الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

هههههههههههه
حبيبي انت عارف انى مش بحبها اساسا
تروح واخدني ال Punching bag للثاندر

انا مالي يا عم الحج شايف اسمي E @EGY THUNDERBOLT ولا حاجه ولا يمكن انا اللي جبت الخبر ( بهدي النفوس )
مقبوله منك علشانك حبيبي

حصل خير يا معلم
احنا اخوات
و مبروك علينا الثاندر يا رجاله
والاهم البرتقالي هيكون اللون الرئيسي مش مجرد علامة علي الزيل فاكر الميج21 برتقالي في بوني ده بقا برتقالي في مشمشي

بصوا ياشباب
اللى اقدر اقوله لكم بكل امامنة وبدون اى تحيز لوقتنا
ان مصر حاليا بتبنى
اقوى قوة جوية واقوى قوة بحرية فى الشرق الاوسط بلا اى منازع
القوة تكمن افى ان تكون قوتها كما وكيفا
ويؤهلها لتكون من اقوى الجيوش فى العالم لتنافس للتقدم فى المراكز العشرة الاولى بلا اى مبالغة
فمن امتلك البحر والجو امتلك الارض
سلاح جوى حديث بالكامل بلا اى مبالغة
رافال -سو 35 -(******) ميج 35 -اف 16 مطورة - ثاندر (سامحنى يارب )
ميسترال -فريم فرنسي وايطالى بعدد محترم - قطع ثقيلة صينية - جاويند -امبسادور -زوارق صواريخ روسية -تايب 209 -غواصات صينية
ابشروا ابشروا ابشروا

بصوا ياشباب
ان مصر حاليا بتبنى
ويؤهلها لتكون من اقوى الجيوش فى العالم لتنافس للتقدم فى المراكز العشرة الاولى بلا اى مبالغة
ميسترال -فريم فرنسي وايطالى بعدد محترم - قطع ثقيلة صينية - جاويند -امبسادور -زوارق صواريخ روسية -تايب 209 -غواصات صينية
ابشروا ابشروا ابشروا
الله يبشرك بالخير

:rolleyes:
Advanced Super Hornet

بصوا ياشباب
ان مصر حاليا بتبنى
ابشروا ابشروا ابشروا
طب انت مقتنع بخلاط تعدد المهام دا و الثاندر في النص ؟
و البحر مش حتقدر تجيب قطعة تقيلة تقود تكون ال top dog بعدد خلايا يسد و land strikes فبلتالي انت محكوم
و الذخائر افضل ما لديك ميتور و ميكا و هامر و ستورم شادو و جي بي يو 24 مع البلوك 52 بعدد هزيل الا لو تمت صفقة السو حتضيف ذخائر كتير و معرفش اللي جاي مع الميج ايه
دا حتى مفهوم النسخ الخاصة بتكرهو لما بنتكلم عنها
و مفيش اي تطوير حصل في القيادة و السيطرة الجوية و التشويش و مش بتكلم عن اواكس
و البرية .. لا تعليق شوف معدات الامارات في الكليب اللي انا حاطه بتاع رعد الشمال و قارنه بالتاني المصري واحد مش بيهزر و التاني حاطط ستيكر
المشكلة مش في الخطوات يعني الرافال امان و السو 35 امان و الميج امان و الفريم امان و الميسترال امان و الاقمار الفرنسية امان ، خطوات تستحق الاحترام حقيقي
بس انا مش شايف master plan مش شايف strategy او الاهم مش شايف طموح او culture مش شايف صبغتك و اضافتك المصرية ، في طموح للتطوير لكن مفيش طموح للتميز و التفرد او الصهر في بوتقة واحده
انا حاسك بتجيب كل ما تقدر عليه لدواعي الاهلاك و الاحلال و الخطر و مع انك عامل دا عن دراسة بس بتيجي في خطوات مبتتفهمش

