أول صورة للرافال المصرية مسلحة بصواريخ MICA راداري ذات مدى 80km

انا كنت عارف ان فيه فرق لصالح الايجل لكن كنت اعتقده اصغر من ذلك
هذه حمولة اقل بكثير من الرافال :confused:
كرهتني فيها :D
اضيف على كلامك ان رادارها الحالي الايربيس اي بيوفر مدى كبير فقط باستخدام الشعاع الضيق والبحث في مساحة محدودة جدا .. وبالتالي قدرات محدودة على المسح والبحث عن الاهداف على امدية بعيدة

انا افضل الايجل السعودية عليها في كل شئ الا المقطع الراداري وقدرات التشويش
خذها مني ليست حتى 13.5 طن بل 14.5 طن ! اكبر حتى من السو 34

انا كنت عارف ان فيه فرق لصالح الايجل لكن كنت اعتقده اصغر من ذلك
هذه حمولة اقل بكثير من الرافال :confused:
كرهتني فيها :D
اضيف على كلامك ان رادارها الحالي الايربيس اي بيوفر مدى كبير فقط باستخدام الشعاع الضيق والبحث في مساحة محدودة جدا .. وبالتالي قدرات محدودة على المسح والبحث عن الاهداف على امدية بعيدة

انا افضل الايجل السعودية عليها في كل شئ الا المقطع الراداري وقدرات التشويش

المقطع الرادي خفض في الاثنين لكنه يضل يحوم حول 5 م2 .. اما قدرات التشويش لا نستطيع الحكم .. اعطني قدرات السو 35 بالتشويش ترتكز على ماذا ؟

اعتقد ان مصر بعد الرافال والميج لا تحتاج الا طائرة سيادة جوية ثقيلة والافضل تكون امريكيا يعني اف15 لكن اف18لااعتقد اطلاقا طبعا هي اضافة قوية جدا لاي سلاح جوي ولكن الاحتيجات المصرية مختلفه جدا في ظل الظروف الحالية مدي كبير حمولة ثقيلة وبجانبها رفال واف 16 وميج ثم الانتظار للجيل الخامس

اموت و افهم ازاي السعودية تركت ال an\apg-81\82
لكن تظل نسخة ايجل قليلة الادب الحقيقة +e+e
الفرق بينهما يكم في عدد الموديولات وزيادة المدى وسوائل التبريد ..

لكن شخصياً ارجح ان الرادار هو AN/APG-82 حسب الصور التي وردت من معرض دبي للطيران

سؤال كيف لا تضيف الادفانسد اي حاجه مقابل الSU-35 امام ال F-35 ..!!!
اولا حمولة ال SU-35 القصوى تصل الى 8 طن بينما السوبرهورنت تصل حمولتها 7.5 -8 طن ..ولكن لاتنسى شى ال SU-35 تصنف على انها مقاتله ثقيله من فئة السترايك ايجل بينما السوبر هورنت من الفئه المتوسطه ، ناهيك انه لاتوجد مقارنه من الاساس بين الRCS بين الادفانسد و ال SU-35 وكذلك البصمه حراريه ...ألخ

اكيد حضرتك تهزر ...صح!!

لو افترضنا ان مقطع الاف 35 هو 0.001 ..والادفانسد هو 0.5 متر .. والسوخوي 5 متر مربع (كلهم بتسليح جو جو )
هذا سيعني ان الاف 35 اصغر من السوخوي 5000 مرة
واصغر من الادفانسد 500 مرة
وبالتالي فنعم الادفانسد افضل من السوخوي من ناحية المقطع الراداري
لكن لا فرصة لكلاهما امامها

لو افترضنا ان مقطع الاف 35 هو 0.001 ..والادفانسد هو 0.5 متر .. والسوخوي 5 متر مربع (كلهم بتسليح جو جو )
هذا سيعني ان الاف 35 اصغر من السوخوي 5000 مرة
واصغر من الادفانسد 500 مرة
وبالتالي فنعم الادفانسد افضل من السوخوي من ناحية المقطع الراداري
لكن لا فرصة لكلاهما امامها
لكن كيف ستكتشفهما الـF-35 :)

المقطع الرادي خفض في الاثنين لكنه يضل يحوم حول 5 م2 .. اما قدرات التشويش لا نستطيع الحكم .. اعطني قدرات السو 35 بالتشويش ترتكز على ماذا ؟

انا مش معترض على ان المقطع الراداري للايجل تم تخفيضه .. انا فقط عايز مصدر على ذلك .. لاني بحثت في هذا الامر ولم اصل لاي شئ نهائيا .. انا فقط اريد مصدر محترم (مش شرط رسمي) وانا هصدق علطول .

