فرنسا ستستغني عن مجموعة من سفن الميسترال وتعرضها للبيع

في نظرك من من الدول العربية سيشتريىالميسترال؟

• مصر

الأصوات: 56 45.2%
  • السعودية

الأصوات: 51 41.1%
  • الجزائر

الأصوات: 5 4.0%
  • الامارات

الأصوات: 5 4.0%
  • قطر

الأصوات: 0 0.0%
  • اخرى

الأصوات: 7 5.6%

• مجموع المصوتين
    124
هناك صفقه بحرية تلوح في الافق للبحرية السعودية بقيمة اكثر من 15 مليار
واذا لم تكن من بينها الميسترال او على الاقل غواصات من فرنسا و منظومة الايجيس من امريكا فاعتبر ان الصفقة فاشلة بجميع المعايير

نقدر نقول ان الموضوع كان مرتبط بالتمويل
لا يا عم بلاش كلام في السياسة
الاجابه موجوده في الاقتباس
ياشباب نمتلك الاول سفن انزال ثقيل
وبعدين نفكر فى حاملات مروحيات
الواقعيه حلوة بردو​
وضيف كمان عمليات التطوير و الاستبدال بالبحريه

انا اعتقد ان مصر محتاجه المسترال لقوات التدخل السريع عشان تعزز قدرتهم علي التدخل ف أي مكان بجد

اتوقع ان السعودية ستكافئ فرنسا على مواقفها الممتازة في الملف النووي الإيراني وايضا التفاهم الكبير الحاصل في لبنان بصفقة بحرية ضخمة
تضم فرقاطات وغواصات وربما حاملة المروحيات مسترال
ونظام استر 30 اجده فعال جدا خصوصا وانه يخدم على اعتى المدمرات المخصصة للدفاع الجوي مثل تايب 45 البريطانية واجدة بديل فعال اللإيجس الأمريكي اللذي تتعنت الولايات المتحدة الأمريكية بمنحنا اياه

مصر غير مهتمه الان هناك اولويات في القوات المسلحه و الدليل التوجهات المصريه الاخيره في التعاقدات الجديدة الفعلية و المستهدفه
طيب ماده عكس كلامك
ليه
...راح اسبانيا عمل اتفاق على طيران كاسا تاني
...راح فرنسا جاب رافال وفريم والرافال طائرة مسارح عمليات بعيدة
...مع الامريكان التارجيت استكمال صفقة الفالكون بلوك 52

الله دي الصفقات كلها والسياسة هي عدم الانكماش داخل الحدود الدولية
نيجي للمادة
انا عندي موازنة تسليح مثلا 7 مليار في السنة
وفي وسط السنه جه فرصة معينة بمميزات معينة لاقتناء سلاح مثلا انا محتاجه
عظيم
يقوم فيه حاجه اسمها وparallel plan الخطة الموازية ودي اللي بتغطي نفقات معينة زي التدخلات العسكرية المفاجئة او تعويض سلاح مستهلك فني او خسرته بشكل مفاجئ زي سقوط طيران مثلا
مثلا تشكيل فرقة التدخل السريع دي هو انا مجرد اني لميت دبابات وعساكر
ده انا بشكل كادر قيادة جديد واعوض الوحدات اللي انا سحبت منها القوات بتعويض مباشر علشان ماخلقش فراغ والقوات الجيدة اخلق لها لواء النقل والدعم بتاعها سواء جوي ولا بري
الله ده مصاريف مفاجئة ومن غير ماتخش في الموازنة السنوية وهكذا
مثلا انا التهديد اللثيوبي زاد السنه دي
طيب انا عاوز طلبية ذخائر عاجلة وربما طيران دايما فيه طوارئ
ومش عيب نعمل خطة طارئة لعيون ميسترالاية حلوة

وايه اللى خلاها DON'T WANT ياعمونا بس , أظن إستراتيجيتنا واضحة فى كونها هجومية والتهديدات بقت فى أحيان كتير أبعد من زمان , صراع الغاز فى المتوسط مثالاً (تركيا فى خطتها المستقبلية وكما قرأنا فى المنتدى هنا مهتمة بحاملة طائرات فى 2020 على ما أذكر) , أى حاملة طائرات تخدم الإستراتيجية المصرية تماماً طبعاً بغض النظر عن التكاليف الهائلة للقطع المرافقة وتشغيلها بلا شك .

