التاكيد علي مفاوضات لصفقه اضافيه من الانتاي 2500 و البوك ام2 بين مصر و روسيا

بس هو فعلاً دخول DIRCM لمقاتلة كهذه على الخط يخليها تنحة بالزيادة ... مش كفاية التصميم مش لطيف على الاكس باند لا كمان بيتنح مع الـIRST :D

بالمنظر ده هيرجعونا لعصر الكانون دوج فايت :D :D

بس هي شوية و هتظهر الصواريخ الكونتر DIRCM و هكذا معادلات لا تنتهي

ما ال eodas متوزع على 8 ولا 9 مستشعرات يقدر يعملها اعتقد على عكس ال DDM-NG هما كرتين

منظومة eodas دي العيون اللي المنظومة بتشوف بيها .. لكن الليزر بيخرج من جهاز مختلف بيعتمد على دقة رصد eodas في الاستهداف

لانه لازم هي هاتطلق من مسافات بعيده وحنا يهمنا التصرف مع الزخيره ايا كان نوعها والدفاع الجوي معندوش مشاكل في دا صح؟؟؟

انا عاده مبشاركش لاني غلبان وسط الخبراء زي الاستاذ هاوس وغيره
لكن خطرت علي بالي فكره عبيطه وربنا يستر وهي
الاف طائره رهيبه ولكن في وجود دفاع جوي طبقي قوي هانقلس من خطورتها ازااي ؟
الحل:
لو افترضنا ان الاف ٣٥ حبت تضرب هدف في القاهره السيناريو الاقرب هو بضربه بالكروز تمام
وهاتقعد الطياره من بعيد لبعيد وتنشن
طب ماحنا معندناش مشاكل في صد الكروز مش كده يبقي المهمه تقريبا اتعطلت
بعض الناس بتحسسني ان الجوينت هاتستخدم قنابل اسقاط حر!!!!
النقطه التانيه
طبعا دا هايخيلينا في وضع الدفاع علطول ودا سئ
ولكن كده هانت شويه

مفيش حاجة اسمها معندناش مشكلة في الكروز

الذخاير الكروز انواع كتير و اغلبها ببصمة رادارية قليلة جداً و الجديد منها فيه منه مصمم باحجام و مديات مش كبيرة ليكون صعب الرصد و الصد و التعامل معه مهمة خاسرة لانه منصتها قادرة على الاقتراب من الهدف بامان اكثر

ببساطة لو توجد مقاتلة يمكنه الاقتراب بامان بمسافات 45-60 كم منك فهي already عندها الايدج

خدلك لفة على الذخائر الامريكية الجديدة و التي لم يصدر اغلبها هيجيلك عقد نفسية و تعالى تاني

بس هو فعلاً دخول DIRCM لمقاتلة كهذه على الخط يخليها تنحة بالزيادة ... مش كفاية التصميم مش لطيف على الاكس باند لا كمان بيتنح مع الـIRST :D

مش كده وبس .. هيخلي الطائرة كمان لا تحتاج لاي مناورات .. سواء لاستهداف هدف خلفها او التصدي لصواريخ
تغيير في العقيدة القتالية التقليدية

الحل:
لو افترضنا ان الاف ٣٥ حبت تضرب هدف في القاهره السيناريو الاقرب هو بضربه بالكروز تمام
النقطه التانيه
ولكن كده هانت شويه
مهو لو الهدف اللي في القاهرة دا فرضا نقطة ضعيفة في الدفاع الجوي و اتفتحت كثغرة حتلاقي قطيع الصوفا و الراعم داخل و لا الناس اللي بتركب مترو رمسيس الساعة 2 الظهر
فلو انا حركن على على صد الكروز فقط يبقى هوا حيركز على الاغراق بالكروز او القنابل ذات المدى الممدد و على فكرة في توجه مش هين لان تكون الذخائر شبحية هي الاخرى و مناورة .. فا ريسك برده لازم افكر ازاي اعترض المنصة او على الاقل اجبرها تفضل بره الاجواء بتاعتي
و للاسف ايوة انت موضوع في وضع دفاعي لكن مش مجبر عليه كما في السابق عشان الرافال سلاح اختراق ايضا

مهو لو الهدف اللي في القاهرة دا فرضا نقطة ضعيفة في الدفاع الجوي و اتفتحت كثغرة حتلاقي قطيع الصوفا و الراعم داخل و لا الناس اللي بتركب مترو رمسيس الساعة 2 الظهر
فلو انا حركن على على صد الكروز فقط يبقى هوا حيركز على الاغراق بالكروز او القنابل ذات المدى الممدد و على فكرة في توجه مش هين لان تكون الذخائر شبحية هي الاخرى و مناورة .. فا ريسك برده لازم افكر ازاي اعترض المنصة او على الاقل اجبرها تفضل بره الاجواء بتاعتي
و للاسف ايوة انت موضوع في وضع دفاعي لكن مش مجبر عليه كما في السابق عشان الرافال سلاح اختراق ايضا

الذخائر رصدها و اعتراضها صعب فشخ اصلاً ...
و انماط الهجوم الجديدة ليها متوحشة ...

شوف البيرسيوس مثلاً عايزين يعملوه ايه و ده غالباً هيكون اليف بالنسبة للنشئ اللي طالع :D

و فعلاً لو اتفتحت اي ثغرات هتلاقي الراعم و الصوفا داخلين دخلة الاتحاد على الاهلي :D

و انا اعيط :D

يا سلام حتة ارلي بيرك كده فليت 3 من مرشح جمهوري يرجع المياه لمجاريها و ابو dcns على الهورايزن ... ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه يا رجالة
على فكرة موضوع الاسطول المصري الحديث الموسع اللذي نكونه اعطى للاسرائيلين prefect target package خارج مشكلة تعقيد الاجواء المصرية فمدمرة الدفاع الجوي دي حتشيل load هلامييييييييييييييي

الذخائر رصدها و اعتراضها صعب فشخ اصلاً ...
و انماط الهجوم الجديدة ليها متوحشة ...

شوف البيرسيوس مثلاً عايزين يعملوه ايه و ده غالباً هيكون اليف بالنسبة للنشئ اللي طالع :D

و فعلاً لو اتفتحت اي ثغرات هتلاقي الراعم و الصوفا داخلين دخلة الاتحاد على الاهلي :D
looooooooooooooool معاك حق فعلا :D

الحل:
النقطه التانيه
ولكن كده هانت شويه

ربنا يخليك يا كبير .. انا مش استاذ ده انا غلبااااااان

بالنسبة لكلامك فانت هتكون في وضع دفاعي اغلب الوقت .. وانت متقدرش مهما عملت انك تنجح كل مرة في التصدي للهجوم 100% .. اكيد هيكون فيه خساير خصوصا مع تطور طرق عمل الصواريخ وشبحيتها

منظومة eodas دي العيون اللي المنظومة بتشوف بيها .. لكن الليزر بيخرج من جهاز مختلف بيعتمد على دقة رصد eodas في الاستهداف

المنظومة الخاصة بالاف 35 اسمها ThNDR

مانا قلت ياجدعان غلباان براحهوقلت موقفنا كده هايكون صعب واصلا نسيت مسئله الذخائر دي واتكلمت علي الكروز بس
نسيت ان اسرائيل عندها قنابل موجهه بمديات كبيره
لكن دا معنا ان التور والبوك في الضياااع طيب وبقيه الدفاع القصير المدي؟؟؟؟؟؟؟
انا عيطت فعلا جاني احباط

مانا قلت ياجدعان غلباان براحهوقلت موقفنا كده هايكون صعب واصلا نسيت مسئله الذخائر دي واتكلمت علي الكروز بس
نسيت ان اسرائيل عندها قنابل موجهه بمديات كبيره
لكن دا معنا ان التور والبوك في الضياااع طيب وبقيه الدفاع القصير المدي؟؟؟؟؟؟؟
انا عيطت فعلا جاني احباط

الذخائر الحالية ذات المديات الكبيرة البوك و التور كويسين جداً معاها خصوصاً البوك لأنه HTK

