# روسيا: تطوير مروحية كا 52 النسخه البحريه بجهاز تصويب جديد لصالح دولة أجنبية

طيب يا حج علي :لنفرض الفلوس موجوده: قوللي سبب منطقي يخليني اجيب حامله طائرات؟

لسه بامانه ربنا افكارى مشوشه بشان اسباب اقتنائنا ليها ان حدث ....ولكن الفريق يونس المصرى قال قبل كده اننا كنا بنحلم بحامله مروحيات وجبناها وبنحلم بحامله مقاتلات برضه ...مش فاكر النص تحديدا ولكن ده المعنى المقصود

طيب ما تقولي انت احنا جبنا الميسترال لية
ومتقوليش لقطة
احنا مش في الاوكازيون وبنشتري العرض وخلاص
علشان الصراحة الخطوة بتاعت الميسترال دي بقت غريبة بالنسبة ليها
يعني الاتنين بمليار يورو
المروحيات مليار ونص دولار
القطع البحرية المرافقة لن تقل عن ٤-٥مليار
يعني اجمالي لن يقل عن ٧ مليار دولار
كنت خرجت الصيني من الخدمة بقطع روسي دمار شامل واتبقي معايا مبلغ محترم
فى النهايه الميسترال مش حامله طائرات خارقه يعنى زى الحاملات الكبرى
دى حامله مروحيات ومهام متعدده تستطيع حمل كذا نوع من المروحيات لكافه المهام ومركز قياده وسيطره متنقل .....وفى محيطنا المضطرب وثرواتنا الموجوده فى المتوسط ...خطوه اقتناء حامله مروحيات مش مستغربه ابدا

و
فى النهايه الميسترال مش حامله طائرات خارقه يعنى زى الحاملات الكبرى
دى حامله مروحيات ومهام متعدده تستطيع حمل كذا نوع من المروحيات لكافه المهام ومركز قياده وسيطره متنقل .....وفى محيطنا المضطرب وثرواتنا الموجوده فى المتوسط ...خطوه اقتناء حامله مروحيات مش مستغربه ابدا
حاملات خفيفة ايضا ليست معضلة اطلاقا اللي يشغل اتنين ميسترال يشغل حاملة خفيفة بدون مشاكل
بس هي الفكرة في السبب العملياتي
خصوصا ان قطع الحماية لحد النهاردة مفيش ليها تصور محدد بانتظار ابريل وزيارة الرئيس الفرنسي لعل الامور تتضح

و
حاملات خفيفة ايضا ليست معضلة اطلاقا اللي يشغل اتنين ميسترال يشغل حاملة خفيفة بدون مشاكل
خصوصا ان قطع الحماية لحد النهاردة مفيش ليها تصور محدد بانتظار ابريل وزيارة الرئيس الفرنسي لعل الامور تتضح[/QUOTE
يباشا الحامله حامله ...خفيفه بئا تقيله مش ده الاشكال لان الهدف من اى حامله وهو تكوين ذراع طولى لقواتك الجويه هو هدف واحد ....الفرق بئا الحامله دى تقدر تشيل كام مقاتله ومن اى انواع وخلافه ...دى فروق بين الانواع ولكن هدف الحاملات عموما واحد .....خطوه اقتنائها مش اقدر اجزم بيها او حتى الاسباب اللى تدفعنا لكده لان الاجابه عندى مسئولى الجيش المصرى
بالنسبه لخطوه حمايه الميسترال فاكيد كله مخطط ...احنا مش جمهوريه موز عشان لما نجيب حاجه زى دى مش نعرف نحميها.....حتى لو تاخر تكوين اسطول الحمايه
المهم الاساس وهو الحامله بئا عندك والاسطول مش فيه مشاكل خصوصا ان اغلب قطعه هى ALREADY عندك بس محتاجه زياده اعداد واللى من برا ممكن يبقى فريدا ....مش معضله يعنى
صباح العسل

طيب ما تقولي انت احنا جبنا الميسترال لية
ومتقوليش لقطة
احنا مش في الاوكازيون وبنشتري العرض وخلاص
علشان الصراحة الخطوة بتاعت الميسترال دي بقت غريبة بالنسبة ليها
يعني الاتنين بمليار يورو
المروحيات مليار ونص دولار
القطع البحرية المرافقة لن تقل عن ٤-٥مليار
يعني اجمالي لن يقل عن ٧ مليار دولار
كنت خرجت الصيني من الخدمة بقطع روسي دمار شامل واتبقي معايا مبلغ محترم

