نائب الرئيس الايراني.. تركيا شريك و ليست منافس

موضوع طبيعي لايحتاج الى كل هذه الضجه ..نائب الرئيس الإيراني والمسؤول عن الشؤون السياحيه والثقافيه كما في الخبر يصرح بتصريح كهذا ...لايوجد سبب لتكوين عداوه بين تركيا وإيران ..تعليقات البعض منفصله تماما عن الواقع من ناحية طريقة سير الأمور في النظام العالمي او حتى بالبروتوكولات بين الدول ...

المشكله في تعميم البعض في نظرتهم عموما ... تركيا ليست عدو لكل العرب و ايران ليست عدو لكل العرب.

شخصيا شايف تركيا عدو لكن ايران عادي :)

ليس معني ذلك مسانده ايران لكنها دوله كغيرها ... موقفي منها برجماتي ... بمعني لو فيه مصالح و فائده معها .. ليه لأ؟

كلهم حراميه من الشرق إلى الغرب ما احد ينوي لنا الخير

لكن الآن عرفناهم الاعداء :) .. خلوني اسردهم اشوف انا عارفهم واﻻ نسيت حد :

ايران
تركيا
أمريكا
باكستان

M @MrHBK
خلصتم من تركيا ؟

نبغى حمله مشرفه مثلها على باكستان علشان نثبتها في القائمة :D

باكستان مش عدو
باكستان لم تهدد باشعال الشرق الاوسط مثلما فعل الترك
باكستان لم تسب دول عربيه مثلما سبت ايران السعوديه او كما تسب تركيا مصر

علي رأي القول " حنا نعادي اللي يعادي و نصاحب اللـي يصاحب.... صح يا رجال... ايوه صح "

موضوع طبيعي لايحتاج الى كل هذه الضجه ..نائب الرئيس الإيراني والمسؤول عن الشؤون السياحيه والثقافيه كما في الخبر يصرح بتصريح كهذا ...لايوجد سبب لتكوين عداوه بين تركيا وإيران ..تعليقات البعض منفصله تماما عن الواقع من ناحية طريقة سير الأمور في النظام العالمي او حتى بالبروتوكولات بين الدول ...

طبيعي بين دوله كانت تتهم الاخري بالسيطره علي الشرق الاوسط ثم اتضح حقيقتهم؟! ربما!!

يا سادة الامر ببساطة من يحصل علي النفوذ و السلطة و تكون كلمته هي المسموعة في المنطقة ايران ام تركيا و الاثنان يريدون الثلاثه

دائما ما كنت اتسائل لماذا اردوغان يغضب و يعلو صوته و يحمر و جه عندما يسمع عن الحكم علي مرسي بالاعدام او عندما تم خلع الاخوان بعد ثورة 30 يونيو و ازالة حكمهم

كنت اتسائل لماذا لم نسمع اردوغان او الاترات يعلقون مثلا علي اعدام ريحانة الفتاة التي انقذت شرفها و مع ذلك حكم عليها بالاعدام

لماذا لم يعلق اردوغان او احد المسئولين الاتراك علي مقتل الفتاة الكردية فريناز خسرواني التي قفزت من غرفة الفندق ايضا لانقاذ شرفها

لماذا لا يعلق اردوغان او االاتراك عن عشرات اهل السنة الذين يعلقون من رقابهم علي المشانق في بلوشستان

الاجابة ببساطة هي ان الجماعة الارهابية ستمنحهم القوة و السلطة و النفوذ داخل اكبر دولة عربية و بالتالي سيكون لديهم السيطرة و النفوذ داخل الوطن العربي ككل و المنطقة

فلن تفعل ذلك ريحانة و لن تفعل ذلك فريناز خسرواني و لن يفعل ذلك رجال و نساء و اطفال بلوشستان

