التاكيد علي مفاوضات لصفقه اضافيه من الانتاي 2500 و البوك ام2 بين مصر و روسيا

مظبوط جدا .. الفوتونات يعني ضوء وبالتالي لا تخضع للتشويش الالكتروني التقليدي .. لكن ربنا يدينا طولة العمر .. انت عارف الروس بيهجصوا كتير :)
صراحة انت محتاج مدفعية دفاع جوي بنت تيت فالانكس ممدد المدى مثلا معرفش ازاي و تكتيك يجبر الجوينت على الانخفاض لمستوى سطح الارض و استلمها مدفعية بلا تشويش بلا lock on خرمها و سربها
غير كده هيا حتفضل ستاند اوف بره الاجواء المصرية و دمر ذخائرها المطلقة ان مكنتش شبحية هيا الاخرى

كل الطرق ديه هتكون ممتازة في رصد الاف 35 .. لكن مش استهدافها
خد بالك فيه مدى رصد .. واقل منه مدى تعقب .. واقل منه مدى استهداف .. واقل منهم بكتييييير جدا مدى الاستهداف بينما الطيارة بتشوش عليك .. والاخير ده هو الاهم

يعني تخيل انك لو تمتلك رادار استهداف سيتمكن من التغلب على تشويش الاف 15 واستهدافها (مش بتكلم على مدى الرصد الابعد من ذلك بكثير) من مدى مثلا 316 كم (وده مدى ممتاز)

هيكون مدى استهدافه للاف 35 رغم تشويشها من مدى 1 كم .. وطبعا ده بفتراض ان قدرات تشويش الاف 15 مثل الاف 35 .. وده غير صحيح قدرات تشويش الاف 35 متفوقة .
حلو اوي
انت كدة رصدت
زود بقي منظومات الرصد الحراري كمان
والاواكس الدورية في الجو
هيبقي عندك فرصة استهداف في حدود ٤٠-٥٠ كيلو
ضيف عليهم ٤٠كيلوا ابعد من الهدف
يبقي ٨٠-٩٠ كيلو

كل الطرق ديه هتكون ممتازة في رصد الاف 35 .. لكن مش استهدافها
خد بالك فيه مدى رصد .. واقل منه مدى تعقب .. واقل منه مدى استهداف .. واقل منهم بكتييييير جدا مدى الاستهداف بينما الطيارة بتشوش عليك .. والاخير ده هو الاهم

يعني تخيل انك لو تمتلك رادار استهداف سيتمكن من التغلب على تشويش الاف 15 واستهدافها (مش بتكلم على مدى الرصد الابعد من ذلك بكثير) من مدى مثلا 316 كم (وده مدى ممتاز)

هيكون مدى استهدافه للاف 35 رغم تشويشها من مدى 1 كم .. وطبعا ده بفتراض ان قدرات تشويش الاف 15 مثل الاف 35 .. وده غير صحيح قدرات تشويش الاف 35 متفوقة .

رغم التكنولوجيا المتوقعه في ال F-35 لكن ماعتقدش مسأله 1 كم دي ولا حتى اضعاف الرقم ده في الاستهداف مع التشويش
1 كم ده ممكن تضرب عليها بالنبله اصلا مش بصاروخ بتوجيه ايجابي :D

انا بس مختلف معاك في الحتة دي .. عنصر المفاجاة الخاص بالاف 35 يمكن التغلب على جزء كبير منه برادارات الطول الموجي الكبير .. وبرادارات خلف مدى الرؤية

لكن المشكلة الحقيقية من وجهة نظري انك هتكون شايفها لكن مش قادر توقعها

و صواريخ الدفاع الجوي الحراري و اسكرامبل المقاتلات للدفاع الجوي بالصواريخ الحرارية راحوا فين :D

مش رجالة مثلاً :D ؟؟؟

Rafale via OSF vs F22

و صواريخ الدفاع الجوي الحراري و اسكرامبل المقاتلات للدفاع الجوي بالصواريخ الحرارية راحوا فين :D

مش رجالة مثلاً :D ؟؟؟

ال dircm عليها حيكون عالي

صراحة انت محتاج مدفعية دفاع جوي بنت تيت فالانكس ممدد المدى مثلا معرفش ازاي و تكتيك يجبر الجوينت على الانخفاض لمستوى سطح الارض و استلمها مدفعية بلا تشويش بلا lock on خرمها و سربها
غير كده هيا حتفضل ستاند اوف بره الاجواء المصرية و دمر ذخائرها المطلقة ان مكنتش شبحية هيا الاخرى

خلاص اخرتنا هنستهدفها بالمدفعية :لايتنج:

حلو اوي
انت كدة رصدت
زود بقي منظومات الرصد الحراري كمان
والاواكس الدورية في الجو
هيبقي عندك فرصة استهداف في حدود ٤٠-٥٠ كيلو
ضيف عليهم ٤٠كيلوا ابعد من الهدف
يبقي ٨٠-٩٠ كيلو

كل اللي انت بتوقله ده هيزود الرصد مش الاستهداف
الاواكس هيرصدها من مسافة اد ايه ؟

لكن منظومات الرصد الحراري والبصري معاك فيها حق
ويمكن حساب المدى بمحدد مدى ليزري واستهدافها مثلا من 30 كم
لكن برده احتمالات اصابتها قليلة بسبب قدراتها في مواجهة الصواريخ

مش ال dircm كاونتر ميجر حراري للبواحث الحرارية ؟

كلامك صحيح انا اتلغبطت بين الـDIRCM و الـDRFM

كدة بقا يبقا ادخل انام لانه شكلي بدات اهيس :D

عموماً ألصواريخ الحرارية الحديث منها بالذات بشكل عام طريقة عملها تجعلها سفاحة و صعب تكونتر ضدها اكتر من الراداري

