ال s - 400

الاس-300 فافوريت مش الاس-400 بيشتغل بنظام الي بالكامل و زيه الاس-400 و ده شيئ بديهي !!!!!!
طبيعي ان النظامين ميشتغلوش بنفس الاسلوب ., هو لازم الاس-400 يبقي زي الباك 3 بالظبت ؟؟؟؟؟

ارجو فضلا لا امرا انك تكون محدد شوية في حكاية نظام التوجيه ادق !!!!!
ارجو ايضا انك تكون محدد بخصوص التجارب المذكوره !!!!!
الامارات لم تدعم الاس-400 بأي شكل و الاس-400 حتي الان لم تعلن نيه لبيعة من الاساس !!!! و كما ذكرت سابقا و على فرض عرضة فمسأله اختيار السلاح لياه ابعاد كتير جدا !!!!!!!!

... النظام ياصديقى اس400 لايعمل بنفس طريقة عمل الباك 3 الباك 3 يعمل بطريقة الالية تماما وهذا يعطى سرعة ورد فعل اكبر فى التعامل مع الاهداف فهوا يرصد ويتتبع ويطلق بالطريقة الالية
نظام التوجية الصاروخ نظام توجية ادق فى اصابة الاهداف
والتجارب هيا اللى بتثبت
ودة رأيى انا الباك 3 اقوى من ال اس 400 وأيى يستند لخبرة عسكرية
والامارات لماذا تتوجه لشراء صفقة ضخمة من الباك 3 وهيا شريك فى تطوير ال اس 400
وفى النهاية انا احترم رئيك

استاذي انت تتكلم بشيئ من اللامنطقية .
عندما تتكلم عن الدفاعت الجوية فالروس أساتذة هذا المجال والكل يعرف الفرق بين العقيدة الروسية والامريكية في هذا المجال .
أنت تتكلم على ان الباك 3 اقوى من الاس 400 :no: أعتذر استاذي لكن هذا كلام لا يمد بصلة للعلوم العسكرية وكلام عام فالدفاع الجوية لا تقاس بالقوة بل الاداء و انا ذكرت الفرق بين اداء الاس 300 و الاخ Bbi ذكر اذاء الباك 3 فيما يخص الكشف .
الاس 400 دخل الخدمة مؤخرا لسبب واحد ان القيادة الروسية غير مقتنعة بسبب ادخله خصوصا ان الاس 300 يستطيع القيام بالواجب واكثر .

الاس 400 ليس معروض للبيع او على الاقل الروس لا يفكرون بهذا حتى سنة 2012 حينما يتم الانتهاء من بناء الاعداد الطلوبة ولاتي ستحل محل النسخ القديمة من الاس 300 التي دخلت الخدمة في الثمانيناث .
الامارات توجهة للباك 3 والسبب معروف وليس عسكري بحث والدليل ان الامارات اختارت البانتسير لحماية الباك 3 وليس نظام أمريكي او غربي .
الامارات ليست شريك في موضوع الاس 400 وليس لها اي دخل بهذا المشروع .
في الاخير أطرح عليك سؤال واحد :
كم مدى كشف طائرة بمقطع 2.5 متر و صاروخ بمقطع 0.4 متر لذى الباك 3 ؟؟؟؟

استاذي انت تتكلم بشيئ من اللامنطقية .
عندما تتكلم عن الدفاعت الجوية فالروس أساتذة هذا المجال والكل يعرف الفرق بين العقيدة الروسية والامريكية في هذا المجال .
أنت تتكلم على ان الباك 3 اقوى من الاس 400 :no: أعتذر استاذي لكن هذا كلام لا يمد بصلة للعلوم العسكرية وكلام عام فالدفاع الجوية لا تقاس بالقوة بل الاداء و انا ذكرت الفرق بين اداء الاس 300 و الاخ Bbi ذكر اذاء الباك 3 فيما يخص الكشف .
الاس 400 دخل الخدمة مؤخرا لسبب واحد ان القيادة الروسية غير مقتنعة بسبب ادخله خصوصا ان الاس 300 يستطيع القيام بالواجب واكثر .

