رسمياً : الميسترال مصرية

الرادار الايطالي EMPRAR البالغ مداه 500 كم ليه القدرة على اطلاق صواريخ Aster-30 البالغ مداها الفعال 100 كم .

هو فيه علامة استفهام حول عدم تركيب الأستر 30 على فريم تحيا مصر تفسيره الظاهري ان تشغيل الكابتاس 4 والرادار هيراكليز على كامل مدى الاستر 30 هيعمل مشكلة للطاقة واعتقد حلها سهل ان شاء الله

حتى مكان الخلايا مش متبرشم

طول ما مكان الخلايا مش متبرشم طول ما احنا عندنا امل في الحياة

لا ياس مع البراشيم و لا براشيم مع الياس
:D
لا سعر الفرقاطة ولا التفاصيل المعلنة للعقد تدعم جزئية الاكتفاء بالأستر 15 عليها

هو فيه علامة استفهام حول عدم تركيب الأستر 30 على فريم تحيا مصر تفسيره الظاهري ان تشغيل الكابتاس 4 والرادار هيراكليز على كامل مدى الاستر 30 هيعمل مشكلة للطاقة واعتقد حلها سهل ان شاء الله

حتى مكان الخلايا مش متبرشم

او ممكن مستنيين السكالب التصديري
او يمكن حاجة مصري نبقي ندمجها
بجيث يبقي عندنا اتنين فريم تخصص دفاع جوي واتنين مكافحة غواصات بقدرات هجوم بري

حد حيصدقنى لو قلت إن مصر بتتفاوض على 5 فريم كمان غير إلى وصلت ... عمتاََ الأيام حتثبت كلامى .

لا بد من دفاع جوي محترم ومقتدر يستطيع ان يحمي الحاملتين من الصواريخ البالستية بمختلف امديتها ومراحلها وسرعتها

او ممكن مستنيين السكالب التصديري
او يمكن حاجة مصري نبقي ندمجها
بجيث يبقي عندنا اتنين فريم تخصص دفاع جوي واتنين مكافحة غواصات بقدرات هجوم بري
اعتقد بقدوم السكالب الجوي الفكرة ضعيفة للسكالب نافال لأن مهما كان الفرقاطة كبيرة وهدف سليم ومعنى وجود سكالب انها هتقترب من الساحل المعادي احنا ممكن نقبل الاقتراب للنشات لأنها خفيفة واسرع ومناورتها اعلى

برضك حتة النيتونو حاسس ان ده مش اخر الطريق

حد حيصدقنى لو قلت إن مصر بتتفاوض على 5 فريم كمان غير إلى وصلت ... عمتاََ الأيام حتثبت كلامى .

صراحة اقل واجب فعلا 6 قطع عشان مهام ال ASW . AAW . ASuW
لل 2 ميسترال و لباقي الاسطول و المياه عموما

صراحة اقل واجب فعلا 6 قطع عشان مهام ال ASW . AAW . ASuW
لل 2 ميسترال و لباقي الاسطول و المياه عموما
وحتى بدون قدوم الميسترال اعتقد اننا بنخرج النوكس والبيري كده برضك في طريقها

batteryneon فعلاََ التقسيمة دى الأقرب للواقع وموضوع ال 6 فريم ده حقيقة 100 ال 100 وعن ثقة يعنى .. وحيكون مع كل حاملة فى حالة العمليات الخارجية مع كل واحدة 2 فريم واحدة AAW و واحدة ASW وواحد جويند أو إمباسدور .. ده غير الصفقة الروسية إى محدش عارف أولها من أخرها .

batteryneon فعلاََ التقسيمة دى الأقرب للواقع وموضوع ال 6 فريم ده حقيقة 100 ال 100 وعن ثقة يعنى .. وحيكون مع كل حاملة فى حالة العمليات الخارجية مع كل واحدة 2 فريم واحدة AAW و واحدة ASW وواحد جويند أو إمباسدور .. ده غير الصفقة الروسية إى محدش عارف أولها من أخرها .
انا معتقد في الموضوع ده لكن فعلا انا نفسي نجيب ال EMPAR

طب سيب النوكس والبيرى .. أمال الكونى والديسكربيرتا والجيانجهو حيعملوا إيه .
الديسكوبيريتا تعتبر خرجت بدخول الجاويند

