وصول ثالث اف 16 مصريه الي فورت نورث لاجراء التجارب قبل التسليم لمصر

معلش يا فندم أنا اسف أصلى اتلسعت من الأمريكان وتأكدت أنهم لا يريدون الخير لنا
فالحل : أفضل مستنى الفتات الى هيدهونى بعد طلوع الروح ، وفجأه يقطعوا قطع الغيار والتأمين الفنى ليه وكمان التحديث زى ما هو حاصل معانا دلوقتى ولا ..............

أفتح لنفسى مجالات جديده وأسواق جديده مش هتبخل عليا بإلى أنا محتاجه
يعنى لما أجيب الكورفيت السويدى vispy وأدخل فى نقل تقنيه وخصوصا رادره 3d وهو نفس الرادار العامل على البينونه الإماراتيه وأصنعه أنا فى مصر ،
وأدخل فى نقل تقنيه مع شركة ساب لتصنيع رادارات التحكم فى النيران
وأدخل فى نقل تقنيه الشبحيه الى موجوده فى الكورفيت ( يا سيدى الفاضل حتى المدفع الأمامى فى الكورفيت خصصو ليه فتحه يقبع بداخلها فى حالة عدم الإحتياج إليه لكى لايؤثر على شبحية الكورفيت )
ده بس إلى أنا كسبته من الكورفيت ، لكن الكورفيت سيكون بدايه لما هو أوسع مثلا :
لطائرة السويديــة متعددة المهام Gripen NG تستخدم في الإعتراض والهجوم الأرضي والإستطلاع .
تم تزويدها بالمحرك الجديد GE/Volvo Aero F414G وهو (نفس المحرك المستخدم علي السوبر هورنييت F/18 )
وتم إنتاج رادار إيسا لها بالتعاون مع شركه إيطاليه
صيانتها سهله وبديل أفضل وأرخص من الإف 18g ، سعر الجريبين ng حوالى 27 مليون دولار ، وبتقبل أى أنظمة تسليح عليها
وحاجه رخيصه وتكنولجيا أعلى تحت إيدى وكافة خدمات شركة saap تحت أمرى
يا راجل دول بيطورو نموذج منها للعمل من على حاملات الطائرات خاصه بالبرازيل

الجريبين ng هتفتحلى الطريق لتكنولوجيا أعلى وهى saab2000 aew& c طائرة سيطره وإنذار مبكر متطوره جدا

ورادارها : يمتاز الرادار بان له 9 صيغ عملانيه لتحسين المراقبه الجويه والبحريه احداها مخصصه للاهداف البطيئه حيث تلاحقها تلقائيا وكذلك للحوامات يعمل الرادار على الحيز S BAND بهوائي ثابت
يؤمن الرادار مقاومه عاليه للتشويش وال ECM ولديه اوسع التقنيات المتنوعه المقاومه لاعمال التشويش اللكتروني في بيئه شديده التشويش
يا راجل ده إحنا بنتمنى من أمريكا انها تتطور لنا اسطول الاف 16 الى بلوك 52

انا بتحالفى مع السويد ضمنت كل التكنولوجيا البحريه والجويه الى أنا محتاجها وضامن تطويرها وقت ما أنا محتاج
انا بفتح سوق وتكنولوجيا جديده ليا علشان ما حدش يتحكم فيا

السويد ؟ يانهار اسود ده ماسخم من سيدي الا ستي :eek::eek:

انت عارف ان السويد ياعزيزي بعد 30 يونيو زيها زي المانيا كانت من اوائل الدول اللي قطعت اي صفقات تسليحية معاك وبالذات الواح الصلب المدرع اللي كنا بنستوردها منها لصالح المدرعة فهد والحمد لله اوجدنالها البديل عندنا ؟!!

عارف ان السويد ماشية بمبدأ حقوق الانسان والحريات بشكل يثير الاشمئزاز وحصلت أزمة سياسية مع السعودية وكادت ان تطيح بصفقة الاواكس الساب ولكن تمت على خير ؟؟ السعودية اللي علاقاتها السياسية مع الغرب فوق الممتازة ومعاها قوة شرائية هالة .. لك ان تتخيل الوضع مع مصر 30 يونيو ؟!!

