الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

الكافير الاسرائيلي
التيجاس الهندي
الثاندر الباكستاني
التورنادو البريطاني
دا يمكن امريكا تعرض علينا فانتوم و تدخل في المنافسه
لا صعب برده المنصات دي
فئة اقل شوية

بص انا رايي ان قيمة الصفقة قليل قصاد العوائد الجانبية للطيارة .. من تكنولوجيا تصنيع وذخائر لو صدقت عمرك ما هتقدر تاخدها الا من الصين :لا أعلم:
مختلفناش انا بتكلم من وجهة نظر تانية انها صفقة لعدد كبير ايا كان و ارتباط اقتصادي و فلوس 2 مليار مش هينين و دا سوق كل من فيه بيضرب التاني

والله بجد الرادار النسخة اجديدة منه مداها قريب جدا من مدى رادار الكابتور ام الحالي
وفيه مودز sar - gmtt-gmti

وغالبا هتيجي بمنظومة رصد حراري كويسة .. وفيها بودات تشويش ذكية حسب وصف الصينيين خصوصا البود الجديد .. ومنظومات حرب الكترونية متكاملة
هي الكترونيا مش وحشة بجد
لكن مشكلتها عمر البدن ومداها وحمولتها وسرعتها .. يعني المواصفات التقليدية للطيارات .. انا عن نفسي بحترم اكتر الالكترونيات

المشكلة في المنصة ال materials و ال air frame كتصميم
خصوصا ان ال flaps عليها هزيلة جدا بالنسبة للطول الكلي فا مش حتعمل correction و مناورة لذيذة مستجابة بسرعة حتلاقي lag في التحكم على ما تدخل في sustained turn او hard maneuver فاكر طيار الرافال الانجيلزي لما كان بيتكلم على الاستجابة في الرافال .... كده بقى
و انا مش واثق في محركاتهم و امكانيات تعديلهم و دا مش كلامي دا كلامكم انتم نقلا عن اللي كان بيتقال عن الكي 8
موافقك في الانظمة و التسليح و الذي منه

بص انا رايي ان قيمة الصفقة قليل قصاد العوائد الجانبية للطيارة .. من تكنولوجيا تصنيع وذخائر لو صدقت عمرك ما هتقدر تاخدها الا من الصين :لا أعلم:

كل دا هايبان لما العقد يتمضي او المواصفات تتسرب و هانشوف لان مستحيل القوات عندنا هيوافقوا علي حاجه مفيهاش مكسب

لا صعب برده المنصات دي
فئة اقل شوية

لا صحيح مش باكستان عرضت الثاندر علي الارجنتين و الارجنتين خلصت في الكافير؟

كل دا هايبان لما العقد يتمضي او المواصفات تتسرب و هانشوف لان مستحيل القوات عندنا هيوافقوا علي حاجه مفيهاش مكسب

لا صحيح مش باكستان عرضت الثاندر علي الارجنتين و الارجنتين خلصت في الكافير؟
كافيير ازاي مش اسرائيل وقفت تصنيعها بضغط امريكي من زمان

مختلفناش انا بتكلم من وجهة نظر تانية انها صفقة لعدد كبير ايا كان و ارتباط اقتصادي و فلوس 2 مليار مش هينين و دا سوق كل من فيه بيضرب التاني

منطقيا 2 مليار قليلين
اسعار الطائرات غاليه علي الرقم دا اللي يشمل نقل تقنيه
الهند عرضت 20 مليار يعني 10 اضعاف المبلغ دا

المشكلة في المنصة ال materials و ال air frame كتصميم
خصوصا ان ال flaps عليها هزيلة جدا بالنسبة للطول الكلي فا مش حتعمل correction و مناورة لذيذة مستجابة بسرعة حتلاقي lag في التحكم على ما تدخل في sustained turn او hard maneuver فاكر طيار الرافال الانجيلزي لما كان بيتكلم على الاستجابة في الرافال .... كده بقى
و انا مش واثق في محركاتهم و امكانيات تعديلهم و دا مش كلامي دا كلامكم انتم نقلا عن اللي كان بيتقال عن الكي 8
موافقك في الانظمة و التسليح و الذي منه

هو انا مش بقولك زي التايفون :)
هيكل التايفون هو كمان بيعاني من مشاكل كبيرة وعدد ساعات الطيران المسموح بها ومصرح بها اوروبيا 3000 ساعة فقط (لكن طبعا اي دولة زي السعودية مش مرتبطة بماحذير السلامة الاوروبية وممكن تشغلها بعد كده زي ما هي عايزه)

اما المناورة فهي طبعا اقل من الرافال او التايفون .. لكن مش وحشة اوي في الحتة دي مناورتها مش اوحش كتير من الفالكون .. بالنسبة للحمولة فدي مشكلة ملهاش حل الصراحة .. او يمكن نكون لاقيلانها حل

