الكمائن في سيناء ما بين الواقع والمفروض

السلام عليكم المشكل الموقع الامني او كما يطلق عليه في مصر الكمين ما الهدف منه هناك عدة نقاط يجب اخذها بالاعتبار مدة الكمين موقع الكمين الهدف من الكمين لا يمكن تجهيز كمين بانشاءات هندسية كبيرة و انت قد تمكث فيه بضعة ايام الموضوع متشعب الحقيقة اضافة الى ان الهجوم على كمين البرث هجوم كبير و رغم اني تابعت الموضوع هنا على المنتدى الا اني وجدت امور غريبة بعض الشيء.
هو المصطلح المستخدم في مصر غير دقيق لغويا
من المفترض استخدام تعبير نقطة تمركز / سيطرة/ حشد / حاجز الخ
الذي يدرس عملية سجن حلب المركزي يفهم اهمية التحصينات الخارجية
كان على الاقل حفر خندق يحيط بمربع البرث
 
المشكلة الحقيقة هى العقل،لان المفروض يتم دراسة كيفية اختراقهن للكمين والعمل على تحصينه،وعلى حد علمى هناك كمين تم مهاجمته اكثر من مرة ،لابد من التفكير خارج الصندوق وهماك اكثر من فكرة رائعة للمحافظة على لادنا بسيناء،لكن فكرة اننا جيش كبير وكل شهداء مينفعش لان الروح المعنوية بتتاثر جداا،خاصة من التاخر فى اتخاذ اللازم
 
عدد كبير من المقالات لاحظت ان الدعم الجوي تأخر أكثر من اربع ساعات
عندما وصل الطيران القصف لم يكن دقيقا
عدد صور جثث الخنازير التكفيرية التي تم نشرها من طرف المتحدث العسكري يتطابق مع العدد المصرح به من قبل التنظيم على موقع واكلة اعماق 5 قتلى فقط
 
إلى جانب إستخدام الدرونات الصغيرة المطلقة من اليد الإستطلاعية والإنتحارية فى الكمائن لمهام الإستطلاع والقضاء على العناصر التكفيرية حول الكمائن

وخيرا فعلت مصر بالتعاقد مع بيلاروسيا على التصنيع المحلى لدرونات Busel بأعداد كبيرة


964788c657a53dae64b80d95edd9fb1d.jpg





 
كلنا شوفنا كمين البرث قبل وبعد الهجوم عليه

واي هاوي للعسكرية هيعرف انه هدف سهل الهجوم عليه ومن الصعوبة التمسك بيه ضد هجوم خاصة انه في صحراء وهو في الاصل بيت مدني يفتقر لاي تأمين هندسي لحماية المجموعة المدافعة عنه (ان ابطال الكتيبة 103 يفضلوا يدافعوا عنه بدون رفع راية داعش عليه ديه بطولات منهم بس تقصير مننا في عدم بناء كمائن تحميه بطرق اكبر)



ده خلاني ادور علي الانترنت علي موضوع يتناول تصميم المنشاءات العسكرية طبقا لكود هندسي.

لغاية اما وقع في ايدي وثيقة تتبع وزارة الدفاع الامريكية.

وزارة الدفاع الامريكية قامت بالكشف عن وثيقة عسكرية للجمهور في 2017 تحدد المعايير الواجب توافرها في المباني لتكون محصنة ضد الطلقات او صواريخ مثل صواريخ ال rpg عن طريقة الجهة المسؤولة عن وضع المعايير والتصميم والاستدامة والتحديث لكل المباني العسكرية Unified Facilities Criteria (UFC)



الهدف من الوثيقة انه يكون مثل كتالوج هندسي لتصميم لحماية المباني العسكرية من النيران الصغيرة حتى عيار 12.7 مم صاحبة مدي 800 متر ضد المباني العسكرية وحماية للإنشاءات العسكرية كمان من نيران الصواريخ المضادة للدبابات مثل عائلة الاربجي الروسية 7-18-22 وحتى ضد العمليات الإرهابية (تنفع يعني يكون كتالوج لبناء الكمائن الأمنية)



الوثيقة متشعبة وطويلة و محتاجة مجهود لترجمتها كلها وشرحها

لكن بتقدم مستويات مختلفة من التامين للكمائن (نعتبرها كمائن في حالتنا) بعض ما تم ذكره فيها كالاتي:

1-مواصفات أشجار تحيط بالمكان بطرق معينة لا تمنع رؤية المدافعين عن الكمائن وفي نفس الوقت لا تترك فجوات تبقي عامل مساعد لكشف نقط ضعاف الكمائن من قبل المهاجمين لتستخدم للتمويه والتعتيم (إعاقة خطوط الرؤية).



