إستشهاد 25 فرد من قوات الامن المركزى المصرى فى كمين إرهابى بسيناء

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
رد: إستشهاد 25 فرد من قوات الامن المركزى المصرى فى كمين إرهابى بسيناء

اتظنون ان القبض على بديع سينتهى النضال ضد من سرق وخان وحرق خابت ظنوننكم فهى شر ظنون
:0126[1]::0126[1]:

بغض النظر عن إيماني الشخصي المطلق بأنه من يسمون نفسهم "سلفيين جهاديين" و يقتلون أبناؤنا و إخوتنا في الشرطة و الجيش هؤلاء ماهم إلا مجموعة من الخوارج و المجرمين لا أكثر ولا أقل

لكن عندي سؤال لحضرتك ,,

كيف لمن تسميهم أو يسمون نفسهم "السلفيين الجهاديين" بمعرفة مجندي الأمن المركزي و هم يرتدون زياً مدنياً ؟؟

كيف يعرفون أنه هؤلاء المجندين معاهم إخلاء طرف و سيعودون لبيوتهم من الأساس ,,,

عموماً لست معترضاً على فكرة أنه المجرمين الذي تسميهم حضرتك " سلفيون جهاديون " هم من نفذ العملية ,, لكني متأكد من الطرف الذي يحركهم لأهدافه و مصالحه

هذه الحادثة أكدت و تؤكد لي و لملايين المصريين من قتل الـ17 جندي من الجيش في رمضان قبل الماضي غدراً و هم يعدون طعام الإفطار

اّه صحيح و كان الرد السخيف للمتحدث العسكري أنهم سيعلنون في الوقت المناسب و لم يحدث للاّن

و من إختطف جنود الأمن المركزي من ثلاثة أشهر و عادوا فجأة بدون إعلان عمن إختطفهم
و الاّن يقتل 25 مجنداً من الأمن المركزي
علي أن أعرف جيداً أنه من فعل هذه الأعمال الحقيرة هو نفسه من فعل أعمال حقيرة في رابعة و النهضة و أمام نادي الحرس الجمهوري و في رمسيس و أمام مسجد القائد إبراهيم و ملأ مساجد الله بالجثث البريئة التي قتلها بلا ضمير
صراحة كان ينقص الموضوع عبقرى اخر يتحدث عن المؤامره الكونية الحلزونية التى اصبح احد طرفها الجهاديين ضد الاب الروحى لهم الاخوان المسلمون
وما موضوع اصلا انهم انهوا الخدمة العسكرية هل سيتأمر الجيش لقتل كل من انهوها هل هو السبب المنطقى الذى سيقنعنى مثلا

لا اعلم حتى لماذا غير الجهاديين تكتيتهم فقط فى عهد المدعو مرسى واصبحوا يخطفوا بدلا عن القتل المباشر ماذا كانت مطالبهم من الاساس حتى يخطفوا ام هم خطفوا فقط حتى يطلقوا صراحهم بعد تصريح مرسى النارى

الان فقط اصبح طنطاوى هو من حرض الجهاديين على قتل الجنود فى رفح حتى تتم الاطاحة به يا للعبقرية
هذا طبعا اضافة لتصريح البلتاجى عن العنف هناك وعدم تفجير خط غاز واحد اثناء تولى مرسى الرئاسه
الان علينا ان نصدق ان الجيش المصرى الشيطان اصبح يستعين بالجهاديين لقتل ابنائه حتى ولو احيانا لعزل قادته واحيانا اخرى لتجميل صورة مرسى
طبعا فى نفس الوقت علينا ان نصدق سلمية جماعة انبسقت عنها كل التنظيمات الارهابية ف المنطقة علينا ان نصدق سلمية جماعة حلفائها الزمر وعاصم عبد الماجد ومحمد الظواهرى
فى النهاية ادعوك لعرض هذا السيناريو العبقرى على احد منتجى افلام الكوميديا السوداء وربنا يشفى الجميع