الاس 400 ليس معروض للبيع او على الاقل الروس لا يفكرون بهذا حتى سنة 2012 حينما يتم الانتهاء من بناء الاعداد الطلوبة ولاتي ستحل محل النسخ القديمة من الاس 300 التي دخلت الخدمة في الثمانيناث .
الامارات توجهة للباك 3 والسبب معروف وليس عسكري بحث والدليل ان الامارات اختارت البانتسير لحماية الباك 3 وليس نظام أمريكي او غربي .
الامارات ليست شريك في موضوع الاس 400 وليس لها اي دخل بهذا المشروع .
في الاخير أطرح عليك سؤال واحد :
كم مدى كشف طائرة بمقطع 2.5 متر و صاروخ بمقطع 0.4 متر لذى الباك 3 ؟؟؟؟

... لماذا ياصديقى لايمت بصلة للعلوم العسكرية انا بقول النظام يعمل بالطريقة الالية يعنى سرعة ورد فعل اسرع فى التعامل مع الاهداف خصوصا ا اليابان شارك فى تطويرة النظام الروسى يعمل من مركذ قيادة وتحكم
النظام اكثر قدرة فى اصابة الاهداف والكلام دة انا سمعتة من ظابط دفاع جوى مصرى وهوا متخصص فى مجال عملة
النظام يحتوى فى البطرية الواحدة على 16 صاروخ يعنى الضعف 3 مرات فى النظام الروسى انتا مش متخيل العدد دة مميزاتة اية ولا اية اولا قدرات عالية فى كثافة النيران وضرب اكثر من هدف فى وقت واحد يعنى لو وجد 8 تهديدات هيتعامل معاهم عكس النظام الروسى 4 صواريخ فى البطرية !!! دة بالاضافة ان النظام هيوفر فى عمليات شحن الصواريخ على النظام بمعنى اذا اطلق ال اس 400 ال 4 صواريخ فهوا اصبح فارغ يحتاج شحن اما الباك اذا اطلق 8 صواريخ فهوا لدية 8 لم يطلقوا !!!
فى النهاااااااااااية دة رئيك وانا احترمة بس دة رأيى وانا متمسك بة
اما لسؤالك فانا طول عمرى صريح انا لست متعمق فى الدفاع الجوى ومجالة ولكن معلوماتى وتحللاتى العسكرية فية ليست سيئة
وانا بصراااااااااااااحة لا اعرف الاجاااااااااااابة ممكن اعرفها منك ومنكم نستفيد :embarrassed::

ليا بس ملاحظات بسيطة و كام سؤال

... لماذا ياصديقى لايمت بصلة للعلوم العسكرية انا بقول النظام يعمل بالطريقة الالية يعنى سرعة ورد فعل اسرع فى التعامل مع الاهداف خصوصا ا اليابان شارك فى تطويرة النظام الروسى يعمل من مركذ قيادة وتحكم

هو كلامك غير محدد قبل مايكون يمت او لا يمت للعلم العسكري !!
هو اسرع في ايه بالظبت ...... المعالجة , التمييز .. كده يعني !!!!
اي نظام ليه مركز قياده و تحكم عمر ده ما كان عيب !!

ايه يعني اليابان شاركت فيه , شيئ طبيعي هما مش حلفاء ؟؟؟؟

و بعدين امريكا عملت انظمه كتيير اكتر من ممتازة و بدون اليابان !!!