رغم التكنولوجيا المتوقعه في ال F-35 لكن ماعتقدش مسأله 1 كم دي ولا حتى اضعاف الرقم ده في الاستهداف مع التشويش
1 كم ده ممكن تضرب عليها بالنبله اصلا مش بصاروخ بتوجيه ايجابي :D

الكلام بتاعي يكون صحيح بفرض ان المقطع الراداري للاف 15 بتسليح 10 متر مربع .. والاف 35 0.001 متر مربع

كل اللي انت بتوقله ده هيزود الرصد مش الاستهداف
الاواكس هيرصدها من مسافة اد ايه ؟

لكن منظومات الرصد الحراري والبصري معاك فيها حق
ويمكن حساب المدى بمحدد مدى ليزري واستهدافها مثلا من 30 كم
لكن برده احتمالات اصابتها قليلة بسبب قدراتها في مواجهة الصواريخ
اضرب اتنين مش خسارة فيها

كلامك صحيح اتلغبطت بين الـDIRCM و الـDRFM

عموماً ألصواريخ الحرارية الحديث منها بالذات بشكل عام طريقة عملها تجعلها سفاحة و صعب تكونتر ضدها اكتر من الراداري

صديقنا باترينيون رد عليك يا كبير :)
قدرات dircm الليزرية هتوقع صاروخك مهما كانت حداثته عكس قدرات ircm .. حتى في مواجهة صاروخ مثل الميكا الحراري بباحث iir يمتلك قدرات رصد حراري برده هيقع

ربما يكون الحل في استخدام اكثر من صاروخ في نفس الوقت (لا اعرف ما قدرة الاف 35 في التصدي لاهداف حرارية متعددة)

كلامك صحيح اتلغبطت بين الـDIRCM و الـDRFM

و لا يهمك يا ريس كلنا بنقفل خلاص
هو الفكرة صعوبة استهدافها فقط رزلة اوي و مضيعة رصدها المبكر ، عموما هما عمرهم محيدخلوها الاجواء المصرية ريسكي اوي و ملهاش فايدة لو وقعت
شغلها حيبقى من برة .. فهي و الرافال يخلصو امورهم مع بعض انا مليش دعوة :D

التعديل الأخير:
قدرات dircm الليزرية هتوقع صاروخك مهما كانت حداثته عكس قدرات ircm .. حتى في مواجهة صاروخ مثل الميكا الحراري بباحث iir يمتلك قدرات رصد حراري برده هيقع

ربما يكون الحل في استخدام اكثر من صاروخ في نفس الوقت (لا اعرف ما قدرة الاف 35 في التصدي لاهداف حرارية متعددة)

الـDIRCM فيه منه بيشتغل على سرعات السوبرسونيك ؟؟؟

أنا كنت فاكره على السبسونيك فقط ؟؟؟

صححولي لو انا غلطان ..

ما ال eodas متوزع على 8 ولا 9 مستشعرات يقدر يعملها اعتقد على عكس ال DDM-NG هما كرتين

سؤال غبى شوية هو ممكن الاف35 ترصد منظومات الدفاع الجوى وتضربها وتفتح ثغرات فى الدفاع الجوى نفسوا !؟

الـDIRCM فيه منه بيشتغل على سرعات السوبرسونيك ؟؟؟

أنا كنت فاكره على السبسونيك فقط ؟؟؟

صححولي لو انا غلطان ..

كلامك صحيح حتى جاءت الاف 35 .. ستمتلك تلك القدرات

لا يوجد مقاتلة اخرى في العالم تمتلك حاليا تلك القدرات .. الرافال هي الاقرب لها بتجهيزها بمنظومة تمتلك دقة كافية تمكنها من امتلاك قدرات dircm

سؤال غبى شوية هو ممكن الاف35 ترصد منظومات الدفاع الجوى وتضربها وتفتح ثغرات فى الدفاع الجوى نفسوا !؟
دا نوعا ما مبدا عمل ال NETWORKING ATTACK و احد اوجه تسليح ال NGJ الامريكي ، الاسرائيلين بيطورو برنامج مشابه لكن مفيش اي اخبار عنه بس تاكد حيوضع على الجوينت عاجلا ام اجلا و مقرر له ذلك

كلامك صحيح حتى جاءت الاف 35 .. ستمتلك تلك القدرات

لا يوجد مقاتلة اخرى في العالم تمتلك حاليا تلك القدرات .. الرافال هي الاقرب لها بتجهيزها بمنظومة تمتلك دقة كافية تمكنها من امتلاك قدرات dircm

بس هو فعلاً دخول DIRCM لمقاتلة كهذه على الخط يخليها تنحة بالزيادة ... مش كفاية التصميم مش لطيف على الاكس باند لا كمان بيتنح مع الـIRST :D

انا عاده مبشاركش لاني غلبان وسط الخبراء زي الاستاذ هاوس وغيره
لكن خطرت علي بالي فكره عبيطه وربنا يستر وهي
الاف طائره رهيبه ولكن في وجود دفاع جوي طبقي قوي هانقلس من خطورتها ازااي ؟
الحل:
لو افترضنا ان الاف ٣٥ حبت تضرب هدف في القاهره السيناريو الاقرب هو بضربه بالكروز تمام
وهاتقعد الطياره من بعيد لبعيد وتنشن
طب ماحنا معندناش مشاكل في صد الكروز مش كده يبقي المهمه تقريبا اتعطلت
بعض الناس بتحسسني ان الجوينت هاتستخدم قنابل اسقاط حر!!!!
النقطه التانيه
طبعا دا هايخيلينا في وضع الدفاع علطول ودا سئ
ولكن كده هانت شويه

عودة
أعلى