اعتقد الجيانجهو برضك وراها

وحتى بدون قدوم الميسترال اعتقد اننا بنخرج النوكس والبيري كده برضك في طريقها

بالضبط تماما في بلاوي خرجت من الخدمة غير تغطية المضاف من مهام جديدة

تماما نفس رؤيتي بالظبط ، توقع شخصي الفرنسي حيكون هو المتحرك الرئيسي للمهام الخارجية لمرافقة الميسترال
الروسي حيكون للداخل المصري مع امكانية المرافقة حسب المعطيات و الامكانات و الربط عموما و عامل الوقت ايضا

انا معتقد في الموضوع ده لكن فعلا انا نفسي نجيب ال EMPAR

السي فاير معدي الامبار بمراحل حتى بتطوير الامبار المستقبلي ، فرنسا بتقدم باكدج كامل على بعده منظومة ( سي فاير - استر - منظومة قيادة )

بالضبط تماما في بلاوي خرجت من الخدمة غير تغطية المضاف من مهام جديدة

تماما نفس رؤيتي بالظبط ، توقع شخصي الفرنسي حيكون هو المتحرك الرئيسي للمهام الخارجية لمرافقة الميسترال
الروسي حيكون للداخل المصري مع امكانية المرافقة حسب المعطيات و الامكانات و الربط عموما و عامل الوقت ايضا

السي فاير معدي الامبار بمراحل حتى بتطوير الامبار المفترض فرنسا بتقدم باكدج كامل على بعده ، منظومة
تعديد وسائل الكشف وطبعا فيه نقطة

انا عاوز اجيب النيتونو او بديل ايطالي له

مش عارف عندي احساس بيقول انو مش وقتو خالص دلوقتي انها هتخرج من الخدمة

الاحساس دا شامل ال12 فرقاطة القديمة

تعديد وسائل الكشف وطبعا فيه نقطة

انا عاوز اجيب النيتونو او بديل ايطالي له

تاليس عندها السكوربيون 2 و تقريبا مقارب للنتينو الايطالي اصلا ان لم يكونو على مستوى واحد
حتى اطروحة عرضه التقني مساوياه مع النتينو في تجهيز السفن ، تقريبا مش اكيد موضوع على التايب 45 و معروض للبيع فمفهاش قلق

تعدد وسائل الكشف مش على حساب قدرة الكشف و موائمتها مع نفس القطع حتفق معاك لو كان الامبار افضل لكن هو ليس كذلك فحجيبو ليه

مش عارف عندي احساس بيقول انو مش وقتو خالص دلوقتي انها هتخرج من الخدمة

الاحساس دا شامل ال12 فرقاطة القديمة
انا بتكلم عن نهاية حتمية لكن معادها امتى الله اعلم

تاليس عندها السكوربيون 2 و تقريبا مقارب للنتينو الايطالي اصلا ان لم يكونو على مستوى واحد
حتى اطروحة عرضه التقني مساوياه مع النتينو في تجهيز السفن ، تقريبا مش اكيد موضوع على التايب 45 و معروض للبيع فمفهاش قلق

تعدد وسائل الكشف مش على حساب قدرة الكشف و موائمتها مع نفس القطع حتفق معاك لو كان الامبار افضل لكن هو ليس كذلك فحجيبو ليه
اصل لحاد 2012 مثلا السي فاير مش هنعرف قدراته ايه واعتقد ده مش محل تجارب بالمرة وكمان لحين تصديره انا مطلوب اجهز نفسي

النيتونو ملهوش حل متخصصين قالوا عينا عليه فعلا

اصل لحاد 2012 مثلا السي فاير مش هنعرف قدراته ايه واعتقد ده مش محل تجارب بالمرة وكمان لحين تصديره انا مطلوب اجهز نفسي

النيتونو ملهوش حل متخصصين قالوا عينا عليه فعلا

في اللحظة اللي حدخل فيها فريدا ايطالي على 2019 - 2020 من طلبها دلوقتي حيكون الفريم اي ار ظهرت و حنندم جدا في الفلوس الافضل التفاوض من الآن باي حال اي شئ جديد حيكون موضع اختبارات و دي مخصصة دفاع جوي مش تطوير و اكيد لو الموضوع مش راكب او فيه شئ مش حنلاقي عليها تفاوض جدي ، ففكلتا الاحوال حنستى حبة حلوين .. الفكرة حنستنى ايه

النتينو مكنش اتشال بقى ، اصلا علاقتنا بايطاليا يمكن اقوى من فرنسا لكن نزع ، اتمنى الحقيقة فهو تجهيز قياسي

عودة
أعلى