الكمائن في سيناء ما بين الواقع والمفروض

فقط للعلم المعلومة ليست ثابتة لان من نقلها عضو معنا هنا في المنتدى عدت الى موضوع الكمين و احاول ابحث عليها لو وجدتها ساضعها هنا.

انا شفت المشاركه دى هو كان بيقول ان اللى لاحظ ان فيه عمليه وبلغ زمايله ( حرس سلاح ) مكانش عسكرى على سطح الكمين زى ما فى المسلسل ده كان ظابط بيمر على الافراد واللاسلكى بتاعه سمع اشاره الارهابيين ببدايه الهجوم ( معرفش صح او غلط )

الكمائن حاليا صعب جدا اختراقها
الصور دي لزيارة الفريق محمد فريد قبل حوالي اسبوعين بتبين تحصينات الكمائن حاليا في سيناء

Screen Shot 2020-05-20 at 10.17.33 PM.png

Screen Shot 2020-05-20 at 10.18.01 PM.png

Screen Shot 2020-05-20 at 10.17.49 PM.png

Screen Shot 2020-05-20 at 10.17.18 PM.png

نقلا عن العضو المصري المحترم 🇪🇬 مصري وأفتخر 🇪🇬 @مصري وأفتخر

واحب ان اضيف ان الكمائن الثابتة من الصعب الاغارة عليها حاليا بسبب التجهيزات الحالية ولكن هذا لا يمنع ان كان هناك سلبيات في الماضي فالحمد لله القيادة العسكرية بتعمل بكل جهد على تلافي هذه السلبيات
ومعلومة اخرى هناك تعاون اخر من قبل الجيش لدينا مع شركات اسبانية واخرى اسبانية وصينية في مجال الكمائن والتشويش على العبوات الناسفة يعني تقريبا القيادة لدينا منتبه لاغلاق اي نقاط سلبية لدينا

والحمد لله اكبر دليل على تطور شكل وتكوين الكمائن هو عدم نجاح اي اغارة عليها بعد التحديث الجديد واصبح كل العمليات الارهابية ما هي الا عمليات تلغيم لبعض طرق التحرك لقواتنا المسلحة

هو فعلا حصل تقصير امني في حماية كمين البرث؟؟

قبل مانتكلم عن التقصير الامني خلينا نفهم طبيعة المنطقة .. اولا منطقة البرث منطقة مكشوفة .. مفيهاش سواتر جبلية .. ومش مأهولة بالسكان بشكل كبير .. لكن المرور عليه مستمر من البدو .. والمربع تؤدي اليه ٤ طرق متعامدة زي اللي في الخريطة كده .. وموقعه الجغرافي جنوب رفح قريب جدا من الحدود الاسرائيلية في المنطقة (ج) .. مهما حاولت تأمن الكمين هايفضل هدف مكشوف ..

ممكن نلغم حوالين الكمين بعبوات ناسفة؟؟ مستحيل .. لإن ده طريق اهل سينا رايحين جايين عليه .. لو انفجر فيهم لغم زارعه الجيش بقت بلوة سودة .. ولا حتى تقدر تصفي اي عربية تقرب .. عشان العربية ممكن يكون فيها مدنيين من اهل سيناء ..

طب نخلي في الكمين ذخائر تقيلة واسلحة فتاكة واطنان من المتفجرات .. ياريت .. لكن المنطقة (ج) ليها اشتراطات معينة في التسليح اللي يكون موجود فيها لإنها ملاصقة للحدود الاسرائيلية .. ماتقدرش دوليا تحط فيها كل حاجة انت عاوزها للأسف الا بالتنسيق مع الكيان الصهيوني بعد ما كان ممنوع تحط فيها الا افراد شرطة بتسليح خفيف .. واصلا تسليح الصاعقة مابيبقاش تسليح تقيل .. هي ماكانتش كتيبة تأمين .. كانت نقطة تمركز لقطع الامدادات وارتكاز لانطلاق عمليات اصطياد ..

طب نأمن الكمين بكمين تاني قريب عشان يلحقهم .. طب والكمين القريب حانأمنه بكمين اقرب .. ونأمن الاقرب بكمين اقرب واقرب .. انت كده هتحتاج عدد لا نهائي من الاكمنة ..

