# روسيا: تطوير مروحية كا 52 النسخه البحريه بجهاز تصويب جديد لصالح دولة أجنبية

و هل مصر دولة اجنبية مصر دولة عربية اسلامية افيقوا يرحمكم الله

هههه يا اخي الصفقات تمت ليه هذا الكلام الغريب بأن مصر أجلت شراء الاس-300 والميغ-35 ..ليه النكد بس الاس-300 الجميع اكد ان الصفقة تمت وفي صفقة لزيادة العدد فلماذا النكد والميغ مؤكدة أيضا
:لايتنج:

يا عم الحاج الله يكرمك بلاش تشويش عالناش اكتر ما هى مشوشه ، الصفقات دخلت حيز التنفيذ و أعلنت عنها روسيا و احتفلت بها مصر و تعاقدت على تجهيزات اضافيه لها تضاعف من قدراتها و فيه مفاوضات تمت هذا العام على زيادة الانتاى في الامارات أعلن عنها و سبب تأخر الروس عن استلام الميج ٣٥ التى خطط لدخولها الخدمه ٢٠١٥ هو تغييرات طرأت على برامج التسلح بعد ضم القرم فاستفادت مصر من ذالك بالاستلام قبل الروس و الروس مولوا بمخصصاتها برامج صواريخ استراتيجيه لتسريع دخولها .

استمتعت كثيرا بمناقشات كالعادة تغطي الموضوع بشكل كبير وتغطي مواضيع اخرى فمن الكا ٥٢ وتطويرها الى الميسترال ومدى صواب امتلاكها الى الاس ٣٠٠ والميج .. هل هم صفقة ام تفاهمات ام تم التسليم لبعض الاسلحة والاخرى لم تتم .. وليسمح لي اساتذتنا المحترمين سام٧ وراجح وعلي جبر وبترنيون والدرع المصري مع حفظ الألقاب وغيرهم عادل والجلاد المصري واعتذر عن عدم ذكري لباقي الأساتذة فكلهم لهم كل التقدير والإحترام ... نحن نتحدث في المنتدى عن الأًمور العسكرية وبالطبع نتطرق لغيرها من الأمور إلا اننا نظل غير مطلعين على كل جوانب المفاوضات والمتطلبات العسكرية بالكامل لأى جيش وخاصة المصري .. كما اننا لا نحيط بكل جوانب التمويل للصفقات ولا التفاهمات العربية العربية بخصوص التكامل الذي بدأه الراحل العظيم الملك عبد الله مع كل من مصر والإمارات وباقي الدول المعنية بالأمر في الخليج وباقي الوطن العربي ... لذلك نتناقش في الإمكانيات التي يقدمها اى سلاح دون ان نحكم على امور سياسية ومالية تظل دائما طى الكتمان ... الميسترال سعرها رائع ونحن انقذنا فرنسا من ورطة كادت ان تصل لإغراقها وفي المقابل حق على الفرنسيين ان يمدوا مصر بأسلحة كان من الصعب ان نحصل عليها بسرعة كما مكنت مصر من ان يكون لديها دافع واضح للحصول على على اسطول قوي جدا ضد الغواصات ( الدولفين على سبيل المثال) وقوي جدا بالنسبة للدفاع الجوي .. ولنتخيل ان حربا مع اسرائيل اندلعت عام ٢٠١٩ او ٢٠٢٠ وان مايحمي الجانب الأيسر للجيش المصري الثاني مجموعة القطع البحذية المخطط لها العمل مع الميسترال وبقيادة الميسترال مع ما تقدمع من دعم كبير للقوات البريت على محاور العريش ووسط سيناء ومع ماتقدمة من دعم للدفاع الجوي المصاحب للقوات ونفس الأمر بالنسبة لجنوب سيناء والجيش الثالث .. ان اختزال الميسترال واسطولها المصاحب في انزال على سواحل ليبيا او غيرها هو امر عجيب فعلا ... ولنتذكر ان مصر لو كانت تملك قطع بحرية قوية من فئة AAW عام ٦٧ لاصبحت عملية الغزالة التي قامت من خلالها اسرائيل بضرب كل القواعد الجوية في الدلتا والقاهرة شبه مستحيلة حيث كان المدخل من البحر المتوسط ( شمال الدلتا) فما بالنا لو تواجدت سبع اوثمانية قطع بحرية متنوعة في المتوسط هل ستكون نقطة دفاع جوي متقدم ام لا ... مسألة ان مصر منهارة اقتصاديا ام غيره فالنتباحث فيها في اى منتدى اقتصادي ولكني افضل ان نأكل اوراق الشجر ونلتحف بالسماء وان نكون قوة قادرة فاعله وان لا نتحول الى دولة على خريطة التقسيم .. نحن أمة محاربة منذ فجر التاريخ نلعب ادوارنا بقدراتنا وسواعدنا ولا نقبل ان نكون احجار على لوحة شطرنج .

