مصر قد تشتري مروحيات AH-64 أباتشي الهجومية لحاملات المروحيات ميسترال

هههههههههههههههه الاباتشى مكان الكاموف على الميسترال اكيد بتهزروا
من الاخر كدا سكان الميسترال روس والامريكان يروحوا يشوفوا اى كلبه تـ***** :D

بوينج ترمي الطعوم هنا و هناك
محبطة من عدم بيع الهورنيت و الايجل على سكايل اوسع
و الآن تفترض شراء المصريين للاباتشي كموديل مخصص للميسترال برغم علمهم بان مفاوضات الكاتران تقريبا منتهية قبل ان تبدا
هل تبحث بوينج على نصيب من الآن فيما بعد حقبة اوباما .... i don't think so
الموضوع اصغر من يعطى اهتماما
الافضل لهم التركيز على القطاع المدني فايرباص تنافسهم بقسوة في مأكل رزقهم الرئيسي
و بالمناسبة لكل من يقول هنا الكاتران افضل لكذا و كذا
لو احضرت اي خبير عسكري و مصري بالمناسبة و عرض عليه الاختيار ما بين الاثنين للعمل على الميسترال بدون عوائق سياسية
بلا نقاش سيتوجه للاباتشي ، فدور الدعم المقاتل بالصواريخ طويلة المدى ليس من مهام الهيل الهجومي حتى و ان حملت بعض قدراته ستظل محدودة لدواعي الحركية و البقائية و لو وضعنا في السياق ايضا ان التايب 071 في الطريق مما يفرض دعم جوي مباشر في خلال 10 سنوات من الآن لحماية كل هذه القوة البرمائية ستضح الصورة اكثر و اخبار السو 30 و الرافال

لكن بالنهاية مصر لا يمكنها الاعتماد على الاباتشي برغم فاعليتها لاسباب سياسية بحته و الكاتران تظل بديل ممتاز بقدرات plus عن المفهوم العام تسد الفجوة في خلال ال 10 سنوات هذه
لو خيرت بين الاباتشي والكا 52 كنسخة هجوم برى طبعا ستختار الاباتشي ده شئ طبيعي
لكن الكلام على الكاتران فى حاجة انها تعتبر مروحية بقدرات مقاتلة بحرية وده ما يميزها ومفيش مماثل من الاباتشي عشان يتم الاختيار

يااخي هداك الله انت قلت بنفسك في احدى ردودك لاباس ليس لزاما ان تغطى الطائرة 360 درجه والعمل مع الرادارات الارضيه سياعدها انا قلت لك الروس لايمتلكون مثل نظام C4I وهذه نقطة ضعف لدى هذه المروحيه فركز هداك الله
ياعم ركز بالله عليك لم اذكر اى رادارات ارضية الكلام عن النسخة البحرية ..البحرية وليس نسخة الهجوم الارضي
وقلت لك هذا فى المشاركة السابقة
اما موضوع الربط للنسخة البرية بالرادارات الارضية هذا امر غير منطقى اساسا
ركز يابا

أأباتشي تاني
هو قفانا برد من قطع غيار وتسليم النسخة البرية عشان ناخد عليه تاني
دا حتي الضرب ع القفي يضيع النظر
مين اللى انضرب على قفاه لمؤخذه مش الجيش المصري اللى ينضرب على قفاه وعيب لما تقول كدا احنا بنعرف ناخد حقنا ومن عين العفريت كمان

ماهو مدى مدى اللونج بو المجدى لكشف وتوجية نيرانى على قطع بحرية على مسافات كبيرة تصل ل 200 كم ؟
هل المقاتلات البحرية راداراتها تعمل بالكشف على 360 درجة ؟

العكس بين الطائرات والمروحيات هو ان الطائرات مزوده برادارات جانبيه او IRST بقدرات رصد كبيره وب360 ورغم ذلك هناك فرق

ياعم ركز بالله عليك لم اذكر اى رادارات ارضية الكلام عن النسخة البحرية ..البحرية وليس نسخة الهجوم الارضي
وقلت لك هذا فى المشاركة السابقة
اما موضوع الربط للنسخة البرية بالرادارات الارضية هذا امر غير منطقى اساسا
ركز يابا

ركز حبيبي قلت لي في احد ردودك واقتبس
بخلاف انها ستكون مربوطة بالرادارت التى تعمل حولها من القطع
فسيكون مدى الكشف اكبر من رادراها
ولا تحتاج لتكشف 360 درجة
لذلك انا اقول هذه مصيبه اذا تحتاج مساعده رادارات اخرى لتحصل على تغطية 360 درجه ويجب ربطها بحاله مصر لامشكله لاكن روسيا

لا ياباشا
انت عقدت صفقة البلوك 52 امتى ؟ كانت فى 2009 وسعرها 3.2 مليار دولار بكامل تجهيزاتها ودى تمويلها كان من معونة 2010 و11 و12
وتمنها مسدد اساسا وبعد 2012 ما اشتريتش حاجة منهم
الامبسادور كان على حسابك والرادارات من هولندا وبعض اللالكترونيات كنت من اوروبا دفعنا تمنها من معانا

1- من اين مولت صفقة الأباتش؟

2- من أين مولت صفقة 125 دبابة إبرامز؟

3- هل لديك مصدر رسمى يوضح تمويل الامبسادور كان مصريا؟

لكن الكلام على الكاتران فى حاجة انها تعتبر مروحية بقدرات مقاتلة بحرية وده ما يميزها ومفيش مماثل من الاباتشي عشان يتم الاختيار
لو حتقوم هجوم بحري على عدو متمكن بقدرات رصد و استهداف عالية عمرك ما حتبعت الكاتران بمميزاتها دي بدون غطاء جوي نفاث مقاتل و ان كان لديك غطاء نفاث مقاتل ايه لازمة الكاتران في الصورة ؟
تظل هيل بسرعة و حركية محدودة .. هي حلوة لاستهداف قطعة بقدرات ضيقة او معادي بحري على قده .. لكن لو امام الساعر مثلا حيلتقها رصده عالي و ال RCS بتاعها كبير و بما ان سرعتها سرعة هيل مهما كبرت
حتكون الراعم او السوفا وصلتها و الباراك صد ال KH

التعديل الأخير:
1- من اين مولت صفقة الأباتش؟

2- من أين مولت صفقة 125 دبابة إبرامز؟

3- هل لديك مصدر رسمى يوضح تمويل الامبسادور كان مصريا؟
ماانتلو حسبت عدد الصفقات وتمويلها من 2009 وقبل كده هاتلاقى ان المعونة فى الفتره السابقة سددت
من2009لحد 2015
7سنين ب 9.1 مليار دولار ستجد ان هناك فائض
ال 125 ابرامز
ال 10 اباتشي
ال 20 بلوك 52
صواريخ الهاربون

للاسف حاليا مفيش معايا مصدر على الامبسادور لكن اتذكر انها كانت خارج المعونة وما اتذكرة بالضبط هو ان مصر هى من دفعت الالكترونيات والرادارات التى من خارج امريكا
لو كنت مخطئ ياريت يصحح لى احد لو سمحتم
حتى لو كانت من المعونة استاذى ستجد ان هناك فائض
فكما هو معروف وقتها ان ال20- طائرة سيتم تمويلهم من المعونة السارية
فالصفقة كانتمتوقفة على التسليم لاسباب كلنا نعرفها فالتسليم كان مخطط له بعد 2011 يعنى كانت ستسلم قبل هذ الميعاد اساسا

وماله , لكن بمبدأ شيلنى واشيلك
واذا كان لينا معاهم مصالح قيراط هما ليهم معانا مصالح 24 قيراط
يعنى مش عاوزين معونة
وفى نفس الوقت الخدمات والمزايا المقدمه ليهم يتم تسعيرها
عاوز تستخدم المجال الجوى ,,, وماله بحساب
والخدمات اللوجستية بحساب تانى
ولو قطعة امريكية تحب تعبر من قناة السويس مفيش مشكلة
تدفع علشان تعدى
ولو عاوزه تعبر بسرعة ومن دون انتظار مفيش مشاكل
تدفع مستعجل
صدقنى لازم نتعامل معاهم كده ووقتها هيدخلنا قد المعونة " المزعومة " 10 مرات على الاقل

