أخبار الصفقة الفرنسية المصرية (رافال +فريم )

عفوا ، سامحني انا افتكرت انك عايز النصوص الصريحه :)
بس كلام المقال مش مريح لا في seafire500 ولا في السكالب نافال
وكلام استاذ باتون صائب في الشق الروسي اصل عندهم بلاوي يا جماعه و كلها حلوه و رخيصه و كتيره بشكل يزهق فا لماذا !
احنا مش اتفقنا والمصدر نزل بتاع السكالب البحري والجوى خلاص ;)

Côté armement, Le Caire a dû revoir ses prétentions en quantité pour ramener la facture à un niveau envisageable, mais ses Rafale seront tout de même bien dotés puisqu’ils emporteront des missiles fabriqués par MBDA air-air Mica, air-sol 2ASM, et surtout des missiles de croisière Scalp. Ils seront très semblables aux appareils français, exception faite des équipements au standard Otan

ودى الترجمه الانجليزى
Side arms, Cairo has had to revise its claims in quantity to bring the bill to a feasible level, but its Rafale will still prevail as well endowed missiles manufactured by MBDA Mica air-to-air, air-ground 2ASM and especially Scalp cruise missiles. They will be very similar to the French aircraft, except for equipment to NATO standard

احنا مش اتفقنا والمصدر نزل بتاع السكالب البحري خلاص ;)

Côté armement, Le Caire a dû revoir ses prétentions en quantité pour ramener la facture à un niveau envisageable, mais ses Rafale seront tout de même bien dotés puisqu’ils emporteront des missiles fabriqués par MBDA air-air Mica, air-sol 2ASM, et surtout des missiles de croisière Scalp. Ils seront très semblables aux appareils français, exception faite des équipements au standard Otan

ودى الترجمه الانجليزى
Side arms, Cairo has had to revise its claims in quantity to bring the bill to a feasible level, but its Rafale will still prevail as well endowed missiles manufactured by MBDA Mica air-to-air, air-ground 2ASM and especially Scalp cruise missiles. They will be very similar to the French aircraft, except for equipment to NATO standard

مش ده المصدر بتاع السكالب البحري .. التاني اهو

et des missiles pour les deux plateformes pour un montant d'environ 5,6 milliards d'euros : 3,5 milliards pour les avions de combat fabriqués par Dassault Aviation, 1 milliard pour le navire de guerre (achat, formation, maintien en condition opérationnel) et 1,1 milliard pour les missiles (Mica, Scalp Naval...)

and missiles for both platforms in the amount of about € 5.6 billion: $ 3.5 billion for fighter jets manufactured by Dassault Aviation, 1 billion for the warship (purchasing, training, maintenance requirement operational) and 1.1 billion for missiles (Mica, Scalp Naval ...)

لكن المشكلة ان المصدر الجديد كاتب بتفاصيل دقيقة جدا تدعو للشك انه يعلم عما يتحدث :mad:

مش ده المصدر بتاع السكالب البحري .. التاني اهو

et des missiles pour les deux plateformes pour un montant d'environ 5,6 milliards d'euros : 3,5 milliards pour les avions de combat fabriqués par Dassault Aviation, 1 milliard pour le navire de guerre (achat, formation, maintien en condition opérationnel) et 1,1 milliard pour les missiles (Mica, Scalp Naval...)

and missiles for both platforms in the amount of about € 5.6 billion: $ 3.5 billion for fighter jets manufactured by Dassault Aviation, 1 billion for the warship (purchasing, training, maintenance requirement operational) and 1.1 billion for missiles (Mica, Scalp Naval ...)

انا كنت لسه هنزلك المصدر بتاع النافال انا قولت انزلك الاتنين النسخه البحرى والنسخه الجوي

a multi-mission frigate FREMM - instead of two as initially planned - and missiles for both platforms in the amount of about € 5.6 billion: $ 3.5 billion for fighter jets manufactured by Dassault Aviation, 1 billion for the warship (purchasing, training, maintenance in operational condition) and 1.1 billion for missiles (Mica, Scalp Naval ...). , the second FREMM anti-submarine warfare, which was intended for the French Navy and is in the process of making the final preparations for its combat
system. Changes are planned to be delivered to the Egyptian Navy.