لا اعرف من هي الجهة المسئوله عن هذا العمل الغادر ولكن لا يصح قانونا ولا دينا ولا عرفا اتخاذ هذا الامر ذريعة لتصفية الحسابات
هكذا جريمة ينبغي التحقيق فيها من قبل جهه محايده لا تعمل على تلفيق الأتهامات لخدمة مصالح فئويه تغيب العداله المرجوه
بالعداله تقطع اليد الموغله في دماء المغدورين لألا تمتد لغيرهم

قال الله تعالى في سورة ابراهيم الاية :

( ولا تحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون إنما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار ( 42 ) مهطعين مقنعي رءوسهم لا يرتد إليهم طرفهم وأفئدتهم هواء ( 43 ) وأنذر الناس يوم يأتيهم العذاب )

هكذا سيكون حال كل الظالمين..

اللهم أسالك بإسمك العظيم أن تتغمدهم بعفوك و كرمك

طبعاً لمن لا يعرف سببب و توقيت إرتكاب هذه الجريمة ( قتل 25 مجند برفح ) فهي بالطبع جريمة ترتكب علشان الإعلام يلبسها لطرف تاني للمواربة على جريمة قتل 37 معتقل بسجن أبوزعبل و طبعاً زي ما احنا شايفين القتلى ماتوا محروقين ( يعني حتى لو قتلوهم كانوا يقتلوهم بالرصاص و يحسنوا القتلة )

طبعاً صورة لأحد شهداء سجن أبوزعبل طبعاً الـ37 جثة كلهم محروقين زي ما حضراتكم شايفين

تقارير الوفاة بقا بتقول إنه الجثث دي ميتة بإختناق غاز (اّه و الله)

صورة لإحدى وثائق الدعارة ,, عذرا وثائق العهر الشرعي ( الطب الشرعي سابقاً ) بتقول إنه وفاة نتيجة إختناق غاز و طبعاً حالة الجثة واضحة أي عربجي في الشارع لو اشتغل طبيب شرعي مش هيكتب النجاسة دي

يعني أنا شخصياً كطبيب بتعلم علم طب شرعي جديد الأيام دي :h034[1]::h034[1]:

و على رأي الفريق أول عبد الفتاح السيسي : " أحنا أي حاجة مترضيش ربنا إحنا بندعمها و نأيدها و نقف جنبها " ( قالها و الله ههههههه )

و الله العظيم أنا شفت جثث منقوعة في فورمالين في المشرحة عمرها تلات سنين و حالتها أحسن من الجثث دي

التعديل الأخير:

بسم الله الرحمن الرحيم

بالنسبة للبسملة فنحن كامسلمين قبل ان نبدا عمل ما نقول بسم الله انا اتكلم عن المسلمين!! لا تفهمني غلط

كلامك كله بختصره بجمله واحدة

كل من خرج على ولي الامر يستحق القتل وهذا ما اخبرنا به النبي عليه الصلاة والسلام عندك اعتراض
خروجكم على السيسي او الرئاسة المصرية واستخدام السلاح وقتل جنود مصر وتقول عليهم مسلميين :ansmile04[1]:

تحياتي

قياسا على كلامك فقيادات الجيش و من عاونهم على الخروج على ولى الامر ( محمد مرسي )
يستحقون جميعهم القتل
منطق غريب و تفسير اغرب للدين

مع كرهي الشديد لتلك الجماعة الا انهم عفابهم اكبر من ذنبهم

والله يسامحة مرسي لو احتكم للصناديق كما هي الديمقراطية لوفر على نفسة و جماعتة و بلدة مصائب و كوارث ستستمر الى حين رجوع طاغية جديد يفل الناس و البشر بالحديد و النار