النظام اكثر قدرة فى اصابة الاهداف والكلام دة انا سمعتة من ظابط دفاع جوى مصرى وهوا متخصص فى مجال عملة

بالتأكيد هو متخصص في مجال عمله ... لكن عرف منين ......ليه اي خبره في التعامل مع الاس-400 ؟

و ارجوك ماتلقش ايوه !!!!!
ده غير اذا كان اتعامل مع الباك-3
النظام يحتوى فى البطرية الواحدة على 16 صاروخ يعنى الضعف 3 مرات فى النظام الروسى انتا مش متخيل العدد دة مميزاتة اية ولا اية اولا قدرات عالية فى كثافة النيران وضرب اكثر من هدف فى وقت واحد يعنى لو وجد 8 تهديدات هيتعامل معاهم عكس النظام الروسى 4 صواريخ فى البطرية !!! دة بالاضافة ان النظام هيوفر فى عمليات شحن الصواريخ على النظام بمعنى اذا اطلق ال اس 400 ال 4 صواريخ فهوا اصبح فارغ يحتاج شحن اما الباك اذا اطلق 8 صواريخ فهوا لدية 8 لم يطلقوا !!!
فى النهاااااااااااية دة رئيك وانا احترمة بس دة رأيى وانا متمسك بة
اما لسؤالك فانا طول عمرى صريح انا لست متعمق فى الدفاع الجوى ومجالة ولكن معلوماتى وتحللاتى العسكرية فية ليست سيئة

الاس-400 بيعتمد على الاطلاق العمودي و ده بيعطي امكانية التعامل مع اي هدف في اي اتجاه و بالتالي هو مش محتاج لنشر عدد كبير من الصواريخ في كل اتجاه و زاوية ميل زي الباك-3 و ده من اسباب الزياده !!!!!!

و بعدين ....... ماكنتش اعرف ان نشر وحدات اطلاق زياده عشان تصد تهديدات اكتر شيئ صعب للدرجة دي !!!!!

ليا بس ملاحظات بسيطة و كام سؤال

هو اسرع في ايه بالظبت ...... المعالجة , التمييز .. كده يعني !!!!
اي نظام ليه مركز قياده و تحكم عمر ده ما كان عيب !!

ايه يعني اليابان شاركت فيه , شيئ طبيعي هما مش حلفاء ؟؟؟؟

و بعدين امريكا عملت انظمه كتيير اكتر من ممتازة و بدون اليابان !!!

بالتأكيد هو متخصص في مجال عمله ... لكن عرف منين ......ليه اي خبره في التعامل مع الاس-400 ؟

و ارجوك ماتلقش ايوه !!!!!
ده غير اذا كان اتعامل مع الباك-3

الاس-400 بيعتمد على الاطلاق العمودي و ده بيعطي امكانية التعامل مع اي هدف في اي اتجاه و بالتالي هو مش محتاج لنشر عدد كبير من الصواريخ في كل اتجاه و زاوية ميل زي الباك-3 و ده من اسباب الزياده !!!!!!

و بعدين ....... ماكنتش اعرف ان نشر وحدات اطلاق زياده عشان تصد تهديدات اكتر شيئ صعب للدرجة دي !!!!!