اصل الدعم البري اتأخر .. لا هو ماتأخرش .. هو اتعطل بخطة ملعونة .. لإن المكان مايوصلش له الا ٤ طرق .. ولاد الكلب لغموها تماما بعبوات ناسفة وعربيات مفخخة .. عشان توقعوا ان الدعم يوصل بعد الهجوم على طول .. الشهيد خالد مغربي مثلا استشهد وهو رايح يأمن كمين البرث ..

طب المفروض بقا الكمين ده يبقى الطيران فوقيه على طول طالما مكشوف كده .. الحقيقة ماينفعش تطير طيران حربي في المنطقة (ج) وتضرب نار كمان من نفسك كده .. لازم تنسيق مع الجانب الصهيوني والا تبقى حضرتك اخترقت المعاهده المحمية بالمواثيق الدولية .. وتبقى تلكيكة زي الفل انك بتهدد الافندية جنب حدودهم .
( ولازم اننا بنبلغ من باب العلم بالشئ .. مش بناخد اوامر .. لكن لازم نبلغ وننسق)

طب لزومه ايه الكمين بقا اصلا ما بلاشه خالص طالما تأمينه مستحيل بالشكل ده .. طب لو كده نسيبلهم سيناء كلها ونخلص و محدش مننا يتصاب ولا يستشهد ونعيش في تبات ونبات .. انت بتقول ايه بس؟؟ هو احنا اما حاربنا ف ٧٣ مكناش عارفين ان فيه شهداء حايموتوا؟؟ حاربنا ليه بقا ماكنا سبناها وخلاص ..

طب فين بقا الضربات الاستباقية ولا احنا لازم نموت الاول؟؟ على فكرة الضربات الاستباقية بتتم بشكل اكتر مانت متخيل .. وعدد العمليات اللي بيعملها الجيش المصري هناك بكل اسلحته اكتر بكتيييييير من العمليات القذرة اللي بتتم ضدنا .. ولو مكناش بنعمل ضربات استباقية كان زمانهم عملوا كل يوم عملية واتنين ..

اللي حصل من التكفيريين في البرث كان عملية حرب كاملة تخطيط وتمويل وتنفيذ ودعم .. زي اللي كان بيتعمل مع اجعصها كمين امريكي ولا روسي فأفغانستان مثلا ولا فيتنام ولا الصومال وغيرها .. مش مجرد اتنين راكبين موتوسيكل ومعاهم رشاش .. الموضوع مش سهل اوي كده المهم نتعلم منه ومن ثغراته ..

وفي النهاية التكفيريين انهزموا .. ايوه انهزموا .. لا عرفوا يسيطروا عالكمين ولا يحطوا علم اسود شبههم ويتصوروا جنبه ولا حتى قدروا ياخدوا ضفر شهيد من الشهداء الابرار اللي استشهدوا دفاعا عن الارض .. احنا انتصرنا في موقعة البرث مانهزمناش .. واتعلمنا منها كمان .. برغم الشهداء والضحايا اللي سقطوا واصيبوا وهما بيدافعوا عننا ..

ربنا يحمي مصر ويحمي رجالة جيشنا اللي بتحمينا .. ويتقبل شهداؤهم .. ويثبت عزيمة ابطالهم .. اللي احنا كلنا عايشين في خيرهم .. التنظير سهل .. لكن الواقع مرير وصعب
منقول مع التعديل

الوضع ده من 2017 معرفش رايكم فيه ايه..رأيي المتواضع هو حتمية وجود مضاد دروع كالتاو +تواجد الاباتشي والاف 16 ف مطار العريش لاجل سرعة الاستجابة لكن اعتقد ان الحوار فيه كامب زفت اللي مانع تواجدهم

