وصول ثالث اف 16 مصريه الي فورت نورث لاجراء التجارب قبل التسليم لمصر

وايه المشكلة طائرة تستحق ثمنها

فهى افضل من السي 130

اعتبر منافستها الحقيقية هي AN 70
يبلغ سعرها بكامل تجهيزاتها 60 مليون دولار
الحموله 47 طن

An 70 حمولتها هي الافضل في فئتها وسعرها ايضا ممتاز وتقدم مرونه عملياتية رائعة والطائرة كمنصة قابلة لاي تعديل يضاف اليها ومصر بينها وبين شركة انتنتوف قنوات اتصال الي الان ويمكن ان تكون بديل رائع للسي 130 كما يمكن استغلال وحدات منها كطائرات للتعديل كطائرات اواكس وتانكرمشاهدة المرفق 37712

بص هو صعب تكون SEP
هو فيه 125 حاليا على الخط لكن للاسف ايه 1
وهناك اعتقاد وليس بمعلومات مؤكده ان هناك صفقة مماثلة ل 125 اضافيين
موضوع التطوير للمعيار ايه 2 الامريكان رافضينة اساسا
لكن اعتقد اننا هاناخده منهم باذن الله

عادل بك
اية عندى يقدر يقارع الميركافا 4 التى تم تطوير نظام القتل الصعب المسمى ( التروفى)
هل الكا 52 وما تحملة من صواريخ ضد الدروع وهل الكورنيت قادرين على موقارعتها حيث انها تعتبر من افضل دبابات العالم حاليا

التعديل الأخير:
عادل بك
اية عندى يقدر يقارع الميركافا 4 التى تم تطوير نظام القتل الصامت المسمى ( ميرفى)
هل الكا 52 وما تحملة من صواريخ ضد الدروع وهل الكورنيت قادرين على موقارعتها حيث انها تعتبر من افضل دبابات العالم حاليا
تصحيح فقط
اسمه نظام القتل الصعب تروفى
التروفى لو اطلقت صاروخين متتالين بفارق زمنى قليل حوالى ثانيتين تستطيع قتلها
وليست كلها منصوب عليها التروفى
كل ما قلتة يقدر ردعها بالطبع

تصحيح فقط
اسمه نظام القتل الصعب تروفى
التروفى لو اطلقت صاروخين متتالين بفارق زمنى قليل حوالى ثانيتين تستطيع قتلها
وليست كلها منصوب عليها التروفى
كل ما قلتة يقدر ردعها بالطبع

شكرا لك عادل بك ، تم التصحيح

ايه .... موضوع الجراولر صعب عليكم

نسهله

انا دلوقتي عندي
*شق فرنسي في السلاح الجوي ويعني خلينا واقعيين مفيهوش ARM محترم غير الأرمات القديم
*شق روسي هياخد مهام قتال جوي ... دفاع
*الشق الأمريكي لمهام الإخماد

عندي 220 طيارة F-16 حلي السهل فيهم تطويرهم للبلوك 50 واسلح بامرام و 9X و الهارم والهاربون

خدوا بالكم بحريات المتوسط قوية وعلشان اضرب اكسوسيت حاليا هجرد له واحدة رافال كاملة

طيب يبقى انا استخدم اسطولي من الفالكون كويس بتدعيمه بالتذخير والرادار

طيب مهام طيران البحرية ....... الحل الأفضل والقاتل ميكس الجراولر والسوبر هورنيت

اعمي الرادار من دول وازعله بهارم

صعبة .........لأ مش صعبة

لأن بديلها سرب رافال جديد وكله على حساب التوازن

الأمريكان هيبقوا واقعيين ان السلام في المنطقة يتفرض بحل سياسي بين اطراف قوية مش بقوة طرف واحد

وكمان هتيجي ايه الجراولر جنب الجوينت

نسهله

انا دلوقتي عندي
*شق فرنسي في السلاح الجوي ويعني خلينا واقعيين مفيهوش ARM محترم غير الأرمات القديم

عندي 220 طيارة F-16 حلي السهل فيهم تطويرهم للبلوك 50 واسلح بامرام و 9X و الهارم والهاربون

خدوا بالكم بحريات المتوسط قوية وعلشان اضرب اكسوسيت حاليا هجرد له واحدة رافال كاملة

صعبة .........لأ مش صعبة

الأمريكان هيبقوا واقعيين ان السلام في المنطقة يتفرض بحل سياسي بين اطراف قوية مش بقوة طرف واحد