مصر " المحروسة دائما " رمانة الميزان دائما وابداً
نعمه ولا نقمه الله اعلم

من فيلم كلمة وطن
دائما تتعلق بك قلوب المصرين ..
حابي النيل قيثارة مصر الخالدة
مصر بهية أبدية تبني المجد وترسم بسمه بحجم الكون فتهوي إليها قلوب العاشقين
منذ لحظة الميلاد الأول تألقت علي خارطة التاريخ
ولآلاف السنين امتلكت مصر أسرار القوة والمجد وأقترن اسمها بالرخاء
ظلت محط أنظار الطامعين في انتظار لحظة ضعف أو غفلة
تكالب عليها المتربصون ولخمسة آلاف عام ويزيد ظلت تعاني وتدفع عن نفسها حقد الطغاة والغزاة
مصر «الجائزة الكبرى» من اجلها تتحرك الجيوش
ليست شوفينية
لكنه التاريخ , والرؤية المنصفه ,,,,
دولة لم تتغير حدودها على مر التاريخ او كما يقول د/ فاروق الباز " مصر هي الدولة الوحيدة بالعالم التي لم تتغير حدودها منذ نشأة العالم وحتى الآن "
وتحيا مصر

you summed it up perfectly
you have to pass this level first before looking up for the next

موضوع الحامله مش قبل 2030
وده فى حاله واحده نهضه اقتصاديه كبيره ومعدلات نمو سكانى طبيعيه
وقتها اضمنلك تشوف نقله عملاقه فى الجيش تخليه يقارن باى قوه عظمى
عموما الكلام ده سابق لاوانه جدااااا
الفتره من دلوقتى حتى 2020 هى عنق الزجاجه مش لمصر فقط للمنطقه كلها
وهى الاساس اللى هتبنى عليه خططك للمستقبل
بس ربنا يسهل والامور تتم على خير وتنجح للوصول للمستهدف فى 2020 اقتصاديا وسياسيا وعسكريا واجتماعيا
مع تغير كبير فى شكل المنطقه والقوى المؤثره فيها
بعدها الكلام يختلف تماما ولكل حادث حديث
امال انت فاكر احنا بنحاول ننجز كل حاجه فى اقل وقت ليه!
Exactly you got it right
موضوع الحامله دا مش داخل دماغي اصلا لاننا مش محتاجين و حدودنا و اعدائنا من الجنوب او الشرق within our hand's reach لاكن اشطه لو الاقتصاد بقا جميل و الشعب ارتاح يبقا مفيش مشاكل

بطبعي متفائل و بدعي معاك يا رب... لاكن الارقام مش مطمئنه.. الناس بتنقمص فا مش هاتكلم في الاقتصاد كتير
انا رغم تحفظي علي حاجات كتير لاكن عاجبني سرعه التنفيذ علي كل بعض المحاور
بس يا رب يكون في خطه موضوعه و معمول حساب Risk اللي فيها و مش حاطيين تصورات ورديه