نلاحظ في الصورة رقم (1) برج مراقبة يتراوح إرتفاعه من 25 متراً إلى 30 متراً ويستخدم لتغطية مساحة كبيرة جداً من الأرضي المجاورة لنقطة الإرتكاز العسكرية أو المعسكر. تم نشر البرج مؤخراً بعدد من الكمائن والإرتكازات بمدينة الشيخ زويد؛ و يتم إستخدام أجهزة مراقبة حرارية وليلية لمراقبة محيط الكمين على مدار 24 ساعة. وقد أثبتت تلك الأبراج فعاليتها عند محاولة العناصر التكفيرية الهجوم على كمين البوابة بمدينة الشيخ زويد في تشرين الأول/أكتوبر الماضي، حيث نجح أحد أفراد الكمين بالبرج من كشف العناصر التكفيرية ومن ثم تم القضاء والتعامل مع المجموعة الإرهابية من قبل قوات التأمين.

في الصورة رقم (2) نلاحظ الدبابة الأميركية الصنع “أم-60” (M-60) والتي تشارك في العمليات العسكرية وتأمين الكمائن والإرتكازات العسكرية بكثافة. لقد أثبتت كفاءة عالية وقدرة على خوض عمليات عسكرية موسعة؛ وإن تعرضها لأقل خسائر ممكنة خلال العمليات كانت أغلبها بسبب إستهدافها من عبوات ناسفة. لقد صمدت الدبابة في وجه عدد من الصواريخ كالكورنيت والكونكرس وذلك بفضل أطقم الدبابة المتميزين؛ هذا ويتم إستخدام قبة معدنية لحماية الدبابة خلال وضعها بالنقاط العسكرية والكمائن.

في الصورة رقم (3) نلاحظ إستخدام جميع الارتكازات العسكرية والكمائن لبندقية “ريمنتغون”، القناصة الأميركية الصنع بكثافة بالإضافة إلى طرازات وأنواع أخرى عدّة وذلك بهدف حماية محيط الكمائن والنقاط العسكرية من أي محاولة تسلل.

وتستخدم أيضاً الرشاشات النصف بوصة لتأمين الكمائن ويتم تدعيمها بمنظومات المراقبة الحرارية لتمكن القوات من التعامل مع أي أهداف ليلاً ونهاراً؛ وتستخدم كاميرات المراقبة لمراقبة الكمائن والمعسكرات بمدن الشيخ زويد ورفح وقد أثبتت كفاءة عالية؛ حيث نجحت قوات إنفاذ القانون منذ عدة أشهر من إحباط محاولة وضع عبوة ناسفة بمحيط معسكر الزهور بالشيخ زويد حيث تم رصدهم من قبل كاميرات المراقبة والتعامل معهم من قبل قوات التأمين. بالإضافة إلى ذلك، يتم استخدام قواذف الرومانات والقنابل متعددة الأنواع من قبل القوات.

تبيّن الصورة رقم (4) أبراج حراسة وتأمين قصيرة الإرتفاع؛ تنجح في تأمين محيط الكمين وتغطيته وتستخدم بكثافة في أغلب الإرتكازات العسكرية والمعسكرات والكمائن بمدن رفح والشيخ زويد والعريش، كما نلاحظ التجهيز الهندسي للكمين حيث يتم تجهيز الكمائن على أفضل مستوى هندسياً.

في الصورة رقم (5) نرى مركبات “أم-113” (M-113) ومركبات المشاه القتالية Ypr 76 التي تستخدم لتأمين الكمائن بالإشتراك مع الدبابات من طراز M 60، ويتم إستخدام عدد من مركبات القتال من طراز BMP-1 الروسية الصنع.

في الصورة رقم (6) نلاحظ المدفع الرشاش Zu عيار 14.5 ملم؛ يمتلك قدرة عالية على تأمين النقاط العسكرية والمعسكرات نظراً لإمتلاكه قوة نيرانية هائلة.

في الصورة رقم (7) يظهر جندي مسلح بالقاذف الصاروخي RPGالذي يمتلك قدرة عالية على التصدي للسيارات المفخخة وعربات الدفع الرباعي المستخدمة من قبل العناصر التكفيرية.

في الصورة رقم (8) يظهر أحد رجال القوات المسلحة وخلفه المدفع الرشاش المزدوج عيار 23 ملم ويستخدم لتأمين نقاط التمركز العسكرية والكمائن بشمال سيناء.