2-استخدام اسوار كحواجز معتمة لتحيط بالكمائن لتسد خطوط الرؤية عن المهاجمين مثل الصورة التالية باستخدام الخشب أو الفولاذ الخفيف أو شرائح الألمنيوم بشرط التعتيم (لمزيد من اعاقة خطوط الرؤية).






مشاهدة المرفق 267991



3-بناء حائط لامتصاص اثار انفجار الصواريخ المضادة للدبابات والمباني ولحماية المبني(الكمين) المراد حمايته كما في الصورة التاليه

ويكون حائط السد على مسافة من 2:15 متر من المبني المراد حمايته (الكمين)

مشاهدة المرفق 267989



4-تصميم الكمين بتصميم متعدد الحوائط الخارجية وبفراغات او ردهة foyer لامتصاص أي ضربة من صاروخ او طلقات نارية وتكون الحوائط الرئيسية من مواد مقاومة للصواريخ المضادة للدبابات.

مشاهدة المرفق 267990

5-الوثيقة بتقدم مواصفات قياسية من المواد المفروض استخدامها لبناء حوائط الصد او لبناء حوائط المبني (الكمين) بجدول كامل ل8 حوائط قياسية standard وتختار المناسب لكل حائط طبقا لاحتياجاتك و احتياج التصميم

على سبيل المثال لبناء الحائط القياسي رقم 3 ماص للطاقة الناتجة من انفجار صاروخ او طلقات نارية يجب ان يحتوي علي سمك 480 مم ( تقريبا نصف متر) من الخرسانة المسلحة من اجمالي سمك الحائط البالغ سمكه 710 مم ( باقي التخانة او السمك يٌستخدم مواد اخري مثل الطوب او الخشب )


الوثيقة كبيرة جدا وفيها تفاصيل كبيرة من ضمن التفاصيل شكل المنافذ وشكل الأبواب والمواد المفروضة استخدمها في كل قطعة من التصميم ....الخلاصة بتقدم نموذج كامل لبناء مباني تقدر تصد هجمات إرهابية بالطلقات النارية وقذائف الاربجي.



ياريت اللي يقرا الوثيقة يضف ليها اللي كسلت اضيفه xD




بجانب ليه مثلا ما يتم وضع الغام علي جانبي الكمين علي شكل قوسين حول الكمين
 
هو فعلا حصل تقصير امني في حماية كمين البرث؟؟

قبل مانتكلم عن التقصير الامني خلينا نفهم طبيعة المنطقة .. اولا منطقة البرث منطقة مكشوفة .. مفيهاش سواتر جبلية .. ومش مأهولة بالسكان بشكل كبير .. لكن المرور عليه مستمر من البدو .. والمربع تؤدي اليه ٤ طرق متعامدة زي اللي في الخريطة كده .. وموقعه الجغرافي جنوب رفح قريب جدا من الحدود الاسرائيلية في المنطقة (ج) .. مهما حاولت تأمن الكمين هايفضل هدف مكشوف ..

ممكن نلغم حوالين الكمين بعبوات ناسفة؟؟ مستحيل .. لإن ده طريق اهل سينا رايحين جايين عليه .. لو انفجر فيهم لغم زارعه الجيش بقت بلوة سودة .. ولا حتى تقدر تصفي اي عربية تقرب .. عشان العربية ممكن يكون فيها مدنيين من اهل سيناء ..

طب نخلي في الكمين ذخائر تقيلة واسلحة فتاكة واطنان من المتفجرات .. ياريت .. لكن المنطقة (ج) ليها اشتراطات معينة في التسليح اللي يكون موجود فيها لإنها ملاصقة للحدود الاسرائيلية .. ماتقدرش دوليا تحط فيها كل حاجة انت عاوزها للأسف الا بالتنسيق مع الكيان الصهيوني بعد ما كان ممنوع تحط فيها الا افراد شرطة بتسليح خفيف .. واصلا تسليح الصاعقة مابيبقاش تسليح تقيل .. هي ماكانتش كتيبة تأمين .. كانت نقطة تمركز لقطع الامدادات وارتكاز لانطلاق عمليات اصطياد ..

طب نأمن الكمين بكمين تاني قريب عشان يلحقهم .. طب والكمين القريب حانأمنه بكمين اقرب .. ونأمن الاقرب بكمين اقرب واقرب .. انت كده هتحتاج عدد لا نهائي من الاكمنة ..