يعني لو افترضنا ان تم تعديل البدن وبقى 6000 ساعة وحمولة 5-6 طن .. هل تبقى كويسة من وجهة نظرك ؟
لاني مش مستبعد اوي اننا نكون طلبنا كده والصينيين وافقوا

منطقيا 2 مليار قليلين
اسعار الطائرات غاليه علي الرقم دا اللي يشمل نقل تقنيه
الهند عرضت 20 مليار يعني 10 اضعاف المبلغ دا
قليلين على ايه ... ما انت متحسبش 2 مليار على رافال مثلا
احنى بنتكلم على مقاتلة خفيفة
كاني بقلك انا جاي اشتري اقلام رصاص ب 100 مليون دولار .. لعابك حيسيب و لا لا

الكافير الاسرائيلي
التيجاس الهندي
الثاندر الباكستاني
التورنادو البريطاني
دا يمكن امريكا تعرض علينا فانتوم و تدخل في المنافسه

على فكرة العيال الهنود بيشكروا اوي في التيجاس الهندي .. هي طيارة كويسة جدا لو صدق الهنود .. وفيه مواضيع كتيرة للمقارنة بينها وبين الثاندر

قليلين على ايه ... ما انت متحسبش 2 مليار على رافال مثلا
احنى بنتكلم على مقاتلة خفيفة
كاني بقلك انا جاي اشتري اقلام رصاص ب 100 مليون دولار .. لعابك حيسيب و لا لا

give me an example of such a fighter

هو انا مش بقولك زي التايفون :)
هيكل التايفون هو كمان بيعاني من مشاكل كبيرة وعدد ساعات الطيران المسموح بها ومصرح بها اوروبيا 3000 ساعة فقط (لكن طبعا اي دولة زي السعودية مش مرتبطة بماحذير السلامة الاوروبية وممكن تشغلها بعد كده زي ما هي عايزه)

اما المناورة فهي طبعا اقل من الرافال او التايفون .. لكن مش وحشة اوي في الحتة دي مناورتها مش اوحش كتير من الفالكون .. بالنسبة للحمولة فدي مشكلة ملهاش حل الصراحة .. او يمكن نكون لاقيلانها حل

يعني لو افترضنا ان تم تعديل البدن وبقى 6000 ساعة وحمولة 5-6 طن .. هل تبقى كويسة من وجهة نظرك ؟
لاني مش مستبعد اوي اننا نكون طلبنا كده والصينيين وافقوا
مسالة الحمولة صعب لان ال wing area على قدها خالص و ال connection line ما بين الجناح و البدن رقيق و مش واخد تدعيم يسنده عشان تحمل عليه
هي مقاربة جدا لتصميم الميج 21 مع اضافة فكرة الدلتا وينج بدل الجناح السهمي
اعتقد و دا توقع هي حتكون سريعة فعلا لكن مناورة و جي فورس مظنش

على فكرة العيال الهنود بيشكروا اوي في التيجاس الهندي .. هي طيارة كويسة جدا لو صدق الهنود .. وفيه مواضيع كتيرة للمقارنة بينها وبين الثاندر
زي ما الباكستانيين بيشكرو في الثاندر
بلح
و في النهايه باكستان تحفي علشان تجيب الاف16
و الهند شغاله مع السو و جابت الرافال و غير اللي في الطريق

و الله دا اللي قراته في خبر هنا
يبقي رفضوا الثاندر و طورو الكافيير بتاعهم و مشتروش جديد
آه تطوير اشطه اذا كان كده ماشي
give me an example of such a fighter
منا قاعد بدور عشان كده ، اقرب المنافسين الجريبين بس غالية على 40 - 60 مليون للقطعة مع الخصم و الضم نقول 35 - 40 لكن مش حينفع غالية برده و السويد بيكرهونا الله ينور
و ايضا ال t-50 جولدن ايجل الكوري بس دي تدريب و غالية
و الاير ماكي اللي شبهها و الياك 130 و ال l-15 ... بس كل دول تدريب
كان في زمان الالفاجيت و الالبيرتوس بس مش عارف هل ليهم اصدرات حديثة ام لا و صراحة معتقدش

مسالة الحمولة صعب لان ال wing area على قدها خالص و ال connection line ما بين الجناح و البدن رقيق و مش واخد تدعيم يسنده عشان تحمل عليه
هي مقاربة جدا لتصميم الميج 21 مع اضافة فكرة الدلتا وينج بدل الجناح السهمي
اعتقد و دا توقع هي حتكون سريعة فعلا لكن مناورة و جي فورس مظنش
معلش اعتذر في تصحيح لازم اقوله الجناح مشابه للهورنيت و الفالكون و سهمي بس wing area برده صغيره مش دلتا
يخربيتها كمية صور ليها اشي دلتا اشي شبحي اشي سهمي .. تهت !