... كلامك غير مقبول
النظام اسرع فى كل شيئ فهو لاينتظر اوامر الاطلاق من مركذ التحكم فهوا يطلق بالطريقة الالية عكس الاس 400
الباك 3 لايوجد لة مركذ تحكم اصلا
هوا مش عيب بس لو المركذ اضرب بل الصواريخ واشرب ميتها احسن لأنها ستكون بلا فائدة
وياصديقى العنصر الالى دائما اسرع من العنصر البشرى
ما هوا ازعج الروس وطلبهم واعتراضهم بعدم نشرة هو ان لو اى صاروخ روسى دخل فى نطاق عمل الباك3 فهوا هيتعامل معاة بدون رجوع لمركذ تحكم ولا يحزنون وخصوصا انة هيتمركذ على حدود روسيا وهذا ما يزعجهم
اية يعنى اليابان شركت فية داااااائما امريكا لاتريد اشراك اليابان فى اى من المشاريع العسكرية الحساسة والمتطورة لديها حتى لاينتج اليابان ماهوا افضل لأن اليابان معروف جيدا فى مجال التقنيات وتطورة فى هذا المجال العسكرى
دخول اليابان فى المشروع اضاف الكثير فى الباك 3 بجانب امريكا ميكنة النظام بالطريقة الالية ودقة الاصابة للهدف
انا لااتكلم عما تنتجة امريكا بطريقة ممتازة انا اعلم ذلك جيدا بس انا بتكلم عن هذا النظام تحديدا اللى اصلا الكلام علية
مش شرط انة يكون لية خبرة فى التعامل معاة اى ظابط يعمل فى القوات المسلحة المصرية هوا ملم بكل الانظمة العسكرية المعروفة الخاصة بمجال عملة ودة مش صعب وبعدين القائد الاعلى للقوات المسلحة اففتح العام الماضى فى جهاز المخابرات الحربية مركذ اسمة المعلومات العالمى وكفاااااااية كدة :cool::
... يتعامل مع اى هدف عمودى دة مش مشكلتى ولا موضوعى عدد الصواريخ فى البطرية كاااااام
وبعدين الزيادة كام الفرق الضعف 3 مرات دة لايضيف لقدرات النظام اى شيئ غريبة وعجيبة
وفى النهاية كل واحد لة رأية الخاص بس يقول رأية بأحترام بدون تجريح فى الطرف الاخر
وانا لا اقلل من السلاح الروسى وقدراتة بالعكس انا اعلم جيدا ما هوا السلاح الروسى والروس معرفين جيدا انهم الاول فى مجال ال ص ا ر و خ وظهور عيوب فى اى نظام دة امر وارد فى اى سلاح بس المهم ان يتم معالجة العيوب

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
أستاذي انت تتتكلم عن البطارية و عن العدد وهذا ليس بالشيئ على كل الاس 400 بالنسبة لبطريات الصواريخ فهي 12 بطارية وكل بطارية تحمل 3 صواريخ طويلة المدى بمدى 400 كيلو متر و 3 صواريخ متوسطة المدى بمدى 120 يعني 3+3*12 ؟؟؟؟ ويمكن أن تكون 6 بطريالت و 8 بطاريات ويمكن ان يرفع العدد حسب طلب الزبون يعني بطريات الصواريخ واعدادها غير مهمة ابدا .
بالنسبة للدرع الصاروخية استاذ هو ليس بالباتريوت بل شبكة من الرادارات العملاقة والروس لا يخفونه خصوصا ان الاسكندر قادر على ضربهم في العمق حتى وان كان الباك 3 حسب تصريحات الروس .
الاس 400 نظام عمليات متكامل وزيادة عن دالك هو قادر على تتبع اكثر من 100 هذف في نفس الوقت .

أستاذي انت تتتكلم عن البطارية و عن العدد وهذا ليس بالشيئ على كل الاس 400 بالنسبة لبطريات الصواريخ فهي 12 بطارية وكل بطارية تحمل 3 صواريخ طويلة المدى بمدى 400 كيلو متر و 3 صواريخ متوسطة المدى بمدى 120 يعني 3+3*12 ؟؟؟؟ ويمكن أن تكون 6 بطريالت و 8 بطاريات ويمكن ان يرفع العدد حسب طلب الزبون يعني بطريات الصواريخ واعدادها غير مهمة ابدا .
بالنسبة للدرع الصاروخية استاذ هو ليس بالباتريوت بل شبكة من الرادارات العملاقة والروس لا يخفونه خصوصا ان الاسكندر قادر على ضربهم في العمق حتى وان كان الباك 3 حسب تصريحات الروس .
الاس 400 نظام عمليات متكامل وزيادة عن دالك هو قادر على تتبع اكثر من 100 هذف في نفس الوقت .

