وصول ثالث اف 16 مصريه الي فورت نورث لاجراء التجارب قبل التسليم لمصر

شوف هو وكالة انترفاكس قالت ان حزمة التسليح شملت على الباستيون .. لكن خلينا نتكلم بمنطقية بعيدا عن المصادر وبعيدا عن المعرفة الشخصية بتضمنه في الصفقة من عدمه :

انت بكل بساطة الدفاع الساحلي الشق الشرقي فيه روبيز وفيه HY-2 والاتنين واحد يعني .. غير ان في مصادر لمحت ان مصر عندها HY-4 وممكن تكون دخلت في تصنيع كمان .. لكن في النهاية دي صواريخ Outdated وتنفع مع سفن تجارية او اي حاجة كبيرة حمايتها ضعيفة

الطبيعي ان النقلة الجديدة تروح للبال والباستيون ... ولما نبص على مستوى الصفقات مع الروس والعلاقات العسكرية والسياسية معاهم يبقى نتوقع جدا اننا نشوف الانظمة دي في المستقبل عندنا لأن الدفاع الساحلي ده اهميته زي الدفاع الجوي بالظبط وهو خط الحماية الاخير والحيوي جدا للسواحل بتاعتك ولازم تضمن تحريم بحري لأي عدائيات لمسافة 300 كم للياخوت ولو قربت يكون في مستوى تاني 180 - 200 كم للاكسوسيت والاوتومات ولو قربت يبقى المستوى التالت لمسافة 120 كم للكي اتش 35 وبعدين مستوى رابع لمسافة 35 كم للسي 704 ... يعني دفاع ساحلي متعدد المستويات زي الدفاع الجوي كده

شوف انا مش مقتنع بالسوبر هورنيت لمصر ورافضها جملة وتفصيلا .. لأن معلش لما الاقي صفقة بلوك 52 جاية بـIFF Without Mod IV يعني انساها في الجو-جو ضد اسرائيل واخرك معاها حرب ارهاب مش اكتر يبقى هاستنى ايه من السوبر هورنيت ؟!!

الامريكان هايدولك بكل بساطة مقاتلة متطورة جدا زي دي برادار ايسا محترم وتسليح سوبر عادي كده ؟!! طيب لو كده بقى يبقى اسطول الفالكون بلوك 40 عندي اولى بالكلام ده واطوره برادار ايسا وامرام وسايدويندر اكس وحزمة تسليح ستاند اوف شاملة هاربون بلوك 2 وسلامر وجدام وجي بي يو 39 !!! ويدوني بقى رادار اللونج بو !! ده غير ان السوبر هورنيت تكلفة تشغيلها عالية جدا عشان محركين ورادار ايسا والدعم اللوجيستي عنده هايقول اتقوا الله ياكفرة :eek::eek:

جلوب ماستر .. ممكن .. وان كانت الاليوشن اقرب واوفر في الشراء والتشغيل والصيانة .. بس لو كده يدوني سوبر هركليز بقى

الاواكس E2D Advanced Hawkeye اتمنى جدا جدا .. ونفسي في الساب السويدي بس برضه اماني وطموحات .. مع الاخذ في الاعتبار ان لازم اجيب اواكس شرقي عشان الميج والكاموف اللي داخل عندي
صفقة الفالكون 52 كانت لسرب قصف عميق واضطرينا ناخدها من غير مود 4 الغريب انه هي على وشك التنفيذ الكلي ورحت جبت بديل مباشر وهي الرافال فالموضوع صار بسيط في فهمه
انا عندي صفقة الافراج عنها وشيك وجبت مقاتلة لنفس المهام دون قيود وغربي
ياترى ممكن يفكروا ازاي

طيب اروح تانى للأمريكان ليه؟
اذا كان فى ناس قاعدهdown grading the configuration and disabling critical systems

ياراجل
مره يشيل الدروع من الابرامز
ومره اللونج بو
ومره يشيل اللاند سترايك من الهاربون
ويفك ال3D رادار من على البيرى
حتى الiff من غير المود فور
والقائمة تطول

ان اعتقد ممكن التعاقد على قطع غيار، حزم تسليح جديده ماشى

أللهم اذا حدث تغير جارى فى السياسات وده مش وارد فى رأى

طيب اروح تانى للأمريكان ليه؟
اذا كان فى ناس قاعدهdown grading the configuration and disabling critical systems

ياراجل
مره يشيل الدروع من الابرامز
ومره اللونج بو
ومره يشيل اللاند سترايك من الهاربون
ويفك ال3D رادار من على البيرى
حتى الiff من غير المود فور
والقائمة تطول