و مازال الاغبياء يصدقون و يسبحون بحمد الاتراك او الايرانيين صباحا و مساءا و نحمد الله اننا لسنا منهم
مع احترامي لك كلامك كله غير منطقي اردوغان لو يصارخ عشان مرسي عشان مرسي من حزبه وحتي ريحانه الي استشهدة ما شفت لا مصر و لا السودان و لا اي دوله عربيه طلع رائيسها وشجب الموضوع ده او ندد رجاً نترك الكيل بي مكيالين تكره تركيا تكره رائيسها ده حاجه راجع لك مالي دخل فيها بس أقلها نقول كلمة الحق وعلي فكرة انا مو تركيا او بعشق تركيا او الحاجات الي في راسك ده بس كلمة الحق واجب نقولها وخلي اول حاجه دولنا العربيه تدعم بلوشستان وأطفالها بعده تعال قول لي الغريب ليه ما تدعمهم مع انو تركيا دوله مسلمه و لكن عشانك بقول عنها غريب
و ليه السب زي ما غيرك يحترم آرائك احترم اروئه
وَيَا اخي العزيز اوزن كلامك كلامك محاسب عليه يوم القيامه الي قلته ده شرك ما في احد من الاعضاء حتي المؤيد لي تركيا بسبح بحمد تركيا و لا بحمد بلده كلنا مسلمين نسبح بحمد خالقنا الله يهديك ويهدينا ويغفر لنا

المشكله في تعميم البعض في نظرتهم عموما ... تركيا ليست عدو لكل العرب و ايران ليست عدو لكل العرب.

شخصيا شايف تركيا عدو لكن ايران عادي :)

ليس معني ذلك مسانده ايران لكنها دوله كغيرها ... موقفي منها برجماتي ... بمعني لو فيه مصالح و فائده معها .. ليه لأ؟

الخليج و ايران بينهم علاقات اقتصاديه و مثال علي ذلك قضيه البطيخ الفاسد التي نشرت من يومين
مصر من الجهه الاخري ليست لها علاقه مع ايران من عقود الا ما حاول الرئيس المفدي مرسي ارجاعه لتطبيق نظريه الحرس الثوري في مصر و قتل الموضوع بعد ثوره يونيو

المشكله ان كلام تركيا بالنسبه لمصر هو هو كلام ايران بالنسبه للسعوديه من سباب و تهديدات عسكريه و ما الي ذلك

و الان يتضح ان الاثنان علاقتهم اكبر مما كنا نظن!!

مع احترامي لك كلامك كله غير منطقي اردوغان لو يصارخ عشان مرسي عشان مرسي من حزبه وحتي ريحانه الي استشهدة ما شفت لا مصر و لا السودان و لا اي دوله عربيه طلع رائيسها وشجب الموضوع ده او ندد رجاً نترك الكيل بي مكيالين تكره تركيا تكره رائيسها ده حاجه راجع لك مالي دخل فيها بس أقلها نقول كلمة الحق وعلي فكرة انا مو تركيا او بعشق تركيا او الحاجات الي في راسك ده بس كلمة الحق واجب نقولها وخلي اول حاجه دولنا العربيه تدعم بلوشستان وأطفالها بعده تعال قول لي الغريب ليه ما تدعمهم مع انو تركيا دوله مسلمه و لكن عشانك بقول عنها غريب
وَيَا اخي العزيز اوزن كلامك كلامك محاسب عليه يوم القيامه الي قلته ده شرك ما في احد من الاعضاء حتي المؤيد لي تركيا بسبح بحمد تركيا و لا بحمد بلده كلنا مسلمين نسبح بحمد خالقنا الله يهديك ويهدينا ويغفر لنا

فعلا الدول العربيه لم تشجب موضوع الداخل الايراني بالعموم لاننا نضرب و نقتل ازلام ايران في اليمن!!
يعني نقتلهم و كمان نشجب و نندد؟!!

تاني حاجه لما تحاول ماتسبحش بحمد تركيا ما تعملش فرح لما البحريه التركيه تزور السودان عشان يبقي في مصداقيه

الخليج و ايران بينهم علاقات اقتصاديه و مثال علي ذلك قضيه البطيخ الفاسد التي نشرت من يومين
مصر من الجهه الاخري ليست لها علاقه مع ايران من عقود الا ما حاول الرئيس المفدي مرسي ارجاعه لتطبيق نظريه الحرس الثوري في مصر و قتل الموضوع بعد ثوره يونيو

المشكله ان كلام تركيا بالنسبه لمصر هو هو كلام ايران بالنسبه للسعوديه من سباب و تهديدات عسكريه و ما الي ذلك

و الان يتضح ان الاثنان علاقتهم اكبر مما كنا نظن!!

