الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

لا طبعاَ مش قصدى كده تخيلوا معاية أما الثاندر تكون هى السرب الإلكترونى مع الرفال .. ؛ث:

يقصد لما الثاندر الباكستاني المفاجئه هاتيجي اللون البرتقالي هايبقا الطلب عليه عالي
بعد ماكنا بندهنه علي الميج 21 هاينور علي الثاندر الباكستاني مش الصيني خد بالك

و برده هاتهرب يا ولد :D

الثاندر دي تحديدا مستحيل تدهن برتقاني
البرتقاني ده كان عصر وانتهى
وان شاء الله ربنا هيخيب ظنكم وينصفني :D

وفي سياق اخر الواد اللي اتقتل (تقريبا ايطالي) لازم حكايته متعديش بسهولة .. انا زعلان عليه جدا :D

صباح الفل يا عموور و معلش الموضوع مايستحملش الرد دا لانه مفيش كده اساسا و الله العظيم و لا قطع علاقات و لا ضرب دول و لا اي حاجه قسما بالله .... بلاش الخيال يروح لبعيد ....و انا بجد اسف اني ذكرت الموضوع و سببت الارتباك دا ... بعتذر منك و من الكل
حبيبي يا معلم عمرو
ان عارف قصدق اي كويس ان كان قصدي ان العرض مرفوض طبعا حبيبي متزعلش لو فهمت ردي غلط ان عارف العرض كويس وعلشان كده كنت بقول الايجل جيه لانهم موفقين علي كل شروطنا والموضوع بعيد عن مصر تماما ولكن مصر طرف فاعل فيه والطلب مرفوض الا لو وفقو علي طلابتنا الا هي خيالية جدا

الثاندر دي تحديدا مستحيل تدهن برتقاني
البرتقاني ده كان عصر وانتهى
وان شاء الله ربنا هيخيب ظنكم وينصفني :D

وفي سياق اخر الواد اللي اتقتل (تقريبا ايطالي) لازم حكايته متعديش بسهولة .. انا زعلان عليه جدا :D
شكلنا كدا هانقتل عيل من امريكا قريب ( بعيد عني ) :D
if you know what i mean :D

ان عارف قصدق اي كويس ان كان قصدي ان العرض مرفوض طبعا حبيبي متزعلش لو فهمت ردي غلط ان عارف العرض كويس وعلشان كده كنت بقول الايجل جيه لانهم موفقين علي كل شروطنا والموضوع بعيد عن مصر تماما ولكن مصر طرف فاعل فيه والطلب مرفوض الا لو وفقو علي طلابتنا الا هي خيالية جدا
حصل خير يا معلم
احنا اخوات
و مبروك علينا الثاندر يا رجاله

شكلنا كدا هانقتل عيل من امريكا قريب ( بعيد عني ) :D
if you know what i mean :D

ههههه
كفاية لحد كده يا عم عشان محدش يفهم كلامنا صح (قصدي غلط) :D
خلينا لما نشوف هيحصل ايه الفترة الجاية :)

ههههه
كفاية لحد كده يا عم عشان محدش يفهم كلامنا صح (قصدي غلط) :D
خلينا لما نشوف هيحصل ايه الفترة الجاية :)

نرجع للثاندر

عندي سؤال : لو جيبنا زي 100 طائره
هايكون دورهم ايه بالضبط؟
و هايكون ايه دور الميج 35 و الاف16 و خاصه لو قدرنا نرقيهم؟ الرافال؟
يعني تقريبا 3 ليهم نفس الدور
يعني بالترتيب و الشرح البسيط

اللي ماسك التغطية الاعلامية في السعودية برنس حرفيا و فنان
من دون خرى تصوير ابداعي افتكاسي
و من دون سرقة ساوند تراكس افلام ( الحمد الله معندناش copy rights law)
و لاقط مقاطع و لحظات معبرة جدا و دقيقة و مركز على دخول القوات بشكل جميل و النقلة من frame للتاني
و جرافيكس هايل و بسيط
و تواصل اهتمامي مع الجمهور عبر السوشيال ميديا
حقيقي تحية

اعشق شغل الاتقان و الابداع دا

التعديل الأخير:
نرجع للثاندر

عندي سؤال : لو جيبنا زي 100 طائره
هايكون دورهم ايه بالضبط؟
و هايكون ايه دور الميج 35 و الاف16 و خاصه لو قدرنا نرقيهم؟ الرافال؟
يعني تقريبا 3 ليهم نفس الدور
يعني بالترتيب و الشرح البسيط

شوف انا هقولك وجهة نظري .. ودي متخدهاش كمعلومة لكن هي مجرد وجهة نظر
انا وجهة نظري ان الجيش حاليا بيحاول شراء اكبر عدد ممكن من الطائرات في اقصر مدة ممكنة .. وفي سبيل ده مستعد يدخل اكتر من نوع ليهم نفس الوظيفة والقدرات عشان يكون التسليم بالتوازي وسريع

يعني انا وجهة نظري ان سبب عدم زيادة اعداد الميج 35 هو مواعيد التسليم اللي هتكون بعد 2020 .. وسبب مشاكل صفقة السوخوي مواعيد تسليمها المتاخرة .. وهكذا .. والجيش عنده استعداد انه يستحمل صداع وكارثة الدعم الفني وتعددية الانواع في سبيل سرعة التسليم واعادة تحديث القوات الجوية خصوصا مع خروج عدد كبير قبل نهاية العقد الحالي .

اما عن وظائف الطائرات فانا الصراحة شايف ان الميج 35 والفايبر لو حصلت مش هيكون دورهم اعتراضي فقط زي ما بنقول .. اذا كان الجيش بيستخدم حاليا البلوك 40 للضرب في اليمن .. فما بالك بالميج 35 عليها كل ما لذ وطاب من تسليح .. طبعا هيتم استخدامهم بشكل هجومي ويمكن اكتر بكتير من الرافال نظرا لرخص سعر ذخيرتهم وتنوعها اكتر وانها هتقضي الغرض في بيئات معادية زي اليمن او ليبيا .. والرافال هتكون اكتر تخصص في العمليات الجراحية للاهداف الثمينة شديدة التامين .

يعني انا الصراحة مش مقتنع اوي بحتة التقسيم وان دي طيارة دورها كذا ومتعملش غيره .. بالعكس الرافال والسوخوي والميج والفايبر كلهم بيقدروا يقوموا باغلب المهام .. لكن طبعا كل واحدة فيهم ليها حتة هي مميزة فيها اكتر .. ورغم كده مش شرط دايما هيتم استخدامها في حتة تميزها وهيتوقف الامر على عوامل كتير جدا

يمكن الاستثناء الوحيد هيكون الثاندر .. رغم قدراتها الجبارة لكن ممكن تكتفي بدور الاعتراض والدعم الارضي مثلا :)

غير صحيح :)
السلام عليكم جميعآ .. نقاش أكتر من رائع .. و تحياتى لكم جميعآ ..
في إعتقادى الشخصى .. الطيارة اللى ممكن تيجى و تكمل مهام الرافال هي الإف 16 معيار فايبر .. وأظن إن ديه الطيارة الوحيدة اللى ممكن أمريكا تديهالنا من غير تقديم تنازلات ..
بالنسبة للموضوع التانى اللى الأخ SAM7 مش عايز يتكلم فيه ..بصراحة الواحد سرح بخياله كتير .. بس أعتقد أنه له علاقة بعضوية مصر في مجلس الأمن .. و ربنا يستر ..

هههههههههههه
حبيبي انت عارف انى مش بحبها اساسا

عودة
أعلى