بالنسبة للتشويش هي تحمل بودات خارجية كبيرة عكس قدرات تتشويش الاف 15 المدمجة داخل البدن .. وبالتالي فمن الطبيعي ان قدراتها في التشويش الضوضائي هيكون اكبر من الاف 15

صحيح .. انا فعلا افضل الايجل على السو 35
لكن اذا كانت البصمة الحرارية للسوخوي اكبر فالبصمة الرادارية للايجل اكبر وبدون بودات تشويش
الرادار 81 متكامل يحمل كل مودز قتال الجو جو الخاصة بالرابتور + مودز جو ارض متكاملة
اكن لن تحمله الاف 15 الامريكية

لا البصمة الرادارية للسو 35 اصغر من بصمة السرايك ايجل التي لم يحد لها اي محاولات لتصغير بصمتها الرادارية عن النسخة سي
منا بقلك اهو نسخة خاصة حمل عليها نظام تشويش و حمل عليها dews حمل عليها اللي انت عاوزه ((نسخة خاصة))
موضوع ال RCS مش حنختلف فيه لكن طياره تقدر تدخل لوحدها اي سيناريو التانية لا

لكن كيف ستكتشفهما الـF-35 :)

بالرادار
مدى الـ burn through للاف 35 يمتلك افضلية بشكل مبدئي على الادفانسد تتمثل في 500 ضعف قدرات التشويش
ضيف عليهم قدرات التشويش الاكبر على الاكس باند للاف 35 .. لا فرصة للادفانسد على الاطلاق

بالرادار
مدى الـ burn through للاف 35 يمتلك افضلية بشكل مبدئي على الادفانسد تتمثل في 500 ضعف قدرات التشويش
ضيف عليهم قدرات التشويش الاكبر على الاكس باند للاف 35 .. لا فرصة للادفانسد على الاطلاق
الا لو حملت ال 81 ;)
حجبلك مصدر اضافته على ال F-15C عموما الجولدن ايجل و اسرائيل طالباه لتطوير الراعم

منا بقلك اهو نسخة خاصة حمل عليها نظام تشويش و حمل عليها dews حمل عليها اللي انت عاوزه ((نسخة خاصة))
موضوع ال RCS مش حنختلف فيه لكن طياره تقدر تدخل لوحدها اي سيناريو التانية لا
ده هايعتمد الاول لو هم موفقين علي المبداء باعطائك الايجل اصلا وبعد كده هتكون محتاج ضغط كبير جدا ومفوضات شاقة جدا علشان تاخد نسخة خاصة لكن احنا نملك افضلية الضغط لامتلاك اسرائيل الاف35

انا مش معترض على ان المقطع الراداري للايجل تم تخفيضه .. انا فقط عايز مصدر على ذلك .. لاني بحثت في هذا الامر ولم اصل لاي شئ نهائيا .. انا فقط اريد مصدر محترم (مش شرط رسمي) وانا هصدق علطول .

بالنسبة للتشويش هي تحمل بودات خارجية كبيرة عكس قدرات تتشويش الاف 15 المدمجة داخل البدن .. وبالتالي فمن الطبيعي ان قدراتها في التشويش الضوضائي هيكون اكبر من الاف 15

مش لازم حضرتك تبحث عن انه خفض مقطعها .. احث عن المواد المكونة للهيكل نفسه ايضاً .. ( في الطراز سي كان التيتانيوم يستخدم في مناطق كثيرة .. الان اعتقد يرتكز على مناطق حساسة .. فقط ) ونفس الشيء حدث مع السو 35 قارنها بالسو 27 لافرق ! للكن المواد المكونة اختلفت ..

اما قدرات التشويش حتى الاف 15 لديها بودات تشويش خارجية لكن ليست على الاجنحة انما اعلى الذيل بودين

اعتقد تستطيع ملاحظتهما .. الان وممكن تركب بودين كبار على الذيلين ان اردت ...

هذه اجهزة البود كاملة

افترى :D

اما عن بودات السو 35 احب انبهم لنقطة جداً مهمة .. العلاقة بين البودين تكاملية .. حبث يغطي كل بود نطاق ترددي لايغطيه الاخر ...