وائل الابراشي بيقول لخال المجند المقتول في سينا تتهم فصيل سياسي معين انه قتل ابنكم قاله انا يا باشا مبتهمش حد في البلد دي غير عبدالفتاح السيسي قطعوا عليه الخط طوالي هههههههههههه

يعني أهالي شهداء رفح بيتهموا السيسي و الداخلية و الشلة الوسخة دي بقتل أبناؤهم
[YOUTUBE]I1q_HvUmSno[/YOUTUBE]

تم انزال الجنود وتكبيل ايديهم ومن ثم قتلهم

اول مشاركه تجد فيها التقرير

اما حسب القوات المسلحه فلم يصدر عنها بيان رسمى من خلال متحدثها الرسمى حتى الان فلا تقول شئ بدون مصدر من القوات المسلحة

والذى يظهر ايضا من صور السيارات انها محترقة فمن الممكن انهم احرقوها او اطلقوا عليها قذائف صاروخيه بعد إنزال الجنود منها

اترك عنك التحليل والاستنتاجات وابحث عن التقرير الرسمى الذى صدر لتعلم وانتظر البيان الرسمى من المتحدث العسكرى ليوضح اكثر

الكذب وهذا الكلام لا داعى له فى مثل هذه الظروف
ولن اقبل ان يتم اقحام فى كل موضوع التخوين والتكذيب والتلفيق ليغلق الموضوع ، واترك الكذب والنفاق والتلفيقات للارهاب الذين قتلوا الجنود

شكرا ......

يا اخي المصدر موجود(الصفحة الرسمية للقوات المسلحة)هي اولا اما ثانيا التلفيق واضح من دون تحقيقات ومن قبل ما تصير الحادثة كان الاتهام جاهز(الاخوان) يا اخي انا بنصحك تفتح مخك منيح لاني يلي عم يصير عندكون متل يلي صار عنا و دقنا الويلات بسببو وما زلنا (وان شاء لله يكون كلامي بالفصحى من اجل ان لا اتلقى تحذيرات من ادارة المنتدى)

قياسا على كلامك فقيادات الجيش و من عاونهم على الخروج على ولى الامر ( محمد مرسي )
يستحقون جميعهم القتل

والله يسامحة مرسي لو احتكم للصناديق كما هي الديمقراطية لوفر على نفسة و جماعتة و بلدة مصائب و كوارث ستستمر الى حين رجوع طاغية جديد يفل الناس و البشر بالحديد و النار

أقولك على حاجة ؟؟؟

بعد الخرة اللي شفناه في الشهر و النص دول و الله العظيم سنة مرسي مقارنة بالمدعرة اللي بتحصل حالياً دي تظهر كأنها سنة من الخلافة العمرية الراشدة

بعد الشحن الإعلامي غير المنطقي و كميات رهيبة من الكذب و الشائعات الغير منطقية أساساً

و على فكرة و بعد كل الشحن الرهيب ده مرسي لو كان عمل إستفتاء كان هيخسر صحيح لكن كان هيجيب 44% مثلاً على الأقل

شائعات عبيطة زي انه هيبيع حجات غير قابلة للبيع اساساً زي الهرم و قناة السويس ,,

أنا فاكر تصريح لحمدين صباحي ( على تويتر و لسة موجودة التويتة و الله ) قاله إنت إزاي عامل نفسك رئيس من رحم الثورة و لسة سايب النائب العام بتاع مبارك ,, قام مرسي بعدها بأسبوع شاله طلع حمدين صباحي قاله أرفض التعدي على حرمة القضاء و قيس منده كتير هههههههه

طبعاً القضاء حالياً و بعد وفاة 5000 مصري و فوق 30 ألف مصاب بحالات مختلفة و إعتقالات سياسية بالاّلاف و مفيش تحقيق واحد ولا كأنه مفيش قانون في البلد أصلاً و ده فعلاً حقيقي

