رسمياً : الميسترال مصرية

في اللحظة اللي حدخل فيها فريدا ايطالي على 2019 - 2020 من طلبها دلوقتي حيكون الفريم اي ار ظهرت و حنندم جدا في الفلوس الافضل التفاوض من الآن باي حال اي شئ جديد حيكون موضع اختبارات و دي مخصصة دفاع جوي مش تطوير و اكيد لو الموضوع مش راكب فيه شئ مش حنلاقي عليها تفاوض

مكنش اتشال بقى اصلا علاقتنا بايطاليا يمكن اقوى من فرنسا لكن نزع ، اتمنى الحقيقة فهو تجهيز قياسي
على فكرة ايطاليا ممكن تنجز عن فرنسا فأحواضها مش عارف شغال فيها عفاريت ولا ايه

ايام اقتراح صفقة الفريم ال 6 للجزائر كانت الخطة على 4 سنوات وتوطين تقنية

والله مافاكر كانوا 4 ولا 6

في اللحظة اللي حدخل فيها فريدا ايطالي على 2019 - 2020 من طلبها دلوقتي حيكون الفريم اي ار ظهرت و حنندم جدا في الفلوس الافضل التفاوض من الآن باي حال اي شئ جديد حيكون موضع اختبارات و دي مخصصة دفاع جوي مش تطوير و اكيد لو الموضوع مش راكب او فيه شئ مش حنلاقي عليها تفاوض جدي ، ففكلتا الاحوال حنستى حبة حلوين .. الفكرة حنستنى ايه

النتينو مكنش اتشال بقى ، اصلا علاقتنا بايطاليا يمكن اقوى من فرنسا لكن نزع ، اتمنى الحقيقة فهو تجهيز قياسي
وقول يا مسهل ممكن نكون فضينا احواض سانت نازير وننزل بطلبية تانية عليها

والله لو عملها العصار يبقى عصار فعلا

و انا قلت في فرق كبير بين التسليم و التشغيل العملياتي تذكر مثال الفريم الاستلام تم فعلا لكن التشغيل العملياتي لن يكون قبل 2016 باكثر الحسابات تفاؤل فما بالك الميسترال المروحيات فقط تحتاج عامين لانتهاء التوريد و التدريب و التشغيلo_O
انا قولتلك الباقى احتمال كبير يبقى عندنا ه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
اعتقد بقدوم السكالب الجوي الفكرة ضعيفة للسكالب نافال لأن مهما كان الفرقاطة كبيرة وهدف سليم ومعنى وجود سكالب انها هتقترب من الساحل المعادي احنا ممكن نقبل الاقتراب للنشات لأنها خفيفة واسرع ومناورتها اعلى

برضك حتة النيتونو حاسس ان ده مش اخر الطريق
وليه ميكونش مصر بدل الاسكالب نافال تكون بتطور صاروخ بمدى اعلى مصنع محليا واحنا بنصنع الصواريخ من الستينيات وعندنا خبرات متراكمة

وقول يا مسهل ممكن نكون فضينا احواض سانت نازير وننزل بطلبية تانية عليها

والله لو عملها العصار يبقى عصار فعلا

تقريبا الجماعة نويين على الجنسية الفرنسية تقريبا :D

انا قولتلك الباقى احتمال كبير يبقى عندنا ه

وليه ميكونش مصر بدل الاسكالب نافال تكون بتطور صاروخ بمدى اعلى مصنع محليا واحنا بنصنع الصواريخ من الستينيات وعندنا خبرات متراكمة

اعتقد الحاجه له حاليا مش ملحة وانا عندي استغل الخلايا للدفاع الجوي افضل

بالنسبة للفريم فكان اثناء المفاوضات وقبل التوقيع على الصفقة كان قد نشر ان هناك ست فرقاطات من طراز فريم وليس 5 سيتم بناءهم لصالح مصر واتذكر هل الترسانات فرنسية او مصرية

واتوقع بالاضافة اليهما 2 فرقاطة هوريزون او ثلاثة واثنين فريم ايطالية واثنين جورشكوف

بدون الرجوع للتوقع عدد الفرقاطات يصبح عددها 25 فرقاطة بعد احتساب الست فريم الاضافية على حسب ماتسميها مصر او تصنفها

انا حاسس ان لو ايطاليا دخلت على الخط حناخد كل اللى عاوزينه بمرونه اكتر من فرنسا بما فيهم نقل التكنولوجيا.. .

رفع علم مصر علي حاملات الطائرات المشتراة من فرنسا

اضحك مع الاخوان :D :D :D :D :D
احلي فاصل مع معتز وناصر :D

ياباشا مافيش داعي توسخ الموضوع بالاشكال الوسخة دي

ده منتدي محترم وموضوع جد وكبير ويتناقش فيه ناس كبيرة وعاقلة ومحترمه وحضرتك اولهم فهولاء الاوباش وسخافتهم لامكان لها هنا

ياباشا مافيش داعي توسخ الموضوع بالاشكال الوسخة دي

ده منتدي محترم وموضوع جد وكبير ويتناقش فيه ناس كبيرة وعاقلة ومحترمه وحضرتك اولهم فهولاء الاوباش وسخافتهم لامكان لها هنا

طبعا كلامك فوق راسي
بس احنا من اول ما تم الاعلان عن الموضوع كان في شبه اتفاق انان هنرصد التقارير الكوميدية بتاعة الجزيرة وقنوات الاخوان والغريب انو محدش فيهم نطق حرف من يوم توقيع الصفقة للنهاردة
وده اول فيديو اسمع فيه راي الاخوان في الصفقة وزي ماسمعت بلح اللوز فقرة كوميدية ببلاش بمناسبة العيد :D

عودة
أعلى