بؤر وعمليات قطر لضرب اركان الدولة المصرية

اغتال قوائم اخوان هناك
ضرب المصالح الاقتصادية اثارة قضايا ضد الدولة طلب من المحاكم الدولية كل من تورط فى العنف يتم محاكمته دوليا بشرط ان تكون قضايا حقيقية بعيدة عن النقار السياسى هناك حلول كثيرة غير القتل والاغتيال

ضرب المصالح الاقتصادية اثارة قضايا ضد الدولة طلب من المحاكم الدولية كل من تورط فى العنف يتم محاكمته دوليا بشرط ان تكون قضايا حقيقية بعيدة عن النقار السياسى هناك حلول كثيرة غير القتل والاغتيال
بلاش
فجر له محطة كهرباء
لازم يكون رد بعلم الوصول وموجع
مش ينوح
اظن انا كنت فهمتك وجهة نظري قبل كده ياريس عزت

انت عندك تقريبا نص مليون مصري بقطر
ايه خطوات تصعيدية زي اللي بتقوله كفيلة بتعرضهم للخطر ، واقلها ترحيل لمصر وسعتها هتحتاج توفرلهم وظائف بعد ما كانو بيوفرولك عملة صعبه
ارتفاع اعداد العماله في الخليج اللي بتقترب ل 6 مليون
مخليك عندك ليونه ورعونه بتواجهك مع اي قضيه هناك
اي تهور في السياسه في المنطقه دي انت بتعرض حياه الملايين من اولاد بلدك في خطر
لو انت عاوز ترسم خطوط للامن القومي المصري
فيه حاجات كتير لازم تتغير منها توزيع السكان والحد من العمالة الخارجية والاقتصاد الانتاجي اقتصاد ليس معتمد على المصادر الخارجية للدخل بل منتج ومصدر
لما كل دول يتوفرو فامفيش حاجه تقدر تمنعك بخصوص سياسة المعاملة بالمثل

حسب البنك الدولي سيكون الناتج المحلي المصري لعام 2020 تقريبا 590 مليار دولار وهذا يعني أن مصر ستكون
ثاني أكثر دولة عربية في الناتج المحلي بعد السعودية... وأيضا متقدمة على الإمارات وجنوب أفريقيا وتايلند...
إذا استمرت مصر محافظة على نسبة النمو فربما بحلول عام 2023 ستكون من ضمن أكبر 20 اقتصاد في العالم

بلاش
فجر له محطة كهرباء
مش ينوح
عارف بس زى ما قلتك فن ضرب الاقلام ببراعة يحتاج سياسة مش لازم قنابل:cool:

بلاش
فجر له محطة كهرباء
مش ينوح
طبعا نظريتك دي مقبوله جدا ، وافضل من يطبقها الموساد الاسرائيلي ملوك الاغتيالات في اي مكان كنت سيصلو اليك
بس علشان يطبقوها شوف اقتصادهم واستخباراتهم
والتأيد الدولي، ياشيخ اول رئيس امريكي يقول انا بيني كمياء مع الرئيس المصري والمفاهيم موحده ومع اول مشكله قطع المعونه

يا جماعه الموضوع مش بالبساطه ديه. اولاً وبعيداً عن المصريين ال في قطر. ضرب مدنيين لا ناقه لهم ولا جمل هو شيء صعب جداً وضد العقيده المصريه. الشعبيه و العسكريه من ضرب اخوه عرب و استحلال دماءهم. حتي ولو كانت قيادتهم متورطه في دماء مصريه. ولكن الشعب القطري مالو ذنب. وعلي فكره نحن قادرون علي ذلك وبمنتهي السهوله. احراق الدوحه كلها وبدون ادني اثر. انا اعلم ماذا كان يفعل جهاز المخابرات المصري في الخمسينات والستينات من عمليات خارجيه في مناطق اصعب واكثر تعقيداً من قطر مليون مره. ثانياً الملف القطري ملف مشتبك وشاءك ولنا فيه شركاء. السعوديه و الامارات. هم ارادو ان يعطو لهم فرصه و اثنين وثلاثه قبل بدايه الفرم. وتم اعطاءهم الفرصه ويتم التصعيد تباعاً. وعلي فكره انا قولتها وبقولها تاني. لن ترضخ قطر وستستمر و ستصعد اكثر من ذلك و ستاءتي بقوات اجنبيه ايرانيه وتركيه وغالباً سيحدث مواجهات عسكريه. لا تتسرعو او تستعجلو الحلول العنيفه. فهي قادمه قادمه. وبقول للاخوه الخلايجه ال كانو في بدايه الازمه في صف قطر. اراءيتم سفاله النظام القطري. اواءيتم الخيانه والعماله. واقلهالكم تاني. سترون من قطر ما لا يخطر علي بالكم. ستكون قاعده للهجوم عليكم للاسف. ولكن سياءتي لكم الفرج انشاء الله. لكم اخوه سيسحقون القادم