المهم يعني في ظل هذه الحرب الرهيبة عليه بكل ما هو منطقي و غير منطقي ,

معرفش لو أنا مكانه كنت هعمل إيه ,, لكن ممكن لو انا واقف مكانه كنت أعمل زيه ,, عموماً لو لم يكن لهذا القرار إلا إنه فضح إجرام و عهر الكثيرين لكفى

يا اخي على الاقل الاخوان اللي الكلاب بيقولوا عليهم ارهابيين دلوقت كسبوا 6 استحقاقات انتخابية ( استفتاء 19 مارس - 3 مراحل انتخابات مجلس شعب - 3 مراحل انتخابات مجلس شورى - مرحلتين إنتخابات رئاسة - استفتاء دستور )

و في عهد مرسي اما راحوله عند القصر مرسي سحب الحرس الجمهوري و الشرطة علشان ميحصلش احتكاك مع المتظاهرين و محدش يموت و شفنا كلنا فيديوهات البلاك بلوك بيحدفوله مولوتوف جو قصر الاتحادية و نطوا السور كمان و جابوا بلدوزر علشان يكسروا باب القصر الجمهوري ( مهزلة و الله ) و الإعلام كمان أدان الرئيس ( اّه و الله )

و نفس الناس دول أما اتقتل فوق الـ80 انسان امام نادي الحرس الجمهوري ( نادي و قاعة افراح ) قالك مفيش حد يقرب من منشاّت دولة و كلام عبيط من ده و طبعاً مفيش عاقل بيصدق الهبل دا

الخلاصة ما اقوله دائماً أنه سنة حكم مرسي تظهر كأنها سنة من الخلافة العمرية الراشدة مقارنة بما يحدث في الـ6 اسابيع الماضية

وائل الابراشي بيقول لخال المجند المقتول في سينا تتهم فصيل سياسي معين انه قتل ابنكم قاله انا يا باشا مبتهمش حد في البلد دي غير عبدالفتاح السيسي قطعوا عليه الخط طوالي هههههههههههه

يعني أهالي شهداء رفح بيتهموا السيسي و الداخلية و الشلة الوسخة دي بقتل أبناؤهم
كدا بقى دليل ان السيسي قتل الجنود
طيب والباقى من اهالى اللى ماتو اللى كانو بيقولو فصوت واحد هندبح ابن المرسى ؟؟
ولا دا على هواك ؟؟
لو اتعملك غسيل مخ دى مشكلتك مش مشكلتنا احنا

طبعاً لمن لا يعرف سببب و توقيت إرتكاب هذه الجريمة ( قتل 25 مجند برفح ) فهي بالطبع جريمة ترتكب علشان الإعلام يلبسها لطرف تاني للمواربة على جريمة قتل 37 معتقل بسجن أبوزعبل و طبعاً زي ما احنا شايفين القتلى ماتوا محروقين ( يعني حتى لو قتلوهم كانوا يقتلوهم بالرصاص و يحسنوا القتلة )

طبعاً صورة لأحد شهداء سجن أبوزعبل طبعاً الـ37 جثة كلهم محروقين زي ما حضراتكم شايفين

تقارير الوفاة بقا بتقول إنه الجثث دي ميتة بإختناق غاز (اّه و الله)

صورة لإحدى وثائق الدعارة ,, عذرا وثائق العهر الشرعي ( الطب الشرعي سابقاً ) بتقول إنه وفاة نتيجة إختناق غاز و طبعاً حالة الجثة واضحة أي عربجي في الشارع لو اشتغل طبيب شرعي مش هيكتب النجاسة دي

يعني أنا شخصياً كطبيب بتعلم علم طب شرعي جديد الأيام دي :h034[1]::h034[1]:

و على رأي الفريق أول عبد الفتاح السيسي : " أحنا أي حاجة مترضيش ربنا إحنا بندعمها و نأيدها و نقف جنبها " ( قالها و الله ههههههه )

و الله العظيم أنا شفت جثث منقوعة في فورمالين في المشرحة عمرها تلات سنين و حالتها أحسن من الجثث دي