هذا رئيك وانا احترمة ولكل واحد رأية :cute::

... كلامك غير مقبول

يا سيدي حقك عليا
و انا مستني منك الكلام المحدد الي يجبرني على النقاش
النظام اسرع فى كل شيئ فهو لاينتظر اوامر الاطلاق من مركذ التحكم فهوا يطلق بالطريقة الالية عكس الاس

400

الباك 3 لايوجد لة مركذ تحكم اصلا
هوا مش عيب بس لو المركذ اضرب بل الصواريخ واشرب ميتها احسن لأنها ستكون بلا فائدة
وياصديقى العنصر الالى دائما اسرع من العنصر البشرى

استاذي احمد

ما فيش حاجة اسمها ان نظام يضرب قبل الرجوع للعنصر البشري و مافيش حاجة اسمها نظام مالوش مركز تحكم اصلا ......... اولا تطوير حاجة زي دي مش صعب بالمرة ( اقصد الرجوع للعنصر البشري ) لكن مافيش مجنون ممكن يعمل حاجة زي دي لان ده معناه اي اختراق لطائرة مدنية بسبب عطل فني هيتحول لكارثة و اعتداء على مدنين وخصوصا لو كان لدوله مش سهله !!!!!!!!!
او اي حادث عرضي ممكن يسبب حرب !!!!!!!!!!!

اذا كان الباترويت و بالعنصر البشري المدرب اسقط كذا مره طيارات امريكية فما بالك بنظام غشيم زي ما وصفت ....... و الي وصفته ده لا يمكن يكون حقيقي !!!!!!!!!!!
فأرجو المراجعة !

ثانيا مركز التحكم ليه وظائف تانية كتير جدا غير الاوامر !!!!!!!!!!!!

ما هوا ازعج الروس وطلبهم واعتراضهم بعدم نشرة هو ان لو اى صاروخ روسى دخل فى نطاق عمل الباك3 فهوا هيتعامل معاة بدون رجوع لمركذ تحكم ولا يحزنون وخصوصا انة هيتمركذ على حدود روسيا وهذا ما يزعجهم

بالعكس انا لو قائد عسكري روسي هفرح ان فيه نظام غشيم زي ده عشان اتسلي فيه

كل الي عليهم يعملوه انهم يضربو decoy عشان يستنزفو النظام و جيوب الي حاطينه !!!!!!!!!!
و مين عالم ترددات الردار اثناء الاقفال على الهدف و غيره و غيره

اية يعنى اليابان شركت فية داااااائما امريكا لاتريد اشراك اليابان فى اى من المشاريع العسكرية الحساسة والمتطورة لديها حتى لاينتج اليابان ماهوا افضل لأن اليابان معروف جيدا فى مجال التقنيات وتطورة فى هذا المجال العسكرى
دخول اليابان فى المشروع اضاف الكثير فى الباك 3 بجانب امريكا ميكنة النظام بالطريقة الالية ودقة الاصابة للهدف

انا لااتكلم عما تنتجة امريكا بطريقة ممتازة انا اعلم ذلك جيدا بس انا بتكلم عن هذا النظام تحديدا اللى اصلا الكلام علية

استاذي امريكا احتياجها لليابان هو نفس احتياجها للحلفاء في مشروع الاف-35
و اظن المعني واضح !
مش شرط انة يكون لية خبرة فى التعامل معاة اى ظابط يعمل فى القوات المسلحة المصرية هوا ملم بكل الانظمة العسكرية المعروفة الخاصة بمجال عملة ودة مش صعب وبعدين القائد الاعلى للقوات المسلحة اففتح العام الماضى فى جهاز المخابرات الحربية مركذ اسمة المعلومات العالمى وكفاااااااية كدة

:cool::

معلوماته على اي اساس اذا كان مش شرط انه يتعامل مع النظامين الي بيحكم عليهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و بعدين كل الدول عندها افرع مشابهة في المهمات للي قلت عليه و فيه ملاحظة بسيطة على اسلوب عملها
اولا بيكون توقعات ......., ثانيا بيكون بعيد عننا فياريت يكون عندك دليل تاني .... ده اذا اعتبرنا ده دليل اساسا !!!!!!!

