حادث\ سقوط طائرة ركاب روسية عقب اقلاعها من شرم الشيخ

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
بالنسبة حتى ننهى الجدل العقيم بخصوص البحث الاسرائيلي
وتشبث البعض باعداة النشر لظاهرة نفسية ما
الاخ الصادق المحترم افيخاى ادرعى
قال ان اسرائيل شاركب فى عمليات البحث
من الطبيعي ان اسرائيل تقوم بالبحث فى نطاق حدودها لان الطائرة من المحتمل انه تقع على اراضيها لانها نتاخمة للحدود المصرية فاكيد هايقوموا بالبحث
والجزئية الثانية من كلامة تثبت عكس ما يدعية البعض ربنا يشفيهم وتقول انهم عرضوا المساعدة يعنى انهم لم يتدخلوا الى داخل الاراضي فهم عرضوا المساعدة
وخروج اخبار وبيانات ان مصر رفضت اى عرض من اسرائيل للمشاركة فى البحث وكذلك روسيا
بخلاف ايضا ان اخبار روسية قالت ان مصر لم تطلب اى مساعدة من روسيا فى عمليات البحث
ياريت بقى الناس دى تقعد وتهدى وتشرب لمون وتفكر هاتحاول تستفز متى واين ويحضروا انفسهم لجولة استفزاز قادمة
مصرفوبيا تنتشر

التعديل الأخير:
لمن يروج الشائعات عن وجود اسرائيل @افيخاي

شايفين فين الحسنه؟ اهي الطائره سقطت قربها
شايفين حدود اسرائيل؟ لا طبعا لانها مش في الصوره اساسا
شايفين رمز الطياره اللي علي الشمال؟ اهي ده قاعده المليز راس حربه العمليات في سيناء كلها ( و دفاعها الجوي)
يعني يا مستر افيخاي لو حضرتك قربت من هناك كانت طيارات الاستطلاع بتاعه حضرتك مارجعتش اصلا
الا لو كنت عملت زووم للكاميرا في الطياره و هي مخرجتش من حدودك اصلا و ساعتها مش فاهم انت استفدت ايه غير انك تشغل وقت فراغك
موضوع المليز عشان الناس تعرفه

المليز....درع سيناء

حرب نفسية علشان عارف ان فى ناس نفسها تسمع الكلام ده
وهتعمل خفلة عليه لكام يوم قدام (اخوان الشياطين)

مشاهدة المرفق 41368
شايفين رمز الطياره اللي علي الشمال؟ اهي ده قاعده المليز راس حربه العمليات في سيناء كلها ( و دفاعها الجوي)
يعني يا مستر افيخاي لو حضرتك قربت من هناك كانت طيارات الاستطلاع بتاعه حضرتك مارجعتش اصلا
الا لو كنت عملت زووم للكاميرا في الطياره و هي مخرجتش من حدودك اصلا و ساعتها مش فاهم انت استفدت ايه غير انك تشغل وقت فراغك

المليز....درع سيناء
ياعم ما تظلمش الكلب افيخاى افيخاى مش غبي عشان يعلن عن شئ هما ماعملهوش مستحيل ياريس ده متحدث رسمي .لانه هايلاقى اعتراض من الجانب المصرى
الرجل قال ان اسرائيل شاركت بطائرة استطلاع فى عملية البحث عن الطائرة ويقول عرضنا على مصر وروسيا المساعدة
من الطبيعي ان اسرائيل ستقوم بالبحث على حدودها وهذا ما تم وهذا ما قيل من قبل باكينام قصدى افيخاى ... ويؤكد بانهم لم يشتركوا فى مصر بالجزء الذى يقول انهم عرضوا المساعدة
هناك من اخذ الخبر وعقلة المصاب بمصرفوبيا هيأ له على طول ان اسرائيل شاركت فى مصر
بص انا فرحان انى الاقى اشكال زى دى تبغض وتحاول نشر الفتن عن مصر .والله فرحان جدا لان ان ناس زى دى تكن هذا لنا فهذا يدل اننا على طريق صحيح
هو انت لما تلاقى اسرائيل بترهك تعرف انك ماشي على الطريق الصحيح نفس الكلام بالضبط

بالنسبة حتى ننهى الجدل العقيم بخصوص البحث الاسرائيلي
وتشبث البعض باعداة النشر لظاهرة نفسية ما
الاخ الصادق المحترم افيخاى ادرعى
قال ان اسرائيل شاركب فى عمليات البحث
من الطبيعي ان اسرائيل تقوم بالبحث فى نطاق حدودها لان الطائرة من المحتمل انه تقع على اراضيها لانها نتاخمة للحدود المصرية فاكيد هايقوموا بالبحث
والجزئية الثانية من كلامة تثبت عكس ما يدعية البعض ربنا يشفيهم وتقول انهم عرضوا المساعدة يعنى انهم لم يتدخلوا الى داخل الاراضي فهم عرضوا المساعدة
وخروج اخبار وبيانات ان مصر رفضت اى عرض من اسرائيل للمشاركة فى البحث وكذلك روسيا
بخلاف ايضا ان اخبار روسية قالت ان مصر لم تطلب اى مساعدة من روسيا فى عمليات البحث
ياريت بقىالناسدى تقعد وتهدى وتشرب لمون وتفكر هاتحاول تستفز متى واين ويحضروا انفسهم لجولة استفزاز قادمة
مصرفوبيا تنتشر

مشاهدة المرفق 41368

المليز....درع سيناء

احب اضيف على للي قالوه الاخوة ..

