القوات الجويه الإثيوبيه

رد: القوات الجويه الإثيوبيه

موضوع رائع جدا شكرا jomana علي الموضوع .....

- لا جدال ان سلاح الجو الاثيوبي لا يمكن ان يحمي اثيوبيا من اي ضربة جوية مصرية ............فلا نترك السياسة والدعم الخرجي ........الخ ولن ننظر الي ارض الوقع الان اثوبيا تمتلك اجهزة حرب صهيونية وانظمة دفاع جوي صهيونية هل ستسبب مشكلة ؟ من يقول لا عليه ان يعيد تفكيره الف مره الدفاع الجوي الاثيوبي يمتلك SA-6 وSA-2 هي انظمة قديمة جدا لكن اسرائيل اعلنت انها ستطور لهم اسلحة قبل فترة يعني مزيد من التعقيد ولن الضربة لن تكون سياحة للمقاتلات لذلك يجب الحذر ........

تحية طيبة وبعد ,,,

أعتقد أن وقتا امامنا قبل أي عمل عسكري متوقع ...

ولدي أسباب سياسية وعسكرية وسأعرض حلولا مباشرة ...

*سياسيا ... تخبط واضح من القيادة السياسية وعرض الأمر على الأحزاب هل كنوع من المزايدة أم المشاركة والشفافية والأمر مردود عليه بكلمتين ...
-ضيق الوقت وتسارع الأحداث يفرض اجتماعا أكثر أهمية مع مجلس الأمن القومي أو الوزارة
-الشفافية في عرض التقرير الثلاثي على الشعب ويعرف من الظالم من المظلوم

-الحل السياسي ,,,

*كان الأجدر سحب السفير المصري من أديس أبابا وتشكيل حكومة طوارئ برئاسة وزير الدفاع هذه الإجراءات تتصاحب مع طلب للخبراء الأجانب في مشروع السد بالإنسحاب حتى لا يتعرضوا لسوء في أسوأ الإحتمالات .

وبالتالي مؤقتا سيتوقف مشروع السد وسنتجه للتفاوض من موقف قوي أو عمل عسكري مباشر .

*عسكريا

فالمؤسسة العسكرية صامته كليا واحالت من جهتها الملف للمخابرات وطبعا لدراسة الموقف وأي أخطار تكتنف المفاوضات والعملية العسكرية كدعم إسرائيلي .

نحن تسلمنا 4 طائرات f-16 وأظن العدد الكافي لعملية كبيرة كضرب السد لن يقل عن 8 طائرات بحمولة جيدة بخلاف طائرات الحماية بخلاف كون الطائرات الجديدة بلوك 52 مزودة ببود استطلاع وبالتالي استيعاب الطائرات الجديدة واجب وسيفرض علينا مزيد من الوقت .

لماذا

لأن قدرة القصف لذخائر الميراج ليست بقوة الذخائر الأمريكية لدينا وكذلك العيارات

اعتقد أن المؤسسة العسكرية تعد عدتها فعلا

طبعا أفضلية التعامل هو جعل موضوع السد ملف سياااااااااااااااااادي وعدم تعميمه وجعله بين أروقة الرئاسة .. الجيش .. المخابرات

بالنسبة لقدرة طائراتنا الحربية فمرافقة الميراج 2000 للتشكيل وكذلك قدرات الدفاع الخاصة بالفالكون المصري تجعل القتال ضد سوخوي 27 اثيوبي سهله .. لأنها اثيوبي ولأن الميراج 2000 مفترض بتطورها الكترونيا

بخلاف كفاءة الطيارين

واعتقد استهداف السد من جهة السودان هو شيئ سهل جدا

خصوصا كونه قريب من الحدود السودانية

التأخير المبالغ فيه يعني استحالة ضرب السد سياسيا وعسكريا

images

لدينا ذخائر تفي بالغرض وقنابل الوقود الغازي لضرب المعدات

كنت منذ قيل أستمع لحوار مع الخبير المصرى الدكتور شريف محمدى عضو اللجنة الثلاثية

ويبدو أن ماكنه نسمعه يعتبر خرافات إلى جانب الحقائق الدقيقة التى ذكرها الخبير حول أضرار السد المحتملة
هذه الحقائق الهندسية إضافة لما سمعته من الدكتور خالد عبد القادر عودة حول الطبيعة الجيولوجية للنيل الأزرق

تجعلنى أقول أن الإعلام المصرى ضار جدا بالصحة مثل الكيلوباترا تماما

من يتكلم عن الوقت الضيق السد لم يتم بناء فيه مكعب خراسانى واحد فلا أعرف ماذا سنضرب أصلا هل نضرب المعدات وندمر كام حفار وكراكة

هل قنابل الوقود الغازى ضد الكراكات ؟

من يريد فهم المسألة بشكل علمى سليم عليه الإستماع لأراء الخبراء المتخصصين المطلعين بشكل دقيق على الملف وليس بعض المدعين أصحاب الأراء المسيسة سواء معارضة أو مؤيدة ؟.

كنت منذ قيل أستمع لحوار مع الخبير المصرى الدكتور شريف محمدى عضو اللجنة الثلاثية

ويبدو أن ماكنه نسمعه يعتبر خرافات إلى جانب الحقائق الدقيقة التى ذكرها الخبير حول أضرار السد المحتملة
هذه الحقائق الهندسية إضافة لما سمعته من الدكتور خالد عبد القادر عودة حول الطبيعة الجيولوجية للنيل الأزرق

تجعلنى أقول أن الإعلام المصرى ضار جدا بالصحة مثل الكيلوباترا تماما

من يتكلم عن الوقت الضيق السد لم يتم بناء فيه مكعب خراسانى واحد فلا أعرف ماذا سنضرب أصلا هل نضرب المعدات وندمر كام حفار وكراكة

هل قنابل الوقود الغازى ضد الكراكات ؟

من يريد فهم المسألة بشكل علمى سليم عليه الإستماع لأراء الخبراء المتخصصين المطلعين بشكل دقيق على الملف وليس بعض المدعين أصحاب الأراء المسيسة سواء معارضة أو مؤيدة ؟.

اه معليش شكلك صاحي من النوم اما تحب تعرف يبقى اسأل

جميل ... جدا طيب يلا بقى نتكلم بعيد عن المعارض والمؤيد

الخبير معاك بيقول ولا مكعب واحد اتبنى ...

وكل سنه واحنا طيبين

اللي على مزاجنا بس بنسمعه

طبعا انته ودي عادتك ياريس انك تخش شمال لكن نقولك هنا ستوب

1- واحد من برنسات الحزب الحاكم قال السد مشكلة مبارك ده بادئ من 4 سنوات هو بدأ من سنين بس
وطبعا حتة اننا لسه في تحويل المجرى دي مشكلة
2-انته خدت كلامي يلا نضرب دلوقتي انا قلتلك ببساطه طائرات القصف الفعال عندي 4 ولسه هستلم الباتش التاني ومستني شويه بس يارب ما نطولش
3-أنا قلت نضرب المعدات وماقلتش كراكات وطبعا أنا عاذرك لأنك مسيس
لبه
في السد فيه كده حاجه زي مابيسموها بتوع الأسمنت المسلح ... السقالات وطبعا انته في منطقة بين ارتفاعين محتاج قنبلة تصدع الأرض أو تغير تغيير بنسبة معينه في طبوغرافية الأرض
يعني تضرب قنبة تعمل تفريغ للضغط . دي حل
*لكن ماقولتش اضرب الكراكة بصاروخ مضاد للكراكات

برأيك كده انتظر لحاد مايبني اساسات وارجع اقول فينك يا جاسم ولا يا توروس ولا يا سلامر ولا اقصر على نفسي .

أو نعمل زي ماطلب ايمن نور ( نعلن عن صفقة طيارات وهمية ) انا يوم ما قولت طيارةموجوده كنت هنا يارجتاة مش في قصر رئاسة الجمهورية على الهواء مباشرة

من ناحية أخري كشفت مصادر مطلعة بملف النيل لـ الأ هرام ملخص التقرير النهائي الرسمي لـلجنة الثلاثية لتقييم اثار سد النهضة الذي تم عرضه علي رئاسة الجمهورية حيث أكدت أن معظم الدراسات والتصميمات المقدمة من الجانب الإثيوبي, بها قصور في منهجية عمل تلك الدراسات والتي تحتاج إلي تحديث بعض, قديمة, ويجب أن يتم تحديثها ووصفت المصادر تليه الدراسات بأنها لا ترقي لمستوي مشروع بهذا الحجم علي نهر عابر للحدود.

