سلاح المسيرات المصرية.. سلاح الردع الخفي بالقوات الجوية المصرية

بجد يعني الإمارات هي المصممة للدرون؟
اه ومن زمان يمكن من اوائل الالفينات هحاول أجبلك موضوع بيتكلم عن تطورها بس المشكلة ان معلومات كتير متضاربة ومحدش كتب عنها صح حتى فى وقت ما انا كنت فاكر زيك

اه ومن زمان يمكن من اوائل الالفينات هحاول أجبلك موضوع بيتكلم عن تطورها بس المشكلة ان معلومات كتير متضاربة ومحدش كتب عنها صح حتى فى وقت ما انا كنت فاكر زيك
انا دماغي هتبوظ بعد ما بقعد ابحث عن حاجه و ادور علي مصادر لساعات و في الاخر اكتشف ان غلط
و بالذات في المواضيع الي اي حد بيتكلم علي هواه 🙂
سؤال بقا شركة ادكوم افلست و اغلقت

فهل هي نفسها شركة ICER الي بتصنع 30 يونيو؟

بجد يعني الإمارات هي المصممة للدرون؟
افتكر ده اقرب موقع اتكلم عنها صح لكن عنده معلومات غلط صححها مواقع أجنبيه تانيه بص لتاريخ برنامج الدرون بتاعهم وانت تفهم وصلو للمرحلة دى إزاى اما عن هوية او جنسية المهندسين الى اشتغلو على المشاريع الحقيقة أى مشروع هتلاقى داخل فيه جنسيات متعددة وده ميعبوش

انا دماغي هتبوظ بعد ما بقعد ابحث عن حاجه و ادور علي مصادر لساعات و في الاخر اكتشف ان غلط

بص فى اكتر من رأي فى الموضوع ده فى ناس بتقول ان الشركة اتنقلت لمصر
وفى ناس بتقول أنها اندمجت مع شركات تانية فى الإمارات
وفى بيقولو ان مصر اشترت المشروع من الإمارات اومن نسخة دولة تانية اشتغلت عليها وتم تطوير أجزاء فى مصر زى ما كل دولة بتعمل فى نسختها لكن فى كل الحالات اكيد حصل عليها شغل فى مصر فى أجزاء من البدن والالكترونيات ايه هيا الله أعلم لحد لما يحصل كشف نهائي عن تفاصيل المشروع ممكن فى الآخر تطلع منصة تجريبية لحين اكتمال نسخة مصرية زى ما حصل فى كتير من مشاريع المدرعات وممكن يطلع كل الاحتمالات دى متستبعدش

موضوع البحث ده بيختلف من شخصى لشخص يعنى ممكن انا وانت نكتب كلمات فى البحث هيا هيا ويطلع لك نتائج ويطلع لى نتائج مختلفة الموضوع ليه علاقة بتدريب محرك البحث بتاعك اه والله زى ما بقلك كده انت بتدرب محرك البحث بتاعك علشان يتوافق مع أسلوب بحثك مع قليل من التدريب بعد كده هوا هيفهمك على طول وتلاقيه معاك طيارة 🤣

ممكن فى الآخر تطلع منصة تجريبية لحين اكتمال نسخة مصرية زى ما حصل فى كتير من مشاريع المدرعات
فعلا انا سمعت و شفت صور ان في نسخة من الدرون هتكون بجناحين
و هيكون وزن الاسلحه بتاعها عالي جدا اطنان

موضوع البحث ده بيختلف من شخصى لشخص يعنى ممكن انا وانت نكتب كلمات فى البحث هيا هيا ويطلع لك نتائج ويطلع لى نتائج مختلفة الموضوع ليه علاقة بتدريب محرك البحث بتاعك اه والله زى ما بقلك كده انت بتدرب محرك البحث بتاعك علشان يتوافق مع أسلوب بحثك مع قليل من التدريب بعد كده هوا هيفهمك على طول وتلاقيه معاك طيارة 🤣
اعمل ايه في محرك جوجل عندي
لو موجود في الحقيقة هكسروا والله 😂
انا دماغي احيانا بتجيب زيت بسببه🙂😂

فعلا انا سمعت و شفت صور ان في نسخة من الدرون هتكون بجناحين و
و هيكون وزن الاسلحه بتاعها عالي جدا اطنان
فعلا النسخة الى ظهرت فى مصر ليها جناحين صغيرين مش موجودين فى باقي النسخ اعتقد دول اما لتحسين ايرودينمك الطيارة او لزيادة نقط التعليق

دربو وشرسو 🤣
والله انا دائم البحث عن الامور العسكرية اكثر من اي شخص بس تقريبا المحرك عندي بايظ 😂

عموما يعني هشوف الايام هتوديني فين بالمحرك ده
و إلا

اولا: رأيناها تدخل وتقصف انا لست من غزه ولكن كنت اعمل قرب الحدود مع سيناء فكانت تدخل واحيانا تعود عن طريق البحر واحيانا عن طريق البر فنراها تتجاوز الحدود.
ثانيا: اسرائيل لا تطلق النار من مسيرات على اللاجئين وانما عندما يصلوا يتم مساعدتهم على العبور
من يطلق عليهم النار هم الجنود المصريين ليس انهم شكلوا خطر امني وانما لان المهرب لم يدفع لهم الرشوه. واسرائيل اخذت اللاجئين الافارقه سودانيين وارتيتريا للعمل اي تبحث عنهم
ثالثا: يوجد اتفاق بين المهربين واسرائيل من الجهتين ان يعملوا مخبرين فلا يدخل الا نادرا دواعش
وعندما دخل الدواعش كان اشتباك لساعات مع طائرات ومروحيات وانسحب اغلبهم وتم قتل احدهم اثناء الانسحاب ونفاذ الذخيره من قبل الجنود المصريين في الجانب المصري

رابعا: انت تعال لطابا اذا كنت مصريا وسترى بعينك دخول طائرات الاف 16 وتحليقها فوق ايلات وفوق طابا. فان قلت انها مصريه فهذا يعني انك تعترف انها تدخل فوق ايلات اتفاق بينهم وان قلت انها اسرائيليه فيوجد تعاون مثلا لا نراها تدخل الاراضي الاردنيه
خامسا: دعك من انكار الحقائق فهذا سبب الفشل
انت عيان في دماغك يابني ههههههههههه تقريبا انت العضو الايمان في المنتدي التاني
هو بغباوته بعبطه

المُسيرة هذي حبيبتي ❤️
يكفي انها تحمل اسم عضويتي 😁

أحس ان هناك غموض او شح بالمعلومات عن آخر ما توصلت له الصناعة المصرية للدرونات أتمنى ان يكون هناك تصنيع وليس تجميع اتمنى مشروع بيلاروسيا يؤتي ثماره ولا اعلم عن الصين اذا كان فيه نقل تقنية

مسيرة 30 يونيو تم الحصول على رخصة تصنيع من الامارات والنسخة الاماراتية تحمل اسم (Yabhon Flash 20)

لا اعلم اذا تم نقل تقنية او رخصة تصنيع لدرونات من دول اخرى غير الامارات
في ش. في المعلومات فعلا با.. ا.. بورت

عودة
أعلى