أثبت هذا التجهيز والتسليح على مدار أكثر من عام قدرة قوات الجيش والشرطة إحباط أي هجوم إرهابي على نقاط التفتيش والكمائن برفح والشيخ زويد؛ ويتم التنسيق بين الكمائن ونقاط التفتيش لتأمينها من قبل الدرونز المسلح ودرونز الإستطلاع ووحدات الحرب الإلكترونية. هذا ويتم تدعيم عدد من الكمائن الهامة ونقاط الإرتكاز العسكرية مثل كمين الجورة، كمين الريسة، كمين البوابة، كمين ولي لافي والمعسكرات (الزهور والساحة و 101) بسرايا ومفارز المدفعية والهاون التي تتسلح غالباً بالمدفعية D -30 ذاتية الحركة.

بظبط كده. فالهدف من الكمين او المده هي من اهم المعاير التي لابد وان توخذ في الاعتبار. والكمين في مصر ليس موقع عسكري او معسكر او مركز عمليات. هو لعمليات محدوده جدا.
ثانياً الهجوم علي كمين البرث تحديدا كان منظم وكبير جدا و باسلحه من خفيفه حتي الثقيلة وكان هناك تصميم علي تصفيه منسي و مجموعته والتي كانت تقوم بعمليات مداهمه واستطاعت احداث كثيره جدا فيهم.
الهجوم كان كبير وحتي ولو الموقع محصن. النتيجة كانت هتبقي هي هي تقريبا. هاونات و آر بي جي. متعدد و نوص بوصه و مدافع ميم طه. وعدد تخطي اكثر من ٥٠ او ٦٠ مهاجم ولمده حوالي ساعه ونوص الي ساعتين. اي موقع يحتوي علي ٢٠ مقاتل سيصمد أمام مثل هذا هجوم. ناهيك عن العربات المفخخة بنصف طن متفجرات.
حتي أني ذكرت هنا عدد المهاجمين فرد عضو يسمي أميرال واستهزأ بالرقم. مع أني ذكرت ان عدد المهاجمين حوالي أربعين. والحقيقة انهم تعدو ٦٠ مهاجم وأكثر.

كلام عارى تماما من الصحة
فى حرب ٧٣ تمكنت مجموعة من الصاعقة من الصمود فى كبريت لمدة ٣ شهور اما حصار و هجوم متوالى من الجيش الاسرائيلى بدباباته و طيرانه و مدفعيته مش شوية عيال ب مط و مد و كلاش و متعدد
كلمة السر كانت انهم اتحصنوا فى نقطة حصينة لخط بارليف .... طبعا الشجاعة فى حالة رجال البرث و كبريت واحدة ..لكن الفرق ان كبريت كانوا متحصنين فى نقطة حصينة بالفعل مش بيت فى الخلاء بلا اسوار ولا وسائل رصد محترمة و اقرب دعم ليه على بعد ٥٠ كيلو
موضوع جميل و الحديث عنه لا ينتهي
اتذكر أنني تحدثت سابقاً عن نفس المشكلة المصرية و انه يجب مراجعة إجراءات الحماية و التصاميم المتعلقة بها.
هذه المشكلة تحديداً واجهت الأجهزة الأمنية و العسكرية أيام الإرهاب و من بعدها تم إتخاذ تدابير و تصاميم مستحدثة من اللجان الفنية و الهندسية في تلك الأجهزة و كانت تتطور التصاميم يوماً بعد يوم بعد تجربتها في الحماية من الهجمات الإرهابية و تصحيح الأخطاء و الثغرات.

و لله الحمد فرق كبير بين الحوادث الإرهابية السابقة مثل إقتحام القنصلية الأمريكية في جدة أو هجوم بقيق القديم و فرق بين العمليات الحديثة التي فشلت بفضل الله ثم بفضل رجالنا و إجراءات الحماية الهندسية مثل العملية الفاشلة مؤخراً لإقتحام مبنى مباحث الزلفي.

