نائب الرئيس الايراني.. تركيا شريك و ليست منافس

انت ماتعرفش ان اغلب الصفقات مع تركيا اتلغت؟!و اللي ماتلاغاش هو اللي عليه عقوبات علي تركيا لو ماسلمتوش :eek:
افرح بالمناورات زي مانت عايز زي ما فرحتوا قبل كده بالعلاقه مع ايران

انا مش عايزك تكره تركيا و لا تحبها حاجه ماتفرقش معايا في اي حاجه انا كاتب موضوع عن تركيا و ايران انت شايف انها حاجه تكرهك او تحببك دي حاجه ترجعلك انت

الموضوع عن تركيا و ايران عندك اضافه في الموضوع ده او اضافه عن علاقتهم؟
انا عارف الصفقات اتلغت مع تركيا لكن قبله كنت تتطبلة لي تركيا وبعده لما تغيرة علينك شيطانتها وده شي طبيعي ده الغيره علي الوطن بكيفك لكن نظام تصور لي تركيا كا ايران معليش سنه اولا سياسه ما يسويها ده شي
اكيد بفرح مناورات مع دوله زي تركيا يعني منتظر إذنك معليش ومين قالك السودانين او حتي انا فرحان بي مناوراتنا مع ايران يارجل باين عليك ما تعرف حاجه لا عن السودان و لا عني اصلن و السودان لسع ما قطعة علاقتها بي ايران تمام هاجمتها وهجمة تصرفات البشير معاه في اكثر من مشهد وهنا كمان و الحمد لله القطعة علاقتنا معهم
وانا زيك ما تفرق معاي كرهته او شيطنة تركيا ده حاجه لي نفسك راجع لك وانا اخوك بكيفك بس الصيد في المياه العكره وتخلي تركيا و الشيطان الحقيقي ايران في صف واحد معليش ما تركب هذي وانا ما كتبة في الموضوع ده بتحديد لي مهاجمتك بل قلت رايه وصححت الاخ الي يقول نسبح بحمد تركيا كان ناس عبدة أوثان وفيها شرك واضح و العياذ بالله
انت تكره تركيا و لا لا مو القضية القضية المحاولات الزياده لي وضعهم في نفس الخندق مع الشيطان ايران

بالعكس لاننا لازم نقف ككتله واحد ضد اي اطماع في المنطقه سواء ايران او تركيا او اسرائيل
غير كده من سيقف بمفرده سيتكالبون هم عليه

لن تجد ذلك الاصطفاف بدليل علاقات البعض مع تركيا فمتجيش تقولي لازم تساندني ضد عدوي و انت في نفس الوقت بتستقبل عدوي في بلدك وبتعمل معاه علاقات.

كل واحد يشوف مصلحته و كسب عداوات لمصر من اللاشئ المفروض يتوقف .

نقطه اخري : قادرين علي الوقوف امام اي مخطط ... شوف كميه الاحداث اللي حصلت ( اخوان و دواعش و انفلات امني و ثورتين الخ ) و مع ذلك لسه صامدين و الوضع في تحسن كل يوم.

دول تعرضت لاقل من ذلك بكثير و انهارت.

الخليج و ايران بينهم علاقات اقتصاديه و مثال علي ذلك قضيه البطيخ الفاسد التي نشرت من يومين
مصر من الجهه الاخري ليست لها علاقه مع ايران من عقود الا ما حاول الرئيس المفدي مرسي ارجاعه لتطبيق نظريه الحرس الثوري في مصر و قتل الموضوع بعد ثوره يونيو

المشكله ان كلام تركيا بالنسبه لمصر هو هو كلام ايران بالنسبه للسعوديه من سباب و تهديدات عسكريه و ما الي ذلك

و الان يتضح ان الاثنان علاقتهم اكبر مما كنا نظن!!
السعودية ليس لها علاقة اقتصادية ابدا مع ايران

ووصلت بطيخ الى مدينة الجبيل فقط القريبة نسبيا من الكويت من تجار بين السعودية والكويت

لن تجد لك الاصطفاف بدليل علاقات البعض مع تركيا فمتجيش تقولي لازم تساندني ضد عدوي و انت في نفس الوقت بتستقبل عدوي في بلدك وبتعمل معاه علاقات.

نقطه اخري : قادرين علي الوقوف امام اي مخطط ... شوف كميه الاحداث اللي حصلت ( اخوان و دواعش و انفلات امني و ثورتين الخ ) و مع ذلك لسه صامدين و الوضع في تحسن كل يوم.