ان اعتقد ممكن التعاقد على قطع غيار، حزم تسليح جديده ماشى

أللهم اذا حدث تغير جارى فى السياسات وده مش وارد فى رأى
كل ده كان زمان ياصديقي
المعاملة الان اما اخد FULL options
او اذهبي يااميركا للجحيم
سناتي بالبديل الاقوي وبكل اريحية​

كل ده كان زمان ياصديقي
المعاملة الان اما اخد FULL options
او اذهبي يااميركا للجحيم
سناتي بالبديل الاقوي وبكل اريحية​
خلينا نشوف
اذا كان الشراء من خارج المعونه سيغير شئ

السياسه تحكم مبيعات السلاح بشده
الضغوط التى ستمارسها الشركات الامريكية على السياسيين قد لا تأتى بالنتائج المتصوره

مع الأخذ فى الاعتبار ان آلاف ١٦ و الابرامز على سبيل المثال عمودك الفقري
تأثيرهم عنيف على قوتك العسكريه

ضعف أسطول آلاف ١٦ يؤثر عليك بشده و العكس صحيح
و لا يمكن استبداله على المدى القصير

مجرد حصولك على أعداد محترمه من الامرام مثلا يغير ميزان القوه

مره ثانيه
خلينا نشوف

شوف انا مش مقتنع بالسوبر هورنيت لمصر ورافضها جملة وتفصيلا .. لأن معلش لما الاقي صفقة بلوك 52 جاية بـIFF Without Mod IV يعني انساها في الجو-جو ضد اسرائيل واخرك معاها حرب ارهاب مش اكتر يبقى هاستنى ايه من السوبر هورنيت ؟!!

الامريكان هايدولك بكل بساطة مقاتلة متطورة جدا زي دي برادار ايسا محترم وتسليح سوبر عادي كده ؟!! طيب لو كده بقى يبقى اسطول الفالكون بلوك 40 عندي اولى بالكلام ده واطوره برادار ايسا وامرام وسايدويندر اكس وحزمة تسليح ستاند اوف شاملة هاربون بلوك 2 وسلامر وجدام وجي بي يو 39 !!! ويدوني بقى رادار اللونج بو !! ده غير ان السوبر هورنيت تكلفة تشغيلها عالية جدا عشان محركين ورادار ايسا والدعم اللوجيستي عنده هايقول اتقوا الله ياكفرة :eek::eek:

جلوب ماستر .. ممكن .. وان كانت الاليوشن اقرب واوفر في الشراء والتشغيل والصيانة .. بس لو كده يدوني سوبر هركليز بقى

الاواكس E2D Advanced Hawkeye اتمنى جدا جدا .. ونفسي في الساب السويدي بس برضه اماني وطموحات .. مع الاخذ في الاعتبار ان لازم اجيب اواكس شرقي عشان الميج والكاموف اللي داخل عندي

يا جماعه الراجل ده كل ما بيتكلم بحس اني مابقاش عندي حاجه اقولها

نقطة الجراولر والجي ستار لا أراها منطقية إطلاقا ، الجراولر قبل كل شي تعتبر The cutting edge بمجال الحرب الإلكترونية خصوصا مع قدوم ال Next Generation Jammer , وهذا الأمر يؤثر على حساسيتها بالتصدير خصوصا لغير الحلفاء المقربين من الولايات المتحدة ( العرب بشكل خاص ) ، الأمر يتطلب موافقة خاصة في حالة تصدير المنصة الاساسيه ، بوينج حاولت إيجاد حل عن طريق نسخة تصديرية اسمها EA-18 lite ، لكن دالك سيكون أشبه بشراء سوبر هورنت تقريبا.

بجانب صعوبة او استحالت التصدير ال AQL-99 التي تحمله الجراولر يعاني من عدة مشاكل تجعل من مستوى ال Reliability للمنصة يقل بشكل مزعج ، مشكلة الAQL-99 أنه يسبب Signal Interference and Signal Distortion مع رادار الجراولر الAPG-79 , منصة الرادار نفسها تبدأ بالفشل خصوصا أنها أظهرت تأثير سلبي على ال Direct Digital Synthesizer الخاص بالمودلز. لذالك الحل هي منصة ال NGJ والذي من سابع المستحيلات أن تحصل عليه مصر أو إي دولة عربية.