الخبير بتاعك قال ولا حجر بناء على ايه ... اذا كان التقرير نفسه ضايع

وأوصي التقرير النهائي بأهمية وجود احتياطات إنشائية تسمح بتوفير الحد الأدني من احتياجات دولتي المصب من المياه تحت الظروف الطارئة والتي لم يتم توضيحها في الدراسات الإثيوبية والتصميمات المقدمة للجنة

مش هيقولك اعلان حرب عمره هيوصيك بالحوار

كما أن جزءا من تلك الدراسات يحتاج إلي تحديث في ضوء ما توفر من بيانات ومعلومات تم الحصول عليها من واقع الأنشطة المعملية والحقلية المتعلقة بالمشروع, حيث إن بعضا من تلك الدراسات تم إعدادها بعد الإعلان عن تنفيذ السد في1-4-2011, وكذلك أثناء عمل اللجنة.

لسه مصمم

وكشف التقرير أن التقرير النهائي تضمن أيضا تأكيد الخبراء علي عدم إمكانية الاعتماد علي تلك النتائج, حيث إنها مبنية علي بيانات وطريقة تحليل غير محققة ونموذج محاكاة مبسط, وتحتاج إلي دراسات معمقة لتعتمد علي نماذج رياضية أكثر تمثيلا لواقع النظام الهيدرولوجي لنهر النيل وظروف التشغيل تحت السيناريوهات المختلفة.

جريدة حكومية

كفاية تطبيل وتهليل
ويرجع يقول مسيس

طبعا انا كنت مع الحوار لكن بعد الهبل اللي كان اول امس في قصر الرئاسة

انا مع تنحية الرئاسة من الموضوع ونجيب ممدوح شاهين يخلصها

طبعا خيال علمي لكن احلم بقى

اه معليش شكلك صاحي من النوم اما تحب تعرف يبقى اسأل

جميل ... جدا طيب يلا بقى نتكلم بعيد عن المعارض والمؤيد

الخبير معاك بيقول ولا مكعب واحد اتبنى ...

وكل سنه واحنا طيبين

اللي على مزاجنا بس بنسمعه

طبعا انته ودي عادتك ياريس انك تخش شمال لكن نقولك هنا ستوب

1- واحد من برنسات الحزب الحاكم قال السد مشكلة مبارك ده بادئ من 4 سنوات هو بدأ من سنين بس
وطبعا حتة اننا لسه في تحويل المجرى دي مشكلة
2-انته خدت كلامي يلا نضرب دلوقتي انا قلتلك ببساطه طائرات القصف الفعال عندي 4 ولسه هستلم الباتش التاني ومستني شويه بس يارب ما نطولش
3-أنا قلت نضرب المعدات وماقلتش كراكات وطبعا أنا عاذرك لأنك مسيس
لبه
في السد فيه كده حاجه زي مابيسموها بتوع الأسمنت المسلح ... السقالات وطبعا انته في منطقة بين ارتفاعين محتاج قنبلة تصدع الأرض أو تغير تغيير بنسبة معينه في طبوغرافية الأرض
يعني تضرب قنبة تعمل تفريغ للضغط . دي حل
*لكن ماقولتش اضرب الكراكة بصاروخ مضاد للكراكات
عشان كده هو خبير ونحن هواة

ماتراه إنشاءات أساسات كبرى بين ضفتى النهر سيستخدم لاحقا فى اعمال الإنشاءات
ومايتم حاليا عمليات حفر للأساسات وعمليات تحويل مجرى النهر
كيف سيضعون مكعب خرسانة واحد وهم لم يصلوا أصلا بالحفر للعمق المفترض لحفر الأساسات ؟:p30[1]:
إحتمال يكون فيه عمليات دك وحقن أو ملأ للشروخ إن وجدت أو أخذ عينات من أعماق التربة كل ده محتمل قبل البناء ...........
عمليات الإنشاءات يستخدمون فى شق الأنفاق والحفر متفجرات بكميات هائلة قنبلتك الجميلة لن تصفى سوى بعض المضايقة لهم