متفق معاك فى فاعلية الجرولر وقد اضافو 22 وحدة على الحاملات يعنى 2 عالاقل زيادة على كل حاملة
هو نفس الميكس بتاع زمان على الحاملات
برولر + اف 18
دلوقتى جرولر اعماء + اف 35 بالهارم
الناس فى بوينج بتوقولها صريحة الاف 35 مش هتكون فعالة ضد انظمة الكشف الحديثة ولكن الجرولر هتأمن حماية لنفسها وللطيارة اللى معاها

ودا يدل على حاجتين اف 35 مش رابتور ومش اللى يتخاف منها بالطريقة دى ولكن الجرولر لو معاهاتبقى تخوف.
النقطة الخلافية هنا بالنسبالى مش على الدعم والصيانة والتنويع المبالغ فيه او الكاش
هل هيدوك حاجة تعمى ردارات بالقدرة دى هل هيدوك تكتيكهم الجديد
( ميكس الجرولر والجوينت ؟ )

نسهله

انا دلوقتي عندي

صعبة .........لأ مش صعبة

one problem
على 2020 - 2023 فرضا لو طلبناها الهورنيت و الجراولر ال AQL-99 مش حيكون شغال عليها
بل ال NGJ pod ب FULL SPECTRUM مش جزئي زاي اللي على الجوينت ... حناخده من الامريكان ازاي دا رابتور اسهل

التعديل الأخير:

نسهله

انا دلوقتي عندي

صعبة .........لأ مش صعبة

'طب ما احنا لدينا الهارم وبيشتغل على الرافال والاف 16
والارمات نجيب النسخة بمدى 120 كم
اصل الجراولر صعب ..خلينا واقعيين ياحج
انا ممكن اوظف اللى عندى احط الهارم على الراف وهى كمان ممتازة بلا شك

نقطة الجراولر والجي ستار لا أراها منطقية إطلاقا ، الجراولر قبل كل شي تعتبر The cutting edge بمجال الحرب الإلكترونية خصوصا مع قدوم ال Next Generation Jammer , وهذا الأمر يؤثر على حساسيتها بالتصدير خصوصا لغير الحلفاء المقربين من الولايات المتحدة ( العرب بشكل خاص ) ، الأمر يتطلب موافقة خاصة في حالة تصدير المنصة الاساسيه ، بوينج حاولت إيجاد حل عن طريق نسخة تصديرية اسمها EA-18 lite ، لكن دالك سيكون أشبه بشراء سوبر هورنت تقريبا.

بجانب صعوبة او استحالت التصدير ال AQL-99 التي تحمله الجراولر يعاني من عدة مشاكل تجعل من مستوى ال Reliability للمنصة يقل بشكل مزعج ، مشكلة الAQL-99 أنه يسبب Signal Interference and Signal Distortion مع رادار الجراولر الAPG-79 , منصة الرادار نفسها تبدأ بالفشل خصوصا أنها أظهرت تأثير سلبي على ال Direct Digital Synthesizer الخاص بالمودلز. لذالك الحل هي منصة ال NGJ والذي من سابع المستحيلات أن تحصل عليه مصر أو إي دولة عربية.

آخر شخص توقعته ان يرفض منصة قيادة و سيطرة برية من الجو يا استاذ بلاك شاهين ... السينتينال اضافة مهولة و اهون من الجي ستارز طبعا عشان ماء الوجه للامريكان عند الطلب :D
الجراولر انا معاك فيها ممكن ادفانسد سوبر هورنيت مع اني معترض لكن ممكن .. جراولر اللي صعب

اشكرك على معلومات تشغيل ال AQL-99 لم اكن اعلم بتاثيره السئ على الردار الخاص بالمقاتلة نفسها

+ A400 باذن الله
السي 130 خلاص نص الاسطول شحر وجاب اخره
ولو جبنا الايليوشن لن يكون هناك جلوب ماستر
لكن الكلام الجدى حاليا عن A 400

ال A400 طائرة جميلة جدا لكن لو حل موضوع السوبر هيركليز اعتقد لن نراها
و الجلوب ماستر استراتيجي غالي جدا بطبيعة الحل مش حيكون منها عدد لكن اعتمادية جدا فلا اعتقد انها ستؤثر على الالوشن
من اللي فهمته من التشغيل المصري شغل كل شئ ممكن في نفس الفئه لخدمة التنويع و اراحة البال في حال اختفاء دولة المنشاء من قائمة الحلفاء
و صراحة الجلوب تدي الاليوشن بالجزمة :D

اعتبر ال NEBO-M فى الخدمة خلال 8 شهور باذن الله :D:D

عندي سؤال هنا يا دكتور
ماذا يعنب اضافة النيبو بالنسبة للاس 300 و الانذار المبكر عموما
هل ممكن نشوف ال tombstone مقدما

ياراجل ياطيب يعني اروح للجنوب افريقيين وانا معايا الميكا والاستر اللي برقبتهم ؟!! ياراجل يامؤمن اتقي الله

الـRBS-15 MK.III مداه 200 كم ياريس مش 250 وده اخر حاجة متاحة للتصدير واخدتها الجزائر على الميكو 200 بتاعتها ومعاك الاكسوسيت بلوك 3 برضه مداه 200 كم وهو افضل صاروخ مضاد للسفن يطير على ارتفاع 1 - 2 متر وكان بيتقرأ في حرب الفوكلاند على انه طوربيد ياراجل وتحمل تشويش وسعرة دون صوتية اسرع من زمايله في نفس الفئة .. يبقى ليه اوحل نفسي في الليلة دي ؟!