و حد من الخليج عادي تركيا عشان بتعاديك ؟ :p

زي ما انتوا بتنادوا بمعاداه ايران ؟

شوف مصلحتك فين و بلاش كسب عداوات فارغه ... و أعتقد السيسي مدرك الموضوع ده و بيتعامل بشكل جيد في هذا الملف تحديدا

و حد من الخليج عادي تركيا عشان بتعاديك ؟ :p

زي ما انتوا بتنادوا بمعاداه ايران ؟

شوف مصلحتك فين و بلاش كسب عداوات فارغه ... و أعتقد السيسي مدرك الموضوع ده و بيتعامل بشكل جيد في هذا الملف تحديدا

يمكن ماحدش فعلا عادي تركيا لان الامور مش واضحه او ما زال البعض متوهم لكن دورنا اننا نحاول نكشف

و الله المفروض كلنا نعرف ان مصلحتنا كأخوات مش هتحصل غير مع بعض لان ماحدش بيتمني الخير لينا غير اخواتنا سواء مصر او السعوديه او الباقي

بل ان كلامه عين الحقيقه ومنطقى مليون فى الميه وانت من تكيل بمكيالين ولديك معايير مزدوجه وكل كلامك خطأ مليون فى الميه وتوقف عن الادعاء كل تعليق انك لا تدافع عن اخوان الشيطان وتركيا لانها اصبحت اسطوانه مشروخه وباليه مصر والدول العربيه لا تدعم بلوشستان نعم وذلك لاننا مشغولين بضرب ازلامهم فى اليمن عكس تركيا التى ذهب رئيسها الى ايران وقال الشقيقه والصديقه ونحن لا نتبجح ولا نتدخل فى شؤون دوله معينه ونعلق على قضائها واحكامه مثل ما يفعل اردوغان تابع الناتو مع مصر وليس لان مرسى من حزبه بل لنفس الاهداف التى قالها سيف لايف وهى دعم جماعه ارهابيه خسيسه نجسه حقيره عميله خائنه لتطبيق مخططه القذر داخل مصر وهذا امر مفضوح ومعروف وتركيا ليست دوله مسلمه انما هى اكثر علمانيه من بعض دول اوربا والكل يعرف البلاوى الموجوده فيها :D

التعديل الأخير:
يمكن ماحدش فعلا عادي تركيا لان الامور مش واضحه او ما زال البعض متوهم لكن دورنا اننا نحاول نكشف

و الله المفروض كلنا نعرف ان مصلحتنا كأخوات مش هتحصل غير مع بعض لان ماحدش بيتمني الخير لينا غير اخواتنا سواء مصر او السعوديه او الباقي

امور ايه اللي مش واضحه ؟ :p
مش واضح ان تركيا بتعادي مصر و بتدعم تنظيم ارهابي؟

بص كله بيدور علي مصالحه ... العاطفه و المصير المشترك الخ لا وجود لها في السياسه.

و انا شخصيا شايف ان مصالحنا لا تتفق مع دول الخليج الفتره القادمه .

فعلا الدول العربيه لم تشجب موضوع الداخل الايراني بالعموم لاننا نضرب و نقتل ازلام ايران في اليمن!!
يعني نقتلهم و كمان نشجب و نندد؟!!

تاني حاجه لما تحاول ماتسبحش بحمد تركيا ما تعملش فرح لما البحريه التركيه تزور السودان عشان يبقي في مصداقيه
يعني مثلا مبسوط بمناورات بحريه مع دوله زي تركيا ابقه أسبح بي حملها مالكم كيف تحكمون انا كنت متابع المنتدي ده واذكر الصفقات التركيه مع مصر و اذكر الحديث عن t 129 التركية و اغلب الي يسب تركيا الان كان فرحان
طيب ده اسمه ايش ما كان أغلبكم مسوي فرح و هيصه
بطلو الكيل بي مكيلين عشان اصلن يكون عندك انت مصداقيه لان انت طارح الخبر انت تكره تركيا بكيفك عنك ما حبيتها بس مطلعها الشيطان الاكبر عشان اكرها معليش لازم نتكلم قليل
يارجل يا رجل خاف الله قال أسبح بحمد تركيا وصل المره تقول كلام خطير زي التسبيح بي حمد تركيا لا اله الا الله

طيب ما تشجب عمل استشهد ريحانه ماله دخل تدك ازلام ايران و لا غيره في مليون رد ممكن أرده عليك لكن من لا يرد ان يرى الحقيقه استحاله يقتنع
قال أسوي فرح قال
كلمة الحق ما تزعل