و البحر مش حتقدر تجيب قطعة تقيلة تقود تكون ال top dog بعدد خلايا يسد و land strikes فبلتالي انت محكوم
و الذخائر افضل ما لديك ميتور و ميكا و هامر و ستورم شادو و جي بي يو 24 مع البلوك 52 بعدد هزيل الا لو تمت صفقة السو حتضيف ذخائر كتير و معرفش اللي جاي مع الميج ايه
و البرية .. لا تعليق شوف معدات الامارات في الكليب اللي انا حاطه بتاع رعد الشمال و قارنه بالتاني المصري واحد مش بيهزر و التاني حاطط ستيكر
المشكلة مش في الخطوات يعني الرافال امان و السو 35 امان و الميج امان و الفريم امان و الميسترال امان و الاقمار الفرنسية امان ، خطوات تستحق الاحترام حقيقي
بس انا مش شايف master plan مش شايف strategy او الاهم مش شايف طموح او culture مش شايف صبغتك و اضافتك المصرية ، في طموح للتطوير لكن مفيش طموح للتميز و التفرد او الصهر في بوتقة واحده
انا حاسك بتجيب كل ما تقدر عليه لدواعي الاهلاك و الاحلال و الخطر و مع انك عامل دا عن دراسة بس بتيجي في خطوات مبتتفهمش
الشكل الحقيقي الا انت عاوز تكون عليه في2025 لو ظهر واتحدد دلوقتي يبقا عمره ما هايتم وهايطلعلك مليون عفريت لكن القيادة عرفه هي عوزه اي بالضبط فابتخطار هتشتري اي امته علشان في حاجة لازم اكون املك بدائل جاهزة علشان يكون ضغطي في المفاوضات اكبر لانها مش متوفرة عند حد بنفس الكفائة بس في بديل اه لكن ان مش عاوز البديل عاوز الاصل وفي نفس الوقت لو شكل الا ان بجهزو ظهر يبقا مش هاخد لا اصل ولا بديل ومفيش ثاندر ومش هانصنع طائرات دلوقتي لان الطائرة الا هانصنعها او اجزاء منها هتكون العمود الفقري لقواتك مش هتصنع صف ثاني ولا تدريب متقدم لان لو صناعة ثاندر يبقي مش هتشم العشرة الكبار ولا بعد 50سنه

اجابه اخري غير صحيحه استنفذت عدد المحاولات
اخي الكريم اصبر قليلا مثلما قال باقي الاخوه ستكون مفاجأه خارج نطاق المعقول

غير صحيح :)

لا طبعاَ مش قصدى كده تخيلوا معاية أما الثاندر تكون هى السرب الإلكترونى مع الرفال .. ؛ث:

السلام عليكم ورحمة الله

استثمارا لجو التشويق في هذا الموضوع......ما رأيكم ان يمدنا الخبراء برأيهم عن نوع الطائرة التي تشكل مع الرافال (مزيج قاتل)؟ بغض النظر عن امكانية مصر في اقتناءها؟؟ بمعنى على سبيل المثال......ان الرافال في الاساس موجهة لعمليات القصف العميق وفتح الثغرات.....ماذا تحتاج الرافال لمرافقتها في عملية شاملة حتى تشكل هذا المزيج القاتل وبنسبة نجاح عالية جدا؟؟؟

وجهة نظري المتواضعة.......تانكر+حرب الكترونية وتشويش+سيادة جوية+قاذفة تكتيكية+CSAR
ولنا في قصف داعش في ليبيا خير مثال (على نطاق اصغر....كون التحديات اقل)

ما هي الطائرات التي تحتاجها الرافال في هذه التخصصات؟
ما رأيكم ادام الله فضلكم؟؟؟

بصوا ياشباب
ان مصر حاليا بتبنى
ابشروا ابشروا ابشروا

دكتور عادل والله أتمني يكون كلامك صحيح لكن علشان تكون قوة مؤثرة يجب ان تصنع جزء كبير من ما تحتاجه
مجرد الشراء فقط هيعمل ليك جيش قوي ولكن ماذا عن الاستمرارية
اديك شوفت لمجرد اختلافات سياسية بينا وبين امريكا منعو عننا جميع قطع الغيار ، طيب في حالة الحرب مع اسرائيل محدش هيوقف جنبك لا امريكا ولا روسيا ولا الصين ولا فرنسا

انت مش قدامك خطه التطوير
كل اللى شايفه هو الصفقات اللى تمت بس فالصوره عمرها ماتبقى واضحه دلوقتى ابدا

تطوير البريه بالكامل بالشكل اللى فى دماغك ده انساه خالص
الامارات جيشها تعداده صغير وامكاناتها الماليه كبيره مينفعش تقارنى بيها
انت قواتك البريه ضخمه تطوير زى ده هيكلف كتير وانت مش محتاجه دلوقتى اصلا
ولا فى تهديد "جيش نظامى" فى المدى المتوسط حتى