عايز بطاريات ساحلي ؟ وماله نشوف عندنا ايه :

روبيز واتش واي 2 .. ارميه ودخل مكانه باستيون وبال علطول

اكسوسيت بلوك 2 .. هات البلوك 3

اوتومات ام كيه 2 بلوك 2 .. هات ام كيه 2 بلوك 4

سفنك حط ولنشاتك حط عليها هاربون واكسوسيت بلوك 3 وغواصاتك معاك التايب عليها هاربون بلوك 2 وشوف الفرنساوي هايبقى عنده اوبشن سكالب بحري تصديري او شوف الروسي او الصيني وحط عليهم الكلوب اس

عايز الكورفيت السويدي في ايه ومعاك الامباسادور والجاويند زي الفل ؟! ولنشات الصواريخ التانية هات مكانها روسي وارمي عليه كي اتش 35 او ياخونت ياسيدي

تنوع التسليح مطلوب لكن مش لدرجة اني اعمل كارثة للدعم الفني بتاعي بتنوع زيادة عن اللازم يوصل لمرحلة المنظرة مش اكتر !! مافيش حاجة اسمها شيك ويليق بإسم مصر ... في حاجة اسمها احتياجات ومتطلبات ياريس وبتقف على جدوى اقتصادية وجدوى عسكرية

معلش يا فندم أنا اسف أصلى اتلسعت من الأمريكان وتأكدت أنهم لا يريدون الخير لنا
فالحل : أفضل مستنى الفتات الى هيدهونى بعد طلوع الروح ، وفجأه يقطعوا قطع الغيار والتأمين الفنى ليه وكمان التحديث زى ما هو حاصل معانا دلوقتى ولا ..............

أفتح لنفسى مجالات جديده وأسواق جديده مش هتبخل عليا بإلى أنا محتاجه
يعنى لما أجيب الكورفيت السويدى vispy وأدخل فى نقل تقنيه وخصوصا رادره 3d وهو نفس الرادار العامل على البينونه الإماراتيه وأصنعه أنا فى مصر ،
وأدخل فى نقل تقنيه مع شركة ساب لتصنيع رادارات التحكم فى النيران
وأدخل فى نقل تقنيه الشبحيه الى موجوده فى الكورفيت ( يا سيدى الفاضل حتى المدفع الأمامى فى الكورفيت خصصو ليه فتحه يقبع بداخلها فى حالة عدم الإحتياج إليه لكى لايؤثر على شبحية الكورفيت )
ده بس إلى أنا كسبته من الكورفيت ، لكن الكورفيت سيكون بدايه لما هو أوسع مثلا :
لطائرة السويديــة متعددة المهام Gripen NG تستخدم في الإعتراض والهجوم الأرضي والإستطلاع .
تم تزويدها بالمحرك الجديد GE/Volvo Aero F414G وهو (نفس المحرك المستخدم علي السوبر هورنييت F/18 )
وتم إنتاج رادار إيسا لها بالتعاون مع شركه إيطاليه
صيانتها سهله وبديل أفضل وأرخص من الإف 18g ، سعر الجريبين ng حوالى 27 مليون دولار ، وبتقبل أى أنظمة تسليح عليها
وحاجه رخيصه وتكنولجيا أعلى تحت إيدى وكافة خدمات شركة saap تحت أمرى
يا راجل دول بيطورو نموذج منها للعمل من على حاملات الطائرات خاصه بالبرازيل

الجريبين ng هتفتحلى الطريق لتكنولوجيا أعلى وهى saab2000 aew& c طائرة سيطره وإنذار مبكر متطوره جدا

ورادارها : يمتاز الرادار بان له 9 صيغ عملانيه لتحسين المراقبه الجويه والبحريه احداها مخصصه للاهداف البطيئه حيث تلاحقها تلقائيا وكذلك للحوامات يعمل الرادار على الحيز S BAND بهوائي ثابت

يؤمن الرادار مقاومه عاليه للتشويش وال ECM ولديه اوسع التقنيات المتنوعه المقاومه لاعمال التشويش اللكتروني في بيئه شديده التشويش​
يا راجل ده إحنا بنتمنى من أمريكا انها تتطور لنا اسطول الاف 16 الى بلوك 52