يعني مثلا مبسوط بمناورات بحريه مع دوله زي تركيا ابقه أسبح بي حملها مالكم كيف تحكمون انا كنت متابع المنتدي ده واذكر الصفقات التركيه مع مصر و اذكر الحديث عن t 129 التركية و اغلب الي يسب تركيا الان كان فرحان
طيب ده اسمه ايش ما كان أغلبكم مسوي فرح و هيصه

انت ماتعرفش ان اغلب الصفقات مع تركيا اتلغت؟!و اللي ماتلاغاش هو اللي عليه عقوبات علي تركيا لو ماسلمتوش :eek:
افرح بالمناورات زي مانت عايز زي ما فرحتوا قبل كده بالعلاقه مع ايران

طلو الكيل بي مكيلين عشان اصلن يكون عندك انت مصداقيه لان انت طارح الخبر انت تكره تركيا بكيفك عنك ما حبيتها بس مطلعها الشيطان الاكبر عشان اكرها معليش لازم نتكلم قليل

انا مش عايزك تكره تركيا و لا تحبها حاجه ماتفرقش معايا في اي حاجه انا كاتب موضوع عن تركيا و ايران انت شايف انها حاجه تكرهك او تحببك دي حاجه ترجعلك انت

الموضوع عن تركيا و ايران عندك اضافه في الموضوع ده او اضافه عن علاقتهم؟

بل ان كلامه عين الحقيقه ومنطقى مليون فى الميه وانت من تكيل بمكيالين ولديك معايير مزدوجه وكل كلامك خطأ مليون فى الميه وتوقف عن الادعاء كل تعليق انك لا تدافع عن اخوان الشيطان وتركيا لانها اصبحت اسطوانه مشروخه وباليه مصر والدول العربيه لا تدعم بلوشستان نعم وذلك لاننا مشغولين بضرب ازلامهم فى اليمن عكس تركيا التى ذهب رئيسها الى ايران وقال الشقيقه والصديقه ونحن لا نتبجح ولا نتدخل فى شؤون دوله معينه ونعلق على قضائها واحكامه مثل ما يفعل اردوغان تابع الناتو مع مصر لنفس الاهداف التى قالها سيف لايف وهى دعم جماعه ارهابيه خسيسه نجسه حقيره عميله خائنه لتطبيق مخططه القذر داخل مصر وهذا امر مفضوح ومعروف وتركيا ليست دوله مسلمه انما هى اكثر علمانيه من بعض دول اوربا والكل يعرف البلاوى الموجوده فيها :D
شوف تكره تركيا تتمني زوالها حريقتها ده شي راجع لك ولي شخصك الكريم لكن ما تقولي لي ما تدعم بلوشستان وانت من يجب عليك دعم بلوشستان يعني ده اسمه الكيل بي مكيالين تبقه غيرك يسوي شغلك وتقول ليه ما سوا كدا انت عندك دوله وتصنيع حربيه وفلوس ادعم بلوشستان بعدها قول ليه ما دعموها وتعال ما تقول انو تركيا دوله مالها دخل في العرب و انها علمانيه و الكلام من ده طيب يا اخي روح ادعم انت واترك الكلام الفاضي
شوف ما حد يرضا احد يدخل في دولته ده شي طبيعي لكن مو كل الاخبار تحاول شيطنة تركيا بلدك وتركيا بينهم مشكله ومع الزمن بتنحل فا استغرب الكره الحاصل ده تره سياسه اليوم انا عدوك بكره صديقك وحا تشوف الناس الي كانت تسب تركيا لما ترجع العلاقات راح تتطبل لها
وتصدق وما تصدق هذي مشكلتك لا أدافع عن الاخوان ولا غيرهم اصلن انا بنفسي لا أصنف نفسي لي اي حزب بس لي بلدي فقط لا غير لكن اقول كلمة الحق فقط لا غير

امور ايه اللي مش واضحه ؟ :p
مش واضح ان تركيا بتعادي مصر و بتدعم تنظيم ارهابي؟

بص كله بيدور علي مصالحه ... العاطفه و المصير المشترك الخ لا وجود لها في السياسه.

و انا شخصيا شايف ان مصالحنا لا تتفق مع دول الخليج الفتره القادمه .