الجريبين مين قالك انها بـ27 مليون ؟!!! الساب جريبين في احدث اصداراتها اتعاقدت سويسرا على 22 مقاتلة منها سنة 2012 بقيمة 3.27 مليار دولار بواقع 148 مليون للمقاتلة شاملين التسليح والتدريب والدعم اللوجيستي والتسليم يبدأ في 2018 واحنا جايبين 24 رافال بـ3.8 مليار دولار بحسب قيمة صرف اليورو اليوم يعني بواقع 158 مليون دولار للمقاتلة شاملة التسليح والتدريب وقطع الغيار وكمان تسليم سريع يعني مافيش فرق كبير .. ولكن التكلفة الاقتصادية نعم الجريبين رائعة بمعنى الكلمة في تكاليف التشغيل لساعة الطيران الواحدة بما لا يتجاوز 2000 - 4000 دولار / ساعة .

ولكن ياعزيزي المحرك الذي تتحدث عنه امريكي والمقاتلة داخل في تصنيعها مكونات غير سويدية سواء امريكية او اوروبية :

ٌقولي بالله عليك ليه اتجه لمقاتلة عشان تكلفة تشغيل وصيانة رخيصة لما هاتحوج لقطع غيار ومكونات امريكية وبريطانية ؟!!! من حلاوة الامريكان والبريطانيين وجمالهم معانا اوي ؟!! ومن حلاوة السويديين وسياستهم الجميلة معانا ؟!!

وعايز السويد تديلك تصنيع للكورفيت والرادار والجريبين ؟!!!

يارجال ياطيب صلي عالنبي الله يكرمك

يا ريت يا جماعه مواضيع عن الرادارين دول في قسم الرادارات عشان نبقي عارفين بتتكلموا عن ايه و كمان القسم يشتغل بدل ما العنكبوت عشش فيه

باختصار مما اعلمه
النيبو ام ردار انذار مبكر بقدرات متعددة الانماط على موجات مختلفة لا اعلم هل يمكنني تعريفه كا ايسا ام لا
و مداه ضخم نقول متوسط 600 كلم تغطية و ربما اكثر هو افضل ما لدى الروس حاليا كردارات ارضية متاحة لتصدير

التومب ستون اخطات في الوصف اعتذر ما اعنيه هو ردار ال Demonstrator و هو ردار انذار مبكر عملاق و ربما تحكم نيراني ايضا ببساطة مشابه لل TPY/2 رادار الثاد و الجرين باين الاسرائيلي
يقال انه سيكون من تجهيزات الاس 500

مشاهدة المرفق 37732
هو رادار ايسا بالفعل
مداه 550 كم على ما اعتقد

مستحيل انك تستغنى عن التسليح الامريكى لاسباب كثيره ليس لان مصر تعتمد قبل ذلك على التسليح الامريكى بل لان مستوى السلاح الامريكى متطور جدا
طيب ولما تندرج امريكا فى خانة العدو المحتمل.. ماذا سوف تعمل بالسلاح الامريكى.. انسى امر شراء سلاح امريكى خارج المعونة العسكرية

لو افترضنا بعد تطوير اسطول ال F-16 وخروج القديم يكون عندنا مثلا 120 ~ 140 F-16 لو تم الحصول للامرام لهم ده شئ مش هين دى على حسب كلام الاساتذة على 2022 القوات الجوية المصرية هتكون شئ اخر تماما ربنا ييسر الحال والامور تمشى افضل من اللى بنتمناه

اقولك ليه

العلاقة التسليحية الحالية شبه صفر ونتج عنها دخول الرافال وسكالب وعائلة المطرقة وميج 35 بحسب الاخبار والفريم والجاويند

برأيك كده لو كانوا وافقوا على سليمان عزت كنت هفكر في الجاويند ...غالبا ﻷ

طيب هنرجع لمستوى العلاقة وهو اني كنت ورا اسرائيل بخطوات ودلوقتي بضيق الفارق بشكل سريع وكبير
همه هيقولك ايه طيب نرجع زي الاول نخليهم سابقينك بخطوة مش خطوات يعني
همه هياخدوا الجوينت نرجع خطوة نلاقي الهورنيت والفايبر والجراولر والسترايك
فالموضوع زي الشطرنج كش ملك تجبره على حركة هو مش عاوزها بس عاوز ينفذ من الموقف

السلام عليكم ورحمة الله

اولا ارجو من سيادتكم عذري لضحالة معلوماتي وسطحية اسئلتي

ثانيا لو فرضنا طلب مصر للسوبر هورنيت......ما هو ميعاد تسليمها المناسب من وجهة نظر سيادتكم كي لا تكون كالاف 16 بلوك 15 الان؟؟ فقطعا بعد فترة زمنية طالت ام قصرت .....ستكون تكنولوجيا السوبر هورنيت outdated