يا مسهل ربنا يعز مصر

مش متفق معاك خالص ياسلام مع احترامى
العمل جوه القوات المسلحه كله عن طريق لجان متخصصه زى ما قال الفريق يونس المصرى فى اجابته عن الميسترال وخطوه اقتنائها ....بصراحه احنا مش هنقدر نعدل على اختيارات الناس دى لاننا تماما لا نملك اى مؤهل لذلك

تابع من الدقيقه 10.40

انا اخر ردى فى موضوع الميج حيكون من رد هذا القائد عندما ذكر الميج وبلوكتها ولم يشر من قريب او بعيد باقتناء مصر لها

مصر لن تقتنى الميج هذا العام مطلقا

والشركه لم تبدا اى انتاج تسلسلى لها روسيا طلبت 30 ولن تقتنيها الا فى 2017

اما عن انى بشوشر على الناس

الفواقع لو شوشره

اهلا بالشوشره

لكن لن احتفل بالميج الا بالاعلان الرسمى زى ما حصل مع الرافال احنا بنوقع عقود طائره متعدده لها سمعه وتريد ذياده طلب عيها

واى عقود تسليح مصريه حيصاحبها احتفال مصرى عسكرى بيها مفيش سكوت وخبى زى الاول عدوك اصلا عارف من الشركه نفسها مش محتاجه اى مواربه

للعلم حتى العراق حتاخذ ميج 29 12 طائره اعتقد خط الانتاج سارى للميج 29 لم يبدأ بعد للميج 35

كلامى موجود

اللى عنده مصدر من اى اتجاه عن بدأ الانتاج الكمى للميج مشكورا يرسله لى

انا اتمنى الخير لبلدى اكثر من اى حد فيكم لكنى شخص واقعى

اصلا ليس من الجيد اتمام كل تلك التدريبات لكل هذه الاسلحه بوقت واحد

وكنت حابب اسمع اصلا مناقشتكم على SENIT-9

SENIT-9

هو سبب مدخلتى وليس الميج ولا غيره

يا ريت لو احد يملك معلومه عن الموضوع ده يطمنا

انا اخر ردى فى موضوع الميج حيكون من رد هذا القائد عندما ذكر الميج وبلوكتها ولم يشر من قريب او بعيد باقتناء مصر لها

الفواقع لو شوشره

اهلا بالشوشره

لكن لن احتفل بالميج الا بالاعلان الرسمى زى ما حصل مع الرافال احنا بنوقع عقود طائره متعدده لها سمعه وتريد ذياده طلب عيها

واى عقود تسليح مصريه حيصاحبها احتفال مصرى عسكرى بيها مفيش سكوت وخبى زى الاول عدوك اصلا عارف من الشركه نفسها مش محتاجه اى مواربه

للعلم حتى العراق حتاخذ ميج 29 12 طائره اعتقد خط الانتاج سارى للميج 29 لم يبدأ بعد للميج 35

كلامى موجود

SENIT-9

الميج35 بالفعل علي خط الانتاج
http://defense-arab.com/vb/threads/95829/
و ده خبر تعاقد مصر علي 50 مقاتله ميج35 من الشركه نفسها

اما السينيت موجود علي الفريم و الميسترال و ما تم نزعه هي وصله الاتصال بالاقمار الصناعيه الخاصه الناتو تمام مثل نظام النيتنو 4100 علي الفريم فهو خاص بالناتو و غير موجود الا علي النسخ الفرنسيه و الايطالية

Exactly you got it right
موضوع الحامله دا مش داخل دماغي اصلا لاننا مش محتاجين و حدودنا و اعدائنا من الجنوب او الشرق within our hand's reach لاكن اشطه لو الاقتصاد بقا جميل و الشعب ارتاح يبقا مفيش مشاكل