انا دخلت بس عشان ارد عليك ...
ممكن تلقى واحد مشنوق مطلوق عليه 40 رصاصة مقطوعة رجلينه لكن سبب الوفاة ازمة قلبية ... وكل تلك الامور حدثت بعد الوفاة .... الطب الشرعي علم كبير وليست جميع الحالات تعرف بالنظر
--------------
عودة لسباتي

أقولك على حاجة ؟؟؟

بعد الخرة اللي شفناه في الشهر و النص دول و الله العظيم سنة مرسي مقارنة بالمدعرة اللي بتحصل حالياً دي تظهر كأنها سنة من الخلافة العمرية الراشدة

بعد الشحن الإعلامي غير المنطقي و كميات رهيبة من الكذب و الشائعات الغير منطقية أساساً

و على فكرة و بعد كل الشحن الرهيب ده مرسي لو كان عمل إستفتاء كان هيخسر صحيح لكن كان هيجيب 44% مثلاً على الأقل

أنا فاكر تصريح لحمدين صباحي ( على تويتر و لسة موجودة التويتة و الله ) قاله إنت إزاي عامل نفسك رئيس من رحم الثورة و لسة سايب النائب العام بتاع مبارك ,, قام مرسي بعدها بأسبوع شاله طلع حمدين صباحي قاله أرفض التعدي على حرمة القضاء و قيس منده كتير هههههههه

طبعاً القضاء حالياً و بعد وفاة 5000 مصري و فوق 30 ألف مصاب بحالات مختلفة و إعتقالات سياسية بالاّلاف و مفيش تحقيق واحد ولا كأنه مفيش قانون في البلد أصلاً و ده فعلاً حقيقي

معرفش لو أنا مكانه كنت هعمل إيه ,, لكن ممكن لو انا واقف مكانه كنت أعمل زيه ,, عموماً لو لم يكن لهذا القرار إلا إنه فضح إجرام و عهر الكثيرين لكفى
ال5000 ؟؟
اه سلملى عالجزيرة وشوف الاخوان بيعملو ايه فى الشوارع
وشوف الفيديوهات اللى بيقتلو جنود الامن المركزى ويرجعوا وسط الاخوان الباقيين ويدوهم امشاط الكلاش يموتو بيها الجنود
وشوف كرداسة
وشوف رمى المدرعة من على الكبرى والتمثيل بجثثهم
وشوف دبحوا كام واحد فى بلدى سمنود
مات لمصر من بعد مرسى اضعاف اضعاف اللى ماتو فى 40 سنة بعد الحرب

أقولك على حاجة ؟؟؟

يا اخي على الاقل الاخوان اللي الكلاب بيقولوا عليهم ارهابيين دلوقت كسبوا 6 استحقاقات انتخابية ( استفتاء 19 مارس - 3 مراحل انتخابات مجلس شعب - 3 مراحل انتخابات مجلس شورى - مرحلتين إنتخابات رئاسة - استفتاء دستور )

و في عهد مرسي اما راحوله عند القصر مرسي سحب الحرس الجمهوري و الشرطة علشان ميحصلش احتكاك مع المتظاهرين و محدش يموت و شفنا كلنا فيديوهات البلاك بلوك بيحدفوله مولوتوف جو قصر الاتحادية و نطوا السور كمان و جابوا بلدوزر علشان يكسروا باب القصر الجمهوري ( مهزلة و الله ) و الإعلام كمان أدان الرئيس ( اّه و الله )

و نفس الناس دول أما اتقتل فوق الـ80 انسان امام نادي الحرس الجمهوري ( نادي و قاعة افراح ) قالك مفيش حد يقرب من منشاّت دولة و كلام عبيط من ده و طبعاً مفيش عاقل بيصدق الهبل دا

الخلاصة ما اقوله دائماً أنه سنة حكم مرسي تظهر كأنها سنة من الخلافة العمرية الراشدة مقارنة بما يحدث في الـ6 اسابيع الماضية
مرسى هيجيب 44 % اه طيب معملوش ليه ؟؟ مكان يدوبك 6 % والشعب يسكت

يستحقون جميعهم القتل

بسم الله الرحمن الرحيم

اخي الكريم الدين واحد لا يتجزاء

مرسي كان بمكانه ان يامر بقتل المتظاهرين علنا لانهم خرجوا عليه وهنا لديه الحق والجميع سيكون معه

ولكنه لم يامر احد بمعنى انه امتنع اذا تم اخراجه من الحكم فهو لم يامر بشي

فلم نعد نسمع الا الشرعية والشرعية فقط

طيب بعد اخراجه مسك الفريق السيسي صار هو ولي الامر الان

قال لا تخرجوا فخرجوا ضده وحمله السلاح فطلب السيسي من الشعب الراي للتصرف

فسمحوا له بتطبيق شرع الله فقتلهم لانهم خرجوا عليه بالسلاح

بيسط جدا

تحياتي

أقولك على حاجة ؟؟؟

مع كل ما ذكرتة الا ان الصح هو اللجوء الى الصناديق مرة اخرى كما يحدث ببلاد الديمقراطيات
لا يوجد كرامة بالسياسة ولا تمسك بمنصب
كشف العهر كما ذكرت كلف مصر حمام دماء و ارواح موطنيين مغرر بهم من كلا الطرفين
دمائهم برقاب الطرفين السيسي و الاخوان
لم اذكر مرسي لان الهيكلة الاخوانية تجعلة تابع للجماعة ولا تصنع منة رئيس مستقل

امريكا تم عزل الرئيس بها بفضيحة ايران كونترا
اسرائيل كل فترة يتم الالتجاء لصناديق الاقتراع بانتخابات مبكرة

اساس الغلط الاخوان و اللي كملة السيسي

بسم الله الرحمن الرحيم

بالنسبة للبسملة فنحن كامسلمين قبل ان نبدا عمل ما نقول بسم الله انا اتكلم عن المسلمين!! لا تفهمني غلط

كلامك كله بختصره بجمله واحدة

كل من خرج على ولي الامر يستحق القتل وهذا ما اخبرنا به النبي عليه الصلاة والسلام عندك اعتراض
خروجكم على السيسي او الرئاسة المصرية واستخدام السلاح وقتل جنود مصر وتقول عليهم مسلميين :ansmile04[1]:

تحياتي

اتفسر كلام سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم علي هواك !!!
الخروج لا يكون الا علي الحاكم العادل القاسط المؤمن ....ويكون بالسلاح...لا اعتصام لمدة 45 يوما لم يقتل فيها عسكري شرطه او جيش !!!!
ثم اليس الخروج علي مرسي خروج علي ولي امر و بالسلاح ايضا كما تقول مثل حرق مقرات الحريه والعداله والهجوم علي مكتب الارشاد وحرقه !!!! وتعطيل مصالح العباد وقطع الطرق واغلاق المجالس المحليه !!! .....احرام علي بلابله الدوح ...حلال للطير من كل جنس ؟

دائما ارائك مناهضه لكل من ينتهج الفكر الاسلامي مثل القاعده وجبهة النصره والاخوان وغيرهم كثيرون...ولا اعرف هل نسيت ام تتناسي ان هناك ملايين مؤيدين لهذا الفكر

والله الذين تتهمهم بالارهاب هؤلاء لهم اخطاء ولهم ايجابيات لكن همهم الاول هو الامه والاسلام وفعلوا لها اضعاف ما فعلته انت وكل من يوافقك الرأي

فمثلا اسامه بن لادن الذي دائما تهاجمه له اخطاء في الحرب من اباحة دم المدنيين ...لكن هل تنسي حروبهم ضد الروس ...عندما كان حكام العرب يغطون في النوم وتصريحات الشجب

هل تعلم موقف حسن البنا من الجهاد في فلسطين قبل التكلم عن الاخوان ؟ هل تعرف ما فعله الاخوان ايام مبارك ..ايام الطغيان والقهر ؟!!