ثالثا: طالما بنتمنى.....هل دخول سترايك ايجل (كقاذفة وسيادة جوية في ان واحد) له مميزات عن السوبر هورنت؟؟؟ ام ان في حالة مصر (وبفرض موافقة امريكا) لن تقدم الكثير؟؟؟؟

وشكرا

ممكن يا عادل إيضاح الفروق الجوهرية بين الثلاث إصدارات
باختصار
الاصدار A1 هو النسخة التى نملكها ومعروفة
والاصدار A2 يزيد عليها منظار اضافى للقائد منفصل عكس النسخة الاولى القائد والمدفعجى يشتركون فى نفس المنظار
ودروع الدبابة تحتوى على اليورانيوم المستنفذ يعطيعها قوة ضد الاختراق
ونظام ادارة نيران والكترونيات متقدمة وتحسين وسائل نقل البيانات والاتصال مع باقى الدبابات

والاصدار SEP
معزز بمناظير رؤية حرارية للقائد والمدفعى والسائق من الجيل المتقدم من انتاج رايثون
والمناظير مداها فى الرؤية اطولمن المناظير الاخرى على ال A2
وتحتوى على انظمة استشعار لليزر للتحذير ضد اشعة الليزر
وهناك اصدارات اخرى مثل الاصدار M1A2 TUSK
هذة صورتة
images

وهذة نسخة محسنة تمت زيادة التدريع لها من دروع سيراميك تقريبا
واضافة راشاشات لزيادة اىلقوة النارية وتم تطويرها لحروب المدن
وهناك اصدار اسمه M1A2 SA

انا عايز افهم اللى بيتكلم عن فيسبى وجريبين ،بيتكلم على اساس اية؟؟
حتى لو العلاقات مع السويد جيدة ماهى الاضافة؟؟
الفيسبى افضل من الجويند فى اية؟ الرادار ،الالكترونيات ،التسليح ،قدرة مكافحة الغواصات ،الشبحية!!
ماهو الجويند شبحى برضة ! وعايز تركب لة مدفع شبحى ما تركب لة حد منعك!

الجريبين هتضيف لنا اية بعد التعاقد على الرافال؟؟ كدة القوات الجوية هتبقى سلطة
مش كل سلاح شكلة حلو ويتم التطبيل لة على بعض صفحات الفيس يصلح لدخول الخدمة فى القوات المسلحة
العلاقات مع الامريكان مستمرة،وهناك رغبة مصرية امريكية لتطويرها(راجعوا تصريحات الرئيس السيسى الاخيرة)
من 30/6 وحتى الان زار مصر اكثر من 100 شخصية من الكونجرس والبنتاجون
بعد الانفتاح المصرى على روسيا وفرنسا وغيرهم،الحكاية بقت خربانة خربانة (مش عايز تدينى اللى انا عاوزة فى غيرك)
بالمناسبة الانفاق العسكرى المصرى بعد 25 يناير لايزال اقل بكثير من النسب المعتادة ،لكنة يتميز بالنوعية

يا ريت يا جماعه مواضيع عن الرادارين دول في قسم الرادارات عشان نبقي عارفين بتتكلموا عن ايه و كمان القسم يشتغل بدل ما العنكبوت عشش فيه
عندي سؤال هنا يا دكتور
ماذا يعنب اضافة النيبو بالنسبة للاس 300 و الانذار المبكر عموما
هل ممكن نشوف ال tombstone مقدما

نظام الرادار متعدد النطاقات " Nebo M Mobile Multiband Radar System " أو " 55Zh6ME Nebo-ME " المُخصص للعمل مع أنظمة S-300VM او S-400

يُعد النظام الراداري الروسي المتطور " Nebo-ME " الجيل الجديد من أنظمة كشف الاهداف الجوية فائقة السرعات فوق الصوتية Hypersonic صغيرة الحجم ذات المقطع الراداري الشبحي وذات القدرة على المناورة وفي بيئة من التشويش الإلكتروني شديد الصعوبة ، وكذلك تقوم بإمداد انظمة الدفاع الجوي الصاروخي كالـS-300VM وS-400 بالمعلومات والاحداثيات عن الاهداف .