دعوكم من التحليلات العاطفية دى كلها ... لن ينفع الخليج فى المرحلة القادمة غير بنك مركزى واحد وجيش واحد شئتم ام أبيتم طوعا او كرها ... ومن الممكن البدء بكونفدرالية ثم فيدرالية تم الاندماج فى كيان واحد فى نهاية

أما مصر الوضع متأزم جدا داخليا نتيجة للمعالجة الخطأ للأمور من البداية ... ولا تكونوا كالذى يصدح فى الفضاء ولا يسمع الا صدى صوته

لكن الشعب القطري مالو ذنب

طب إيه ذنب اللي ماتوا ؟؟
لو كان لك قريب في الجيش أو الشرطة و إستشهد مستحيل كنت تقول الكلام ده
إبن خالتي إستشهد في سيناء في إنفجار مدرعة من سنتين كان زينة الشباب الله يرحمه و يلحقه بالشهداء و بصحبة نبينا المصطفى صلى الله عليه و سلم . . شخصياً لو شفت قطري مستعد أقتله بدون تردد . . الدم غالي يا سيد / الفراعنة الجدد و بالأخير تقدر تصبر على الهدم و الحرق للمنشأت المال كله يتعوض إنما الدم ! إسمحلي .. .. محدش عنده ذرة دم و لا نخوة يقبل على نفسه القتل الخسيس و مايردش . . .

دعوكم من التحليلات العاطفية دى كلها ... لن ينفع الخليج فى المرحلة القادمة غير بنك مركزى واحد وجيش واحد شئتم ام أبيتم طوعا او كرها ... ومن الممكن البدء بكونفدرالية ثم فيدرالية تم الاندماج فى كيان واحد فى نهاية

أما مصر الوضع متأزم جدا داخليا نتيجة للمعالجة الخطأ للأمور من البداية ... ولا تكونوا كالذى يصدح فى الفضاء ولا يسمع الا صدى صوته
الله يرحم صدام بس

طب إيه ذنب اللي ماتوا ؟؟
لو كان لك قريب في الجيش أو الشرطة و إستشهد مستحيل كنت تقول الكلام ده
إبن خالتي إستشهد في سيناء في إنفجار مدرعة من سنتين كان زينة الشباب الله يرحمه و يلحقه بالشهداء و بصحبة نبينا المصطفى صلى الله عليه و سلم . . شخصياً لو شفت قطري مستعد أقتله بدون تردد . . الدم غالي يا سيد / الفراعنة الجدد و بالأخير تقدر تصبر على الهدم و الحرق للمنشأت المال كله يتعوض إنما الدم ! إسمحلي .. .. محدش عنده ذرة دم و لا نخوة يقبل على نفسه القتل الخسيس و مايردش . . .
اخي بلاك هورس. كلامك الاخير تقيل عليه شويه. بس انا هاستحمله و ربنا يرحم شهداءنا. وانا ليه صديق عزيز اوي استشهد في سيناء. ولكن هل قتل مواطن قطري بريء هو القصاص الحق ؟؟؟؟ طيب مش ممكن يكون هذا المواطن اصلاً ضد الكلب تميم ده ويتمني زواله ولكن لو فتح فمه هيتقتل هو و عاءلته كلها. بس هقول ليك حاجه. والذي خلق الخلق لن يضيع حق نقطه دم واحده سالت بسبب قطر وحكامها. وصدقني في هذا. وقالها وزير الخارجيه. بس قالها بدبلوماسيه.لكن العقيده لدي الجيش المصري. هي ان نقطه الدم لازم تساوي نقطه دم. ولازم ال يدفع التمن ده هو المتسبب. كش اي واحد او ضرب عشواءي. تذكر عمر بيه سليمان. كان صبور جداً ولكن عندما يرود الضربه. يرودها قاصمه قاتله لراءس الافعه مباشرهً. اتكني ان يكون وصلك قاصدي. وشكراً