ليست هناك مشكلة فى أن يتعلم الهاوى ويحاول مناقشة رأى الخبير ليصل لفهم أعمق

لكن لاينسى ابدا أنه عامى ويطلب بعض العلم

كفاية تطبيل وتهليل
ويرجع يقول مسيس
أنت آخر واحد يتكلم عن التطبيل

انا منذ البداية مع ضرب السد وأنت كنت بتقول نقنن الحصص ونستفيد من المياه الجوفية ونصيب ألمانيا أقل من نصيب مصر لكن هما بيستغلوه صح
فاكر موضوع خالد بن سلطان
أنا كما أنا مع ضرب السد بمجرد إنشائه وقبل بداية ملئه بالماء حتى لاتطمع فينا دول أفريقيا

طبعا اللون الأحمر حيشتغل والحظر حيظهر لأن الحقيقة مرة

برأيك كده انتظر لحاد مايبني اساسات وارجع اقول فينك يا جاسم ولا يا توروس ولا يا سلامر ولا اقصر على نفسي .

أو نعمل زي ماطلب ايمن نور ( نعلن عن صفقة طيارات وهمية ) انا يوم ما قولت طيارةموجوده كنت هنا يارجتاة مش في قصر رئاسة الجمهورية على الهواء مباشرة

الخبير بتاعك قال ولا حجر بناء على ايه ... اذا كان التقرير نفسه ضايع

مش هيقولك اعلان حرب عمره هيوصيك بالحوار

لسه مصمم

جريدة حكومية
ماتفوق ياحج دا نقاش شعبى زى مجلس الشعب وكل واحد من حقه يقول رأيه
إسرائيل كانت بتصدر ليبرمان وكان بيهدد كل يوم بضرب السد فى الكنيست
وخلوه وزير خارجية وبنستقبله وبنسلم عليه ومبارك كان بيحبه وبيعتبره زى أخوه

أيمن نور عمره فى السياسة أكبر من عمرك شخصيا فياريت شوية إحترام زى بتوع عمر سليمان

الخبير بتاعى أستاذ دولى فى هندسة السدود يعنى نحن لانصلح كتلامذة امامه

تقرير مين اللى ضايع بس

وبعدين بناء السد علنى مش تحت الأرض والمعلومات عنده يومية

لما نبص على صور إنشاءات لا أنا ولا أنت نقدر نعرف دى بتاعة غيه إنما هو يقدر يعرف

طبعا انا كنت مع الحوار لكن بعد الهبل اللي كان اول امس في قصر الرئاسة

انا مع تنحية الرئاسة من الموضوع ونجيب ممدوح شاهين يخلصها

طبعا خيال علمي لكن احلم بقى
خلى خيالك العلمى لنفسك

تنحية الرئاسة هههههههههههههههههههه

كويس والله ادى اخرة حرية الرأى

مصر تم إشغالها بالأمن المائي
دول الخليج تم إشغالها بإيران
دول المغرب العربي منشغلة بأمورها الداخلية ومشاكل الإرهاب
العراق وسوريا منشغلة كل منها بحربها الأهلية
السودان تم تفكيكه

اذا حان الوقت لإسرائيل ان تمد حدودها
والحدود التي لا نقبل بها اليوم ستكون حلم للأجيال القادمة

الأمور تتسارع بشكل كبير
الصهاينة أمس تجاوزوا خط وقف إطلاق النار في الجولان
المسائل كلها مترابطة ولا ينبغي تجزئتها
ويبدو أننا أمة تفضل ان تكتفي بالتفرج فقط على الكوارث التي تحل بها

هذا الملف يجب إغلاقه بأي ثمن وبأسرع وقت ممكن
وواهم من يعتقد ان التداعيات السلبية لهذا الملف هي حصرا ضد مصر والسودان
فهذا خطر وجودي لكل من تسري في عروقه دماء عربية

هذا الملف يجب إغلاقه بأي ثمن وبأسرع وقت ممكن
وواهم من يعتقد ان التداعيات السلبية لهذا الملف هي حصرا ضد مصر والسودان
فهذا خطر وجودي لكل من تسري في عروقه دماء عربية
مشكلة السد ألخصها فى أمرين(لكل من ليس عنده وقت لمتابعة القضية)