اما موقفك من سوريا يا ليت توضحه حتي نستنير ؟

الاخوان هم من يريد الدم
اختارو المواجهة من الاساسا مع الشعب رغم خروجه بالملايين
اختارو الحرب مع الدولة وقتل الضباط المتقاعدين فى المناطق المحيطة برابعة العدوية وتعليقهم على العواميد والتمثيل بجثثهم
زيادة اعداد الناس الغلابة فى الاعتصام ب 200 جنيه ومش كلام اعلام لأنى اعرف ناس من بلدى رايحين مخصوص عشان كدا
اختارو حمل السلاح فى وجه الشرطة واول من قتل كان الخمس ظباط الشرطيين
اختارو التدخل فى شئون مصر من دول الخارج
حرقو المدرعات التابعة للجيش وهو لم يفض اعتصام واحد لأنه ترك الامر للداخلية
قتلو مايزيد عن 200 من الجيش والشرطة فى سيناء
ارهبوا المصريين بالجرينوف والرشاشات وحرقو الاقسام
كل دا كان ممكن يفاوضوا سياسيا وبدون سلاح او عنف ويظلو تحت مظلمة مصر ويعودوا للحكم فى يوم من الايام لأن فشل مرسى سينسب اليه الان فشله وعنفهم سيتسبب فى طردهم من مصر
اسألو الناس الغلابة فى الشوارع هتلاقيهم شايلين منهم لحد خطير
مين اللى عمل كدا ؟؟؟ مش هما
اختار العافية ومتحملش السلاح فى وجه جيشك
وقلتها 500 مرة السيسى وزير قبل 30 يونيو ووزير بعدها وهيتشال حتى لو مين بقى الرئيس وهو عارف كدا وضحى بأمنه وامن اهله واسرته عشان مين
صدق اللى قال (متتشددش لعيل)

بسم الله الرحمن الرحيم

اخي الكريم الدين واحد لا يتجزاء

مرسي كان بمكانه ان يامر بقتل المتظاهرين علنا لانهم خرجوا عليه وهنا لديه الحق والجميع سيكون معه

ولكنه لم يامر احد بمعنى انه امتنع اذا تم اخراجه من الحكم فهو لم يامر بشي

فلم نعد نسمع الا الشرعية والشرعية فقط

طيب بعد اخراجه مسك الفريق السيسي صار هو ولي الامر الان

قال لا تخرجوا فخرجوا ضده وحمله السلاح فطلب السيسي من الشعب الراي للتصرف

فسمحوا له بتطبيق شرع الله فقتلهم لانهم خرجوا عليه بالسلاح

بيسط جدا

تحياتي

اخي راي كما هو الجماعة هي اساس المشكلة و هي من اوصلت الحال لما هو علية
فالاحمق هو ما اراد ان يفيدك فاضرك
والسيسي لم يتعامل مع تبعات الثورة كما يجب فتصرف كعسكري و انقلب على النظام
مرسي هو ولي الامر فراح السيسي خالعة و نصب نفسة مكانة و قس عليها بان اصبح الجميع يرون انفسهم على صواب و علية فالكل يريد ان يخلع الكل و يجعل من نفسة ولى امر
والساعة بخمسة جنية و الحسابة بتحسب

انا دخلت بس عشان ارد عليك ...
ممكن تلقى واحد مشنوق مطلوق عليه 40 رصاصة مقطوعة رجلينه لكن سبب الوفاة ازمة قلبية ... وكل تلك الامور حدثت بعد الوفاة .... الطب الشرعي علم كبير وليست جميع الحالات تعرف بالنظر
--------------
عودة لسباتي

