الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

يا عمنا قسم بالله العظيم مصر مليانه موارد غير مستغله
خزائن الارض في مصر
كَمْ تَرَكُوا مِن جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ {الدخان/25} وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ {الدخان/26} وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِيهَا فَاكِهِينَ )
ربنا وصف مصر بده و غيره كتير

محمد علي خلا مصر بنفس الموارد امبراطوريه

محتاجين استغلال الموارد دي لا غير

خلاص بلاش نحول الموضوع سياسة عشان الناس بتزعل .. لكن انا مختلف معاك تماما في الحتة دي الصراحة

بالنسبة للطيارة الجديدة اللي حتفرقعوها توقع فهي باذن الله باذن الله و دي مفاجئة قاتلة
ال >>>>

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
:D:D:D:D
مشاهدة المرفق 50675

اصطبحنا و صبح الملك لله
ايه ياعم حرقت المفاجئه Thunder BS3
:D

ايوا نعوم تشومسكي ..... دا خلاط 200 هنري كيسنجر في بعض
اللي اعرفه انا العكس بس اكيد انت مطلع اكتر مني

مش عارف يمكن احنا الاتنين صح و يمكن غلط
هاراجع معلوماتي و ارجعلك يا معلم

خلاص بلاش نحول الموضوع سياسة عشان الناس بتزعل .. لكن انا مختلف معاك تماما في الحتة دي الصراحة

بلاش سياسه
لينا حوار في الموضوع دا بعدين ان شاء الله

ادمن صفحة egyarmy معرفوش الصراحة .. لكن بيقول الياك 130 احسن من الثاندر الف مرة
مش عارف اقوله ايه .. الثاندر افضل في كل حاجة الا عمر البدن .. ولو وصل 6000 ساعة هيبقى كويس جدا

اصطبحنا و صبح الملك لله
ايه ياعم حرقت المفاجئه Thunder BS3
:D
لا في bs4 دلوقتي و داتا لينك closed network و بكراك ممكن تنزل العاب ببلاش بدل ما تجيب cd ب 60 دولار
مش عارف يمكن احنا الاتنين صح و يمكن غلط
هاراجع معلوماتي و ارجعلك يا معلم
حبيبي يا ريت لتعم الفائدة

ادمن صفحة egyarmy معرفوش الصراحة .. لكن بيقول الياك 130 احسن من الثاندر الف مرة
مش عارف اقوله ايه .. الثاندر افضل في كل حاجة الا عمر البدن .. ولو وصل 6000 ساعة هيبقى كويس جدا

مش ثاندر قال ان في العرض تغيير المواد التي يكون منها البدن؟

انا بفكر اعمل موضوع عن الثاندر المعها فيه شويتين :D
don't even try
ملهاش و لو ب polish عربيات حتى ... ؛ث:

بس فكرة حلوة بعيدا عن الهزار على الاقل الدنيا حتكون ارقام و بالرغم من ذلك .. مش جاية :p

مش ثاندر قال ان في العرض تغيير المواد التي يكون منها البدن؟

اعتقد انه تغيير مش هيكون ثوري .. ممكن تغيير نوع الطلاء او حاجات بسيطة .. معتقدش هترفع عمر البدن من 4000 الى 6000 ساعة :لا أعلم:

don't even try

بس فكرة حلوة بعيدا عن الهزار على الاقل الدنيا حتكون ارقام و بالرغم من ذلك .. مش جاية :p

ليه ده انا هخليهالك زي التايفون مثلا :D

ليه ده انا هخليهالك زي التايفون مثلا :D

و الله لو خليتها b-3 حتفضل صرصار بالنسبالي :D

مش عارف ثاندر شكله باعلنا التروماي يا رجاله
wait a second? is that house saying that????
تخليها تايفون؟ مش انتا قلت عليها طياره زباله و ان الرافال بالنسبالها زي الرابتور بالنسبه للميج 21؟
اثبت علي كلامك يا عم الحج

أنا متفهم تماما إعتراضاتكم على الثاندر
بس عندي كذا ملحوظة
أولا إحنا محتاجين طائرات مقاتلة للعمليات منخفضة الحدة وااعمليات غير النمطية اللي حرام أستهلك فيها أسطول الإف١٦ فيها خاصة مع عدم وجود مؤشرات واضحة على دعم أسطول الإف١٦ بإمدادت جديدة ولا صفقات تانية مع أمريكا في القريب العاجل .

ثانيا لو تصنيع مشترك مع نقل تكنولوجيا ده في حد ذاته إنجاز مع ملاحظة إن آخر مشروع تصنيع طائرة مصرية كان القاهرة٣٠٠

ثالثا النواحي المادية لها تأثير طبعا ولا يمكن مقارنة قدرتك المالية بقدرات إيران اللي أول ماتترفع عنها العقوبات هتستلم ٢٤٠ مليار دولار كان محجوز عليهم في حين إن إنت الدعم المالي الخارجي ليك قل وهيقل لعدة أسباب مش مكان نقاشها هنا .

رابعا أنا فهمت من حضراتكم إن حالة مصانعنا الحربية يرثى لها وغير مؤهلة لتصنيع طائرات متقدمة زي الميج والسوخوي يعني علشان تعمل مصانع لحاجات زي دي عايز بتاع ٥ الى ١٠ سنوات على الأقل وبتكاليف فلكية وده غير منطقي في حالة الجوع الشديد لتطوير سلاحك الجوي وحالة إقتصادك المنيلة بستين نيلة .