أولا السد مبنى فى قطاع جيولجى غير آمن وإحتمال إنهياره قائم بشدة ودائما السدود تنهار وهى فى أقصى سعة
المياه ستتحرك بقوة رهيبة من أعلى لأسفل وستغرق مثلث العاصمة السودانى محدثة تدميرا رهيبا به وستحتاج 14 يوم لتصل لمصر وهى فترة غير كافية لإفراغ بحيرة ناصر لتستقبل الفيضان الكاسح

(سيحتاج الأمر لتعديلات هندسية جديدة فى مفيض توشكى لزيادته قدرته على التفريغ )

ثانيا طريقة الملأ
السد يسع مابين 62 مليار (كما هو مقترح) إلى 74 مليار متر مكعب لو تم الملأ على 6 سنوات وفى مواسم الفيضانات العالية فلن يمس السد حصة مصر أو السودان
غير ذلك سيمسها بطرق متباينة أسوأها محاولة ملأه فى مواسم الجفاف
ولم نصل لإتفاق مع الجانب الأثيوبى على تلك النقطة بل مجرد تطمينات فارغة منهم

هناك نقطتين ثانويتين
الأولى تتعلق بالتأثير على إنتاج السد العالى من الكهرباء ويقدر بما يتراوح من 8 % فى حالة الملأ المنظم التدريجى و18 % فى أسوأ الأحوال
وهو مايتراواح بين 0.5 و 1.2 % من إنتاج الكهرباء فى مصر
الثانية تتعلق بإحتمال إستغلال أثيوبيا للمياه فى زراعة بضعة آلاف من الأفدنة فى المنطقة (المنطقة جبال بركانية لكن توجد بعض المساحات الصالحة للزراتة )لكن الأمر ثانوى

ضرب السد لو حدث سيكون بعد بناءه وقبل ملئه لضمان خسارة فادحة تمنع التفكير فى إعادة البناء

احنا داخلين على ايام بيضا ما يعلم بيها الا ربنا
ربنا يستر

السلام عليكم
و انا هضيف حاجات تهم الجميع
1. ايران ضالعه فى تمويل السد و تساهم بخبرات و اموال
2.لو فعلا تم الاتفاق على ضرب السد لازم موافقه امريكا و شرعيه دوليه حتى امريكا قبل ضرب العراق حشدت شرعيع دوليه
3. السد هيأثر 10000 %و افتكرو لما تركيا بنت السد وعدت العراق و سوريا بعدم التأثر و تعالو شوفو الموضوع النهارده
4.اسرائيل بما انها داخله فى الموضوع فالسد مقابل الانفاق من الاخر
5. اقترح بناء بحيره او سد فى اخر منطقه قبل التقاء النيل بالبحر الابيض بالفرب من دمياط و ده اللى من شأنه اخلال التوازن البيئى العالمى و اللى يكلمنا نقول احنا بنأمن نفسنا و امسكو الموضوع من الاول و رجعو الاوضاع لسابق عهدها و احنا نرجع احنا كمان .
ايه رأيكم

عشان كده هو خبير ونحن هواة

ماتراه إنشاءات أساسات كبرى بين ضفتى النهر سيستخدم لاحقا فى اعمال الإنشاءات
ومايتم حاليا عمليات حفر للأساسات وعمليات تحويل مجرى النهر
كيف سيضعون مكعب خرسانة واحد وهم لم يصلوا أصلا بالحفر للعمق المفترض لحفر الأساسات ؟:p30[1]:
إحتمال يكون فيه عمليات دك وحقن أو ملأ للشروخ إن وجدت أو أخذ عينات من أعماق التربة كل ده محتمل قبل البناء ...........
عمليات الإنشاءات يستخدمون فى شق الأنفاق والحفر متفجرات بكميات هائلة قنبلتك الجميلة لن تصفى سوى بعض المضايقة لهم

ليست هناك مشكلة فى أن يتعلم الهاوى ويحاول مناقشة رأى الخبير ليصل لفهم أعمق

لكن لاينسى ابدا أنه عامى ويطلب بعض العلم

ياحبيبي ايقاف البناء من اول انشاءاته مش هنستنى لحاد مايحط مكعب

يعني فيه شغل دلوقتي يبقى السد بدأوا فيه

انا هاوي لكن المشكلة ان الدكتور بتاعك اراءه على تقرير لجنته قالت عليه منقوص

عودة
أعلى