذروني في هذا الموقف وتسامحوني علي الغلطه دي
تحياتي و لا داعي للاعتذار

يا اهلا يا صديقي العزيز
عايزين نشوف مشاركاتك باستمرار :)
اللينك ده جميل اول مرة اطلع عليه فعلا
لكن انا عايز اقولك ان الرافال مثلا في الحالات الطارئة بتوصل 11g .. لكن ده مش الحالة الطبيعية والرقم الطبيعي هو +9g
كذلك الرافال في بداياتها كانت تحمل محرك امريكي قبل ان يجهز المحرك الفرنسي

عموما رقم السرعة القصوى للطائرة هو رقم رسمي من داسو .. وبالتالي فهو اقوى من اي مصدر اخر :)

شكرا يا صديقى و ان شاء الله ساحاول التواجد الفترة المقبلة اكثر ..
انا اعلم ان السرعة رسميا من داسو 1.8 ماخ
و لكن احببت ان انوه انه عند الضرورة اثناء الافلات من كمين مثلا ..
او عند ظروف قتالية معينة تجبر الرافال لرفع سرعتها قد تصل الى 2 ماخ
تحياتى لك يا عزيزى

وانت كمان يا عمرو عارف المقاتلة
صح ؟؟
مسألتش ولا استفسرت وهادي جداً وبترد على مشاركات بشكل عام
يعني كده اللي يعرفوا 7
أ/ثاندر _أخي العزيز Sam 7 _ د/ علاء _ د/ هاوس _ أ/راجح _ أ/ جاك _ الأخ عمرو​
انت دماغك حلو علي فكره وصاحي ومركز جدا بس هي ثاندر وباكستاني واسلام صرح من الاول\:\:\:
نصيحه من اخ ليك : روح نام علشان تعرف تروح الشغل ... الاخ اللي جاب الخبر المنتدي قال كمان اسبوع او اتنين ... يعني اللي عارف مش هايقول قبل صاحب الخبر حتي تبقا عيب في حق الراجل ولا ايه؟؟؟؟

ماشي ياعم جريندايزر ... ياريت 2 3 نحتل بيهم ايطاليا و فرنسا و خلي المصريين يصيفوا في اوروبا

تحيياتي يا هاني انتا انسان محترم و يشرفني معرفتك
و علي فكره : عجبني تفكيرك المرتب و تحليل ممتاز و ربط الخيوط ببعضها... لاكن الخيوط دي مش خيوط دي مجرد استنتاجات مبنيه علي كلام يحمل اكثر من معني
تايفون؟ well keep dreaming

يا سلام علي شائ العروسه ... لاكن الباكستاني هوا اللي يكسب \:
والله بجد ابعتلك مش هزار انت اخوي وعنيا ليك وده حاجه بسيطه

اخى الفاضل
اولا
انا لم اقل 10 ولكن قلت على الاقل و هذا تقديرى و لا يمكن الحكم علية الا اذا كانت هناك معلومة مؤكدة عنها من موقع محترم
ثانيا
المقطع الرادارى لا يتاثر كثيرا بوزن المقاتلة و لكن يتاثر بحجمها و تصميم الاسطح بها والاكثر بالمواد الداخلة فى تركيبها
فمثلا السو 30 mki مقطعها الرادارى 4 متر بينما الاف 16 البلوكات الاولى مقطعها 5 متر و كلنا يعلم ان السو اثقل و اكبر من الاف 16 بكثير وهنا يظهر تاثير المواد المركبة
و التصميم فى المقطع الرادارى

تحياتى
استاذى الفاضل فى حاجة مش فاهمها فى الرابط اللى حضرتك وضعته موجود البصمة الرادارية لعدد من الطائرات ومنها الاس ار 71 موجود مقطعها الرادارى A-12/SR-71 0.01
وده رقم قليل قوى ومن المعلوم للكافة ان الطائرة دى هى اللى عبرت وصورت الثغرة ورصدتها الرادارات المصرية وحاول اللواء نبيل شكرى ربنا يديله الصحة التعامل معها بالميج 21 مش عارف الكلام ده سليم ولا انا فهمت خطأ وتحياتى لحضرتك ولكافة المتابعين

انت دماغك حلو علي فكره وصاحي ومركز جدا بس هي ثاندر وباكستاني واسلام صرح من الاول\:\:\:
والله بجد ابعتلك مش هزار انت اخوي وعنيا ليك وده حاجه بسيطه

ربنا يخليك يا كبير
شايلك للتقيله

فيه أخبار جديدة قديمة فى الدفاع الجوى مع الروس إن شاء الله حنعلنها فى وقتها .. مفاجأة .
الى الاخوه الاعضاء رجاء التكرم بعدم ذكر اى خبر مبهم
أما ذكر الخبر كاملا مع المصدر أو الاحتفاظ به لنفسه

بغض النظر عن نوع الطائره x واللي هتكون غاليه جداً ومكلفه حد يفهمني ليه الاستعجال دا وخصوصاً في صفقات الطائرات يعني لدرجة أننا مش قادرين ننتظر انتهاء توريد الرافال والميج 35 ونعقد صفقات تانية ليهم لزيادة أعدادهم فنتجه لشراء صفقات من أنواع تانية ونتحمل بهدلة توفير الدعم اللوجستي والصيانة لكل الأنواع دي والكارثة في التفكير كيفة تناغم المقاتلات مع بعضها فاكيد الجيش علشان يتحمل التعب دا كلة لازم يكون شايف حاجة احنا مش شايفينها تفتكروا ايه ممكن تكون الحاجة دي علشان اتعاقد على مقاتلات من كل حته في العالم بشرط استلمهم كلهم في نفس الوقت

عودة
أعلى