النظام مُصمم للرصد والتتبع الاوتوماتيكي للصواريخ الباليستية، الطائرات الشبحية، الطائرات بدون طيار، وكذلك الاهداف الجوية فائقة السرعة فوق الصوتية ( الصواريخ الباليستية فوق متوسطة المدى IRBM Intermediate Range Ballistic Missiles والعابرة للقارات ICBM Intercontinental Ballistic Missiles ) ، ويستطيع في نمط المسح الدائري Circular Scan Mode ان يتتبع 200 هدف جوي عالي المناورة في مسافة وارتفاع يصلان الى 600 كم، وفي نمط المسح القطاعي Sector Scan Mode يستطيع أن يتتبع 20 صاروخا باليستي في مدى يصل الى 1800 كم وعلى ارتفاع يصل الى 1200 كم فوق سطح الأرض .

مكونات النظام

- الصورة الرئيسية للرادار RLM-M العامل على النطاق VHF ذات الطول الموجي الكبير ويعمل بتقنية مصفوفة المسح الالكتروني النشط AESA Active Electronically Scanned Array ويُعد أول رادار VHF يعمل بهذه التقنية ويبلغ مداه الراصد 532 كم ضد هدف جوي مقطعه الراداري 1 متر2 على ارتفاع 20 كم و378 كم ضد نفس الهدف على ارتفاع 10 كم و91 كم ضد نفس الهدف على ارتفاع 0.5 كم .

- الصورة العلوية على اليمين للرادار RLM-S العامل على النطاق X/S-Band ويعمل بتقنية هوائيات المسح المصفوفة Phased Array Antenna ويبلغ مداه 300 كم ويمكن أن يصل الى 400 كم في النمط الخاص Special Mode ويمكنه تتبع 100 هدف في وقت واحد .

- الصورة العلوية على اليسار للرادار RLM-D العامل على النطاق L-Band ويعمل بتقنية مصفوفة المسح الالكتروني النشط AESA Active Electronically Scanned Array ويبلغ مداه 400 كم ويمكنه رصد هدف مقطعه الراداري 1.5 متر2 من مسافة 40 كم على ارتفاع 100 متر و100 كم على ارتفاع 1 كم و240 كم على ارتفاع 5 كم و340 كم على ارتفاع 12 كم - 80 كم .

فكرة عمل المنظومة كما يظهرفي الصورة السفلية على اليسار ان رادار الـVHF بنطاق كشفه الواسع وطوله الموجي الكبير الذي يقاس بالمتر يبدأ في رصد المقاتلة الشبحية F-35 التي لا يمكن لطلاء الرام RAM Radar Absorbing Material الماص لموجات الرادار على سطحها ان يمتص الترددات ذات الأطوال الموجية الكبيرة ( يمتص الترددات ذات الاطوال الموجية القصيرة والمتوسطة التي تُقاس بالمم والسم ) وفي نفس الوقت من المعروف ان شبحية الـF-35 تتركز في المقدمة وبالتالي تحتاج لرادار بهذه القوة بحيث ينلقطها من مسافة كافية .

في نفس الوقت رادار الـL-Band ورادار الـX-Band يبدآن في تتبع الهدف من الجوانب لأنه من المعروف أن البصمة الرادارية للمقاتلة تزيد في الجوانب بعكس المقدمة الأصعب في الرصد .
اي محاولة لاستخدام التشويش الإلكتروني من قبل المقاتلة ستنقلب ضدها لأن الرادارات الـ3 لديهم قدرة التتبع السلبي ضد مصادر التشويش نفسها لأنهم يستخدمون خاصية التتبع السلبي المثلث Passive Triangulation ضد الهدف من 3 زوايا مختلفة والتي تزيد من دقة تحديد موضع الهدف .

راداري الـX-Band والـL-Band يمتلكان دقة تتبع ارتفاع Elevation Accuracy ممتازة وبالتالي يوفران قدرة تتبع لأعمال توجيه الصواريخ الحديثة مثل الاس-300 والاس-400 في حال دمج هذه المنظومة معهم .

* مصر لديها منظومات رصد سلبية وVHF وقدرات جيدة جدا جدا في رصد الطائرات الشبحية ولو حصلت على هكذا منظومة ودمجتها مع نظام الـS-300 سوف تُمثّل -بجانب المنظومات الموجودة في الخدمة- إضافة هائلة ضد الـF-35 الإسرائيلية والتي بكل تأكيد لديها من الوسائل المتطورة للتشويش والمراوغة مايكفي ولكن مع كل اضافة جديدة لدينا نستطيع تقييد قدرتها وفاعليتها بشكل كبير .

منقول من راس البر

عودة
أعلى