اصل الدعم البري اتأخر .. لا هو ماتأخرش .. هو اتعطل بخطة ملعونة .. لإن المكان مايوصلش له الا ٤ طرق .. ولاد الكلب لغموها تماما بعبوات ناسفة وعربيات مفخخة .. عشان توقعوا ان الدعم يوصل بعد الهجوم على طول .. الشهيد خالد مغربي مثلا استشهد وهو رايح يأمن كمين البرث ..

طب المفروض بقا الكمين ده يبقى الطيران فوقيه على طول طالما مكشوف كده .. الحقيقة ماينفعش تطير طيران حربي في المنطقة (ج) وتضرب نار كمان من نفسك كده .. لازم تنسيق مع الجانب الصهيوني والا تبقى حضرتك اخترقت المعاهده المحمية بالمواثيق الدولية .. وتبقى تلكيكة زي الفل انك بتهدد الافندية جنب حدودهم .
( ولازم اننا بنبلغ من باب العلم بالشئ .. مش بناخد اوامر .. لكن لازم نبلغ وننسق)

طب لزومه ايه الكمين بقا اصلا ما بلاشه خالص طالما تأمينه مستحيل بالشكل ده .. طب لو كده نسيبلهم سيناء كلها ونخلص و محدش مننا يتصاب ولا يستشهد ونعيش في تبات ونبات .. انت بتقول ايه بس؟؟ هو احنا اما حاربنا ف ٧٣ مكناش عارفين ان فيه شهداء حايموتوا؟؟ حاربنا ليه بقا ماكنا سبناها وخلاص ..

طب فين بقا الضربات الاستباقية ولا احنا لازم نموت الاول؟؟ على فكرة الضربات الاستباقية بتتم بشكل اكتر مانت متخيل .. وعدد العمليات اللي بيعملها الجيش المصري هناك بكل اسلحته اكتر بكتيييييير من العمليات القذرة اللي بتتم ضدنا .. ولو مكناش بنعمل ضربات استباقية كان زمانهم عملوا كل يوم عملية واتنين ..

اللي حصل من التكفيريين في البرث كان عملية حرب كاملة تخطيط وتمويل وتنفيذ ودعم .. زي اللي كان بيتعمل مع اجعصها كمين امريكي ولا روسي فأفغانستان مثلا ولا فيتنام ولا الصومال وغيرها .. مش مجرد اتنين راكبين موتوسيكل ومعاهم رشاش .. الموضوع مش سهل اوي كده المهم نتعلم منه ومن ثغراته ..

وفي النهاية التكفيريين انهزموا .. ايوه انهزموا .. لا عرفوا يسيطروا عالكمين ولا يحطوا علم اسود شبههم ويتصوروا جنبه ولا حتى قدروا ياخدوا ضفر شهيد من الشهداء الابرار اللي استشهدوا دفاعا عن الارض .. احنا انتصرنا في موقعة البرث مانهزمناش .. واتعلمنا منها كمان .. برغم الشهداء والضحايا اللي سقطوا واصيبوا وهما بيدافعوا عننا ..

ربنا يحمي مصر ويحمي رجالة جيشنا اللي بتحمينا .. ويتقبل شهداؤهم .. ويثبت عزيمة ابطالهم .. اللي احنا كلنا عايشين في خيرهم .. التنظير سهل .. لكن الواقع مرير وصعب
منقول مع التعديل

مشاهدة المرفق 268047
ما كامل الاحترام لرأي حضرتك دا اسمه تبرير لقصور
يعني اسرائيل حتعترض علي وجود (تاو)او اي منظومة مشابهة في كمين اوهاون دول حيبقوا تهديد امني لاسرائيل ...اسمحلي كلام مش مقنع
موضوع الطيران اظن الطيران لديه الحرية للعمل في سينا بكل اريحية وكلام الرئيس السيسي ان طياراتنا ساعات بتضطر تعدي الحدود دليل علي كدا واساسا انتا بتطلع درون ولا اف 16 بعدد 2 يعني مش هاجم بسلاح طيرانك عشان يعترضوا
وبرضوا الكلام بتاع انهم حيعترضوا علي وجود قوات علي الحدود مبقاش ليه وجود فعليا بدخول اعداد كبيرة من القوات والسلاح لسينا
موضوع الالغام ممكن نلغ جانبي الكمين وحط يافطات واشارات تحذير بوجود الغام وعامة يعني مش معقول حد مدني حيروح يتفسح حوالين كمين جيش
اللي بنقوله ده مش تصيد اخطاء بس ببساطة عشان خاطر نحافظ علي ابطالنا اللي اظفر الواحد فيهم بالف من الكلاب اللي بيهاجموهم
 
برده يا أستاذي مش ده القصد مش كل نقطة حضرتك بتستخدمها لسنوات الحالات بتختلف من مكان لمكان فبالتالي هيختلف تأمينها

بالإمكان عمل تحصينات رخيصة وتحصينات قابلة للتفكيك والنقل.