كده اكتر من 5 بطاريات انتاي
شكل الانتاي حيبقى جندي المعركة بامتياز و التريموف حيكون الظابط
و اللي امه داعية عليه و somehow عدى حيقابل كتائب النمل من البوك و التور و الفيتاز
هو مفيش غير الانتاى بيرافق القوات ولا بيكون فيه متوسط ... الخ معاهم

الاف 35 مرعبة صراحة لكن
1- في ميج 35 ورافال للاعتراض بمجرد الرصد ونرجع بقى لزمن الدوج فايت الجميل
2- مبارك حسم النقطة دي زمان عندما سأله أحد الصحفيين وقال أنت تعلم يا سيادة الرئيس أن الطائرات الإسرائيلية تستطيع أن تضرب أهدافا في القاهرة ومن ثم تعود في سلام . وكان رد مبارك نعم تستطيع ولكنها سوف تعود فلن تجد اسرائيل التي خرجت منها

يا جماعة مع احترامى لكل الاراء،وبدون الدخول فى تفاصيل
لكن هناك فارق مابين القدرة الفنية للسلاح وما بين الاستخدام التكتيكى لة
يعنى هناك فرق بين الامكانية الفنية وتوظيفها ضمن معركة الاسلحة المشتركة
وكذلك ردود فعل الخصم
ثم لماذا الافتراض اننى سأكون فى موقف الدفاع دائما
المعارك الحديثة ليست سلاح ضد سلاح (اف 35 ضد رافال )او منظومة ضد اخرى
وانما استراتيجية امام استراتيجية وتكتيك ضد تكتيك

هو مفيش غير الانتاى بيرافق القوات ولا بيكون فيه متوسط ... الخ معاهم
لا في طبعا بوك و تور متوسط و قصير .. تقريبا اي منظومة دفاع جوي متحركة و مجنزرة تحديدا باستثناء البانتسيير بتكون مرافقة للقوات
الاف 35 مرعبة صراحة لكن
1- في ميج 35 ورافال للاعتراض بمجرد الرصد ونرجع بقى لزمن الدوج فايت الجميل
2- مبارك حسم النقطة دي زمان عندما سأله أحد الصحفيين وقال أنت تعلم يا سيادة الرئيس أن الطائرات الإسرائيلية تستطيع أن تضرب أهدافا في القاهرة ومن ثم تعود في سلام . وكان رد مبارك نعم تستطيع ولكنها سوف تعود فلن تجد اسرائيل التي خرجت منها
مبارك bad-ass :cool:

ربنا يخليك يا كبير .. انا مش استاذ ده انا غلبااااااان

بالنسبة لكلامك فانت هتكون في وضع دفاعي اغلب الوقت .. وانت متقدرش مهما عملت انك تنجح كل مرة في التصدي للهجوم 100% .. اكيد هيكون فيه خساير خصوصا مع تطور طرق عمل الصواريخ وشبحيتها

دانا غلباااان (بصوت عادل امام)
مانا عاارف بس عايز اوصل انه مش هايقعد يسدد وانا تيجي في كباري وتجوان ولا ايه
لو جهزنا مطار في وسط سيناء برادارات بمديات كبيره
وحوليه منطومات دفاع جوي مختلفه وقويه
ومثلا يكتشفها من ٦٠ كلم بكبيره مش هايبقي هانكشفها وهيا في اسرائيل صح ؟؟؟

يا جماعة مع احترامى لكل الاراء،وبدون الدخول فى تفاصيل
لكن هناك فارق مابين القدرة الفنية للسلاح وما بين الاستخدام التكتيكى لة
يعنى هناك فرق بين الامكانية الفنية وتوظيفها ضمن معركة الاسلحة المشتركة
وكذلك ردود فعل الخصم
ثم لماذا الافتراض اننى سأكون فى موقف الدفاع دائما
المعارك الحديثة ليست سلاح ضد سلاح (اف 35 ضد رافال )او منظومة ضد اخرى
وانما استراتيجية امام استراتيجية وتكتيك ضد تكتيك
كلام سليم جدا ، الامر و ما فيه مع الجوينت تحديدا ان ال stress عالي حبتين لدواعي تقنية بحتة

عودة
أعلى