انت متخيل ان ايران لا تعادينا ونحن نريد كسب عداوتها ؟؟؟ هزعل منك والله ده الحرس الثوري بلاويه معانا سوده منذ منتصف الثمانينات وحتى الان ........بص اما انا الاقوى والمسيطر في المنطقه او سانتهي........... لذا مخططنا الاستراتيجي كسر القوى الثلاث المعاديه لنا.....اسرائيل ...ايران..تركيا

يا اخي و الله انا متفهم كره بعض المصريين لها بلدك وهاجمتها وانت بدافع عن بلدك شي طبيعي مو قضية وانا ما زايدة علي مصر و لا غيره كلامي كان ده واجب عربي خالص دعم بلوشستان وليس واجب تركيا يعني الكلام ده يدينا ولا يبرنا فا كيف نطلب من واحد يسوي شغلنا و تعاتبه عليه هذا القصد
نكره وكل حاجه بس نقول كلمة الحق ريحانه استشهاده نحن ما ادنه و لا نددنا بيه تبقه تركيا تندد و تشجب ده كلام برضوا نحن نحارب في اليمن ونقطع ذيل ايران بس ده مو نقطة الخلاف نقطة الخلاف التنديد ودعم بلوشستان بسلاح ده مهمتنا وليست مهمة تركيا

اخي الكريم , نحن نحارب ايران رسميا في اليمن , عايز ايه مننا اكتر من كده وبالنسبة لتركيا يحزنني ان البعض لا يضعها في نفس خانة ايران والصهاينة مع انهم كلهم لهم نفس الاهداف ???

المشكله في تعميم البعض في نظرتهم عموما ... تركيا ليست عدو لكل العرب و ايران ليست عدو لكل العرب.

شخصيا شايف تركيا عدو لكن ايران عادي :)

ليس معني ذلك مسانده ايران لكنها دوله كغيرها ... موقفي منها برجماتي ... بمعني لو فيه مصالح و فائده معها .. ليه لأ؟

طيب وعمليات حزب الله فى مصر ؟ وتهريبهم السلاح عبر مصر ؟ ومحاولات ايران لنشر التشيع داخل مصر لخلق نفوذ لها ؟ وتعليقهم على أحكام القضاء المصرى ؟ أنا معنديش مشكلة مع الشعب الايرانى ولا الشيعة لكن النظام الايرانى قذر.

السعودية ليس لها علاقة اقتصادية ابدا مع ايران

ووصلت بطيخ الى مدينة الجبيل فقط القريبة نسبيا من الكويت من تجار بين السعودية والكويت

اقصد مجلس التعاون عموما يا اخي و هناك دوله انا شخصيا كنت بها كانت اعلانات السياحه لايران في الجرائد

يا جدعان وجهات نظركم و الله كلها مُحترمه و علي دماغي بس انا حاليا مش فاضي للنقاش عشان عندي أمتحان مُهم بكره .. دعواتكم ... لو الموضوع بقي هبقي ارجع أكتب وجهه نظري ان شاء الله .

انا عارف الصفقات اتلغت مع تركيا لكن قبله كنت تتطبلة لي تركيا وبعده لما تغيرة علينك شيطانتها وده شي طبيعي ده الغيره علي الوطن بكيفك لكن نظام تصور لي تركيا كا ايران معليش سنه اولا سياسه ما يسويها ده شي
اكيد بفرح مناورات مع دوله زي تركيا يعني منتظر إذنك معليش ومين قالك السودانين او حتي انا فرحان بي مناوراتنا مع ايران يارجل باين عليك ما تعرف حاجه لا عن السودان و لا عني اصلن و السودان لسع ما قطعة علاقتها بي ايران تمام هاجمتها وهجمة تصرفات البشير معاه في اكثر من مشهد وهنا كمان و الحمد لله القطعة علاقتنا معهم
وانا زيك ما تفرق معاي كرهته او شيطنة تركيا ده حاجه لي نفسك راجع لك وانا اخوك بكيفك بس الصيد في المياه العكره وتخلي تركيا و الشيطان الحقيقي ايران في صف واحد معليش ما تركب هذي وانا ما كتبة في الموضوع ده بتحديد لي مهاجمتك بل قلت رايه وصححت الاخ الي يقول نسبح بحمد تركيا كان ناس عبدة أوثان وفيها شرك واضح و العياذ بالله
انت تكره تركيا و لا لا مو القضية القضية المحاولات الزياده لي وضعهم في نفس الخندق مع الشيطان ايران
طيب البينه علي من ادعي هات مشركتي اللي طبلت فيها لتركيا و الا يكون الاعتذار واجب

ثانيا التصريح اليوم من مسئول ايراني مو انا من ابتكرت التصريح بل هو منشور في جريده تركيه

لديك ما ينفي ام دفاع لمجرد الدفاع؟!