... يتعامل مع اى هدف عمودى دة مش مشكلتى ولا موضوعى عدد الصواريخ فى البطرية كاااااام

لا يا استاذ احمد مشكلتك و موضوعك !!!!!!!!!!!!
كلامك ده معناه انك مش عارف اساسا الحكمة من اعتماد الاسلوب ده !!!!!!!!
بل ما توجه مثلا 6 صواريخ للجنوب و 6 للشمال و 6 للشرق و 6 للغرب .... عندك 6 بس ممكن توجهم لاربع اتجاهات !!!!!!
ده سبب الاطلاق العمودي !!!!!!!!

وبعدين الزيادة كام الفرق الضعف 3 مرات دة لايضيف لقدرات النظام اى شيئ غريبة وعجيبة

لا غريب و لا عجيب و المثال السابق بيوضح نفس النقطة !!!!!!!!!!!!
و على فرض يا سيدي ......., زياده العدد مشكله ؟؟!!!!!!

وفى النهاية كل واحد لة رأية الخاص بس يقول رأية بأحترام بدون تجريح فى الطرف الاخر
وانا لا اقلل من السلاح الروسى وقدراتة بالعكس انا اعلم جيدا ما هوا السلاح الروسى والروس معرفين جيدا انهم الاول فى مجال ال ص ا ر و خ وظهور عيوب فى اى نظام دة امر وارد فى اى سلاح بس المهم ان يتم معالجة العيوب

في البداية انا لا اتعمد التجريح و انا اسف اذا كنت جرحتك بدون قصد
لكن خلينا موضوعيين
دي مش مسألة انا بحب الروسي ... لا الامريكاني ......( على الاقل بالنسبه ليا ) و لا عشان في سلاح احتمال تشتريه بلدي انه يبقي احسن سلاح و اعذرني على صراحتي لان فيه ناس كتير هنا اسلوبها كده !!!!!!!

زي ماقلت لسة بدري جدا على الحكم و من الظلم الشديد انك تقول ان ده متفوق على ده لان الاتنين لسه بشوكهم بالبلدي كده

يا سيدي حقك عليا
و انا مستني منك الكلام المحدد الي يجبرني على النقاش

استاذي احمد

ما فيش حاجة اسمها ان نظام يضرب قبل الرجوع للعنصر البشري و مافيش حاجة اسمها نظام مالوش مركز تحكم اصلا ......... اولا تطوير حاجة زي دي مش صعب بالمرة ( اقصد الرجوع للعنصر البشري ) لكن مافيش مجنون ممكن يعمل حاجة زي دي لان ده معناه اي اختراق لطائرة مدنية بسبب عطل فني هيتحول لكارثة و اعتداء على مدنين وخصوصا لو كان لدوله مش سهله !!!!!!!!!
او اي حادث عرضي ممكن يسبب حرب !!!!!!!!!!!

اذا كان الباترويت و بالعنصر البشري المدرب اسقط كذا مره طيارات امريكية فما بالك بنظام غشيم زي ما وصفت ....... و الي وصفته ده لا يمكن يكون حقيقي !!!!!!!!!!!
فأرجو المراجعة !

ثانيا مركز التحكم ليه وظائف تانية كتير جدا غير الاوامر !!!!!!!!!!!!

بالعكس انا لو قائد عسكري روسي هفرح ان فيه نظام غشيم زي ده عشان اتسلي فيه

كل الي عليهم يعملوه انهم يضربو decoy عشان يستنزفو النظام و جيوب الي حاطينه !!!!!!!!!!
و مين عالم ترددات الردار اثناء الاقفال على الهدف و غيره و غيره

استاذي امريكا احتياجها لليابان هو نفس احتياجها للحلفاء في مشروع الاف-35
و اظن المعني واضح !