اتمنى من الأجهزة الأمنية المصرية الإستفادة من تجربة السعودية و تطبيقها في مصر.
الشقى من يضر لان يستفيد من تجاربه الشخصية و لا ياخذ العبره من تجارب غيره
الفكرة انت ده مش كمين ثابت ده كان نقطة انطلاق وكانت نقاط الانطلاق بتتغير حتي البيت كان ملك اخد افراد قبيلة الترابين ، الكتيبة ١٠٣ كانت بتعمل عمليات اغارة علي الارهابين و عمليات خاصة لان الإرهابين حركتهم خفيفة و انسحابهم سريع فكانت قوات الصعقة بتنصب ليهم كمائن و بطاردهم ، حتي الدعم الجوي متاخرش ان كان اف١٦ او دون طيار ، الفكرة ان الهجوم كان باعداد كبيرة من الارهابيين، طبعا ده مش مبرر بس علشان الصورة تكون اوضح
بالظبط ده مش مبرر ..ده كان اهمال و تقصير فى التخطيط سمى الامور بمسمياتها ...

حابب اوضح موقف لاعضاء كتير متعرفنيش
انا مش شمتان اكيد ومش بنًظر انا اترددت وقلت ايه فايدة الموضوع هيوصل يعني لهيئة العمليات؟ ولو حصل ووصل هكون انا ادري منهم واعلم منهم ؟؟؟
عملت الموضوع لو امل 0.0005% يوصل لحد ومش هيوصل يعني.

انا بحب البلد ديه وعندي شوفينية ليها
بوضح بس عشان محديش يظلمني بظنه

انا مش شمتان اكيد ومش بنًظر انا اترددت وقلت ايه فايدة الموضوع هيوصل يعني لهيئة العمليات؟ ولو حصل ووصل هكون انا ادري منهم واعلم منهم ؟؟؟

مش محتاج شرح يا باشا .. اللى ميشوفش مالغربال يبقى اعمى
و الموضوع ده بالذات بيتكلم فيه اعضاء مختلفيين من اول اول هجوم على كمين فى رفح
الحلول الهندسية معروفة و مكتوبة فى الكتب .. بس اللى ينفذ
لو كان فيه حتى اسوار خرسانية زى اللى حوالين مدريات الامن كانت هتفرق فى حالات كتير خصوصا ان معظم الاوقات كل المطلوب من الكمين هو الصمود لفترة لحد ما دعم يوصله

الكلام ليس موجهه لشخصك الكريم استاذي العزيز
الوضع في سيناء مختلف عن الوضع في أمريكا كجيش احتلال لا يلتزم بمواثيق دوليه
ولازم نحط في اعتبارنا ما ذكرته في تعليقي قبل الحكم علي نقطة ارتكاز البرث بصفه خاصه
وتحياتي لشخصك الكريم

ك
كلام عارى تماما من الصحة
فى حرب ٧٣ تمكنت مجموعة من الصاعقة من الصمود فى كبريت لمدة ٣ شهور اما حصار و هجوم متوالى من الجيش الاسرائيلى بدباباته و طيرانه و مدفعيته مش شوية عيال ب مط و مد و كلاش و متعدد
كلمة السر كانت انهم اتحصنوا فى نقطة حصينة لخط بارليف .... طبعا الشجاعة فى حالة رجال البرث و كبريت واحدة ..لكن الفرق ان كبريت كانوا متحصنين فى نقطة حصينة بالفعل مش بيت فى الخلاء بلا اسوار ولا وسائل رصد محترمة و اقرب دعم ليه على بعد ٥٠ كيلو

