# روسيا: تطوير مروحية كا 52 النسخه البحريه بجهاز تصويب جديد لصالح دولة أجنبية

اخى الكريم ..
لا تخلط الاوراق ارجوك ..
هى مرحلة صعبة و هناك سياسات انا نفسى معترض عليها ..
و لكن ليس معنى ذالك ان نتحامل على انفسنا ..
يجب ان تقدر ما تملك و ما لا تملك حتى لا تبنى حساباتك على خطا ..
و لكن تعالى نحسبها ..
لو انت فعلا معندكش نفوذ او سيطرة على الاوضاع بتاتا ..
انا لن اهول و اتحدث مثل بعض الاطراف المتحيزة لجانب معين على حساب الاخر ..
و لكن لنفكر معا ..
لو كنت دولة بالمعنى الصريح هفا زى مانت بتقول كان ايه اللى حصل ..!
اولا غالبا سيناء لن تكون مصرية او امارة اسلامية بل اسرائيلية ..
ثانيا الثوارات تاججت فى العالم العربى اجمع ؟
منها مصر مرتين ..
الذى اعرفه و اوقنه جيدا انك حينما تستطيع ان تحمى المصريين فى ليبيا ..
فى مثل هذة الاوضاع التى هناك و حتى بعد الضربة ..
فهذا يسمى نفوذ ..
الاوضاع الداخلية المصرية فى اضطراب شديد ..
انا معك فى هذا و لكن وزنك الاقليمى هو الذى ساعدك الا تكون مكان الدول التى ذكرتها ..
بعد ثورتين فان لم يكن لك وزن و مفوذ ..
فصدقنى لكنا فى خبر كان ..
تحياتى

يا سيدي لا يوجد خلط للاوراق ولاكن سرد لحقائق و اسمحلي ان اعلق :
لا يوجد تحامل من جانبي علي مصر لاكن سرد لاخطاء تمس الامن القومي اصبحت واقع

لا علاقه بين نفوذ اقليمي و سيادتك علي بلدك
بمعني: لولا الله ثم طبيعه الشعب قدرت الجيش علي الحفاظ علي البلد هو نفوذ محلي المصري : لولا الله قلو كنا طوائف او لو كان المسيحييون في مصر اقل وطنيه لما استطاع اي شخص ان يحافظ علي مصر كدوله
يا سيدي انت تتحدث عن دوله مفككه مثل ليبيا و ادخال او اخراج افراد ليس بالامر الصعب علي جيش نظامي مدرب كجيشنا... فلا علاقه لذلك بنفوذ

النفوذ هو ان تستطيع التاثير علي محيطك الاقليمي مثل اثيوبيا مثل ليبيا مثل فلسطين
النفوذ هو ان لا توقع دول علي اتفاقيه عنتيبي بدون اخذ اذنك
و الله ليس انتقاصا من مصر لاكن ان لا اري اي نفوذ لمصر في المنطقه
خليني اقولها: لا نفوذ لدوله تاخذ مساعدات ...

تمام كدة
وعلشان تبقي مسيطر لازم تكون عندك نفس القدرة دي
٢٤جوينت في البحر بطيران منخفض وقدرات استاند اوف جبارة ممكن تطيرلك ميسترال بطقم الحماية بتعتها كلة المفترض ١٠سنين بالكتير ونكون بدأنا نستوعب حاملة واحدة
بص انا مش بقول انها امر حتمي لانك فعلا متقدرش تشغل كل دا
لكن عايز تعمل شغل سليم فعلا و تحمي قواتك في البحر و فرق ثانية واحدة ممكن يغر نتيجة هجوم عليك فلازم يبقى في حاملة عموما
موضوع الخوان كارلوس ممكن ليها حلول اخرى ببطاريات باستيون او صواريخ بحرية بمدى كبير او بالغواصات المتوسط مش ضخم اوي لكن ممكن تحيدهم بنفس الطريقة
و المشكلة الاساسية لو الجوينت اقلعت او واجهت هجوم كبير ساعتها اه ممكن تنطلق من القواعد البرية للدعم و دا الحل الارخص حاليا و نفس الامر للبحر الاحمر لكن فرق الوقت بين الرصد و السكرامبل و الالتقاء بالهدف خطر او ريسك لقطعك في الامام لكن مقبولة حاليا
المشكلة لو مجموعتك في مكان ابعد بحر العرب او خليج العرب او لاي سبب طائراتك تاخرت من البر او قواعدك البرية اصيبت او انشغلت بهجوم آخر