لكن المشكلة ان المصدر الجديد كاتب بتفاصيل دقيقة جدا تدعو للشك انه يعلم عما يتحدث :mad:

هههههههههههه لا متقلقش خليك واثق ان فى رجاله من دهب شغاله شغل نار وهتجيب كل حاجه بس زى ما بيقولوا اتقل تاخد حاجه نضيفه

مبروك علينا الصفقة دي ياجماعة بس سؤال غريب شوية لخبراء المنتدي بما ان ال ٢٤ طائرة دول هيكونوا درة القوات الجوية هيكون من ضمن العقد انشاء قاعدة جوية جديدة ليهم ولا هما هيحلوا محل طراز اخر في قاعدة موجودة بالفعل لانه اكيد طيارة زي دي اكيد ليها تجهيزات وهناجر مختلفة

مبروك علينا الصفقة دي ياجماعة بس سؤال غريب شوية لخبراء المنتدي بما ان ال ٢٤ طائرة دول هيكونوا درة القوات الجوية هيكون من ضمن العقد انشاء قاعدة جوية جديدة ليهم ولا هما هيحلوا محل طراز اخر في قاعدة موجودة بالفعل لانه اكيد طيارة زي دي اكيد ليها تجهيزات وهناجر مختلفة
الموضوع مش محتاج قاعدة جوية جديدة

امسك كدا الخبر دا وقولى رايك

السيسي يوافق على بروتوكول مصري فرنسي بـ7 مليون يورو لتجديد مطار طابا :D

الف مبروك لبلدى الحبيب مصر ومن نجاح لنجاح باذن الله
الحمد لله ...اللهم زد وبارك

:confused::eek::confused::eek::D:D
دى حالتى تحديدا عندما قرأت تعليقك لا توجد كلمه واحده من الممكن مناقشتها بالاساس
اعتراضى الكامل على الصفقه وان فرنسا لبستنا فى الحيطه فى صفقه مرتفعه التكلفه 20% منها ذهب لذخائر كالاكسوسيت والميكا و AASM
وقت زياره بوتين لمصركان هناك تهكم على منتديات روسيه من ان مصر اشترت الفريم فى صفقه تعادل مليار يورو اغلى مما تتكلفه روسيا فى بناء غواصه بورى نوويه ..... شعرت بحزن شديد من التعليق :(
المحزن ان ترى احتفاء بالحصول على السكالب فى وقت تخجل من وضعه فى مقارنه مع Stand off صينى و روسى وما اكثرهم
فرنسا ربحت من الصفقه بلا شك , تسويق الرافال . بيع نسخه الفريم بسعر لم يكن ليحلموا به
التسهيلات فى نظم السداد اعتقد كانت العامل الاهم فى حسم الصفقه , غير ذلك كنا نستطيع استثمار المبلغ بشكل افضل من مصادر اخرى

معلش سؤال
هو اعتراض حضرتك علي النوعية ولا السعر
هل بحوزة روسيا ما هو افضل من الفريم الفرنسي وان كان كذلك فلماذا تعاقدت الجزائر علي الفريم الايطالي بدل جلب المماثل من روسيا وهم علي علاقات استراتيچية معهم ونفس الشئ علي السو30 الجزائرية سمعت انه تم تركيب افيونكس فرنسي عليها
وتعليقي علي البوري النوي ان طبعا تكاليف البناء غير الشراء ,فالذي يبني بنفسه افضل
وقدرتنا علي بناء اشياء مثل البوري في المستقبل لن يتم الا بتوحد جزء من العالم العربي علي الاقل
وتوافر الطموح والارادة السياسية
ثانيا تعليقي علي السعر اخي الكريم ,انه بسبب الاستعجال بسبب المخاطر التي تحيط بنا وبسبب بزوغ للاسف اعداء غير متوقعين
اسف للاطالة
تحياتي اخي باتون

تخيلو وهو جاي سقطت طيارته ومات ثم تعطلت الصفقه :D

مشروع الضبعه النووى ومشروع قناه السويس ومشروع محور تنميه قناه السويس ومشروع 4000 كيلومتر طرق ومشروع المليون فدان ومشروع المليون وحده سكنيه ومشرع اكبر شون للحبوب فى الشرق الاوسط وزياده شريحه الضمان الاجتماعى وزياده المعاشات وحد ادنى واقصى للاجور ومنظومه التموين والخبز الجديده وصفقات اسلحه نوعيه زى الرافال والفريم والاس 300 والبوك ام2 والتور ام 2 والكورنيت والمى28 والجاويند والميج 29 ام 2 واتفاقيات اقتصاديه لانشاء القطار السريع والكهربى ومؤتمر اقتصادى سيجلب مليارات الاستثمارات وعوده مصر لقوتها وعظمتها الاقليميه والدوليه لدرجه مجىء بوتين وسيتبعه الرئيس الصينى والتخلص من التبعيه الامريكيه وتنويع وتوسيع علاقتنا وشركائنا الاستراتيجيين وتنويع مصادر السلاح كل ده فى 6 شهور فقط برغم كل المؤامرات من اجهزه مخابرات مفضوحه ومعروف هدفها :D دا حنا كان بيحكمنا فرده بلغه خاين وعميل وارهابى وجاسوس بتاع جاز اند الكهول دونت مكس :mad: احلى انقلاب اتقلبته فى حياتى لا وانقلاب ينزل 30 مليون فى الشوارع اتقلب بينا كمان يا سيسي الى عايز ينقلب يجى يا جماعه دا الانقلاب طلع زى العسل اهو ومصر خطت 10 سنين فى ظرف 6 شهور بس من الانقلاب الشعبى :D قال والسيسي يقلنا متنتظروش حاجه منى فى 4 سنين وانا مش خارق وممعيش عصايا سحريه لا بقى احب اقولك انك طلعت معاك مكنسه سحريه مش بس عصايه هههههههههههههههههههههههه دا بينها هتبقى مهلبيه بالمكسرات :D