الشقى من يضر لان يستفيد من تجاربه الشخصية و لا ياخذ العبره من تجارب غيره

بالظبط ده مش مبرر ..ده كان اهمال و تقصير فى التخطيط سمى الامور بمسمياتها ...
كلام عاري من الصحه....!!!؟؟ اولا هذه وجه نظري. وانت لك وجه نظرك. واسمها الاتنين لهم احترامهم. ده اولا.
ثانياً. كلام كما قولت وجه نظرك وممكن تكون خاطئة ( وهي كذلك) لذلك لا تجزم بشيء انت لست واثقاً منه.
والمهم. كلامك شكلاً ومضمونا اصلا من البدايه خاطيء. لان المقارنات تتم علي أساس تشابه الحدث ومكوناته والعناصر الخارجية المؤثره. وهو ما يتنافي مع كل ما قولته تماما في عذه المقارنه غير المتناسبة.
اولا. انت تتكلم عن هجوم حيش او قوات نظاميه علي نقطه حصينه. وتقارنه بهجوم عناصر ارهابيه تقوم بعمليات حروب العصابات وليس بنظام حروب و جيوش نظاميه.
ثانياً. انت تقارن كمين او علي الأكثر نقطه. مكونه من منزلين. بدشمه عسكريه كبيره ومحصنه بشكل مختلف تماما. وهي نقطه كبريت. وهي منطقه كامله يسهل فيها التمويه وأعاده التمركز و الحركيه العاليه والمرونه في التعامل و يمكن ايضا المناورة بسهوله. غير قوه الدشمه اصلا والمعده للصمود في وجه اسلحه ثقيله. وكأنك تقارن احدي نقاط خط بارليف بكمين.!!!؟؟ كيف عذا لا اعلم.
ثالثاً. تكتيكياً. الدفاع عن دسمه خط بارليف مختلفه وذلك ان تطويقها كان مستحيل. لان خلفيتها هي قناه السويس او البحيرات المره علي ما اعتقد. ولكن كمين البرث تم تطويقه من جميع الجهات.
استخدام العربات المفخخة هو من أسباب اختراق الكمين.
لذلك تحليلاتك شكلا و مضموناً عي خطاء مطلق في حد ذاته. لذلك المره القادمة لا تجزم بشيء حتي تقراء وتتعلم كيف تقارن بين الأشياء اصلا. وبعد كده تبداء بالمقارنة علي أساس نقطه نقطه. مش بالحبه.
تحياتي.

تفاصيل دقيقة للجيش المصري..

شوفنا القائد منسي ف المسلسل يحمل البندقية الايطالية "بيريتا"، فعايز اشرح لكم تفصيلة صغيرة تبين الدقة والاحتمالات اللي بيراعيها الجيش المصري ف تسليحه.

البندقية الايطالية بيريتا (اللي كان شايلها منسي) عيار رصاصها الاصلي هو ٥.٥٦ x ٤٥ المتوافق مع مواصفات تسليح حلف النيتو..
واحنا تسليحنا الاساسي البندقية كلاشنكوف عيار رصاص ٧.٦٢ x ٣٩
يعني ايه؟
يعني الكلاشنكوف خزنة طلقات مختلفة عن البيريتا.
طيب فين المشكلة؟
هتفهم المشكلة اخر البوست.

نكمل..
الجيش المصري لما جاب البيريتا، جابها بتفصيلة خصوصي تقبل العيار اللي عندنا.
ليه؟
علشان الموقف اللي كان فيه منسي زي ماشوفنا ف المسلسل.. ذخيرته خلصت وهو شايل البيريتا، فأخد خزنة كلاشنكوف من تكفيري قتيل، وركبها ف البيريتا وكمل.
طيب لو كانت عيار تاني؟!
فهمت المشكلة كانت هتبقى فين؟

تفصيلة صغيرة تقولك ان هيئة تسليح القوات المسلحة المصرية لا تترك حاجة للصدفة وشايفين بعيد.

ابراهيم عكاشة

منقول

الكمين كان عبارة عن منزل لاحد مشايخ سيناء تبرع بة للجيش بعد مقتل اولادة على يد التكفيريين.