طيب ماده عكس كلامك
ليه
...راح اسبانيا عمل اتفاق على طيران كاسا تاني
...راح فرنسا جاب رافال وفريم والرافال طائرة مسارح عمليات بعيدة
...مع الامريكان التارجيت استكمال صفقة الفالكون بلوك 52

الله دي الصفقات كلها والسياسة هي عدم الانكماش داخل الحدود الدولية
نيجي للمادة
انا عندي موازنة تسليح مثلا 7 مليار في السنة
وفي وسط السنه جه فرصة معينة بمميزات معينة لاقتناء سلاح مثلا انا محتاجه
عظيم
يقوم فيه حاجه اسمها وparallel plan الخطة الموازية ودي اللي بتغطي نفقات معينة زي التدخلات العسكرية المفاجئة او تعويض سلاح مستهلك فني او خسرته بشكل مفاجئ زي سقوط طيران مثلا
مثلا تشكيل فرقة التدخل السريع دي هو انا مجرد اني لميت دبابات وعساكر
ده انا بشكل كادر قيادة جديد واعوض الوحدات اللي انا سحبت منها القوات بتعويض مباشر علشان ماخلقش فراغ والقوات الجيدة اخلق لها لواء النقل والدعم بتاعها سواء جوي ولا بري
الله ده مصاريف مفاجئة ومن غير ماتخش في الموازنة السنوية وهكذا
مثلا انا التهديد اللثيوبي زاد السنه دي
طيب انا عاوز طلبية ذخائر عاجلة وربما طيران دايما فيه طوارئ
ومش عيب نعمل خطة طارئة لعيون ميسترالاية حلوة

يعنى اضرب تمن صفقة الرافال لمصر *2

الرقم عجيب جدا بس عموما ملناش دعوة وربنا يكرمهم
لو كنا جبناها بالرقم ده كنت انتحرت
ده اللى أنا بحاول أقنع بيه الأستاذ المحترم @الراجح , الإستراتيجية دلوقتى مختلفة ودخول سلاح ذو طابع هجومى بحت لم يعد أمر يثير الدهشة فالإستراتيجية تحكم على خطط التسليح والتكتيكات , الكلام لا يعنى أننى أجزم بأننا نتفاوض على حاملة طائرات الأن لكنه يعنى ألا نفقدها من حساباتنا .
تحياتى

ده اللى أنا بحاول أقنع بيه الأستاذ المحترم @الراجح , الإستراتيجية دلوقتى مختلفة ودخول سلاح ذو طابع هجومى بحت لم يعد أمر يثير الدهشة فالإستراتيجية تحكم على خطط التسليح والتكتيكات , الكلام لا يعنى أننى أجزم بأننا نتفاوض على حاملة طائرات الأن لكنه يعنى ألا نفقدها من حساباتنا .
تحياتى
ببساطة كده
احنا محتاجين سلاح هجومي يتخطي حدود الدولة المصرية
السلاح الهجومي اللي ممكن نفكر فيه:
-الغواصات :
لكن الاتجاه المصري الي التايب كغواصة مضادة للقطع البحرية اكثر منها للهجوم البري في انتظار نتائج تطوير كروز مصري
بالتعاون مع غالبا باكستان واول مايتم ده علطول هتبقي في صفقة مصرية بمواصفات خاصة(فتحة 655 للاطلاق)سواء من فرنسا او روسيا.

-حاملة مروحيات:
وياريت تكون مركز قيادة وامكانية حمل مقاتلات .المسترال و معروضة للبيع مع اني افضل الحاملة خوان كارلوس(لها مستقبل).

-حل مصري مؤقت :
يتلخص في بعض طائرات التانكر ولكن هذا يستوجب اواكس جديد (تقريبا تكلفة واحدة).

اما القرار فيرتكز علي اسس اخري اهمها الجانب المادي طبعا في الحالة المصرية خاصة بعد التغييرات الاخيرة
ولكن اثق ان القيادة المصرية تستطيع حل هذه المعادلة الصعبة.

نحن اولى بها من الكل المهم ايضا نصنعها لاتنسون تركيا تبي تصنع حاملة الطائرات الاسبانيه خوان كارلوس علينا ان نكون قدوه للعالم العربي بتصنيع الحربي بدل مانصحى نلقى انفسنا امام قوه صناعيه عسكريه تركيه لا يمكن مجاراتها فيكون امامنا ايران وتركيا ونحن نغني ع ليلى

نحن اولى بها من الكل المهم ايضا نصنعها لاتنسون تركيا تبي تصنع حاملة الطائرات الاسبانيه خوان كارلوس علينا ان نكون قدوه للعالم العربي بتصنيع الحربي بدل مانصحى نلقى انفسنا امام قوه صناعيه عسكريه تركيه لا يمكن مجاراتها فيكون امامنا ايران وتركيا ونحن نغني ع ليلى
بالنسبة لمصر لو حسبنا ان منذ تولي السيسي نهضة جديدة للجيش وصناعاته فأعتقد أننا سنكون اسرع في النمو من دول تسبقنا كتركيا ..مسألة وقت

توجه مصر الى الرافال والفريم ليس دفاعي بالمره واعتقد اننا تخطينا مرحلة اسلحة الدفاع انا ممكن اتوقع اي شيئ من القيادة الحالية

توجه مصر الى الرافال والفريم ليس دفاعي بالمره واعتقد اننا تخطينا مرحلة اسلحة الدفاع انا ممكن اتوقع اي شيئ من القيادة الحالية

لو كان هنالك move على الميسترال كانت تمت
الى الآن لا شئ و مع اهتمام كندا و الناتو قد نقول فات الاوان

لو كان هنالك move على الميسترال كانت تمت
الى الآن لا شئ و مع اهتمام كندا و الناتو قد نقول فات الاوان
لا تزال وسائل الإعلام تتناول مصير سفينتين حربيتين من نوع "ميسترال"، رفضت فرنسا تسليمهما إلى روسيا التي تعاقدت على شرائهما.

أعلنت صحيفة فرنسية عن المصير الذي يمكن أن تلقاه سفينتان حربيتنان صنعتهما فرنسا ورفضت تسليمهما إلى روسيا التي تعاقدت على شرائهما.

وقالت صحيفة "فيغارو"، في عددها الصادر اليوم (6/5/2015)، إن الاحتمالات التي تبحثها باريس تشمل إمكان تدميرهما من خلال عملية التفكيك أو الإغراق في مياه البحر، نقلا عن مصدر عسكري مطلع.

وهناك سيناريو آخر، وهو أكثر احتمالا حسب الصحيفة، هو أن تبيع فرنسا السفينتين إلى كندا أو أحد بلدان الشمال أو مصر.

واستبعد المصدر احتمال تسليمهما إلى القوات البحرية الفرنسية، لأنهما صممتا لتلبية متطلبات القوات البحرية الروسية، ويمكن أن تتطلب إعادة تأهيلهما ملايين اليورو.

ويقول مسؤولون روس إن قدرات القوات البحرية الروسية لن تتأثر بإحجام فرنسا عن تسليم روسيا ما تعاقدت على شرائه، لكن على فرنسا أن تعيد المال الذي دفعته روسيا.

مصر غير مهتمه الان هناك اولويات في القوات المسلحه و الدليل التوجهات المصريه الاخيره في التعاقدات الجديدة الفعلية و المستهدفه
متأكد انت من موضوع مش مهتمه ده ؟ :)

متأكد انت من موضوع مش مهتمه ده ؟ :)
صفقات مصر و التي لم يتم اعلان توقيع رسمي لها مفيش حاجه منها مؤكده كلها اجتهادات و محاولات فرديه لقراءه الاحداث

اتوقع ان السعودية ستكافئ فرنسا على مواقفها الممتازة في الملف النووي الإيراني وايضا التفاهم الكبير الحاصل في لبنان بصفقة بحرية ضخمة

حاجتنا للتسلح والدفاع لاتسمى مكافأه لفرنسا او غيرها !!!
تخيل أننا لم نكافئ بريطانيا وأمريكا بشراء الأف 15 و اف 5 وتورنادو وتايفون والهوك وعائلة النقل والتانكر والأواكس والحرب الالكترونيه :eek: !!!
السعودية لاتكافئ أحد بل تتسلح لأمنها ولحاجات جيشها وتستغل السياسيه لأقتناص الفرص الذهبية كما فعلت في صفقات الصواريخ مع الصين ...
وأي صفقة بحرية مع فرنسا لن تكون الا أستمرار لبرامج التسلح البحري السابقة ولن تكون شيئ مستغرب ..

لا تزال وسائل الإعلام تتناول مصير سفينتين حربيتين من نوع "ميسترال"، رفضت فرنسا تسليمهما إلى روسيا التي تعاقدت على شرائهما.

أعلنت صحيفة فرنسية عن المصير الذي يمكن أن تلقاه سفينتان حربيتنان صنعتهما فرنسا ورفضت تسليمهما إلى روسيا التي تعاقدت على شرائهما.

وقالت صحيفة "فيغارو"، في عددها الصادر اليوم (6/5/2015)، إن الاحتمالات التي تبحثها باريس تشمل إمكان تدميرهما من خلال عملية التفكيك أو الإغراق في مياه البحر، نقلا عن مصدر عسكري مطلع.

وهناك سيناريو آخر، وهو أكثر احتمالا حسب الصحيفة، هو أن تبيع فرنسا السفينتين إلى كندا أو أحد بلدان الشمال أو مصر.

واستبعد المصدر احتمال تسليمهما إلى القوات البحرية الفرنسية، لأنهما صممتا لتلبية متطلبات القوات البحرية الروسية، ويمكن أن تتطلب إعادة تأهيلهما ملايين اليورو.

ويقول مسؤولون روس إن قدرات القوات البحرية الروسية لن تتأثر بإحجام فرنسا عن تسليم روسيا ما تعاقدت على شرائه، لكن على فرنسا أن تعيد المال الذي دفعته روسيا.
--------------------------------------------------------------------------------------
شكلنا ابدينا اهتمام من تحت الترابيزه يا رجاله وإلا ازاي يفكروا فينا كجزء من الحل ؟

sputniknews

التعديل الأخير:
توقعاتى ان مصر هتدخل تشترى الاتنين ميسترال واحده لمصر والتانيه لروسيا ومصر وسيط شراء مقابل حاجات +18 ويبقى كدا احنا عملنا الصح وصح الصح كمان ;)
ايضا اتوقع ان تقوم روسيا بمد مصر بالمال لشراء قطعه لها من الحاملتين من الاموال التى ستردها فرنسا وبالطبع بالشرط الجزائى بمعنى ان مصر ستقوم بشراء الحاملتين باموال روسيه مصريه :rolleyes:
تخيلوا ان روسيا دافعه مليون فى الميسترال والشرط الجزائى نص مليون وعدم التسليم = مليون ونص تقوم روسيا بمد مصر بثمن الميسترال التانيه المليون وتقوم بالاحتفاظ بالشرط الجزائى اللى هو نص مليون بمعنى ان روسيا دفعت نص مليون فى حاملة الميسترال ويبقى كدا فرنسا ركبت الوزه بالمقلوب شغل صياعه لو حصل السيناريو دا :D

عودة
أعلى