خامسا كلكم أجمعتم إن علاقة مصر بأمريكا شر لابد منه وإن بإذن الله الدعم الأمريكي راجع راجع لإنهم لا يمكن يراهنوا على فقدان مصر وبالتالي هيتم تطويى أسطول الإف١٦ المصري وده هيخلينا نرجع ثاني للنقطة الأولى وهي الحاجة لطائرة مخصصة للعمليات متوسطة ومنخفضة الحدة اللي حرام تستخدم فيها الميج والرافال وحتى الإف١٦ .

كل ده وغيره كمان بيقول إن الثاندر هي افضل الخيارات إقتصاديا وسياسيا ومنطقيا بصفتها نقطة بداية تأسس عليها مشروع المقاتلة المصرية الخالصة .

لكن اللي المفروض يتعمل بقى فعلا وبشكل مستعجل هو تأسيس قطاع كامل في المؤسسة العسكرية مخصص فقط للهندسة العكسية يتعمل مع الصين تحديداً اللي ليها خبرة جبارة فيه ، هو ده بقى التطوير الحقيقي .[/QUOT

اللي بالاحمر بقة هو ده المفيد واتمنى هذا من زمان وبشده

don't even try

والله بجد الرادار النسخة اجديدة منه مداها قريب جدا من مدى رادار الكابتور ام الحالي
وفيه مودز sar - gmtt-gmti

وغالبا هتيجي بمنظومة رصد حراري كويسة .. وفيها بودات تشويش ذكية حسب وصف الصينيين خصوصا البود الجديد .. ومنظومات حرب الكترونية متكاملة
هي الكترونيا مش وحشة بجد
لكن مشكلتها عمر البدن ومداها وحمولتها وسرعتها .. يعني المواصفات التقليدية للطيارات .. انا عن نفسي بحترم اكتر الالكترونيات

بس توقع يا شباب
اول ما المعلومات تسمع دوليا ان في تفاوض بين مصر و الصين على مقاتلة خفيفية جاد جدا على 100+ مثلا ثاندر بسعر بخس و تصنيع
حتنهمر العروض للمنافسة لان الكمية كبيرة و صعب تتساب و خلاص بين الطرفين خصوصا ان الاقتصاد دوليا بيعاني متستهونوش ب 2 مليار مثلا في صفقة
و اكبر دليل الهند ... انا عمال ادور في السوق على مناظر للثاندر عشان اتوقع عموما بغض النظر مين كسب

التعديل الأخير:
مش عارف ثاندر شكله باعلنا التروماي يا رجاله
wait a second? is that house saying that????
تخليها تايفون؟ مش انتا قلت عليها طياره زباله و ان الرافال بالنسبالها زي الرابتور بالنسبه للميج 21؟
اثبت علي كلامك يا عم الحج
؛ث:
انت شكلك هتمسكلي على الوحدة
متخفش انا عمري ما هبيع مبادئي مهما كان السبب )):.. زي حنفي في نورماندي تو بالظبط :D

والله بجد الرادار النسخة اجديدة منه مداها قريب جدا من مدى رادار الكابتور ام الحالي
وفيه مودز sar - gmtt-gmti

وغالبا هتيجي بمنظومة رصد حراري كويسة .. وفيها بودات تشويش ذكية حسب وصف الصينيين خصوصا البود الجديد .. ومنظومات حرب الكترونية متكاملة
هي الكترونيا مش وحشة بجد
لكن مشكلتها عمر البدن ومداها وحمولتها وسرعتها .. يعني المواصفات التقليدية للطيارات .. انا عن نفسي بحترم اكتر الالكترونيات
المشكلة في المنصة ال materials و ال air frame كتصميم
خصوصا ان ال flaps عليها هزيلة جدا بالنسبة للطول الكلي فا مش حتعمل correction و مناورة لذيذة مستجابة بسرعة حتلاقي lag في التحكم على ما تدخل في sustained turn او hard maneuver فاكر طيار الرافال الانجيلزي لما كان بيتكلم على الاستجابة في الرافال .... كده بقى
و انا مش واثق في محركاتهم و امكانيات تعديلهم و دا مش كلامي دا كلامكم انتم نقلا عن اللي كان بيتقال عن الكي 8
موافقك في الانظمة و التسليح و الذي منه

بس توقع يا شباب
اول ما المعلومات تسمع دوليا ان في تفاوض بين مصر و الصين على مقاتلة خفيفية جاد جدا على 100+ مثلا ثاندر بسعر بخس و تصنيع
حتنهمر العروض للمنافسة لان الكمية كبيرة و صعب تتساب و خلاص بين الطرفين خصوصا ان الاقتصاد دوليا بيعاني متشتهنوش ب 2 مليار مثلا في صفقة
و اكبر دليل الهند ... انا عمال ادور في السوق على مناظر للثاندر عشان اتوقع عموما بغض النظر مين كسب

الكافير الاسرائيلي
التيجاس الهندي
الثاندر الباكستاني
التورنادو البريطاني
دا يمكن امريكا تعرض علينا فانتوم و تدخل في المنافسه

بس توقع يا شباب
حتنهمر العروض للمنافسة لان الكمية كبيرة و صعب تتساب و خلاص بين الطرفين خصوصا ان الاقتصاد دوليا بيعاني متشتهنوش ب 2 مليار مثلا في صفقة

بص انا رايي ان قيمة الصفقة قليل قصاد العوائد الجانبية للطيارة .. من تكنولوجيا تصنيع وذخائر لو صدقت عمرك ما هتقدر تاخدها الا من الصين :لا أعلم:

عودة
أعلى