ك

كلام عاري من الصحه....!!!؟؟ اولا هذه وجه نظري. وانت لك وجه نظرك. واسمها الاتنين لهم احترامهم. ده اولا.
ثانياً. كلام كما قولت وجه نظرك وممكن تكون خاطئة ( وهي كذلك) لذلك لا تجزم بشيء انت لست واثقاً منه.
والمهم. كلامك شكلاً ومضمونا اصلا من البدايه خاطيء. لان المقارنات تتم علي أساس تشابه الحدث ومكوناته والعناصر الخارجية المؤثره. وهو ما يتنافي مع كل ما قولته تماما في عذه المقارنه غير المتناسبة.
اولا. انت تتكلم عن هجوم حيش او قوات نظاميه علي نقطه حصينه. وتقارنه بهجوم عناصر ارهابيه تقوم بعمليات حروب العصابات وليس بنظام حروب و جيوش نظاميه.
ثانياً. انت تقارن كمين او علي الأكثر نقطه. مكونه من منزلين. بدشمه عسكريه كبيره ومحصنه بشكل مختلف تماما. وهي نقطه كبريت. وهي منطقه كامله يسهل فيها التمويه وأعاده التمركز و الحركيه العاليه والمرونه في التعامل و يمكن ايضا المناورة بسهوله. غير قوه الدشمه اصلا والمعده للصمود في وجه اسلحه ثقيله. وكأنك تقارن احدي نقاط خط بارليف بكمين.!!!؟؟ كيف عذا لا اعلم.
ثالثاً. تكتيكياً. الدفاع عن دسمه خط بارليف مختلفه وذلك ان تطويقها كان مستحيل. لان خلفيتها هي قناه السويس او البحيرات المره علي ما اعتقد. ولكن كمين البرث تم تطويقه من جميع الجهات.
استخدام العربات المفخخة هو من أسباب اختراق الكمين.
لذلك تحليلاتك شكلا و مضموناً عي خطاء مطلق في حد ذاته. لذلك المره القادمة لا تجزم بشيء حتي تقراء وتتعلم كيف تقارن بين الأشياء اصلا. وبعد كده تبداء بالمقارنة علي أساس نقطه نقطه. مش بالحبه.
تحياتي.
بالتاكيد هى وجهات نظر و انا احترم وجهة نظرك ..انا اعلم الفارق جيدا
ما كنت اريد ان اقوله هو ان التحصينات الهندسية مكنت سرية الصاعقة تلك من الصمود لثلاث اشهر ضد جيش نظامى كامل ... قنبلة فانتوم واحدة بالمناسبة قد تعادل او تفوق العربة المفخخة ..
بالتاكيد انا لا اطلب نقطة مثل نقطة خط بارليف ..انا اطلب نقطة تستطيع الصمود لثلاث ساعات لا ثلاث اشهر ..
بمناسبة السيارة المفخخة ..دى كانت الضربة الاكبر للكمين و اللى من غيرها كان شكل الهجمة هيتغير
تخيل لو فيه سور خرسانى او اسوار من شكاير رملية متجاورة و معاه اسلاك شايكة و فخاخ سريعة لثقب الاطارات على المدقات عند مدخل النقطة
ده كان هيحد كتير من قدرة العربية على الدخول و هيخليها هدف اسهل للتعامل للقوة المدافعة و مش هياثر على حركية الكمين و تكلفته كلام فارغ عموما ميجيش تمن اتنين همر

تقريبا على ما اتذكر ان البرث مكانش كمين بالمعنى الفعلى .. الفكرة كلها انهم كانوا لسه بادئين تمركز ف البيت دا وكانوا اول مرة يتمركزوا فى المنطقة دى وتقريبا الكمين دا تم استهدافه بعد التمركز بكام يوم .. يعنى كانوا لسه بيمهدوا الدنيا للتمركز

الكمين كان عبارة عن منزل لاحد مشايخ سيناء تبرع بة للجيش بعد مقتل اولادة على يد التكفيريين.
و احنا نستلمه كده و نحط فيه فرقة كلفتنا ملايين و حياتهم لا تقدر بمال من غير اى تعديل حقيقى
يا اخى ده الاقسام محصنة عنه و هى فى وسط الناس مش وسط الصحرا فى منطقة معبية ارهابيين

تقريبا على ما اتذكر ان البرث مكانش كمين بالمعنى الفعلى .. الفكرة كلها انهم كانوا لسه بادئين تمركز ف البيت دا وكانوا اول مرة يتمركزوا فى المنطقة دى وتقريبا الكمين دا تم استهدافه بعد التمركز بكام يوم .. يعنى كانوا لسه بيمهدوا الدنيا للتمركز
النقطة دى اتراقبت لفترة و الهجوم الكبير ده بيحتاج لتخطيط فترة ..