الا لو حملت ال 81 ;)
حجبلك مصدر اضافته على ال F-15C عموما الجولدن ايجل و اسرائيل طالباه لتطوير الراعم

حتى لو حملوا نفس الرادار ونفس التشويش
الاف 35 بالفعل تملك افضلية 500 ضعف في التشويش بفضل المقطع الراداري
بخلاف افضلية في مدى الرصد

الاف 35 تمتلكك حتى داتا لينك شبحي يوفر سرعات نقل بيانات كبيرة .. شبحية الطائرة تم الاعتناء بها جيدا الحقيقة

لماذا يقصر الجميع نقص التسليح في الاف16 علي الامرام فقط هناك ذخائر غير موجوده اساسا و ذخائر باصدارات قديمه
و ايضا ما المانع بان تقوم بالقصف و التامين معا
لان الامرام ضروره اساسيه في اي موجه محتمله جو-جو ولا غنى عنه في مواجهه جويه في الشرق الاوسط على وجه الخصوص..لا يمكن الاستغناء عنه نهائيا حتى في عمليات الدفاع عن النفس لمقاتله مخصصه لقصف الجوي..لا السايندوندر والاسبارو يستطعون أن يسدو مكانه ..

بالرادار
شغل الرادار لكن الاف 35 ستكشفك من مدى معتبر ايضاً ومقطع السوبر هورنيت يسعفها في عدم ككشفها مبكراً

حتى لو حملوا نفس الرادار ونفس التشويش
الاف 35 بالفعل تملك افضلية 500 ضعف في التشويش بفضل المقطع الراداري
بخلاف افضلية في مدى الرصد

الاف 35 تمتلكك حتى داتا لينك شبحي يوفر سرعات نقل بيانات كبيرة .. شبحية الطائرة تم الاعتناء بها جيدا الحقيقة
متفقين جدا و كان في جدال عشان موضوع الداتا لينك دا للاستغناء عنه او دمج اخر معه اعتيادي للربط مع الفالكون و الايجل و باقي العائلة و اعتقد ذهبو للاثنين
عموما انا عندي لغبطة ما بين ال 81\82
و الاهم هو الفرصة الادفانسد و الايجل فرصتهم اكبر امام الجوينت عن السو خصوصا ان حيكون ليهم رصد سلبي معتبر او ربط معتبر مع سبيكترا الرافال اللي اعتقد مستحيل نعرف نعدل السوخوي للربط مع بيانات الرافال فيه

ده هايعتمد الاول لو هم موفقين علي المبداء باعطائك الايجل اصلا وبعد كده هتكون محتاج ضغط كبير جدا ومفوضات شاقة جدا علشان تاخد نسخة خاصة لكن احنا نملك افضلية الضغط لامتلاك اسرائيل الاف35
هو كله كلام لكن مادام هنالك كلام مع الامريكان يبقى مفيش داعي لانصاف حلول كل زبائن الايجل على الكوكب طلبو نسخهم الخاصة ، انا ابن الغسالة يعني :D
و لو موفقوش كده كده معايا رافالي و معايا الميج و لو طلبت السو 35 جاهز لكن اشتري قياسي اشتري بمواصفات سلاح الجو الامريكي نفسه الكلام دا مينفعش

متفقين جدا و كان في جدال عشان موضوع الداتا لينك دا للاستغناء عنه او دمج اخر معه اعتيادي للربط مع الفالكون و الايجل و باقي العائلة و اعتقد ذهبو للاثنين
و الاهم هو الفرصة الادفانسد و الايجل فرصتهم اكبر امام الجوينت عن السو خصوصا ان حيكون ليهم رصد سلبي معتبر او ربط معتبر مع سبيكترا الرافال اللي اعتقد مستحيل نعرف نعدل السوخوي للربط مع بيانات الرافال فيه

هو كله كلام لكن مادام هنالك كلام مع الامريكان يبقى مفيش داعي لانصاف حلول كل زبائن الايجل على الكوكب طلبو نسخهم الخاصة ، انا ابن الغسالة يعني :D
و لو موفقوش كده كده معايا رافالي و معايا الميج و لو طلبت السو 35 جاهز

المسالة بسيطة جداً

هذا الـAPG-82

وهذا الـAPG-81

و لو موفقوش كده كده معايا رافالي و معايا الميج و لو طلبت السو 35 جاهز
ههههههههههههههه حلوه ابن الغسالة :هه:والله معاك حق لكن رفض مصر للسو بحجة الموعيد ياكد ان في كلام كبير مع الامريكيان والزيارة الاسبوعية تاكد كده ان شاء الله نشوف النسر الصامت :لايتنج:

عودة
أعلى