بالراحه بس يا حج محمود

هيا مش اوكازيون :لاكن اتعب نفسك و اقرأ باقي مشاركاتي اللي قبل دي هاتلاقيني قايل: انا مش مقتنع بصفقه الميسترال لاكن هيا كانت لقطه كسعر
ماتمسكش في اخر الكلام و تسيب اوله

و انا مش مقتنع بالميسترال علي الاطلاق و مش شايف ليها اي لازمه حاليا

و
خصوصا ان قطع الحماية لحد النهاردة مفيش ليها تصور محدد بانتظار ابريل وزيارة الرئيس الفرنسي لعل الامور تتضح

يباشا الحامله حامله ...خفيفه بئا تقيله مش ده الاشكال لان الهدف من اى حامله وهو تكوين ذراع طولى لقواتك الجويه هو هدف واحد ....الفرق بئا الحامله دى تقدر تشيل كام مقاتله ومن اى انواع وخلافه ...دى فروق بين الانواع ولكن هدف الحاملات عموما واحد .....خطوه اقتنائها مش اقدر اجزم بيها او حتى الاسباب اللى تدفعنا لكده لان الاجابه عندى مسئولى الجيش المصرى
بالنسبه لخطوه حمايه الميسترال فاكيد كله مخطط ...احنا مش جمهوريه موز عشان لما نجيب حاجه زى دى مش نعرف نحميها.....حتى لو تاخر تكوين اسطول الحمايه
المهم الاساس وهو الحامله بئا عندك والاسطول مش فيه مشاكل خصوصا ان اغلب قطعه هى ALREADY عندك بس محتاجه زياده اعداد واللى من برا ممكن يبقى فريدا ....مش معضله يعنى
صباح العسل

طيب يا حج علي :لنفرض الفلوس موجوده: قوللي سبب منطقي يخليني اجيب حامله طائرات؟

هتوفرلك حاجة اكبر من تمنها بكتير جدا يا اسلام .. وهو نفوذ عسكري سياسي حتى ولو لم تستخدمها .. وتضع حقيقة جديدة على الارض انه يمكنك ان تصل الى اماكن لم يكن يمكن الوصول اليها سابقا .

هي توفر تغيير كبير في النظرة الى الجيش المصري من جيش دفاعي او جيش اقليمي الى جيش ذو قدرات دولية .. تلك النظرة وحدها والفائدة العائدة عنها اكثر من كافي من وجهة نظري .

التعديل الأخير:
عندي سؤال يا جماعة خارج الموضوع .. لان معلوماتي في المدرعات مش قوية اوي
هل حد عنده فكرة ان مصر اشترت 14 مدرعة مامبا من جنوب افريقيا .. وحصلت على مدرعتين mtlb تقريبا من بلغاريا
ده كلام الموقع اللي اسمه sipri

التعديل الأخير:
بالراحه بس يا حج محمود

هيا مش اوكازيون :لاكن اتعب نفسك و اقرأ باقي مشاركاتي اللي قبل دي هاتلاقيني قايل: انا مش مقتنع بصفقه الميسترال لاكن هيا كانت لقطه كسعر

مش متفق معاك خالص ياسلام مع احترامى
العمل جوه القوات المسلحه كله عن طريق لجان متخصصه زى ما قال الفريق يونس المصرى فى اجابته عن الميسترال وخطوه اقتنائها ....بصراحه احنا مش هنقدر نعدل على اختيارات الناس دى لاننا تماما لا نملك اى مؤهل لذلك

تابع من الدقيقه 10.40

بالراحه بس يا حج محمود

معلش يا اسلام
الحماسة وخداني
لا انا اقصد ان اكيد هي مجتش كدة لله والوطن
وراها هدف عملياتي حتي لو ملجأناش لة
يعني اللي اقصدة اننا مش عارفين لية الميسترال جت لذلك سؤالك عن لية حامله طائرات هيكون بردة طيب لية مسترال فهمتني