بالعكس لاننا لازم نقف ككتله واحد ضد اي اطماع في المنطقه سواء ايران او تركيا او اسرائيل
غير كده من سيقف بمفرده سيتكالبون هم عليه

ما حد يرضا احد يدخل في دولته ده شي طبيعي لكن مو كل الاخبار تحاول شيطنة تركيا

في اخبار بمصادر و لا لا؟!
في بلاد المفترض انها عدوه بتتفق علي بلد عربيه
شيطنتها من عدمه دي ترجع لضمير المتلقي
و من الناس من هم بلا ضمير لدرجه مسانده بلاد عدوه علي بلد المفترض انه اقدم دوله عربيه حضاره و اكثرها سكانا

شوف تكره تركيا تتمني زوالها حريقتها ده شي راجع لك ولي شخصك الكريم لكن ما تقولي لي ما تدعم بلوشستان وانت من يجب عليك دعم بلوشستان يعني ده اسمه الكيل بي مكيالين تبقه غيرك يسوي شغلك وتقول ليه ما سوا كدا انت عندك دوله وتصنيع حربيه وفلوس ادعم بلوشستان بعدها قول ليه ما دعموها وتعال ما تقول انو تركيا دوله مالها دخل في العرب و انها علمانيه و الكلام من ده طيب يا اخي روح ادعم انت واترك الكلام الفاضي
شوف ما حد يرضا احد يدخل في دولته ده شي طبيعي لكن مو كل الاخبار تحاول شيطنة تركيا بلدك وتركيا بينهم مشكله ومع الزمن بتنحل فا استغرب الكره الحاصل ده تره سياسه اليوم انا عدوك بكره صديقك وحا تشوف الناس الي كانت تسب تركيا لما ترجع العلاقات راح تتطبل لها
وتصدق وما تصدق هذي مشكلتك لا أدافع عن الاخوان ولا غيرهم اصلن انا بنفسي لا أصنف نفسي لي اي حزب بس لي بلدي فقط لا غير لكن اقول كلمة الحق فقط لا غير
لا دا بعدك لن ترجع اى علاقات مع تركيا تابعه الناتو اكبر شريك اقتصادى وتجارى مع الصهاينه التى على ارضها اكثر من 26 قاعده امريكيه وتدعم الارهاب فى مصر وسوريا وليبيا انسى لا احد يطبل لها الا ازلامها وعبيدها فقط وهم معروفين :D وليس لك دخل فى كرهى لتركيا اكرهها والعنها ما دخلك انت خليك فى حالك ونعم هى الشيطان الاكبر فى المنطقه مع ايران والصهاينه ومن لم يريد رؤيه الحقيقه الواضحه وضوح الشمس فهو اعمى البصر والبصيره وهو من يكيل بمكيالين ولديه معايير مزدوجه وليس لى دخل بمغسول الدماغ هذا لانه زلم من ازلامها ولن يقتنع حتى لو خرج سيده وقال انا الشيطان الاعظم ;)

لا دا بعدك لن ترجع اى علاقات مع تركيا تابعه الناتو اكبر شريك اقتصادى وتجارى مع الصهاينه التى على ارضها اكثر من 26 قاعده امريكيه وتدعم الارهاب فى مصر وسوريا وليبيا انسى لا احد يطبل لها الا ازلانها فقط وهم معروفين :D وليس لك دخل فى كرهى لتركيا ونعم هى الشيطان الاكبر فى المنطقه مع ايران والصهاينه ومن لم يريد رؤيه الحقيقه الواضحه وضوح الشمس فهو اعمى البصر والبصيره وليس لى دخل بمغسول الدماغ هذا لانه زلم من ازلامها ولن يقتنع حتى لو خرج سيده وقال انا الشيطان الاعظم ;)

يا سيدي في موضوع هنا في المنتدي عن ان تركيا تنوي رياده قوات التدخل السريع للناتو في 2025 ماحدش دخل قال فيه كلمه من اللي بيدافعوا عن تركيا لما توضح علاقتها مع ايران!!!!

عن دعم المضطهدين , فنحن نحارب في اليمن وندعم الجيش الوطني الليبي , فلا تزايد لو سمحت علي مصر والعملية بالاعمال وليس الاقوال , والموضوع عن العلاقة بين تركيا وايران , فياريت كلامك يبقي عن الموضوع ده , مش تدخل تدافع عن تركيا وتحاول تساوينا احنا بيها , يااخي حرام عليك , هل تساوي مصر مثلا بتركيا , فهل مصر دعمت الارهابيين والفتلة لمكاسب اقتصادية , فلتتق الله

عودة
أعلى