تاكيد امتلاك مصر الدرون الصيني المسلح CH-4B Rainbow

jhenen

عضو
التفاعل
2,622 2 0
رسميا، وبشكل غير مباشر، أعلنت القوات المسلحة عن امتلاكها للطائرة بدون طيار المسلحة " CH-4B Rainbow " صينية الصنع، وذلك من خلال فيديو المناورة " العقبة 2015 " بين القوات الخاصة المصرية والأردنية والذي تم نشره من قبل الشؤون المعنوية للقوات المسلحة بالأمس .

حيث ظهرت اللقطات أثناء قيام الطائرة بالتصوير الجوي من خلال انظمتها الكهروبصرية الراصدة، وبالمقارنة مع فيديو يتبع الجيش العراقي يُظهر استخدام نفس النوع من الطائرات بدون طيار طراز CH-4B والتي تعاقد عليها منذ فترة، يتأكد لنا امتلاك القوات المسلحة المصرية لها .

فيديو مناورة " العقبة 2015 " :

فيديو الجيش العراقي :

صورة تجمع اللقطتين من مصر والعراق :

* الطائرة بدون طيار المُسلحة CH-4B Rainbow يُمكنها البقاء في الجو لمدة 30 ساعة بحمولة من منظومات المراقبة والاستطلاع او 14 ساعة بالتسليح + منظومة التهديف ، حيث تصل حمولتها من التسليح وانظمة الرصد حوالي 345 كج ويمكنها الطيران بسرعة جوالة تبلغ 150 - 180 كم / ساعة والسرعة القصوى 210 - 235 كم / ساعة ، ويصل سقف ارتفاعها الى 7000 متر فوق سطح الارض ، وتمتلك 4 نقاط تعليق تُمكّنها من حمل واطلاق الصواريخ الموجهة بالليزر او القنابل الذكية خفيفة الوزن الموجهة بالليزر او الجي بي اس .

* كنا سبق ونشرنا خبرا من المصادر الصينية يتحدث عن حصول كل من مصر والسعودية والعراق على هذه النوعية من الطائرات بدون طيار ، واليوم نضيف لكم هذا التأكيد الرسمي .

منقول من صفحه القوات المسلحة المصرية علي الفيس بوك (صفحه ثاندر)

كان في كلام عن الطيارة دي فعلا انها دخلت مصر
بس مكنش مؤكد
عموما فية حمي في امتلاك الدرون بشكل كبير في الجيش المصري وتصنيع انواع مختلفة منها

بصراحة انا مستني اشوف حصاد 2015 للجيش المصري :Dومستني اشوف الحاجات اللي هنموت ونشوفها بهزر طبعا مافيش حاجه هتظهر إلا إذا صعبنا علي الشؤون المعنوية وقالت اصبركم عشان تغيظو ناس فقعونا :لايتنج:

سبقتنى يا حاج راجح أنا كنت بتفرج على الفديو وفوجئت بصراحة بالصور .. يالا عشان كله يتأكد .. مبروك علينا يا شباب .

معلش عشان انا شكاك بطبعي .... هو التصوير مستحيل يكون من أي درون تاني ؟!

معلش عشان انا شكاك بطبعي .... هو التصوير مستحيل يكون من أي درون تاني ؟!

بمعنى ايه ..قصدك درون مصرى مختلف عن الch-4b ؟؟
لو ده قصدك فثاندر وضح بالصور التماثل بين الدرون المصرى والعراقى من ناحيه البيانات المدرجه على شاشه الاستطلاع

الصوره الاولى من الدرون المصرى والثانيه من العراقى للنوع CH-4B

براحة عليه انا بتأكيد بس مش عايز افرح ع الفاضي :أشهر ابتسامه:

ليه ماتكونش اردنية
هل الاردن يمتلك الدرون ده اصلا؟؟؟
ماعتقدش يمارش لانه اصلا الاردن شاركت بقوات خاصه وفقط وباقى الاليات هى مصريه سواء بريه او اباتشى او مقاتلات او الدرون ده

انا اشك في انها الطراز المذكور قد يكون نوع جديد او ادخل تعديلات علي الطائرة لتناسب المواصفات المصرية او ربما هي تصنيع محلي مصري كل شئ وارد

هل الاردن يمتلك الدرون ده اصلا؟؟؟
ماعتقدش يمارش لانه اصلا الاردن شاركت بقوات خاصه وفقط وباقى الاليات هى مصريه سواء بريه او اباتشى او مقاتلات او الدرون ده
38676

يقال انها CH-5

عودة
أعلى