ب
بالتاكيد هى وجهات نظر و انا احترم وجهة نظرك ..انا اعلم الفارق جيدا
ما كنت اريد ان اقوله هو ان التحصينات الهندسية مكنت سرية الصاعقة تلك من الصمود لثلاث اشهر ضد جيش نظامى كامل ... قنبلة فانتوم واحدة بالمناسبة قد تعادل او تفوق العربة المفخخة ..
بالتاكيد انا لا اطلب نقطة مثل نقطة خط بارليف ..انا اطلب نقطة تستطيع الصمود لثلاث ساعات لا ثلاث اشهر ..
بمناسبة السيارة المفخخة ..دى كانت الضربة الاكبر للكمين و اللى من غيرها كان شكل الهجمة هيتغير
تخيل لو فيه سور خرسانى او اسوار من شكاير رملية متجاورة و معاه اسلاك شايكة و فخاخ سريعة لثقب الاطارات على المدقات عند مدخل النقطة
ده كان هيحد كتير من قدرة العربية على الدخول و هيخليها هدف اسهل للتعامل للقوة المدافعة و مش هياثر على حركية الكمين و تكلفته كلام فارغ عموما ميجيش تمن اتنين همر
برضه المقارنه فيها اختلاف. يعني كما تقول ان قنبلة فانتوم تماثل المفخخة. طيب خلينا نتكلم هنا عم هذه النقطه. فسنري الفرق بين العمليتين. فقي كبريت انت كنت القوات المدافعة و خفيفه الحركه. ولذلك كنت هتجد مثلاً دشم و حفر برميليه ادا كنت تعرف هذا المسمي. يعني قوات دفاعيه. ولكن قوات البرث هو كمين و هو ايصاً قوات مداهمه. مهمتها القيام بعمليات مداهمه وليس التموضع والتقوقع في الارض. اما التكتيكات التي تحدثت عنها. فهي جيده بلا شك. ولكن واضح انه مربع مثل الصليبه. لذلك سيكون صعب جدا تصويره كله بصور او بعص الشراك.
ممكن ولكن كان سيكون صعب وسيحتاج الي وقت طويل وممكن يكون وحود القوات مطلوب بشكل سريع في وقتها والله اعلم.
ولكن اكيد كان هناك نقاط ضعف واخطاء. بلا شك

لم افهم ما تقصد المعذرة
اسف اكتب من الموبايل و تسقط بعض الحروف
الشقى من يضطر ان يتعلم من تجاربه
المعنى انى ان درست تجارب غيرى فى المواقف المشابهة و استفدت من خبرات من سبقونى ساوفر على نفسى الكثير من العناء و الدم

النقطة دى اتراقبت لفترة و الهجوم الكبير ده بيحتاج لتخطيط فترة ..
نعم كانت موجوده من الاول. ولكن لم يكن فيها تمركزات دائمه. الخطوره المنطقه. وان النقطه لم تكن حصينه بالقدر الكافي. واذا تابعت المسلسل وهو ما حدث في الحقيقه. انها كانت خطه منسي لعمل ضربات استباقيه و عمليات مداهمه. وهو تطوع للتمركز في هذه النقطه الخطره. خطوه كانت جريئه منه الصراحه زائد انه لم يتوقع هجوم بهذا الحجم. لان ولائه سيناء كانت تريد تصفيته باي شكل. واي هجوم بهذا الشكل عرضهم لخسائر كبيره جدا. خصوصا بعد استهدافهم من الطيران. العمليه ايضا بالنسبه لهم كانت تنطوي علي خطوره بالغه. لان تغطيه الانسحاب كان مستحيل تقريبا. ولكنهم اعتمدو علي ان اعدادهم وتسليحهم كبير. وان الهجوم سينتهي قبل اول ضوء وبسرعه قبل وصول دعم جوي قوي. والدعم الأرضي هم كانو مستعدين له. ولكن الخطاء من عندنا ان اقريباً الدعم الحوي لم يتحرك الا بعد ان تم عرقله تعطيل اول دعم جاء من رفح
وهذا تحليلي

عودة
أعلى