ما هو هنا لازم ندور علي السبب الفعلي لشراء الميسترال في وقت مثلا اغلب قطعنا صينية المنشأ تحتاج للخروج من الخدمة مش بس كدة
لية امتلك حاملة مروحيات تعمل في نصف قطر عملياتي تغطية مقاتلاتي بسهولة في الوقت اللي كان ممكن انطلق من البر
طيب لو افترضنا اني عاوز سفينة قيادة وسيطرة لية اتنين ميسترال لية مش واحدة
لية اصلا ميسترال مش النسخة الايطالية الاصغر
عموما النموذج الايطالي اكثر اقتصادية واوضح في النقطة دي من الفرنسي لكن الفكرة ان امتلاك حاملة مروحيات بعدد اتنين تكلفة كبيرة اذا كنت تنظر لها كسفينة قيادة لا اكثر
مشروع حاملة سفينة انزال حاملة للمروحيات ليس وليد اللحظة لكنه كان هناك مفاوضات مع الاتراك لمشروع مشترك قبل عزل الاخوان لكن هذا المشروع اغلق تماما و جائت المستيرال كفرصة سانحة بسعر فرصة و تسليم سريع و تجهيزات لدولة عظمى و مشروع مثبت و معتمد مش هتبدأ من الصفر مع الاتراك .
خصوص تغطية المستيرال كمثال فى منطقة باب المندب فى ظل عدم استقرار اليمن و القرصنة فى الصومال نحتاج الى تواجد دائم هناك لردع اى تهديد لمدخل قناة السويس مش رفاهيه بالاضافة الى تامين حقول الغاز فى شرق المتوسط و بعد دخول الارهاب البحري كتهديد جديد بعملية دمياط المروحيات البحرية هي افضل من يردع الارهاب البحري , بالاضافة الى الدور التقليدي للكاتران فى ضرب القطع البحرية و بجميع انواعها و احجامها و ليس كما تذعم الصغيرة فقط فسرب من الكاموف مزود بتسليح بحري مناسب قادر على ضرب تشكيل بحري معادي و ردعه , بالاضافة الى ادوار جديدة تقدمها كاخماد مباشر للدفاعات الجوية من مدي محترم يفوق 100 كم و مجهزة بمنظومة بريزيدنت اس لتدمير بواحث الصواريخ بجميع انواعها سواء رادارية او حرارية تحظي بقدر من الحماية ممتاز جدا و بخصوص تكلفة المستيرال احنا اخدنها بسعر بخث و خسرت فيها فرنسا و ربحنا نحن .

التعديل الأخير:
هتوفرلك حاجة اكبر من تمنها بكتير جدا يا اسلام .. وهو نفوذ عسكري سياسي حتى ولو لم تستخدمها .. وتضع حقيقة جديدة على الارض انه يمكنك ان تصل الى اماكن لم يكن يمكن الوصول اليها سابقا .

هي توفر تغيير كبير في النظرة الى الجيش المصري من جيش دفاعي او جيش اقليمي الى جيش ذو قدرات دولية .. تلك النظرة وضحها والفائدة العائدة عنها اكثر من كافي من وجهة نظري .

و تفتكر اننا نملك القدره الاقتصاديه لبسط نفوز سياسي عسكري في المنطقه؟
انا فاهم ان الحامله هاتكون نقله مهوله لاكن بالعقل يا دكتره
لما نبني بلد نبقا نشتري 3 حاملات مش واحده بس

عندي سؤال يا جماعة خارج الموضوع .. لان معلوماتي في المدرعات مش قوية اوي
هل حد عنده فكرة ان مصر اشترت 14 مدرعة مامبا من جنوب افريقيا .. وحصلت على مدرعتين mtlb تقريبا من بلغاريا
ده كلام الموقع اللي اسمه spiri

ممكن جدا نكون اقتنينا المامبا يهاوس لانها MRAB مضاده للالغام والعبوات الناسفه ....ممكن نكون بنجربها فى سيناء عشان نشوف مدى اعتماديتها وامكانيه الاعتماد عليها هناك بدفعات تعاقد اكبر بعدين
وبالنسبه لل MTLB ففعلا ده حصل وده الموضوع الخاص بيها فى المنتدى