يمكن ماحدش فعلا عادي تركيا لان الامور مش واضحه او ما زال البعض متوهم لكن دورنا اننا نحاول نكشف

و الله المفروض كلنا نعرف ان مصلحتنا كأخوات مش هتحصل غير مع بعض لان ماحدش بيتمني الخير لينا غير اخواتنا سواء مصر او السعوديه او الباقي

توقفت مشاريع صناعية مع شركة فاس التركية وقل اعداد السياح السعوديين بتركيا ويمكن نقص التبادل التجاري الذي لا يتعدى 7 مليار

لكن بصراحة ما فعلته ايران للعرب اكثر من تركيا فهي خاضت حرب 8 سنوات مع العراق و الان من المممكن انها تقريبا محتلة العراق سياسيا وخربت لبنان والبحرين وسوريا

تركيا تدخلت تدخل سافر في مصر ولا اعلم سبب الاستمرار في هذا الشيء لانه السيسي زار نص العالم وسوا مشاريع واعدم من الاخوان ولا اثر نباحهم بشيء

لكني انا ما احب اقارن زي خوينا المشؤوم لان لكن رسالة بسيطة له في كل موضوع تظهر كمية الحقد والغل الي بداخلك ولن تغير شيء من حقيقة اي علاقة بين الخليج ومصر وراجع التاريخ وتعرف والقيادة السعودية تعلم بان اي ضرر لمصر يؤثر عليها والقيادة المصرية تعلم بان اي ضرر للسعودية يؤثر عليها

لذلك تروح يمين تروح يسار مع بعض مع بعض والكلام الفارغ حقك في كل موضوع ماله فائدة

اكبر علاقات اقتصاديه وتجاريه وعسكريه مع الصهاينه وصلت الى 8 مليار دولار

العلاقات مع ايران متفق ان تصل الي 30 مليار دولار
لكن ما يهمنا بالشق الاكبر هو العلاقه العسكريه تصريح اليوم يشي بانه هناك تعاون عسكري قادم!!

لن تجد ذلك الاصطفاف بدليل علاقات البعض مع تركيا فمتجيش تقولي لازم تساندني ضد عدوي و انت في نفس الوقت بتستقبل عدوي في بلدك وبتعمل معاه علاقات.

حبيب قلبي , الخليج غصب عنه هيدخل في صدام مع تركيا كده كده وحتي لو مش معلن ونفس الحكاية مصر مع ايران , بس احنا بدأنا بدري ودخلنا في اليمن وماتنساش وقفة الملك عبد الله والامارات معانا ضد تركيا برده بعد 30/6 , الاتراك والفرس مخططهم واحد وهو السيطرة علي العرب كلهم وطبعا ده هيعمل صدام كده كده وبرده انا مش عارف بتقول ازاي ايران لا تعادي مصر , هي بالتصريحات بس , شوف السلاح الايراني اللي في سينا وخصوصا القناصة بعد كده تقولي مفيش عداوة بينا وبينهم o_O

يا جدعان وجهات نظركم و الله كلها مُحترمه و علي دماغي بس انا حاليا مش فاضي للنقاش عشان عندي أمتحان مُهم بكره .. دعواتكم ... لو الموضوع بقي هبقي ارجع أكتب وجهه نظري ان شاء الله .

ربنا يوفقك :D

وقفت مشاريع صناعية مع شركة فاس التركية وقل اعداد السياح السعوديين بتركيا ويمكن نقص التبادل التجاري الذي لا يتعدى 7 مليار

لكن بصراحة ما فعلته ايران للعرب اكثر من تركيا فهي خاضت حرب 8 سنوات مع العراق و الان من المممكن انها تقريبا محتلة العراق سياسيا وخربت لبنان والبحرين وسوريا

تركيا تدخلت تدخل سافر في مصر ولا اعلم سبب الاستمرار في هذا الشيء لانه السيسي زار نص العالم وسوا مشاريع واعدم من الاخوان ولا اثر نباحهم بشيء
الوضع الان علي الارض يقول ان الاثنين اعداء تختلف درجه العدواه مثلما تختلف عداوه مصر مع ايران مع عداوه مصر مع اسرائيل مثلا لكن تظل هناك عداوه

حبيب قلبي , الخليج غصب عنه هيدخل في صدام مع تركيا كده كده وحتي لو مش معلن ونفس الحكاية مصر مع ايران , بس احنا بدأنا بدري ودخلنا في اليمن وماتنساش وقفة الملك عبد الله والامارات معانا ضد تركيا برده بعد 30/6 , الاتراك والفرس مخططهم واحد وهو السيطرة علي العرب كلهم وطبعا ده هيعمل صدام كده كده وبرده انا مش عارف بتقول ازاي ايران لا تعادي مصر , هي بالتصريحات بس , شوف السلاح الايراني اللي في سينا وخصوصا القناصة بعد كده تقولي مفيش عداوة بينا وبينهم o_O

يا سيدي الفاضل الشرق يرسم من جديد

يريدون ان تكون القوي هي تركيا او ايران و علينا ان نسكت و نشكرلهم فضلهم علينا انهم تركونا فقط نحيا!!!