زي ما الباكستانيين بيشكرو في الثاندر
بلح
و في النهايه باكستان تحفي علشان تجيب الاف16
و الهند شغاله مع السو و جابت الرافال و غير اللي في الطريق

عليك نور انا عايز امسك في السطر الاخير ده
ورغم ذلك الهند صرفت فلوس كتير على مشروع مقاتلة محلية
لان دولة مليارية زي الهند ميكفيهاش 300 سو 30 و40 رافال و 40 ميراج مطورة .. خصوصا بعد خروج اغلب الباقي الفترة القليلة القادمة برضه

احنا بنعمل زي الهند
جايبين رافال وميج 35 وهنجيب سو 35 ونطور الاف 16
لكن برده عايزين طيارة تانية رخيصة ترفع الاعداد وتعوض الاعداد الكبيرة اللي خارجة

آه تطوير اشطه اذا كان كده ماشي

منا قاعد بدور عشان كده ، اقرب المنافسين الجريبين بس غالية على 40 - 60 مليون للقطعة مع الخصم و الضم نقول 35 - 40 لكن مش حينفع غالية برده و السويد بيكرهونا الله ينور
و ايضا ال t-50 جولدن ايجل الكوري بس دي تدريب و غالية
و الاير ماكي اللي شبهها و الياك 130 و ال l-15 ... بس كل دول تدريب
كان في زمان الالفاجيت و الالبيرتوس بس مش عارف هل ليهم اصدرات حديثة ام لا و صراحة معتقدش

طيب يعني مفيش 2 مليار علي اي طائره محترمه
الجريبين دخلت منافسه الهند زي ماانتا عارف و ساب حفيت ورا الهنود
بالعقل:
السعر لا يقاوم
العرض حسب كلام عمنا EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT لا يقاوم
التسليح لا يقاوم
الطائره: مش عاجبنا وضعها الحالي لاكن لو تم تعديل بعض الاشياء كالبدن و الحموله و الرادار و المحرك نقدر نقول هاتكون مقبوله
Business-wise : i can say: it's a great deal

طيب يعني مفيش 2 مليار علي اي طائره محترمه
الجريبين دخلت منافسه الهند زي ماانتا عارف و ساب حفيت ورا الهنود
بالعقل:
السعر لا يقاوم
العرض حسب كلام عمنا EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT لا يقاوم
التسليح لا يقاوم
الطائره: مش عاجبنا وضعها الحالي لاكن لو تم تعديل بعض الاشياء كالبدن و الحموله و الرادار و المحرك نقدر نقول هاتكون مقبوله
Business-wise : i can say: it's a great deal
مهو بقى الليلة مش بيزنيس ....... لكن ما علينا لننتظر و نرى ماذا تخبيه الايام

عليك نور انا عايز امسك في السطر الاخير ده
ورغم ذلك الهند صرفت فلوس كتير على مشروع مقاتلة محلية
لان دولة مليارية زي الهند ميكفيهاش 300 سو 30 و40 رافال و 40 ميراج مطورة .. خصوصا بعد خروج اغلب الباقي الفترة القليلة القادمة برضه

احنا بنعمل زي الهند
جايبين رافال وميج 35 وهنجيب سو 35 ونطور الاف 16
لكن برده عايزين طيارة تانية رخيصة ترفع الاعداد وتعوض الاعداد الكبيرة اللي خارجة
بالضبط
المشكله جابها batteryneon @batteryneon مفيش طائره خفيفه بالمبلغ دا
دا غير ان العرض محترم
و الاهم مفيش ضغوط لا حاليا و لا مستقبليا بحكم علاقتنا بالصين

معلش اعتذر في تصحيح لازم اقوله الجناح مشابه للهورنيت و الفالكون و سهمي بس wing area برده صغيره مش دلتا
يخربيتها كمية صور ليها اشي دلتا اشي شبحي اشي سهمي .. تهت !

بس انا عايز اقولك ان مساحة الجناح بتاثر اكتر على المناورة وممكن عدد نقاط التعليق .. لكن الحمولة بتتوقف اكتر على قدرات حمل نقاط التعليق المختلفة والمواد الداخلة في البدن .. طبعا الوينج لودينج لها دور لكن اقل من قوة البدن

الصينيين ما شاء الله تطوروا في المجال ده كتير .. واعتقد ان ده سبب اتجاهنا للصين .. بخلاف فرق السعر كمان عندهم الخبرة التكنولوجية لتطويرها للافضل

مهو بقى الليلة مش بيزنيس ....... لكن ما علينا لننتظر و نرى ماذا تخبيه الايام

when i said business i meant all the aspects of a new purchase
1- Adding value of the new asset
2- Productivity
3- life span

all compared to the price tag

with a simple equation: it's a great deal

عودة
أعلى