على أساس إنك هتعرفني مثلاً حاجة عن الطب الشرعي و غالباً انت اساسا ممكن تكون لسة مخلصتش ثانوي :p30[1]:

أنا عارف كويس أنا بقول ايه كلامك فعلاً صح ,, لكن الـ37 جثة كلهم محروقين و كلهم سبب الوفاة إختناق تنفسي و دي طبعاً صدفة مستحيلة ده أولاً

ثانياً أنا شايف بصراحة أنه إنسان يدخل يدافع حتى عن سبب الوفاة الرسمي ده يبقى نوع من الحمورية ( بصراحة أقل وصف ) إنه يبقا شايف الصور بعينه لـ37 واحد محروقين و طالعلهم شهادات وفاة إختناق و برضه بيبرر

ده طبعاً لا ينفي أنه الكثيرين تحولوا إلى أدنى درجة بكثير من الحيوانات و التي تتميز بالألفة و الرحمة و التي ستهتم بالطبع و تستنكر قتل 37 إنسان في المعتقلات بلا ذنب ولا ضمير ,,,

الحيوان عمره ما هيدافع عن كل شئ ( حتى سبب الوفاة الكاذب بيدافع عنه ) , إنعدام الإنسانية عمى قلبه لدرجة أنه متكلمش حتى عن إنه حرق 37 معتقل سياسي هي جريمة بشعة

الناس في الـ6 أسابيع الماضية إنتقلت من مرحلة ( فقدان الحق في الحياة ) لمرحلة فقدان الحق في ( شهادات وفاة صحيحة ) و أحياناً حق أن يكون لها جنازة و صلاة عليها قبل الدفن و الله المنتقم

تأكد أنك مازلت إنساناً أخي الفاضل

اتفسر كلام سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم علي هواك !!!
الخروج لا يكون الا علي الحاكم العادل القاسط المؤمن ....ويكون بالسلاح...لا اعتصام لمدة 45 يوما لم يقتل فيها عسكري شرطه او جيش !!!!
ثم اليس الخروج علي مرسي خروج علي ولي امر و بالسلاح ايضا كما تقول مثل حرق مقرات الحريه والعداله والهجوم علي مكتب الارشاد وحرقه !!!! وتعطيل مصالح العباد وقطع الطرق واغلاق المجالس المحليه !!! .....احرام علي بلابله الدوح ...حلال للطير من كل جنس ؟

دائما ارائك مناهضه لكل من ينتهج الفكر الاسلامي مثل القاعده وجبهة النصره والاخوان وغيرهم كثيرون...ولا اعرف هل نسيت ام تتناسي ان هناك ملايين مؤيدين لهذا الفكر

والله الذين تتهمهم بالارهاب هؤلاء لهم اخطاء ولهم ايجابيات لكن همهم الاول هو الامه والاسلام وفعلوا لها اضعاف ما فعلته انت وكل من يوافقك الرأي

فمثلا اسامه بن لادن الذي دائما تهاجمه له اخطاء في الحرب من اباحة دم المدنيين ...لكن هل تنسي حروبهم ضد الروس ...عندما كان حكام العرب يغطون في النوم وتصريحات الشجب

هل تعلم موقف حسن البنا من الجهاد في فلسطين قبل التكلم عن الاخوان ؟ هل تعرف ما فعله الاخوان ايام مبارك ..ايام الطغيان والقهر ؟!!

اما موقفك من سوريا يا ليت توضحه حتي نستنير ؟

مش شرط انة يكون ظالم و خلافة للقيام علية

الاساس عدم التسبب بهدر نقطة دم مسلم وانت عارف انها عند الله اغلى من هدم الكعبة

تحمل الظلم اهون من تبعات الخروج على الحاكم و لو اقام كل مواطن بدولة الظلم الاسلام بقلبة ( كما جاء من اشرف الخلق ) لزال الظلم ومن دون كلام حتى

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى