توقيع اتفاقيات فى مجال الدفاع بين مصر وفرنسا اثناء زياره رئيس الوزراء الفرنسى للقاهره

الله ينور عليك
العقليه دي لازم يبقي ليها مشاركات اكتر

الله يكرمك يا باشا ، دا بس من ذوقك
و الله كلكم هنا أساتذة بالنسبة ليا بتعلم منكم جميعاً بلا استثناء
أنا لسه هاوي و عضمي طري زي ما انت شايف من تاريخ الانضمام :D
بقالي بس خمس شهور ، يومياً في المنتدى و تقريباً مش بفوت أي رد إلا لما بقراه
شاركتكم فرحة الرافال و ماسورة الصفقات اللي فاتت دي كلها بس في صمت

لسه اهتمامي بالشؤون العسكرية ده جديد ، بحاول أتعلم
و المشاركات جاية مع الوقت بإذن الله
دخول المنتدى هنا بقى من أساسيات اليوم عندي تقريباً

بصراحة انا غيران من مصر انها حصلت على سياج الرهبة المسمى ميسترال. كنت اتمناه لبلدي المقدس. لكن عزائي في الصورة هذي:

اللي دعا لمصر بالميسترال لو سمحت مطلوب هنا.
مشاهدة المرفق 38880
اوع تغير هي ملك للمملكة وقريبا المملكة تقتني حاملة طائرات لتكتمل السيطرة العربية اخي الكريم الطيارين المصريين يتدربون علي الاف١٥السعودية بشك دوري والطيارين السعودين يتدربون علي الاف١٦بشكل دوري دون انقطاع وساعة الجد مسافة السكه

ايوه ياراجل عايزين الاتنين
دا شكله اول مره يجي مصر
فسحوه عند ابوالهول عشان يعرف ينطق :):):):)

هو لسه جاى يفهم واحنا بنمضى خلاص ... ايون يا باشا احنا خلصنا فى الحتتين وفلوسك ع الكبوت كمان

الله يكرمك يا باشا ، دا بس من ذوقك
و الله كلكم هنا أساتذة بالنسبة ليا بتعلم منكم جميعاً بلا استثناء
أنا لسه هاوي و عضمي طري زي ما انت شايف من تاريخ الانضمام :D
بقالي بس خمس شهور ، يومياً في المنتدى و تقريباً مش بفوت أي رد إلا لما بقراه
شاركتكم فرحة الرافال و ماسورة الصفقات اللي فاتت دي كلها بس في صمت

لسه اهتمامي بالشؤون العسكرية ده جديد ، بحاول أتعلم
و المشاركات جاية مع الوقت بإذن الله
دخول المنتدى هنا بقى من أساسيات اليوم عندي تقريباً

كلنا بنتعلم من بعض يا اخي
اهلا بيك وسط اخواتك و تشاركنا الفرحه علي طول باذن الله

مفيش قفل ملوش مفتاح يباشا. كل مشكلة وليها حل.

ربنا كبير يا عزيزي و لا يخفي عليك اننا طموحنا حتي كأعضاء بقي لا سقف له لدرجه التهور حتي احيانا
مستوي الصفقات المصريه الاخيره رفع سقف التوقعات لدرجه غير مسبوقة

بصراحة انا غيران من مصر انها حصلت على سياج الرهبة المسمى ميسترال. كنت اتمناه لبلدي المقدس. لكن عزائي في الصورة هذي:

اللي دعا لمصر بالميسترال لو سمحت مطلوب هنا.
مشاهدة المرفق 38880
يا اخي العزيز اعتبرها لك لاننا في مصر لا نري فرق بين مصر والسعوديه او دول الخليج عموما ماعدا نقطه واحده فقط
والكل يعرفها
سلاح مصر لاخوتنا وسلاحهم لنا لان الجسد واحد والروح واحد فتحيه لكل العرب اخوتنا

الاسلام امرنا ان نكون كالبنيان الواحد , فلا مشكلة لدي من اين التمويل ويشرفني لو كان من الاشقاء , مصيرنا واحد يارجاله ;)

بخصوص الاعضاء السعوديين الراغبين في اقتناء بلدهم لحاملة " مقاتلات "

أتذكر إني قرأت في احد كتب المشير ابوغزالة من قبل عن فكرة جائت على باله كان يرغب في عرضها للدراسة و هي تحويل حاملة نفط لحاملة طائرات عن طريق تحويل السقف لمدرج و تخزين الطائرات في الطوابق السفلى و صعودها للسطح بمصعد ..

السؤال هنا .. حاملة الطائرات هيكل عائم لا يتجاوز الـ50 ألف طن إزاحة لحاملة محترمة تحمل 30+ مقاتلة .. بالمقاييس المدنية لسفن الحاويات و ناقلات النفط هذه احجام صغيرة

ما هو المانع الحقيقي لبناء شئ كهذا ؟؟؟

اعتقد انها فكرة تستحق المناقشة ....