بص انا مش بقول انها امر حتمي لانك فعلا متقدرش تشغل كل دا
لكن عايز تعمل شغل سليم فعلا و تحمي قواتك في البحر و فرق ثانية واحدة ممكن يغر نتيجة هجوم عليك فلازم يبقى في حاملة عموما
موضوع الخوان كارلوس ممكن ليها حلول اخرى ببطاريات باستيون او صواريخ بحرية بمدى كبير او بالغواصات المتوسط مش ضخم اوي لكن ممكن تحيدهم بنفس الطريقة
و المشكلة الاساسية لو الجوينت اقلعت او واجهت هجوم كبير ساعتها اه ممكن تنطلق من القواعد البرية للدعم و دا الحل الارخص حاليا و نفس الامر للبحر الاحمر لكن فرق الوقت بين الرصد و السكرامبل و الالتقاء بالهدف خطر او ريسك لقطعك في الامام لكن مقبولة حاليا
المشكلة لو مجموعتك في مكان ابعد بحر العرب او خليج العرب او لاي سبب طائراتك تاخرت من البر او قواعدك البرية اصيبت او انشغلت بهجوم آخر
مشكلة الجوينت انت عرفها علي ارتفاع منخفض هتفاجئك من مدي قريب وتضرب عليك لذلك لو قدرت تصد الموجة الاولي من الصواريخ هتحتاج لطيران يشتبك ولذلك وجود طيران من البحر قريب انسب عموما دعنا نري الاول تصور مصر لقطع الحماية وساعتها هنشوف امكانية الحاملة الخفيفة من عدمة

يا سيدي لا يوجد خلط للاوراق ولاكن سرد لحقائق و اسمحلي ان اعلق :
لا يوجد تحامل من جانبي علي مصر لاكن سرد لاخطاء تمس الامن القومي اصبحت واقع

لا علاقه بين نفوذ اقليمي و سيادتك علي بلدك
بمعني: لولا الله ثم طبيعه الشعب قدرت الجيش علي الحفاظ علي البلد هو نفوذ محلي المصري : لولا الله قلو كنا طوائف او لو كان المسيحييون في مصر اقل وطنيه لما استطاع اي شخص ان يحافظ علي مصر كدوله
يا سيدي انت تتحدث عن دوله مفككه مثل ليبيا و ادخال او اخراج افراد ليس بالامر الصعب علي جيش نظامي مدرب كجيشنا... فلا علاقه لذلك بنفوذ

النفوذ هو ان تستطيع التاثير علي محيطك الاقليمي مثل اثيوبيا مثل ليبيا مثل فلسطين
النفوذ هو ان لا توقع دول علي اتفاقيه عنتيبي بدون اخذ اذنك
و الله ليس انتقاصا من مصر لاكن ان لا اري اي نفوذ لمصر في المنطقه
خليني اقولها: لا نفوذ لدوله تاخذ مساعدات ...

و لهذا اخى العزيز قلت لك انت تخلط الاوراق لانك
تحدثت عن حالتك الداخلية فى المقام الاول ..
اخى الكريم فى الحالة الليبية انا اتحدث انك لديك نفوذ فعلى استخباراتى و غيره ..
استطعت حماية اشخاص مقيمين هناك حتى بعد ضربات داعش فى ليبيا ..
هل هذا لا يسمى نفوذ ؟!
قوتك العسكرية تعطيك نفوذ ..
حجم جيشك يعطيك نفوذ ..
مكانك الجغرافى يعطيك نفوذ ..
كثافة السكانية تعطيك نفوذ ..
ليس هناك اتفاق تقريبا فيما يتعلق بفلسطين الحبيبة الا و مصر وسيط فيه حتى الاتفاق الاخير ..
بعد محاولة تركيا ان تكون وسيطا بدلا من مصر ..
و جرت خيبتها و رحلت بعرضها ..
موضوع سد النهضة ..
لو تحب هذا موضوع اخر منفصل يمكننا مناقشته تاريخيا و علميا و عسكريا ..
كلمة اخيرة ..
اسرائيل دولة تاخذ مساعدات ايضا ..!
الموزعة على كلينا فى اطار اتفاقية السلام .!
فمن منطلق كلامك لا دولة تاخذ مساعدات لها نفوذ اذا لا نفوذ لاسرائيل فى المنطقة هى الاخرى ..!