بطبعي متفائل و بدعي معاك يا رب... لاكن الارقام مش مطمئنه.. الناس بتنقمص فا مش هاتكلم في الاقتصاد كتير
انا رغم تحفظي علي حاجات كتير لاكن عاجبني سرعه التنفيذ علي كل بعض المحاور
بس يا رب يكون في خطه موضوعه و معمول حساب Risk اللي فيها و مش حاطيين تصورات ورديه

يا مسهل ربنا

مصر " المحروسة دائما " رمانة الميزان دائما وابداً
نعمه ولا نقمه الله اعلم

ليست شوفينية
لكنه التاريخ , والرؤية المنصفه ,,,,
دولة لم تتغير حدودها على مر التاريخ او كما يقول د/ فاروق الباز " مصر هي الدولة الوحيدة بالعالم التي لم تتغير حدودها منذ نشأة العالم وحتى الآن "
وتحيا مصر
مصر..عبقرية المكان

الميج35 بالفعل علي خط الانتاج
http://defense-arab.com/vb/threads/95829/
و ده خبر تعاقد مصر علي 50 مقاتله ميج35 من الشركه نفسها

اما السينيت موجود علي الفريم و الميسترال و ما تم نزعه هي وصله الاتصال بالاقمار الصناعيه الخاصه الناتو تمام مثل نظام النيتنو 4100 علي الفريم فهو خاص بالناتو و غير موجود الا علي النسخ الفرنسيه و الايطالية

طيب انا عارف انى بطول عليك بس اقراء ده كده

انت عارف رفض مصر الدائم فى موضوع الاتصالات ده

علما ان الى نزعته روسيا لم يكن اتصالات الناتو بتاتا لانها غير موجوده اصلا على المستيرال الروسيه

فبكده المستيرال لن تدخل الخدمه الابوجود قمر الاتصالات المصرى

كلامى مضبوط ولا لا

لان احنا مش حنعتمد على اقمار سراكوزى A3 او غيره الفرنسى

وعلشان كده مصر غير مهتمه بسفن السطح الروسى لانها مش حتكون متوافقه مع بقيه اتصالاتنا

اما موضوع الميج فقراءته منذ ان وضع هنا وكل الاخوه الافاضل قراءت كلمهم لاخر صفحه وانا متفق معاهم يعنى لو رحت لاخر صفحه حتعرف وجهه نظرى انها مكنتش لمصر

طيب انا عارف انى بطول عليك بس اقراء ده كده

انت عارف رفض مصر الدائم فى موضوع الاتصالات ده

علما ان الى نزعته روسيا لم يكن اتصالات الناتو بتاتا لانها غير موجوده اصلا على المستيرال الروسيه

فبكده المستيرال لن تدخل الخدمه الابوجود قمر الاتصالات المصرى

كلامى مضبوط ولا لا

لان احنا مش حنعتمد على اقمار سراكوزى A3 او غيره الفرنسى

وعلشان كده مصر غير مهتمه بسفن السطح الروسى لانها مش حتكون متوافقه مع بقيه اتصالاتنا

اما موضوع الميج فقراءته منذ ان وضع هنا وكل الاخوه الافاضل قراءت كلمهم لاخر صفحه وانا متفق معاهم يعنى لو رحت لاخر صفحه حتعرف وجهه نظرى انها مكنتش لمصر
سيب موضوع السينت9 ده موضوع مركب محدش يقدر يتكلم فيه و ياكده الي الخبراء المحترفين و احنا كلنا هواه
اما موضوع الميج35 فهي بعدد 6 منهم 4 نماذج اختباريه لروسيا و 2 لمصر
كلامك عن نسخه مصر الصحيح فيه ان هناك عمليات تطوير مستمره من 2015 علي تجهيزات النسخه لكن التعاقد تم فعلا و بروتوكولات التدريب و خلافه تم الانتهاء من اكثر من 80% منها