معك 100% انا قلت مصالح و لم أقل تطاطي (تنحني لغير المصريين) و هناك فرق شاسع (منك لله يا حسني)

ركز حبيبي قلت لي في احد ردودك واقتبس
بخلاف انها ستكون مربوطة بالرادارت التى تعمل حولها من القطع
فسيكون مدى الكشف اكبر من رادراها

ولا تحتاج لتكشف 360 درجة
لذلك انا اقول هذه مصيبه اذا تحتاج مساعده رادارات اخرى لتحصل على تغطية 360 درجه ويجب ربطها بحاله مصر لامشكله لاكن روسيا
لا حول ولا قوة الا بالله
هوانا بتكلم هندى ؟
انا قلت الكلام عن البحرى ولم اقل انها تحتاج مساعدة
الطائرة بحريا ممكن تعتمد على على رادارها فقط بكل اريحية
وقلت انها ستكون مربوطة بالرادارات من باقى القطع وهذا لايعنى انها غير تحتاج المساعدة او غير قادرة على التعامل
فهل عند ربط المقتلات بالاواكس انها غير قادرة على التعامل وحدها ؟
يعنى لازم افند كل كلمة اقولها ؟

المصدر بلوج اى افتكاسات..امريكا مش حتدينا جديد..دول كل يوم بياخدوا خازوق جديد من الصفقات اليوميه بتاعتنا.

لا حول ولا قوة الا بالله
هوانا بتكلم هندى ؟
انا قلت الكلام عن البحرى ولم اقل انها تحتاج مساعدة
الطائرة بحريا ممكن تعتمد على على رادارها فقط بكل اريحية
وقلت انها ستكون مربوطة بالرادارات من باقى القطع وهذا لايعنى انها غير تحتاج المساعدة او غير قادرة على التعامل
فهل عند ربط المقتلات بالاواكس انها غير قادرة على التعامل وحدها ؟
يعنى لازم افند كل كلمة اقولها ؟

سبحان الخالق عموما هذا رايك هذه مروحيه تحتاج تغطيه كامله والكمال لله سبحانه ولاتمتلك IRST مثل ماشرحت فوق قد تمتلك حقا مستشعرات للتحذير من الصواريخ L-140 و L-150 و L-136
لاكن كرادار فلايغطي كامل الطائرة وهو امر مهم جدا في المروحيات ولكل رايه

منذ توقيع هذه الصفقة كنت أعلم يقينا

1- أن هذه الصفقة ستشوبها الكثير من المصاعب قد تصل لإلغاء تام.

2- ستكون الصفقة الأخيرة لمصر مع أمريكا فلم يعد لدى أمريكا ما تعطيه لنا.

3- اسعار السلاح الأمريكى قد أرتفعت بشكل مغالى فيه حتى المعونة غير قادرة حاليا على تمويله.

4- القيود الأمريكية على السلاح المصدر لنا فكرتنى بما حدث من جانب السوفييت بين 67 و 73 من المماطلة و التسويف.

5- لجوء مصر للبديل الروسى و الفرنسى و الصينى كان منتظرا و لكن يعتمد فقط على الوقت و الموقف السياسى العام.

هذه معك وعموما هي تحتاج رادار زوخ ام لهذه الميزة لاكن كعمليات بريه لن تستفيد منها اكثر من الاباتشي والmi-28 واضف على ذلك ان اضافة r-77 سيكون حماقه الا اذا كان ضد المروحيات يعني اباتشي باي باي لاكن الاباتشي ممكن تاتي بطريقه اخرى ;);)

طيبين بوينج دول اوى يخال
طب طورولنا المعيار الحالى لدمج ال fcr يولاد الكلب

عودة
أعلى