و اليوم يظهر تحالف بينهم و هناك من يكذب!!

اخي الكريم , نحن نحارب ايران رسميا في اليمن , عايز ايه مننا اكتر من كده وبالنسبة لتركيا يحزنني ان البعض لا يضعها في نفس خانة ايران والصهاينة مع انهم كلهم لهم نفس الاهداف ???
انا ما قلت سوي حاجه وانا اخوك اليمن تكفي وتوفي انا قصدي للأخ الي يقول لي ما تدعم تركيا بلوشستان و الناس تقتل وجوابي البسيط له ده مهمتنا فقط لا غير و ليست مهمة الاتراك

يا سيدي الفاضل الشرق يرسم من جديد

يريدون ان تكون القوي هي تركيا او ايران و علينا ان نسكت و نشكرلهم فضلهم علينا انهم تركونا فقط نحيا!!!

و اليوم يظهر تحالف بينهم و هناك من يكذب!!

ياكبير هم متحالفين من زمان , والعملية كلها تقسيم ادوار علشان يفككوا بين العرب , يعني الترك علي مصر والفرس علي الخليج , علشان انت كمصري تقول أيه انا مشكلتي مع الترك مش الفرس والخليجي يقول العكس وننقسم احنا الاتنين , طبعا ده كلام فارغ ولا هيفرق بين العرب الا السذج طبعا :D , وربنا يوفق العرب للي فيه الخير

تركيا اللي بتمول وتدعم داعش بالسلاح والارهابيين ليست في صف اسرائيل وايران , بصراحة كلام غير معقول
العيب مش عند الاخ العقاب الحارس , المشكلة عندك انت اخي , انت تدافع عن تركيا بدون مبرر مفهوم , وعن العلاقات بين الشعوب , طبعا هترجع لطبيعتها بعد زوال الانظمة الفاشية دي
وانا اخوك ليس الخلل فيني بل في الفهم المتداول تركيا تدخلت في مصر يحق لك تجرها ونبغضها او حتي تسبه وكلامي الوضع مو دايما كدا لكره تركيا تكون صديق او حليف
وقصدي اسرائيل وايران عدو مختلف تمام عن تركيا الاثنين دول لوحدهم دمرو بلدنا بشكل عجيب وتهددنا لي يوم الليله اما تركيا عداها الوحيد مع مصر تقريبا و ليبيا لو حفتر صار رئيس عدها غير مبرر صحيح لكن مو في نفس خندق اسرائيل و ايران الي تبقه تدمرك وتدمر دولتك بي المد الشيعي

بالنسبة لصمود مصر مع احترامي الشديد لك لاتوجد دولة تستطيع الصمود وحدها ! امريكا لما تبي تحارب داعش ! تدخل في تحالفات من عدة دول ! مصر إستطاعت التحمل اولاً وقبل كل شيء بفضل الله سبحانه .. ثم حلفاءك الذين قدموا لك المساعدات المادية واوقفوا المخططات الي تقف ضدك ونشطوا اقتصادك واستثمروا في بلادك .. وعندما الغرب لعب لعبته الدنيئة معك من اوقفهم ؟! الموضوع هذا ماينطبق على مصر فقط حتى على السعودية ..

ياكبير هم متحالفين من زمان , والعملية كلها تقسيم ادوار علشان يفككوا بين العرب , يعني الترك علي مصر والفرس علي الخليج , علشان انت كمصري تقول أيه انا مشكلتي مع الترك مش الفرس والخليجي يقول العكس وننقسم احنا الاتنين , طبعا ده كلام فارغ ولا هيفرق بين العرب الا السذج طبعا :D , وربنا يوفق العرب للي فيه الخير

الموقف الجيو سياسي و الجيو عسكري في المنطقه بأكملها يريدون تقسيمه و تفتيته و سيتقاصمون تورته من يقع منا من البلاد العربيه مثل سوريا و العراق و لبنان و حتي اليمن التي نحاول انقاذها و ادعو الله ان يوفقنا

عودة
أعلى