http://defense-arab.com/vb/threads/96300
/​

التعديل الأخير:
مشروع حاملة سفينة انزال حاملة للمروحيات ليس وليد اللحظة لكنه كان هناك مفاوضات مع الاتراك لمشروع مشترك قبل عزل الاخوان لكن هذا المشروع اغلق تماما و جائت المستيرال كفرصة سانحة بسعر فرصة و تسليم سريع و تجيزات لدولة عظمى و مشروع مثبت و معتمد مش هتبدأ من الصفر مع الاتراك .
خصوص تغطية المستيرال كمثال فى منطقة باب المندب فى ظل عدم استقرار اليمن و القرصنة فى الصومال نحتاج الى تواجد دائم هناك لردع اى تهديد لمدخل قناة السويس مش رفاهيه بالاضافة الى تامين حقول الغاز فى شرق المتوسط و بعد دخول الارهاب البحري كتهديد جديد بعملية دمياط المروحيات البحرية هي افضل من يردع الارهاب البحري , بالاضافة الى الدور التقليدي للكاتران فى ضرب القطع البحرية و بجميع انواعها و احجامها و ليس كما تذعم الصغيرة فقط فسرب من الكاموف مزود بتسليح بحري مناسب قادر على ضرب تشكيل بحري معادي و ردعه , بالاضافة الى ادوار جديدة تقدمها كاخماد مباشر للدفاعات الجوية من مدي محترم يفوق 100 كم و مجهزة بمنظومة بريزيدنت اس لتدمير بواحث الصواريخ بجميع انواعها سواء رادارية او حرارية تحظي بقدر من الحماية ممتاز جدا و بخصوص تكلفة المستيرال احنا اخدنها بسعر بخث و خسرت فيها فرنسا و ربحنا نحن .
لسة كنا بنتكلم عن بصمتها
وقدرتها علي اطلاق الصواريخ بمداها المثالي
لان علي حد علمي مدي الصواريخ نسبي مرتبط بارتفاع منصة الاطلاق وسرعة المنصة اثناء. الاطلاق وامور كتير لذلك هي لن تكون اكتر من خط دفاع متقدم للميسترال

مش متفق معاك خالص ياسلام مع احترامى
العمل جوه القوات المسلحه كله عن طريق لجان متخصصه زى ما قال الفريق يونس المصرى فى اجابته عن الميسترال وخطوه اقتنائها ....بصراحه احنا مش هنقدر نعدل على اختيارات الناس دى لاننا تماما لا نملك اى مؤهل لذلك

تابع من الدقيقه 10.40

يا علي بيه تختلف معايا و اختلف معاك مفيش فرق احنا اخوات يا حبيبي

طبعا انا ماقدرش اشكك في قرارات قياده الجيش هما عارفيين بيعملوا ايه
لاكن انا مش مقتنع دا راي انا يا سيد علي
و علي راي السيد محسن ممتاز: كل شئ في وقته يا ليفي

@Sam7
ياسلام ...عزه مصطفى كانت بتسال الفريق يونس بتقوله هل فى المخطط اقتناء حامله مقاتلات فهو رد وقال يارب وانها حلم لينا زى ما كانت حامله المروحيات حلم برضه

لسة كنا بنتكلم عن بصمتها
وقدرتها علي اطلاق الصواريخ بمداها المثالي
لان علي حد علمي مدي الصواريخ نسبي مرتبط بارتفاع منصة الاطلاق وسرعة المنصة اثناء. الاطلاق وامور كتير لذلك هي لن تكون اكتر من خط دفاع متقدم للميسترال
هذه الامور نسبية نعم لكن المروحية تم تصميمها للخدمه فى البحرية الروسية و معتمده و تم تجربتها و تجربة سلاحها و لدي الروس عدد منها تم انتاجه بالفعل و ارتفاعها يصل اكثر من 5.5 كم و هذا ارتفاع اكتر من كافي و كنت قد قرأت موضوع عن سرعاتها عند اطلاق كل سلاح من اسلحتها و ابحث لك عنه لكن جميع هذه الاسلحة فى متناولها و هي ليست خط دفاع بل خط هجوم و ردع و اسناد و اقتحام فريد من نوعه .

التعديل الأخير:
لاكن انا مش مقتنع دا راي انا يا سيد علي
و علي راي السيد محسن ممتاز: كل شئ في وقته

طبعا حبيبى انت ليك كامل حريتك فى الحكم واتخاذ رايى خاص بيك
صباح العسل

و تفتكر اننا نملك القدره الاقتصاديه لبسط نفوز سياسي عسكري في المنطقه؟

اخى الكريم ..
انت فعلا لديك نفوذ سياسى و عسكرى فى المنطقة ..
نحن نتحدث عن خوات متقدمة عن تلك المرحلة
انت مجبر على ذالك و ليس رفاهية ..!
و من نفس المنطق ..
وضعك الاقتصادى لا يسمح و مع ذالك انت من اكبر عشر جيوش فى العالم ضخامة و حجما ..
و ترتيبك من حيث القوة يتدرج فى المواقع العالمية من 14 الى 18 على حسب المصدر ..
هذا طبعا غير ما تتمتع به من مميزات استراتيجية ..
تضاعف من عوائد مجهودك الحربى ..

عودة
أعلى