ـ انا كاسرائيل من داخل حدودي بطائرات انذار مبكر هقدر امسح المجال الجوي في سيناء و الاستطلاع عن الطائرة التي فُقدت من على الرادارات كمحاولة لايجادها في المجال الجوي القريب .. و يبقى اسمي بكده اني ساعدت بطائرات " استطلاع " كما استخدم افيخاي نفس اللفظ .

ـ لا مجال للحديث عن دخول طائرة اسرائيلية المجال الجوي المصري على الاطلاق و كيف لصاحب عقل ان يصدق ان مصر ستستعين بـ " طائرة واحدة " و مِنْ مَنْ , من " اسرائيل " .. ! و كأن لدينا عجز طائرات او عجز طيارين .. ! او ربما ليس لدينا دراية بتضاريس سيناء .. ! أو لأننا جمهورية من جمهوريات الموز التي لا تملك طائرات ..

من يحاول اقناع نفسه بغير ذلك عليه مراجعة قواه العقلية ..

تحدثت في مداخلتين لي في هذا الموضوع عن براعة الاعلام الاسرائيلي و منه العسكري بالطبع في كيفية اللعب على الصياغة الخبرية و الفبركة احيانا , لتوجيه رأي القارئ الى تفسير بعينه .. و للأسف يجدوا من بسطاء العقول من يُفسر الصياغة فيما هدفت اليه تماماً ..

التعديل الأخير:
اقسم بالله في شويه اعضاء هناء يجيبو الضغط
انا قريت الموضوع صفحه صفحه وخلاص دمي بيغلي
انا مشفاهمالناس دي عايزه ايه بالظبط
ياعم الطياره سقطت بصاروخ انت ايه اللي مزعلك ؟ حاجه غريبه اوي
لاء وتقوله ماينفعش ومستحيل تسقط بصاروخ يقاوح برضه
مش فاهم عايزين ايه بالظبط
انا متابع المنتدي من زمان اوي لكن دي اول مشاركه ليا وممكن تكون اخر مشاركه برضه
انا دايما بكتفي بالمتابعه بس لكن في ناس فعلا تغيظ ولازم تطلع اللي جواك فيهم عشان ماتتعبش

اقسم بالله في شويه اعضاء هناء يجيبو الضغط
انا قريت الموضوع صفحه صفحه وخلاص دمي بيغلي
انا مشفاهمالناس دي عايزه ايه بالظبط
ياعم الطياره سقطت بصاروخ انت ايه اللي مزعلك ؟ حاجه غريبه اوي
لاء وتقوله ماينفعش ومستحيل تسقط بصاروخ يقاوح برضه
مش فاهم عايزين ايه بالظبط
انا متابع المنتدي من زمان اوي لكن دي اول مشاركه ليا وممكن تكون اخر مشاركه برضه
انا دايما بكتفي بالمتابعه بس لكن في ناس فعلا تغيظ ولازم تطلع اللي جواك فيهم عشان ماتتعبش

احنا موجودين يا كبير و بنرد سيبك من اللي يرفعوا الضغط المهم شارك معانا و اهلا بيك بينا

احنا موجودين يا كبير و بنرد سيبك من اللي يرفعوا الضغط المهم شارك معانا و اهلا بيك بينا
كلك زوق يا باشا والله
ماهو اللي مصبرني شويه انكو بتردو عليهم
تشرفت بمعرفتك

يعنى اقل ارتفاع لها عند سقوكها كان 30 الف قدم يعنى عاوزين دفاع جوى متوسط المدى
يعنى صاروخ لو ضرب الطيارة هاتتفرتك فى الجو قبل ما تسقط
يعنى لاداعش ولا يحزنون
حتى لو داعش هى من اسقطتها فلايعيبنا فى شئ اطلاقا ..

يعنى اقل ارتفاع لها عند سقوكها كان 30 الف قدم يعنى عاوزين دفاع جوى متوسط المدى
يعنى صاروخ لو ضرب الطيارة هاتتفرتك فى الجو قبل ما تسقط
يعنى لاداعش ولا يحزنون
حتى لو داعش هى من اسقطتها فلايعيبنا فى شئ اطلاقا ..

بفرض داعش معاها بوك يا كبير و بفرض هما اللي اسقطوها كمان
هيعرفوا يصوروها بالموبايل و هي علي ارتفاع 10 كليو؟ يعني كاميره الموبايل عندي 23 ميجا بيكسل ماتعرفش تعمل الشقلبه دي!!!

مع هجوم روسيا على داعش فى سوريا وفى ظل الاحداث الدائرة هناك لا استبعد اسقاط الطائرة الروسية كعمل ارهابى
لو بالفعل الطائرة الروسية حلقت على 31000 قدم فمن المستحيل اسقاطها بصواريخ محمولة على الكتف

ولكن من الممكن جداا ان يكون تم زرع قنبلة بالطائرة ادى انفجارها الى سقوطها والذى يدعم هذا الافتراض هو وجود عدد من الجثث متفحمة بالكامل

بفرض داعش معاها بوك يا كبير و بفرض هما اللي اسقطوها كمان
هيعرفوا يصوروها بالموبايل و هي علي ارتفاع 10 كليو؟ يعني كاميره الموبايل عندي 23 ميجا بيكسل ماتعرفش تعمل الشقلبه دي!!!
لا اكيد كان فيه طيار فى الجو صورها
ياحج الفيديو الذى ظهر مفبرك اساسا وليس لداعش اطلاقا هو شخص قام بنسبة لداعش
ولا استبعد ان يكون البيان الكتابي كذلك
الطائرة اساسا كانت خارج المنطقة التى بها داعش

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى