رئيس شركة ميج الروسية: مستعدون لإمداد مصر بكل ما تطلب من مقاتلات

تسويق الاف35 هو تعبير عن الثقه في الصناعه الحربيه الامريكيه اكثر منه ثقه في الطائره
اجابتي علي الجزء الثاني هي في صوره سؤال الطائره جاهزه للانتاج الكمي من 2007 فلماذا لم تدخل بالخدمه بروسيا او حتي تدشين خط الانتاج حتي الان

انا بس مش عايز اظهر في صورة المدافع عن الطيارة
الطيارة لو فيها مشاكل خلاص يبقى طبعا منخدهاش واكيد المفاوض المصري عارف شغله كويس
لكن انا كلامي لو ان ما يقال عنها صحيح وكل مشاكلها اتحلت ليه منجبهاش
معتقدش اننا نقدر ندخل السو 35 باعداد كبيرة (وربما حتى لا نحتاج ذلك) اعتقد يكفينا منها من 24 - 48
لكن انا بتكلم عن طيارة تخلف الاف 16 .. بيتهيالي الميج 35 افضل خيار من كل الجوانب

شوف كده التصريح ده :

"
وأضاف رئيس إحدى الشركات الروسية الرئيسية للطائرات أنه ينتظر تعاقد وزارة الدفاع الروسية والجهات الأجنبية على شراء طائرات "ميغ-35".

وكان رئيس شركة "ميغ" قد قال للصحفيين في وقت سابق، إن المباحثات الجارية بين شركته ووزارة الدفاع بشأن تزويد القوات الجوية الروسية بمقاتلات "ميغ-35" حققت تقدما كبيرا، وأن وزارة الدفاع خصصت أحد بنود الطلب الدفاعي الجديد لطائرات "ميغ-35".

"

احنا لو عملنا كده يبقى هنستنى للابد
سوق السلاح دايما فيه جديد وفيه الاحسن كل شوية
الهند مثلا لما اختارت السو 30 ظهر بعدها السو 35 وهكذا

انا مبقلش استنى انا بقول اقتني على دفعات احسن ما تجيب وان باك 100 طائره مثلا
يعني عقد 2016 ل 24 ميج 35
عقد 2018 ل 24 ميج 35 تكون مثلا بالتطويرات الجديده بتاعتها ( مثلا ظهر هذا العام طراز جديد تماما )
عقد 2020 ل 24 طائره من الطراز الجديد
لحد ما تصل الى كميه تقف عليها و انت مرتاح
لو اشتريت 80 طائره ميج 35 من الاول حتكون مضطر تطورهم بعدين كلهم و مش حتقدر تدخل جديد كتير و مش حتكون في 2025 افضل الموجود لضهور طرازات افضل فا بالتالي حنضطر نغير من اول و جديد

التعديل الأخير:
تم رفض الطائره من الهند لعيوب في المحرك و قام الروس بالغاء عقد عام 2010 مع الشركه كما ان الطائره غير مجربه حتي بروسيا الافضل الانتظار حتي تتضح الصوره
هل تمتلك رفاهية الوقت و عندك استبدال 3 انواع من طائراتك ميج 21 و ميراج 5 و اف 6/7 و تقول ننتظر !!!

انا مبقلش استنى انا بقول اقتني على دفعات احسن ما تجيب وان باك 100 طائره مثلا

ايوه انا معاك في كده
عشان نقدر ندخل التحديثات والتعديلات بشكل مستمر
لكن خد بالك لو كنا هنصنعها عندنا يبقى لا بديل عن ادخالها باعداد محترمة ولفترة ليست قصيرة مثل الهند

انا بس مش عايز اظهر في صورة المدافع عن الطيارة
الطيارة لو فيها مشاكل خلاص يبقى طبعا منخدهاش واكيد المفاوض المصري عارف شغله كويس
لكن انا كلامي لو ان ما يقال عنها صحيح وكل مشاكلها اتحلت ليه منجبهاش
معتقدش اننا نقدر ندخل السو 35 باعداد كبيرة (وربما حتى لا نحتاج ذلك) اعتقد يكفينا منها من 24 - 48
لكن انا بتكلم عن طيارة تخلف الاف 16 .. بيتهيالي الميج 35 افضل خيار من كل الجوانب

شوف كده التصريح ده :

"
وأضاف رئيس إحدى الشركات الروسية الرئيسية للطائرات أنه ينتظر تعاقد وزارة الدفاع الروسية والجهات الأجنبية على شراء طائرات "ميغ-35".

وكان رئيس شركة "ميغ" قد قال للصحفيين في وقت سابق، إن المباحثات الجارية بين شركته ووزارة الدفاع بشأن تزويد القوات الجوية الروسية بمقاتلات "ميغ-35" حققت تقدما كبيرا، وأن وزارة الدفاع خصصت أحد بنود الطلب الدفاعي الجديد لطائرات "ميغ-35".

"
انا عارف انك مش بتدافع عن الطائره انت عارف المشكله فين المشكله ان محدش عارف ايه اللي في دماغ المخطط المصري علشان كده كلنا بنضرب اخماس في اسدس حتي الدول المصدره حالهم من حالنا

ومش هتكلم كتير :D
قولوا يارب

ايوه انا معاك في كده
عشان نقدر ندخل التحديثات والتعديلات بشكل مستمر
لكن خد بالك لو كنا هنصنعها عندنا يبقى لا بديل عن ادخالها باعداد محترمة ولفترة ليست قصيرة مثل الهند

متفقين اذا :cool:

هل تمتلك رفاهية الوقت و عندك استبدال 3 انواع من طائراتك ميج 21 و ميراج 5 و اف 6/7 و تقول ننتظر !!!
حاليا العاجل الميج 21 الروسي و الصيني فعلا و الميراج 5 العادي و بالفعل بدأت عمليات الاخراج من الخدمه ليلحقوا بالفانتوم اما الحورس فممكن استمراره حتي 2020

كلامك صح تماما انا لا اعيب الطائره ، انا اقول انت اشتريت منها كميه مثلا حاليا و ظهرت الميج 60 يا سيدي جديده بالكامل و ليست منصه مطوره فحسب انما دخول رسمي للمستقبل في كل شئ و تبحث عن زبون حنعمل ايه بقى ، ختلاقي نفسك في خلال 10 سنين بطائرات كانت قويه و اكثر ما يمكن فعله عمل تطويرات لها فا ليه ازنق نفسي.

تاني الطائره قويه انا لا اعيبها انا بس شايف انو الروس لم يظهرو مشاريعهم حتى الان
المشاريع المستقبلة لدي الروس معروفه
سوخوى ستصنع باك فا
ميج تعمل على مشروع طائرة ميج 41 لتحل محل ميج 31 عام 2025 و لن تكون شبحيه بل ستعتمد على الفجور فى السرعه و التسليح بحيث ستصل سرعتها الى 4 ماخ و ستتسلح بصواريخ مداها 400 كم و ستتمتع برادار فائق القوة و المدي من نوع ايسا على الموجه L-band لاكتشاف الطائرات الشبحيه و لن يتم تصديرها للخارج و ستكون حصريا لروسيا .

طيب وطائرات فانتوم أف 4 من ضمن الطائرات التي يجب تعويضها زي الميغ 21 والاف 7 صح
الفانتوم خرجت من الخدمه و تم تعويضهم بالاستعانة بالاف 16 في مهام القصف مع الميراج حورس

اوعي تكون تقصد صفقه الميج و السوخوي و الياك القديمه اياها

العرض كان ميج 35 وسوخوى 35 ومصر فاضلت بين الميج والرافال بعد ما اتكلمنا مع فرنسا والرافال كسبت والسوخوى فى كلام عليها دلوقتى دا اللى عرفته

Egypt watchers in the West greeted with surprise Russia’s offer to sell MIG-35 and Su-35 fighter jets to Egypt as Washington withheld delivery of F-16s. The offer makes nonsense of US policy in the Middle East and North Africa.

In a separate but related development, Rosoboronexport, in technical consultations with the Egyptian Defence Ministry, hinted at the possible supply of Mikoyan MiG-29M2 and Sukhoi Su-35 fighter aircraft, according to the Russian news agency Interfax-AVN.
“We made a presentation of the MiG-29M2 and Su-35 aircraft for the Egyptian Defence Ministry. Technical consultations are underway,” Sergei Kornev, head of the Department of Air Force Special Gear and Services Export at Rosoboronexport, announced at the Farnborough International Airshow near London, much to the consternation of Washington.

Moscow is willing to supply Egypt with MIG-35 and Su-35 fighter jets, which will be delivered to the Russian Air Force in large numbers within the next three years, after resolution of some technical problems found during final tests, said Russian Deputy Defence Minister Yury Borisov on Wednesday.

المشاريع المستقبلة لدي الروس معروفه
سوخوى ستصنع باك فا
ميج تعمل على مشروع طائرة ميج 41 لتحل محل ميج 31 عام 2025 و لن تكون شبحيه بل ستعتمد على الفجور فى السرعه و التسليح بحيث ستصل سرعتها الى 4 ماخ و ستتسلح بصواريخ مداها 400 كم و ستتمتع برادار فائق القوة و المدي من نوع ايسا على الموجه L-band لاكتشاف الطائرات الشبحيه و لن يتم تصديرها للخارج و ستكون حصريا لروسيا .

صدقني الروس مش حيكتفو بمشروع واحد للتصدير الخارجي من سوخوي T50 فقط ، و لكن دا كلام مستقبلي الفكره انو الاقتناء على دفعات اتوقع افضل ، الميج 41 دي حتبقي حكايه تانيه كان نفسي يكون مشروع الميج 41s firefly بس خير

العرض كان ميج 35 وسوخوى 35 ومصر فاضلت بين الميج والرافال بعد ما اتكلمنا مع فرنسا والرافال كسبت والسوخوى فى كلام عليها دلوقتى دا اللى عرفته

Egypt watchers in the West greeted with surprise Russia’s offer to sell MIG-35 and Su-35 fighter jets to Egypt as Washington withheld delivery of F-16s. The offer makes nonsense of US policy in the Middle East and North Africa.

In a separate but related development, Rosoboronexport, in technical consultations with the Egyptian Defence Ministry, hinted at the possible supply of Mikoyan MiG-29M2 and Sukhoi Su-35 fighter aircraft, according to the Russian news agency Interfax-AVN.
“We made a presentation of the MiG-29M2 and Su-35 aircraft for the Egyptian Defence Ministry. Technical consultations are underway,” Sergei Kornev, head of the Department of Air Force Special Gear and Services Export at Rosoboronexport, announced at the Farnborough International Airshow near London, much to the consternation of Washington.

Moscow is willing to supply Egypt with MIG-35 and Su-35 fighter jets, which will be delivered to the Russian Air Force in large numbers within the next three years, after resolution of some technical problems found during final tests, said Russian Deputy Defence Minister Yury Borisov on Wednesday.
الكلام ده كان في 2010 و كانوا معروضين معا و ليس مفاضلة يعني زي اف 15 / 16 معا

عودة
أعلى