لا أظن الجيش المصري لديه نقص معرفة.
 
بالإمكان عمل تحصينات رخيصة وتحصينات قابلة للتفكيك والنقل.

لا أظن الجيش المصري لديه نقص معرفة.
ده شئ أكيد الحرب فى سيناء وحدها أعطت خبرة كبيرة للجيش فما بالك بما مضى لكن أنا لست متابع لدرجة كبيرة لهذا أسئل
 
سوف اتكلم فقط عن موضوع الطيران .....لانه بالفعل موضوع محير

الجيش المصرى لديه بروتوكولات للتصرف بعضها وضع منذ الستينات و ربما قبلها
احد هذة البروتوكولات هو استخدام الطيران الذى فى الجيش المصرى مركزى او بمعنى ادق غير متاح غير لمستويات معينة فى القيادة و ليس للقيادات الصغرى و الوسيطة طلبه طلعات جوية بصورة مباشرة و يوجد عليه الكثير من المحازير منها السياسى مثلا .....فعند بداية الحرب على الارهاب كان يطبق نفس البروتوكول القديم فى تحريك القوات الجوية و الذى بالضرورة ياخذ وقت طويل ....لانه فى الاساس تم وضعة فى فترة حرب الاستنزاف لمنع عمليات الاستدراج الإسرائيلية التى كانت تحدث باستمرار .....فمثلا لتحريك طائرة لطلعة جوية يجب ان يصعد الامر حتى يصل الى قيادة القوات الجوية ثم يتم اخطار قيادة الدفاع الجوى لتعطيل التعامل فى المنطقة و فتح مسارات مؤمنه للطائرات ويتم الانتظار حتى تعطى قيادة الدفاع الجوى تمام للتحرك ناهيك عن عملية اتصال باسرائيل لا مفر منها للتنبيه بتواجد طيران لنا على الحدود حتى لا نفاجئ بما لا تحمد عقباه....و لك ان تتخيل مقدار الوقت لكل هذة الموافقات
لذلك مؤخرا تم الانتقال من فكر الجيوش المنفصلة و القيادات المركزية الى فكرة القواعد العسكرية و التى تشمل قوات برية و طيران و فى بعض الاحيان بحرى ايضا
وتم اعطاء القدرة للقيادات الوسيطة لطلب طلعات طيران مباشرة مع تحديد مسارات مسبقة مؤمنه للطائرات
مما انعكس على القدرة العالية مؤخرا على صد الهجمات على الكمائن و الارتكازات
بل و تم التوسع فى الطائرات المسيرة سواء بالشراء او الصناعة .....ان شاء الله القادم افضل و الجيش المصرى جيش كبير ....و الكبير دائما ابطا حركة و لكنه عندما يتحرك فهو حاسم

تحياتى
 
ليه الطيران مارحش من الأول؟

"ملحوظه مهمه انا نفسى ما كنتش فهماها لكل الناس اللى بتسأل ليه الدعم بالطيران وصل متأخر".
??????
الملحمه دى كانت ٢٠١٧ وكان ممنوع دخول الطيران الحربى لسيناء حسب اتفاقيه كامب ديفيد

وعشان الطيران يوصل كان لابد من التنسيق مع قوات حفظ السلام اللى موجوده فى سيناء والتنسيق مع الجانب الاسرائيلى .

وبعد حادثه البرث اتغير كل شيئ فى سيناء والطيران الحربى دلوقت موجود على كل اراضيها واتعمل مطار العريش الحربى ومطار برنيس فى وسط سيناء ومطار راس سدر.
يعنى ٣ مطارات حربيه جديده.
وميناء العريش بقى ميناء حربى.

ياريت تاخدوا بالكم من بعض الجروبات بيحصل فتن حاليا عشان يقوموا الشعب في الجيش بعد تعاطفهم معهم..