الفواقع لو شوشره

اهلا بالشوشره

كلامى موجود

SENIT-9

انت اقتبست ردى ليه اصلا وهو مش موجه ليك وبتقول شوشره ولا لا ....هو انا اتهمتك بحاجه اصلا؟؟؟؟؟
ع العموم الميج 35 متعاقدين عليها وكنا اصلا عارفين خبر التعاقد قبل ما الشركه تعلنه فمن البديهى اننا لم نقول توقيتات تسليم تقتنعوا زى مااقتنعتوا ان كلامنا صح لما قلنا احنا متعاقدين عليها قبل الاعلان الرسمى....اى نسخه وباى رادار دى مش شغلانتى بئا
بالنسبه لل senit -9 ده اساس عمل الميسترال والجوهره اللى بيخليها منظومه قياده وسيطره وتوجيه فى عرض البحر ....ما اعتقدش اننا هنستغنى عنه او بالاتفاق على وجود بديل فى كفائته
ولكن لا اعتقد ان فرنسا هتمنع تصديره لنا لانها لم تمانع لروسيا وفى كلتا الحالتين الميسترال سلعه مصدره

هوا الحقيقة كلكم صح جزئيا فيما يخص الروس و فرنسا بس مش عارفين توصلو لبعض

انت اقتبست ردى ليه اصلا وهو مش موجه ليك وبتقول شوشره ولا لا ....هو انا اتهمتك بحاجه اصلا؟؟؟؟؟
ع العموم الميج 35 متعاقدين عليها وكنا اصلا عارفين خبر التعاقد قبل ما الشركه تعلنه فمن البديهى اننا لم نقول توقيتات تسليم تقتنعوا زى مااقتنعتوا ان كلامنا صح لما قلنا احنا متعاقدين عليها قبل الاعلان الرسمى....اى نسخه وباى رادار دى مش شغلانتى بئا
بالنسبه لل senit -9 ده اساس عمل الميسترال والجوهره اللى بيخليها منظومه قياده وسيطره وتوجيه فى عرض البحر ....ما اعتقدش اننا هنستغنى عنه او بالاتفاق على وجود بديل فى كفائته
ولكن لا اعتقد ان فرنسا هتمنع تصديره لنا لانها لم تمانع لروسيا وفى كلتا الحالتين الميسترال سلعه مصدره

اقتبست مشركتك لا فيها الفديو

ومقصدكش بموضوع الشوشره خالص

كلكم اخوه وانا بتعلم منكم

انا كل اللى كنت عاوز اوصل له مشكله تقنيه لمصر وروسيا مع senit مش اكثر وانا شرحتها فى احد ردودى فوق

ومفيش حد جاوبنى بصراحه كله قال الموضوع معقد

اما الميج فانا مثلك عارف اننا تعاقدنا عليها او فى مفاوضات نهائيه بس متاكد ان نسخه مصر من الميج لن تقل عن النسخه الروسيه باى طريقه كانت

لذلك مصر لن تستلمها الان بس كده

اقتبست مشركتك لا فيها الفديو

ومقصدكش بموضوع الشوشره خالص

كلكم اخوه وانا بتعلم منكم

انا كل اللى كنت عاوز اوصل له مشكله تقنيه لمصر وروسيا مع senit مش اكثر وانا شرحتها فى احد ردودى فوق

ومفيش حد جاوبنى بصراحه كله قال الموضوع معقد

اما الميج فانا مثلك عارف اننا تعاقدنا عليها او فى مفاوضات نهائيه بس متاكد ان نسخه مصر من الميج لن تقل عن النسخه الروسيه باى طريقه كانت

لذلك مصر لن تستلمها الان بس كده

هما عموما اعلنوا ان الاستلام اخر2016
بالنسبه لل SENIT فدى قضيه مهمه برضه ولكن لن تتضح التفاصيل الا عند مجيىء الميسترال لمصر ...وانا متاكد ان ال SENIT -9 مرفق والا فقدت الميسترال احد اهم خواصها

عودة
أعلى