طيب كنا جبنا الدي بدل السي7 خصوصا انه هيدخل اسرائيل مع الاف35 و ان احنا هنجيب الميتيور هلي الرافال بعد 2018
ياعم راجح هو احنا طايلين اقدر نسخة عشان نقول نجيب d
يجيبوا السي بس
ومش عاوزين تانى غير ذخائر فقط لاغير

الجلوب ماستر انا متوقعها من سنتين و عارف انها جاية جاية :D لا محالة

+ A400 باذن الله
السي 130 خلاص نص الاسطول شحر وجاب اخره
ولو جبنا الايليوشن لن يكون هناك جلوب ماستر
لكن الكلام الجدى حاليا عن A 400

+ A400 باذن الله
السي 130 خلاص نص الاسطول شحر وجاب اخره
ولو جبنا الايليوشن لن يكون هناك جلوب ماستر
لكن الكلام الجدى حاليا عن A 400

كدا فرنسا سحبت البساط من الكل وكسبت مصر في كافة اسلحة الجيش المصري

مش هاخد هورنيت اقوم جايب رافال وياعالم ممكن ادعمها بسرب روسي تقيل
مش هطور الاباتشي جبت الكاموف
مش هطور الابرامز قدامي تي 90 ام اس
قالك كفاية سليمان عزت خلاص هات جاويند
مفيش اواكس يلا ياصين
وهكذا
لا اعتقد بجدية الكلام عن الاواكس الصينى
يقال ان هناك صعوبة فى الربط بينة وبين الغربي

امر آخر كده العبئ اللوجيستي حيبقى مهول اف 16 و ميج و ميراج و رافال و هورنيت !
اخرج الميراج من الصف
لن تطور وسعر تطويرها غالى بثمن طيارة اخرى
حتى لو ستظل فتره طويلة ا
انت من قبل كنت تشغل
ميج 21
اف 7
ميراج 2000
ميراج 5
اف 16
فانتوم
كلهم مع بعض فى وقت واحد

نسخة مفترية من الاف-18 مخصصة للتشويش و الحرب الإلكترونية و إخماد الدفاعات الجوية

تسليحها القياسي غالباً بيكون بودات تشويش و حرب إلكترونية تقوم بكل المهام التي تتخيلها + عدد من قذائف الهارم وفقط

بتفضل طايرة في السماء منتظرة بطارية دفاع جوي واحدة تفتح الرادار

طبعاً الكلام مش للصرب .. لأنهم تقريباً الامة الوحيدة اللي الجراولر فشلت تعلم على قفاهم . شاطت 850 كورة على المرمى و جابت 3 اجوان فقط

ده طبعاً واحد من مهامها الكتير .. غير مرافقة الاسراب للقيام بادوار التشويش و التأمين الالكتروني و غيره

الجراولر ماشتركتش ضد الصرب ممكن fa 18 لكن مش الجراولر

ممكن استاذ ديفيجن قصدو البرولر Prowler

التعديل الأخير:
طيب عشان اطمن m1a2 حتبقى spa ولا دة صعب
بص هو صعب تكون SEP
هو فيه 125 حاليا على الخط لكن للاسف ايه 1
وهناك اعتقاد وليس بمعلومات مؤكده ان هناك صفقة مماثلة ل 125 اضافيين
موضوع التطوير للمعيار ايه 2 الامريكان رافضينة اساسا
لكن اعتقد اننا هاناخده منهم باذن الله

موضوع الهورنيت ده
استبعده كثيرا
يقال انها عرضت علينا اساسا اول ما بدانا نتفاوض على الرافال
لكن طبعا عينا على العروسة ذات القوام الفرنساوى الرشيق
ماذا ستضيف الهرونيت لنا ؟
اصل لو جبنا هورنيت يبقى زيادة اعداد الراف هاتكون على غير المأمول الفتره القادمة
فالافضل زيادة الراف حتى عدد 48 طائرة خلال 2020 على اقصي تقدير
دائما السلاح الامريكي ياتى منقوص ومش هايدونا الهورنيت كاملة
ما انا عندى اف 16 بالكوم
اطور اللى يستاهل التطوير لمعيار بلوك 50
واجيب منهم ذخائر متطورة امرام سي و زيادة اعداد ال جى دام والبيفواى باعداد محترمة
وانصب الحزم الالكترونية الجديدة عليها مثل نظام ACES و وسنايبر للتهديف و الدى بي 10 للاستطلاع
كده ميت فل وعشرة
ولو زودنا 20 بلوك 52 وماله واهو من المعونة ببلاش

عودة
أعلى