طور الجويه والبحريه الاول زى ما انت عايز
واعمل مشاه بحريه وجهزهم اقوى وافضل تسليح ممكن
دول هيبقوا دراعك الطولى لاى تهديد فى اى مكان

PS
رعد الشمال قواتك رايحه بابرامز السعوديه مشاركه بm60

بصوا ياشباب
ان مصر حاليا بتبنى
ابشروا ابشروا ابشروا

القوة العسكرية ليس لها تأثير بدون قوة إقتصادية ,, أستغرب الشره المصري في شراء المعدات الحربية وفي نفس الوقت الدولة تواجه عجوزات رهيبة وصلت لحد طلب قروض من كل الجهات بما فيها بنك التنمية الأفريقي !!!!!

القوة العسكرية ليس لها تأثير بدون قوة إقتصادية ,, أستغرب الشره المصري في شراء المعدات الحربية وفي نفس الوقت الدولة تواجه عجوزات رهيبة وصلت لحد طلب قروض من كل الجهات بما فيها بنك التنمية الأفريقي !!!!!

هى التعليمات لسه ماتغيرتش!

عجوزرات رهيبه!
من فضلك لا تفتى فى ما لا تعلم

السعوديه عجز الميزانيه هذا العام اكبر من مصر
الدين الخارجى المصرى صغير جدا و95% من الدين العام داخلى
الدوله بتتحرك فى كل المجالات .. حجم وعدد المشروعات اللى الدوله بتنفذها حاليا يفوق ما تم خلال ال15 عام الاخيره

الموضوع عسكرى بلاش كل موضوع عسكرى مصرى تدخلوا بنفس الاسطوانه اللى اترد عليها بالتفصيل مليون مره وتبوظوا الموضوع

معلش
مصر فى مرحلة بناء تتم على قدم وساق
وعليه نبنى قوة اكبر مما كنا عليه تجعلنا الاقوى بقفارق كبير جدا
فلا تستغرب فلا نشترى اعتباطا كل شئ وله حسابة

فيه حاجة هتحصل في المنطقة ومصر بتستعد ليها كما أن الرئيس السيسي قبل كدا قال ان صفقات الجيش من مخصصات خاصة وخارج ميزانية الدولة.

هى التعليمات لسه ماتغيرتش!

عجوزرات رهيبه!
من فضلك لا تفتى فى ما لا تعلم

السعوديه عجز الميزانيه هذا العام اكبر من مصر
الدين الخارجى المصرى صغير جدا و95% من الدين العام داخلى
الدوله بتتحرك فى كل المجالات .. حجم وعدد المشروعات اللى الدوله بتنفذها حاليا يفوق ما تم خلال ال15 عام الاخيره

الموضوع عسكرى بلاش كل موضوع عسكرى مصرى تدخلوا بنفس الاسطوانه اللى اترد عليها بالتفصيل مليون مره وتبوظوا الموضوع
ياريت بلاش مقارنات
لا داعى لادخال مقارنة ولا داعى لذكر مقارنات مع بلد العضو
فلا نخرج عن اطار العسكرى ..اذا كان هو يريد تحويل المسار للموضوع فلا ننجر وراء هذا الامر

دكتور عادل والله أتمني يكون كلامك صحيح لكن علشان تكون قوة مؤثرة يجب ان تصنع جزء كبير من ما تحتاجه
مجرد الشراء فقط هيعمل ليك جيش قوي ولكن ماذا عن الاستمرارية
اديك شوفت لمجرد اختلافات سياسية بينا وبين امريكا منعو عننا جميع قطع الغيار ، طيب في حالة الحرب مع اسرائيل محدش هيوقف جنبك لا امريكا ولا روسيا ولا الصين ولا فرنسا
هناك مشاريع وافكار يتم العمل عليها بالتوازى مع الشراء
حاليا لايمكن ان تنتظر ان تخرج مشاريعك حتى تعمل بها لان هذا سيأخذ وقت كبير
فنحن نسد حاجتنا حاليا بجزء شرائي وجزء تصنيع مشترك
وبعدها نفضي للاهم وهو المشاريع المصرية التسليحية

عودة
أعلى