Alucard @Alucard

اهداء لكل اصدقائنا في المنتدي وبمناسبة اليوم السعيد ده بهديكم الفيديو الرائع ده هتتفرجوا فيه علي الميسترال لحد ما تحفظوا كل شبر فيها
انجوووي

تحيا مصر ♥
:D

@
AL RAGH

الفديو ده بتقول كلام زي الفل بس محتاج اعرف ايه بيقول

أتذكر إني قرأت في احد كتب المشير ابوغزالة من قبل عن فكرة جائت على باله كان يرغب في عرضها للدراسة و هي تحويل حاملة نفط لحاملة طائرات عن طريق تحويل السقف لمدرج و تخزين الطائرات في الطوابق السفلى و صعودها للسطح بمصعد ..

السؤال هنا .. حاملة الطائرات هيكل عائم لا يتجاوز الـ50 ألف طن إزاحة لحاملة محترمة تحمل 30+ مقاتلة .. بالمقاييس المدنية لسفن الحاويات و ناقلات النفط هذه احجام صغيرة

Alucard @Alucard

علي فكره احنا محتاجين فعلا افكار من دي حتي لو نصنع حاملات مروحيات مش شرط طيران

Alucard @Alucard

ليس عملي الآن ان تبني على commercial standers لقطعة كهذه خصوصا لطائرات امريكية في حوزة السعودية
حتحتاج اندماج المجمع الصناعي الامريكي لتحقيق التوالفية و هو امر لم يعتاد عليه على عكس الميسترال المبنية بمعايير تجارية فحترتفع التكلفة بدون ذكر ان الامرسيكون سياسي بالآخير
و لو فيه موافقة سياسية ما تجيب LHA AMERICA و خلاص مقبولة نظريا
لو حتعتمد على نفسك في بناء القطعة و لا اعلم هل الامر ممكن ككفاءات حيث لم نتعرض كعرب عموما او السعودية خصوصا لمثل هذه المشاريع لكن لنفرض نجح الامرو طلبت شريك للتجهيز لمناقصة امر واقع سيكون سهل بس الخطوة حتاخد وقت كبير و فلوس الصين و الهند دليل على قطع سوفيتية مجهزة اصلا

بعد التوقيع على بيع الميسترال لمصر النهارده ...رئيس الوزراء الفرنسى زار الكنيسه المعلقه بمنطقه مصر القديمه
شى ممتاز التقارب والترابط على كافه الاصعده بما فيها الدينيه

10201510214647923%D8%B1%D8%A6%D9%8A%D8%B3-%D9%88%D8%B2%D8%B1%D8%A7%D8%A1-%D9%81%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7--%281%29.jpg

10201510214647938%D8%B1%D8%A6%D9%8A%D8%B3-%D9%88%D8%B2%D8%B1%D8%A7%D8%A1-%D9%81%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7--%282%29.jpg

10201510214647938%D8%B1%D8%A6%D9%8A%D8%B3-%D9%88%D8%B2%D8%B1%D8%A7%D8%A1-%D9%81%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7--%283%29.jpg

10201510214647938%D8%B1%D8%A6%D9%8A%D8%B3-%D9%88%D8%B2%D8%B1%D8%A7%D8%A1-%D9%81%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7--%285%29.jpg

اللوبي المسيحي يسيطر على مصر :D:D
الكنيسة تتحكم فى مصر لدحض الاسلام وعدم اقامة الدولة الاسلامية فى الكنانة :D:D
وسلمولى عليه ..سلمولى عليه

و لا احنا عندنا باليستي :rolleyes:
لكن ثواني الم تتم صفقة الفالكون ستار الفرنسية لا اعلم المسمى صحيح ام خاطئ كانت جزء مكمل لصفقة الرافال ؟
تقصد عين الصقر ..

ياريت يتم اغلاق باب التمويل هذا
مصادر التمويل للجيش وصفقاتة معلنة بشكل رسمي
ياريت يا شباب نبعد عن العصبية لو سمحتم

كان هناك ايضا زيارة من نائب وزير الانتاج الحربي من بيلا روسيا
وزيارة من وفد من شركة مبادلة الامارتية المتخصصة فى صناعة الطيران
هناك نشاط واسع وكبير يتم حاليا والفتره الماضية فى الهيئة
كلامك جميل ومقنع تماماً ............ ولكن لماذا لا تطبق كل ذلك على أنه لتصنيع الميج 35 وإعداد الخطوط لذلك ، لماذا حصرت كل هذه التحركات في عائلة السخوي ............... تحياتي لحضرتك

كلامك جميل ومقنع تماماً ............ ولكن لماذا لا تطبق كل ذلك على أنه لتصنيع الميج 35 وإعداد الخطوط لذلك ، لماذا حصرت كل هذه التحركات في عائلة السخوي ............... تحياتي لحضرتك
لا انا اتوقع ميج 35 بشده
لم اقل سوخوى وان قلتها ممكن تكون غلطة مطبعية

عودة
أعلى