انا بتحالفى مع السويد ضمنت كل التكنولوجيا البحريه والجويه الى أنا محتاجها وضامن تطويرها وقت ما أنا محتاج
انا بفتح سوق وتكنولوجيا جديده ليا علشان ما حدش يتحكم فيا

عندي سؤال هنا يا دكتور
النيبو ممتاز وكاشف للطائرات الشبحية
وعملها مع الاس 300 وضمن شبكة الانذار المبكر
ستضيف الكثير والكثير لنا
والله ما اعرفش يا كبير ومفيش شئ بعيد

عندي سؤال هنا يا دكتور
النيبو ممتاز وكاشف للطائرات الشبحية
وعملها مع الاس 300 وضمن شبكة الانذار المبكر
ستضيف الكثير والكثير لنا
والله ما اعرفش يا كبير ومفيش شئ بعيد

يا ريت يا جماعه مواضيع عن الرادارين دول في قسم الرادارات عشان نبقي عارفين بتتكلموا عن ايه و كمان القسم يشتغل بدل ما العنكبوت عشش فيه

اقولك ليه

العلاقة التسليحية الحالية شبه صفر ونتج عنها دخول الرافال وسكالب وعائلة المطرقة وميج 35 بحسب الاخبار والفريم والجاويند

برأيك كده لو كانوا وافقوا على سليمان عزت كنت هفكر في الجاويند ...غالبا ﻷ

طيب هنرجع لمستوى العلاقة وهو اني كنت ورا اسرائيل بخطوات ودلوقتي بضيق الفارق بشكل سريع وكبير
همه هيقولك ايه طيب نرجع زي الاول نخليهم سابقينك بخطوة مش خطوات يعني
همه هياخدوا الجوينت نرجع خطوة نلاقي الهورنيت والفايبر والجراولر والسترايك
فالموضوع زي الشطرنج كش ملك تجبره على حركة هو مش عاوزها بس عاوز ينفذ من الموقف

يا كبير المارشالات لم تجب على السؤال المفتاحى والجوهرى برضه , العلاقات مع الأمريكان ليست فى وارد الإنقطاع التام لكن ما هو مستواها المتوقع ؟؟ (وأنت بتجاوب متنساش إن فى على يمينا واحدة إسمها سوسو أمريكا ألزمت نفسها طوعاً بتفوقها وأمنها ) أصل تصدير السلاح وأنت سيد العارفين مش عملية بيع وشراء وفقط .

حركة المفاوضات دى موضوع تكتيكى ممكن جداً بالسيناريو اللى بتطرحه لكن هناك قواعد حاكمة لهذه التكتيكات قواعد إستراتيجية من ناحيتهم والجديد بقا إن فى قواعد حاكمة جديدة من ناحيتنا .

قواعدهم بتقول نفض السلاح قبل ما تعطيه للمصريين لنضمن هدفنا الإستراتيجى وهو تأمين سوسو .
وقواعدنا الجديدة بتقول أنا عايز الـ most advanced أو الأقرب إليه .

نحلها إزاى دى بقا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فى حل وحيد (إن يبقا عندك إنجرليك فى القاهرة) وده على جثتى وجثة شامبو :D:D

يا ريت يا جماعه مواضيع عن الرادارين دول في قسم الرادارات عشان نبقي عارفين بتتكلموا عن ايه و كمان القسم يشتغل بدل ما العنكبوت عشش فيه

باختصار مما اعلمه
النيبو ام ردار انذار مبكر بقدرات متعددة الانماط على موجات مختلفة لا اعلم هل يمكنني تعريفه كا ايسا ام لا
و مداه ضخم نقول متوسط 600 كلم تغطية و ربما اكثر هو افضل ما لدى الروس حاليا كردارات ارضية متاحة لتصدير

التومب ستون اخطات في الوصف اعتذر ما اعنيه هو ردار ال Demonstrator و هو ردار انذار مبكر عملاق و ربما تحكم نيراني ايضا ببساطة مشابه لل TPY/2 رادار الثاد و الجرين باين الاسرائيلي
يقال انه سيكون من تجهيزات الاس 500

بص هو صعب تكون SEP
هو فيه 125 حاليا على الخط لكن للاسف ايه 1
وهناك اعتقاد وليس بمعلومات مؤكده ان هناك صفقة مماثلة ل 125 اضافيين
موضوع التطوير للمعيار ايه 2 الامريكان رافضينة اساسا
لكن اعتقد اننا هاناخده منهم باذن الله

ممكن يا عادل إيضاح الفروق الجوهرية بين الثلاث إصدارات

عودة
أعلى