يا رب ارحمهم وصبر اهالي الشهداء
#ابطالنا_في_سيناء
#المنسي
#الاختيار
منقول
 
كما يجب استخدام منظومات المراقبة والتصوير النهارى والليلى المصنعة محليا من إنتاج الهيئة العربية للتصنيع فى تأمين الكمائن لإكتشاف ولإنذار العناصر الموجودة فى الكمين من مسافة بعيدة من خطر التكفيريين

مدى الكشف للمركبات : 30 كم

مدى التعرف والتأكد من المركبات : 10 كم

مدى الكشف للأفراد : 18 كم


مدى التعرف والتأكد من الأفراد : 4,2 كم

MOM_4779.thumb.JPG.e55832591d5339b1965461719fa3fae5.JPG
MOM_4776.thumb.JPG.cc348fd25c3e16d841e593157fd42ab7.JPG
 
كما يجب استخدام منظومات المراقبة والتصوير النهارى والليلى المصنعة محليا من إنتاج الهيئة العربية للتصنيع فى تأمين الكمائن لإكتشاف ولإنذار العناصر الموجودة فى الكمين من مسافة بعيدة من خطر التكفيريين

مدى الكشف للمركبات : 30 كم

مدى التعرف والتأكد من المركبات : 10 كم

مدى الكشف للأفراد : 18 كم


مدى التعرف والتأكد من الأفراد : 4,2 كم

مشاهدة المرفق 268281مشاهدة المرفق 268282


يعني منظومة نوعية في الحرب علي الارهاب وبتصنع في مصر
ليه مش في كا لالكمائن ؟!
انا افتكر زمان ان شوفتها-او حاجة شبيها لها- في كمين بس مش متذكر فين وامتي
 
ليه الطيران مارحش من الأول؟

"ملحوظه مهمه انا نفسى ما كنتش فهماها لكل الناس اللى بتسأل ليه الدعم بالطيران وصل متأخر".
??????
الملحمه دى كانت ٢٠١٧ وكان ممنوع دخول الطيران الحربى لسيناء حسب اتفاقيه كامب ديفيد

وعشان الطيران يوصل كان لابد من التنسيق مع قوات حفظ السلام اللى موجوده فى سيناء والتنسيق مع الجانب الاسرائيلى .

وبعد حادثه البرث اتغير كل شيئ فى سيناء والطيران الحربى دلوقت موجود على كل اراضيها واتعمل مطار العريش الحربى ومطار برنيس فى وسط سيناء ومطار راس سدر.
يعنى ٣ مطارات حربيه جديده.
وميناء العريش بقى ميناء حربى.

ياريت تاخدوا بالكم من بعض الجروبات بيحصل فتن حاليا عشان يقوموا الشعب في الجيش بعد تعاطفهم معهم..

يا رب ارحمهم وصبر اهالي الشهداء
#ابطالنا_في_سيناء
#المنسي
#الاختيار
منقول
قصدك المليز؟
 
يعني منظومة نوعية في الحرب علي الارهاب وبتصنع في مصر
ليه مش في كا لالكمائن ؟!
انا افتكر زمان ان شوفتها-او حاجة شبيها لها- في كمين بس مش متذكر فين وامتي
مش المنظومة دي اللي كانت متركبة علي برج في الكمين اللي سواق الدبابة دهس العربية الملغمة و هي في طريقها للكمين أنا فاكر كان في موضوع هنا في المنتد بيتكلم عن الواقعه دي
 
قصدك المليز؟
ايوه ، المليز اصبح مطار عسكري ومدني - تم دمج الجيش الثاني والثالث تحت قياده سيناء الموحده ومقرها في سيناء تحت الارض بعمق كبير - اعتقد اتعلمنا كثير من المواجهات لكن الثمن غالي
 
ايوه ، المليز اصبح مطار عسكري ومدني - تم دمج الجيش الثاني والثالث تحت قياده سيناء الموحده ومقرها في سيناء تحت الارض بعمق كبير - اعتقد اتعلمنا كثير من المواجهات لكن الثمن غالي
قاعده المليز .....
كان مطار المليز. مطار مدني صغير ولا يسمح للطيران الحربي تماما باستخدامه....
ومن ثم ظهرت صور الاقمار الصناعيه من حوالي سنتين له.. فاذا به ان تحول الي قاعده عسكريه جويه بمعني الكلمه. وحتي تم رصد بعض القبب الخاصه برادارات الدفاع الجوي.
الوضع اختلف الان تماما في هذه المنطقه.
لان المليز تحديداً هو خط الدفاع الجوي الاول والمباشر امام اسرائيل. واعتقد مسؤل عن الانذار المبكر وصد اوائل الهجمات الجويه وعمليات الشوشره. ويمكن حتي اول دفاع عن قاعده القياده لفيلق الشرق المصري. المكون من الجيش الثاني والثالث....
تحياتي
 
عودة
أعلى