اخي بلاك هورس. كلامك الاخير تقيل عليه شويه. بس انا هاستحمله و ربنا يرحم شهداءنا
أخي الفراعنه الجدد @الفراعنه الجدد أرجوك ماتاخدش الكلام بمحمل شخصي . حط الكلام في إطاره العام بدون ما تحملني معاني لا أقصدها و الله اللي فوق الكل شاهد و مطلع على النوايا يا أخي . أنا بحلف بالله غير حانث . الكلام مش عليك شخصياً . الكلام على الأصوات اللي دايماً تنادي و تقول مش هنعمل زيهم . أصل قطر بيحكما ديكتاتور و الكلام اللي مالوش لازمة ده . . . تغور قطر في ستين داهية . أنا عارف حاجة واحدة بس مافيش غيرها : إن فيه واحد إستشهد بدون ذنب بسبب التمويل القطري . يبقى لازم أجيب حقه بالزوق بالعافية مش هاسيبه و حكاية الدبلوماسية ديه ماتكلش معانا
أتمنى من بلدي ترجع حق كل نقطة دم إستشهدت بسبب تمويل قطر . . و أنا كمواطن مش عايز قطر بتتألم إقتصادياً و لا سياسياً . أنا عايز قطر تتألم عسكرياً .عايز أشوف قطر مليانة جثث في الشوارع زي ما مولوا عندنا و تسببوا في موت ناس أبرياء سواء في سينا و لا في الكنايس و لا في غيرها . . . كتير الطلب ده يا الفراعنة الجدد على دم الشهداء !!!

مع الاسف .. الملك عبدالله رحمه الله صاحب القلب الابيض والايادي البيضاء

دعى الا الاتحاد الخليجي علناً .. ولكن الاستجابة لم تكن بقدر التحديات التي تواجهنا

اكبر مصيبة ابتلينا بها بالعالم العربي

حب السلطة والزعامة الخادعة والهوس بها

لو تم اتحاد خليجي فدرالي ستصبح منطقة الخليج ذات وزن عالمي قوي جدا ومحصنة من اي تهديدات

وحينئذ لا ايران لا تركيا ولا بطيخ سيطلق تصريح واحد ضد الخليج

ولكن بوضعنا المتفرق المهزوز الحالي ستصبح الدول الصغيرة عبئ استراتيجي على المملكة العربية السعودية .. وستستمر حالة التهديد ولن تهدأ المنطقة الا ان يشاء الله

صراحة لم اتوقع ان قطر سببت كل هذا وان ب استطاعتها الضرب في العمق المصري ولم استوعب لماذا مصر لم ترد على قطر اما بالقانون او عسكريا ؟؟

مواجهة قطر بلجنة رباعية ويسندها ويعززها اكثر من دولة عانت من الارهاب القطري وبطريقة غير متوقعة وبعيدا عن العمل بالمثل بل تتم بطريقة تشاورية ورؤية متفق عليها تحقن فيها الدماء وتضع الحكومة القطرية وحدها هي من تواجه سوء عاقبة افعالها واعتقد مصيرها هو السقوط والزوال وبقاء قطر والقطرين يحكمها من هو اهل للحكم فنستعيد قطر من سلطة الشر خير لنا من ان ندمرها بالكلية .

أخي الفراعنه الجدد @الفراعنه الجدد أرجوك ماتاخدش الكلام بمحمل شخصي . حط الكلام في إطاره العام بدون ما تحملني معاني لا أقصدها و الله اللي فوق الكل شاهد و مطلع على النوايا يا أخي . أنا بحلف بالله غير حانث . الكلام مش عليك شخصياً . الكلام على الأصوات اللي دايماً تنادي و تقول مش هنعمل زيهم . أصل قطر بيحكما ديكتاتور و الكلام اللي مالوش لازمة ده . . . تغور قطر في ستين داهية . أنا عارف حاجة واحدة بس مافيش غيرها : إن فيه واحد إستشهد بدون ذنب بسبب التمويل القطري . يبقى لازم أجيب حقه بالزوق بالعافية مش هاسيبه و حكاية الدبلوماسية ديه ماتكلش معانا
أتمنى من بلدي ترجع حق كل نقطة دم إستشهدت بسبب تمويل قطر . . و أنا كمواطن مش عايز قطر بتتألم إقتصادياً و لا سياسياً . أنا عايز قطر تتألم عسكرياً .عايز أشوف قطر مليانة جثث في الشوارع زي ما مولوا عندنا و تسببوا في موت ناس أبرياء سواء في سينا و لا في الكنايس و لا في غيرها . . . كتير الطلب ده يا الفراعنة الجدد على دم الشهداء !!!
اسمحلى كلامك مرفوض جملة وموضوعا لسنا قتلة وقتل الابرياء هو الخطأ بعينه مهما كان السبب

اسمحلى كلامك مرفوض جملة وموضوعا لسنا قتلة وقتل الابرياء هو الخطأ بعينه مهما كان السبب

إرفض كما تشــاء . لك هذا
مفهوم موقفك . .
لكنى سأسعد أيما سعادة بأن أكون قاتلاً سفاحاً مجرماً . سمها كما تشـاء
في النهاية سوف أقتص ممن تسبب في قتل ابن خالتي الشهيد .
و لو كنت أعلم القاتل نفسه لأكلت قلبه و هو حيّ و بعدها أرمي جثته للكلاب

عودة
أعلى