actually we are
عندك 2-1 خوان كارلوس ب 24 جوينت عليهم في المتوسط كتهديد محتمل تركي
و احتمال شئ مماثل اسرائيلي
و بحساب ان ال STOVL بالنسبة لينا out فملهاش غير حاملة
مش مسالة نفوذ او اقتصاد او كده
مسالة اساسيات قتال بحري بسيط المهاجم جويا ليه اليد العليا خصوصا لو هجمة كبيرة
دا اللي خلى اليابان يحولو اليماتو التانية لحاملة و جعل كل من ياماماتو و ادميرال امريكي آخر لا اذكر اسمه يتفقون في اطروحاتهم ان الهجوم الجوي هو اهم و اقوى و اكثر الوسائل فاعلية للقتال ضد قطع السطح و نفس الامر الدفاع
لكن هي مش الشئ الواو يعني اللي لازم نجيبه هوبا الآن .. يعني تفكير بعد عقد و نصف مثلا من الآن

ما هما اللي هايجولنا ياكبير انتا مش هاتروح
يعني احنا مش نبعد عن حدودنا البحريه و لو اعتقد ان الطيران يقدر يغطي دا مرتاح لو طلع من جناكليس مثلا
بدل ماجيب حامله اجيب درع هجومي زي DF21D يخللي الكل تحت رحمتك لو حاولو الهجوم و وقتها مش هاتفيد شبحيه الجوينت لانك هاتضرب الحامله نفسها

و على فكرة الخطوة دي حتبقى ردا على الفيرجينيا يا @Sam7 بنسبة كبيرة

i think it's irrelevant
it's gonna be the slow fat fish for the Israeli piranha
I believe we should focus more on an offensive defense strategy more than trying to muscle them out
actually that's kinda the Egyptian strategy now

شكرا يا استاذ باتون علي التوضيح

لي سؤال لو تسمح : لو احببت ان اضع المي 28 في مقارنه : هل ستكون مع الاباتشي ام الكوبرا؟
الاباتشى بالتاكيد
الجزء المهم ان المروحيه ستكون اساس تطوير الجيل الخامس للمروحيات الهجوميه الروسيه وستحمل بعض تقنياتها وسيكون اول تطبيق لسرعه المروحيات من الجيل الجديد المستهدف وصولها الى 600 كم| ساعه

مش فعال لو عايز تكبر و الا كنا شفنا القطع البريطانية اكثر انتشارا عن مجرد مرافقة قطع الناتو عموما

actually we are
عندك 2-1 خوان كارلوس ب 24 جوينت عليهم في المتوسط كتهديد محتمل تركي
و احتمال شئ مماثل اسرائيلي
و بحساب ان ال STOVL بالنسبة لينا out فملهاش غير حاملة
مش مسالة نفوذ او اقتصاد او كده
مسالة اساسيات قتال بحري بسيط المهاجم جويا ليه اليد العليا خصوصا لو هجمة كبيرة
دا اللي خلى اليابان يحولو اليماتو التانية لحاملة و جعل كل من ياماماتو و ادميرال امريكي آخر لا اذكر اسمه يتفقون في اطروحاتهم ان الهجوم الجوي هو اهم و اقوى و اكثر الوسائل فاعلية للقتال ضد قطع السطح و نفس الامر الدفاع
لكن هي مش الشئ الواو يعني اللي لازم نجيبه هوبا الآن .. يعني تفكير بعد عقد و نصف مثلا من الآن
Fleet Admiral Chester Nimtiz

و لهذا اخى العزيز قلت لك انت تخلط الاوراق لانك
تحدثت عن حالتك الداخلية فى المقام الاول ..
اخى الكريم فى الحالة الليبية انا اتحدث انك لديك نفوذ فعلى استخباراتى و غيره ..
استطعت حماية اشخاص مقيمين هناك حتى بعد ضربات داعش فى ليبيا ..
هل هذا لا يسمى نفوذ ؟!
قوتك العسكرية تعطيك نفوذ ..
حجم جيشك يعطيك نفوذ ..
مكانك الجغرافى يعطيك نفوذ ..
كثافة السكانية تعطيك نفوذ ..
ليس هناك اتفاق تقريبا فيما يتعلق بفلسطين الحبيبة الا و مصر وسيط فيه حتى الاتفاق الاخير ..
بعد محاولة تركيا ان تكون وسيطا بدلا من مصر ..
و جرت خيبتها و رحلت بعرضها ..
موضوع سد النهضة ..
لو تحب هذا موضوع اخر منفصل يمكننا مناقشته تاريخيا و علميا و عسكريا ..
كلمة اخيرة ..
اسرائيل دولة تاخذ مساعدات ايضا ..!
الموزعة على كلينا فى اطار اتفاقية السلام .!
فمن منطلق كلامك لا دولة تاخذ مساعدات لها نفوذ اذا لا نفوذ لاسرائيل فى المنطقة هى الاخرى ..!

اولا لنخرج اسرائيل من المعادله حتي لا نظلم مصر
و لا ادري عن اي مساعدات اخذتها اسرائيل؟ لو كنت تتحدث عن المعونه العسكريه فتلك ليست مساعدات
مليارات العرب مساعدات و لا اعتقد ان اسرائيل تاخذ مليارات من احد حتي تحافظ علي قوام بلدها

انت تتحدث عن انقاذ شخص او مجموعه اشخاص من ليبيا .. ذلك ليس نفوذ ذلك امر طبيعي تقوم به كل الدول المحترمه و يعتبر من اعمال السياده للدوله و لا علاقه له بالنفوذ
انا اتحدث عن انهيار ليبيا : منع انهيارها او التدخل لتنصيب حكومه... ذلك نفوذ
ارسال شحنات اسلحه مصري لليبيا ( و هو ما حدث ) محاوله خلق نفوذ

موضوع سد النهضه لا يحتاج لموضوع منفصل... ببساطه حدث ما حدث بسبب اختفاء النفوذ المصري
لك ان تراجع تصريحات المسؤليين الاثيوبيين لاكن ليس في الصحف المصريه لاكن في الصحف العالميه و حدثني بعدها علي نفوذ مصر
مع احترامي الكامل يبدوا انك لا تفرق بين كلمه نفوذ و سياده دوله

ما هما اللي هايجولنا ياكبير انتا مش هاتروح
يعني احنا مش نبعد عن حدودنا البحريه و لو اعتقد ان الطيران يقدر يغطي دا مرتاح لو طلع من جناكليس مثلا
بدل ماجيب حامله اجيب درع هجومي زي DF21D يخللي الكل تحت رحمتك لو حاولو الهجوم و وقتها مش هاتفيد شبحيه الجوينت لانك هاتضرب الحامله نفسها
يبقى مكنتش من الاول تجيب الميسترال او خلينا نقول مفيش مفهوم قطع حماية كما نحن متصورين او واخدين من الناتو اقتباس
وحتظل معرضة لخطر الهجوم الجوي بشكل كبير ... انت اشتريت استحمل بقى :D ال bmw مصاريفها كتير او الكاديلاك عندكو بقى
فكرة الانطلاق من البر ان حيبقى متاخر دايما حتى لو قريب .. عشان كده الحاملات الامريكية ليها قواعد دائما في دورية جوية و نطاقات للصد 250 ميل في 150 و هكذا

i think it's irrelevant
it's gonna be the slow fat fish for the Israeli piranha
I believe we should focus more on an offensive defense strategy more than trying to muscle them out
actually that's kinda the Egyptian strategy now
its not a relevant matter by military methodology
its a chess game
ur moving a piece and that's my piece
entering a nuclear propellant into the game requires something from the same level diplomatically

يبقى مكنتش من الاول تجيب الميسترال او خلينا نقول مفيش مفهوم قطع حماية كما نحن متصورين او واخدين من الناتو اقتباس
وحتظل معرضة لخطر الهجوم الجوي بشكل كبير ... انت اشتريت استحمل بقى :D ال bmw مصاريفها كتير او الكاديلاك عندكو بقى
فكرة الانطلاق من البر ان حيبقى متاخر دايما حتى لو قريب .. عشان كده الحاملات الامريكية ليها قواعد دائما في دورية جوية و نطاقات للصد 250 ميل في 150 و هكذا
علي شان خاطري بلاش تديني مثال زي امريكا
لو انا جوه حدودي و ماشفتش التحركات قبل ما توصل ابقا بهزر و اقفل القوات البحريه و الدفاع الجوي و افتح كشك سجائر

ماهو لو جوينت و ماشفتش الطائرات اكيد هاشوف الحامله و لم ماشوفتش الاثنين يبقا عليه العوض حتي لو معاك الفورد كلاس

its not a relevant matter by military methodology
its a chess game
ur moving a piece and that's my piece
entering a nuclear propellant into the game requires something from the same level diplomatically

يا عمنا نرد لاكن رد منطقي ماجيبش مصيبه علشان ارد ... اجيب رد قوي لاكن يناسبني
We don't have to muscle them out, we can't , financially we can't , but we can make a strong statement at lower cost

اولا لنخرج اسرائيل من المعادله حتي لا نظلم مصر
و لا ادري عن اي مساعدات اخذتها اسرائيل؟ لو كنت تتحدث عن المعونه العسكريه فتلك ليست مساعدات
مليارات العرب مساعدات و لا اعتقد ان اسرائيل تاخذ مليارات من احد حتي تحافظ علي قوام بلدها

انت تتحدث عن انقاذ شخص او مجموعه اشخاص من ليبيا .. ذلك ليس نفوذ ذلك امر طبيعي تقوم به كل الدول المحترمه و يعتبر من اعمال السياده للدوله و لا علاقه له بالنفوذ
انا اتحدث عن انهيار ليبيا : منع انهيارها او التدخل لتنصيب حكومه... ذلك نفوذ
ارسال شحنات اسلحه مصري لليبيا ( و هو ما حدث ) محاوله خلق نفوذ

موضوع سد النهضه لا يحتاج لموضوع منفصل... ببساطه حدث ما حدث بسبب اختفاء النفوذ المصري
لك ان تراجع تصريحات المسؤليين الاثيوبيين لاكن ليس في الصحف المصريه لاكن في الصحف العالميه و حدثني بعدها علي نفوذ مصر
مع احترامي الكامل يبدوا انك لا تفرق بين كلمه نفوذ و سياده دوله

اولا اسرائيل اكثر دولة يقدم لها مساعدات و دعم ..
سواء تقنى او مادى ..
انا لا اتحدث عن انقاذ بضعة اشخاص بل اشخاص تعيش هناك بدون المساس بها ..
بسبب ما وفرته لنفسك من ارضية فى ليبيا
و الجانب الذى تدعمه يتقدم كل يوم على الارض ..
اثيوبيا لم تتجرا على مثل هذة التخاريف الا بعد ما حدث من ثورات متعاقبة ..
و دورها قادم لا تقلق
تشارك بقوات فى اليمن ..
و قطع بحرية فى باب المندب ..
و تدعم اطراف فى ليبيا عسكريا ..
و تناور فى رعد الشمال على ارض السعودية و مع فرنسا فى المتوسط ..
و تقوم بعمليات عسكرية فى سيناء ..
و مع كامل احترامى لك ايضا يا ريت تركز فى الفرق بين النفوذ و السياسة
للقارئ الحكم و كل له رايه و قناعاته
تحياتى

علي شان خاطري بلاش تديني مثال زي امريكا
لو انا جوه حدودي و ماشفتش التحركات قبل ما توصل ابقا بهزر و اقفل القوات البحريه و الدفاع الجوي و افتح كشك سجائر

ماهو لو جوينت و ماشفتش الطائرات اكيد هاشوف الحامله و لم ماشوفتش الاثنين يبقا عليه العوض حتي لو معاك الفورد كلاس
منا لسه قايل من يومين في موضوع البوك من غير شبكة قيادة و سيطرة كله باي باي
لكن الاسطول لازم يبقى عنده القدرة على الاستقلال الذاتي في كل شئ اومال ليه فيه سفن امداد و تموين و دفاع جوي و مكافحة غواصات و غواصة و دعم جوي
عشان ينفصل عن البر و يرتاح دا اساس النقاش اصلا
سيبك من امريكا عيني ... اعمل ايه طيب مفيش غيرها في الكوكب ابني عليه ؛ث: الفرنسيين فافي و الانجليز بيلمو القرشين عشان يطلعو بحاملتهم يا مسهل
الجوينت اكيد مش حتشوفها من المديات دي بشكل معتبر و مش بالضرورة تنطلق من الحاملة او مش بالضرورة الحاملة تبقى في متناول رصدك لكن فرضا لقط المقاتلات على بعد 200 كلم من المجموعة البحرية بتاعتي و حسكرامبل من البر من بعد 600 كلم ... الفرق حتشيله قطع الاسطول لحد ما توصل المقاتلات و الفرق ريسك لان وش قذيفة او اتنين ممكن يعدو

يا عمنا نرد لاكن رد منطقي ماجيبش مصيبه علشان ارد ... اجيب رد قوي لاكن يناسبني
We don't have to muscle them out, we can't , financially we can't , but we can make a strong statement at lower cost
يعني هي الفريجينيا كلاس مش مصيبة -_- و لا انا ابن الغسالة
بص المشكلة مش قادر اختلف معاك اقتصاديا لكن خلينا نسيب الاقتصاد على جمب و النبي لنفرض انه تمام :D
فكرة اني اجبرهم على رد الفعل احسنلي مادام انا قادر لان سياسية التلقي او انتظار الغير سيئة و مكلفة ايضا فبدل ما تكون الخسائر على ارضي بالاضافة للخسار القتالية تكون خارج حدودي قتالية افضل بكتير
و صدقني جو الباليستي و شهاب و سكود اصفهان و العقاب دا مع اول باتريوت نضيف حيتجاب و حلبس انا جو صدام
حتقضيها اسكندر و اتكامز و مليرز شغال تكتيكي بس مش رادع ... و كده كده انا فتحت بحري بالميسترال و اتنين ... حعملهم ايه ما دول ميتسابوش كده

التعديل الأخير:
اولا اسرائيل اكثر دولة يقدم لها مساعدات و دعم ..
سواء تقنى او مادى ..
و هي واحده من اكثر دول العالم تقدما علميا و صناعيا ... لدرجه انها تصدر للدول العظمي
و ياريت لو لديك قائمه بالمساعدات التي حصلت عليها اسرائيل العام الماضي تنورنا بيها

انا لا اتحدث عن انقاذ بضعة اشخاص بل اشخاص تعيش هناك بدون المساس بها ..
بسبب ما وفرته لنفسك من ارضية فى ليبيا
و الجانب الذى تدعمه يتقدم كل يوم على الارض ..
متاكد ان المصريين عايشيين هناك تمام مفيش مشاكل؟ المعلومات اللي عندي غير كده>>لما نشوف ليبيا هاترسا علي ايه
اثيوبيا لم تتجرا على مثل هذة التخاريف الا بعد ما حدث من ثورات متعاقبة ..
و دورها قادم لا تقلق

بدليل بحث مصر عن مصادر بديله للميه اللي هاتقل؟؟؟ اتفرج علي كلام السيسي في اخر لقاء
السد امر واقع و انتهي الكلام ... لو كان في نفوذ ماكانش في سد
علي البركه
تشارك بقوات فى اليمن ..
حسستني اننا مشاركين في حرب ضد امريكا... دي اليمن يا راجل خيمتين و معزه ... و النفوذ سعودي مش مصري ... احنا شاركنا علي شان نشجع اللعبه الحلوه ... دا لو اعتبرت ان اليمن دي تتحسب اصلا

برده اعمال سياده مش نفوذ

يا سيدي : سياده انك تحافظ علي مصالحك دون التدخل في شئون الاخرين
نفوذ انك تجبر الكل علي الحفاظ علي مصالحك و تكون لديك القدره علي تغيير قراراتهم او ان يضعوك في الحسبان قبل اتخاذ اي قرار
زي ما الدول بتحسب حساب امريكا قبل اتخاذ اي قرار دا نفوذ
لاكن لما امريكا تعمل دوريه خارج مياها الاقليميه لتامين حدودها دا سياده

و تناور فى رعد الشمال على ارض السعودية و مع فرنسا فى المتوسط ..
عادي و الاهلي لاعب ريال مدريد ..... ماتش ودي لا يوجد له اي تاثير دولي
انتا مش بتتدرب علشان تحارب ... و رعد الشمال ليها قصه تانيه
و تقوم بعمليات عسكرية فى سيناء .

و الشرطه بتعمل دوريات علي الدائري بتاع مسطرد و كمين علي المحور قبل نزله مصر اسكندريه الصحراوي
عادي اعمال سياده

يا اخي : الجيش المصري قوي انا لا اقول انه ضعيف او او
لاكن النفوذ الاقليمي غير موجود بالصوره التي تناسب حجمه و ذلك لاعتبارات اقتصاديه و سياسيه خاصه بمصر

تحياتي

the egyptian force @the egyptian force
@Sam7

إيه القدر غير العادي من التشاؤم ده ؟
كنت فاكر نفسي أكبر متشائم في الوجود طلع إن فيه الاكثر مني تشاؤما !
أفهم من كلامكم حاجتين :
١- صفقة الميسترال مالهاش أي لازمة .
٢- مفيش أمل في إقتصاد مصر لانه جثة ميتة تماما .

الجوينت هتشيل البلوة اللي اسمها LRSAM ياتري أمريكا هتديه للحبايب ولا لا
اهو دا لوحده كارثة على القطع سواء في AAW معتبر او لا لو اترمى بكميات و يا سلام لو اتنشن على جوه
وش الحبايب حياخدوه بس يكون ردا على شئ حناخدوه و اصلا عندهم القدرة على تصنيع مماثل ليه

و هي واحده من اكثر دول العالم تقدما علميا و صناعيا ... لدرجه انها تصدر للدول العظمي
و ياريت لو لديك قائمه بالمساعدات التي حصلت عليها اسرائيل العام الماضي تنورنا بيها

متاكد ان المصريين عايشيين هناك تمام مفيش مشاكل؟ المعلومات اللي عندي غير كده>>لما نشوف ليبيا هاترسا علي ايه

بدليل بحث مصر عن مصادر بديله للميه اللي هاتقل؟؟؟ اتفرج علي كلام السيسي في اخر لقاء
السد امر واقع و انتهي الكلام ... لو كان في نفوذ ماكانش في سد
علي البركه

حسستني اننا مشاركين في حرب ضد امريكا... دي اليمن يا راجل خيمتين و معزه ... و النفوذ سعودي مش مصري ... احنا شاركنا علي شان نشجع اللعبه الحلوه ... دا لو اعتبرت ان اليمن دي تتحسب اصلا

برده اعمال سياده مش نفوذ

يا سيدي : سياده انك تحافظ علي مصالحك دون التدخل في شئون الاخرين
نفوذ انك تجبر الكل علي الحفاظ علي مصالحك و تكون لديك القدره علي تغيير قراراتهم او ان يضعوك في الحسبان قبل اتخاذ اي قرار
زي ما الدول بتحسب حساب امريكا قبل اتخاذ اي قرار دا نفوذ
لاكن لما امريكا تعمل دوريه خارج مياها الاقليميه لتامين حدودها دا سياده

عادي و الاهلي لاعب ريال مدريد ..... ماتش ودي لا يوجد له اي تاثير دولي
انتا مش بتتدرب علشان تحارب ... و رعد الشمال ليها قصه تانيه

و الشرطه بتعمل دوريات علي الدائري بتاع مسطرد و كمين علي المحور قبل نزله مصر اسكندريه الصحراوي
عادي اعمال سياده

يا اخي : الجيش المصري قوي انا لا اقول انه ضعيف او او
لاكن النفوذ الاقليمي غير موجود بالصوره التي تناسب حجمه و ذلك لاعتبارات اقتصاديه و سياسيه خاصه بمصر

تحياتي

طبعا الحوار كدة خرج من الدايرة اللى كنا بنتكلم فيها و طريقة الحوار حتى ...!
و كدة اسف بس دى اخر مساهمة ليا ..
انا مبحبش العصبيات و التعصب ابدا للراى ..!
و الاندفاع حتى بمعلومات قبل التاكد منها ..!
او اسلوب التهكم فى الحوار و دا نهايته معايا عشان لو رديت بنفس المستوى هيبقى الحوار ما بينا وصل لمستوى مش ظريف ..!
ابسط شئ و لا انا و لا انت واثقين فى الموقف السياسى و لا العسكرى من موضوع اثيوبيا ..!
لان ده فى علم الغيب .. و الله اعلم ايه اللى هيتم
بس بحيرة ناصر 162 مليار متر مكعب ..
تكفى احتياجات مصر 3 سنوات لو مفيش اى نقطة ميه جيه من النيل الازرق و الابيض و عطبرة ..
مش النيل الازرق بس ..!
تيجى تقلى المياة خلاص هتقل فجاة ..!
لا اتمنى ان اكون انا على صواب او انت على صواب بل ان تسدد خطى بلادنا الى الصواب

منا لسه قايل من يومين في موضوع البوك من غير شبكة قيادة و سيطرة كله باي باي
لكن الاسطول لازم يبقى عنده القدرة على الاستقلال الذاتي في كل شئ اومال ليه فيه سفن امداد و تموين و دفاع جوي و مكافحة غواصات و غواصة و دعم جوي
عشان ينفصل عن البر و يرتاح دا اساس النقاش اصلا
سيبك من امريكا عيني ... اعمل ايه طيب مفيش غيرها في الكوكب ابني عليه ؛ث: الفرنسيين فافي و الانجليز بيلمو القرشين عشان يطلعو بحاملتهم يا مسهل
الجوينت اكيد مش حتشوفها من المديات دي بشكل معتبر و مش بالضرورة تنطلق من الحاملة او مش بالضرورة الحاملة تبقى في متناول رصدك لكن فرضا لقط المقاتلات على بعد 200 كلم من المجموعة البحرية بتاعتي و حسكرامبل من البر من بعد 600 كلم ... الفرق حتشيله قطع الاسطول لحد ما توصل المقاتلات و الفرق ريسك لان وش قذيفة او اتنين ممكن يعدو

ابعد عن تشبيهنا باي دوله كبيره ( علشان الانجليز مش عظما خالص ) و انا معاك

لو في عالم موازي تحف مصر فيه رفاهيه اقتصاديه و ديموقراطيه و الشعب بيشرب Virgin Margrita و الدنيا فخفخينا نجيب الفورد علي طول مش حامله تعبانه

اما العالم الحالي

الحدود البحريه كلها في حدود 300 كم علي ما اتذكر يعني لو رصدتهم من جوه حدودك هاتقدر تقابلهم مرتاح يا معلم ولا ايه؟

و بعدين مصر كلها اوضه و صاله يعني ياهجيلك من اسرائيل يا من البحر الابيض و في الحالتين مش صعبه علي الرجاله ... الجيش التاني و التالت لاسرائيل و المنطقه الشماليه للباقي
و لو جبت في المستقبل و حطيته في اسكندريه مثلا يبقي عندك برده دفاع جوي يغطي
صدقني هيا ملمومه لوحدها من عند ربنا

انا قرات تعليقك بتاع البوك و منظومه القياده و عجبني بصراحه

يعني هي الفريجينيا كلاس مش مصيبة -_- و لا انا ابن الغسالة
بص المشكلة مش قادر اختلف معاك اقتصاديا لكن خلينا نسيب الاقتصاد على جمب و النبي لنفرض انه تمام :D
فكرة اني اجبرهم على رد الفعل احسنلي مادام انا قادر لان سياسية التلقي او انتظار الغير سيئة و مكلفة ايضا فبدل ما تكون الخسائر على ارضي بالاضافة للخسار القتالية تكون خارج حدودي قتالية افضل بكتير
و صدقني جو الباليستي و شهاب و سكود اصفهان و العقاب دا مع اول باتريوت نضيف حيتجاب و حلبس انا جو صدام
حتقضيها اسكندر و اتكامز و مليرز شغال تكتيكي بس مش رادع ... و كده كده انا فتحت بحري بالميسترال و اتنين ... حعملهم ايه ما دول ميتسابوش كده

مصيبه ليا مش ليهم.... الحامله لو اسرائيل جابت البيرانا يبقي مصيبه ربنا يستر

و بعدين انا معاك لاكن ارد رد معقول .... يعني ما اسرائيل بتبرطع من يوم ماجابت الدولفين و احنا لسه هاندخل التايب.... رد مناسب
يجيبو الفيرجينيا نجيب رد مناسب .... مش حامله اعمل بيها ايه

طبعا الحوار كدة خرج من الدايرة اللى كنا بنتكلم فيها و طريقة الحوار حتى ...!
و كدة اسف بس دى اخر مساهمة ليا ..
انا مبحبش العصبيات و التعصب ابدا للراى ..!
و الاندفاع حتى بمعلومات قبل التاكد منها ..!
او اسلوب التهكم فى الحوار و دا نهايته معايا عشان لو رديت بنفس المستوى هيبقى الحوار ما بينا وصل لمستوى مش ظريف ..!
ابسط شئ و لا انا و لا انت واثقين فى الموقف السياسى و لا العسكرى من موضوع اثيوبيا ..!
لان ده فى علم الغيب .. و الله اعلم ايه اللى هيتم
بس بحيرة ناصر 162 مليار متر مكعب ..
تكفى احتياجات مصر 3 سنوات لو مفيش اى نقطة ميه جيه من النيل الازرق و الابيض و عطبرة ..
مش النيل الازرق بس ..!
تيجى تقلى المياة خلاص هتقل فجاة ..!
لا اتمنى ان اكون انا على صواب او انت على صواب بل ان تسدد خطى بلادنا الى الصواب

انا لم اسخر من كلامك علي الاطلاق و لم اكن عصبيا او متعصب لراي انا وضعت حقائق انت لا تريد تصديقها فذلك رايك و احترمه
موضوع اثيوبيا : راجع اخر حوار للسيسي في الموضوع دا... هوا اللي قال مش انا

عامتا اختلاف الراي لا يفسد للود قضيه يا اخي

تحياتي

عودة
أعلى