التعديل الأخير:
مشروع الضبعه النووى ومشروع قناه السويس ومشروع محور تنميه قناه السويس ومشروع 4000 كيلومتر طرق ومشروع المليون فدان ومشروع المليون وحده سكنيه ومشرع اكبر شون للحبوب فى الشرق الاوسط وزياده شريحه الضمان الاجتماعى وزياده المعاشات وحد ادنى واقصى للاجور ومنظومه التموين والخبز الجديده وصفقات اسلحه نوعيه زى الرافال والفريم والاس 300 والبوك ام2 والتور ام 2 والكورنيت والمى28 والجاويند والميج 29 ام 2 واتفاقيات اقتصاديه لانشاء القطار السريع والكهربى ومؤتمر اقتصادى سيجلب مليارات الاستثمارات وعوده مصر لقوتها وعظمتها الاقليميه والدوليه لدرجه مجىء بوتين وسيتبعه الرئيس الصينى كل ده فى 6 شهور فقط :D دا حنا كان بيحكمنا فرده بلغه خاين وعميل وارهابى بتاع جاز ان الكهول دونت مكس :mad: احلى انقلاب اتقلبته اتقلب بينا كمان يا سيسي الى عايز ينقلب يجى يا جماعه دا الانقلاب طلع زى العسل ومصر خطت 10 سنين فى ظرف 6 شهور بس من الانقلاب الشعبى :D قال والسيسي يقلنا متنتظروش حاجه منى فى 4 سنين وانا مش خارق وممعكش عصايا سحريه لا بقى احب اقولك انك طلعت معاك مكنسه سحريه مش بس عصايه هههههههههههههههههههههههه دا بينها هتبقى مهلبيه بالمكسرات :D

ههههههههههه كل ده من الانكلاب نريد مزيدا من الانكلاب

و انتو كمان وحشتوني جدا انا قلت لازم نحتفل مع بعض بالصفقة دي مهما كانت أسباب الزعل
ارجو ان يرحل عنك الزعل الي الابد فتواجدك معنا يسعدنا جميعا
بالنسبه لي كنت مع مجموعه اخري من الاعضاء من اهم اسباب انضمامي للمنتدي كما انك صاحب اول لايك احصل عليه بالمنتدي تماما كما كان الدرع المصري صاحب اول رد علي مشاركه لي
ارجو لك كل الخير و مبارك علينا و علي مصر المحروسة تلك الايام السعيدة و اسأل الله عز و جل ان يتم نعمته علينا جميعا باذن الله

طب ليه التاخير ل2018 امال الفلوس الزياده دى مش كانت عشان سرعه التسليم ....ولا كده الفلوس ده اتحولت لذخائر ......ثانيا انا عاوز اعرف اهميه ان الرفال والفريم يحضروا حفل افتتاح القناه ..اذا كانت الناس كلها خلاص عرفت انت عملت الصفقه ؟؟؟؟وان اللى هتحضر فتح القناه طيارات فرنسيه مش مصريه طب لزمتها ايه.... منعمل افتتاح عادى وخلاص ...ولا انتوا رايكوا ايه؟؟؟
من ضمن الصفقه اشياء تم الاتفاق عليها لكن لم تدخل الخدمه بعد مثل صواريخ الميتيور للرافال و رادار SF500 للفريم و اعتقد ان تسليم جميع الطائرات سيكتمل باقصي تقدير بدايه 2017 و طبعا استلام الفريم سيكون عام 2015 المقصود من انتهاء التوريد عام 2018 استكمال باقي مشمول العقد من توريد صواريخ الميتيور للرافال و تركيب الرادر و الاستر 30 علي الفريم

عودة
أعلى