معلوماته على اي اساس اذا كان مش شرط انه يتعامل مع النظامين الي بيحكم عليهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و بعدين كل الدول عندها افرع مشابهة في المهمات للي قلت عليه و فيه ملاحظة بسيطة على اسلوب عملها
اولا بيكون توقعات ......., ثانيا بيكون بعيد عننا فياريت يكون عندك دليل تاني .... ده اذا اعتبرنا ده دليل اساسا !!!!!!!

لا يا استاذ احمد مشكلتك و موضوعك !!!!!!!!!!!!
كلامك ده معناه انك مش عارف اساسا الحكمة من اعتماد الاسلوب ده !!!!!!!!
بل ما توجه مثلا 6 صواريخ للجنوب و 6 للشمال و 6 للشرق و 6 للغرب .... عندك 6 بس ممكن توجهم لاربع اتجاهات !!!!!!
ده سبب الاطلاق العمودي !!!!!!!!

لا غريب و لا عجيب و المثال السابق بيوضح نفس النقطة !!!!!!!!!!!!
و على فرض يا سيدي ......., زياده العدد مشكله ؟؟!!!!!!

في البداية انا لا اتعمد التجريح و انا اسف اذا كنت جرحتك بدون قصد
لكن خلينا موضوعيين
دي مش مسألة انا بحب الروسي ... لا الامريكاني ......( على الاقل بالنسبه ليا ) و لا عشان في سلاح احتمال تشتريه بلدي انه يبقي احسن سلاح و اعذرني على صراحتي لان فيه ناس كتير هنا اسلوبها كده !!!!!!!

زي ماقلت لسة بدري جدا على الحكم و من الظلم الشديد انك تقول ان ده متفوق على ده لان الاتنين لسه بشوكهم بالبلدي كده

ولا يهمك ياصديقة الاختلاف فى الرأى لايفسد فى الود قضية
دة رئيك وانا احترمة وانا ليا رأيى

و انا كمان بحترم رأيك و ان اختلافت ارائنا !!!!!

تقبل تحياتي

الحمد لله انتهينا على خير ولو مش بنتيجة .
بس انا احب انوه لكمة قالها اخونا محمد .

لانه فعلا لا يوجد شيئ تلقائي والا خربت الدنيا .
وحتى ارضي اخونا راتور احب أطمنك الاس 300/400 يتعامل مع الاهذاف تلقائيا اي انه يكشف ويطبق وجهز ويبقى لمركز التحكم مهمة اسقاطه ونفس الشيئ ينطبق على الباتريوت . وأذكرك بالطائرة البريطانية التي اسقطها الباتريوت في حرب غزو العراق سنة 2003 .

... شكرا لكم جميعا احنا كلنا اسرة واحدة فى المنتدى خصوصا انى بتكلم مع اشخاص قادرة على الرد معى تماما بشكل عسكرى كامل ومقنع ودة اللى انا احبة النقاش العسكرى
انا والله لا اقلل من قدرة النظام الروسى روسيا عندما تنتج نظام عسكرى فهيا تعرف تماما ماذا تنتج واى الامكانيات العسكرية فى النظام قادرة على المنافسة والتفوق
النظام خطير لاشك وخصوصا ان مصر معجبة بالنسخة الاقدم
واحنا طرحنا قدرات النظامين الباك 3 وال اس 400 انا مقتنع بكلامكم تماما هوا حول نقطة دخول المواجهة ما سيحكم هوا المواجهة كما تم بين السخوى 30 الهندية وال اف 15 الامريكية وحدثت المفجأة
شكرا لكم جميعا

رد: ال s - 400

موضوع جميل حيث تتصف منظومة الصواريخ الحديثة المضادة للجو" اس- 400 " (تريؤومف) خلافا عن سابقتها "اس 300 بي ام" بقدرتها على تدمير كافة انواع الاهداف الجوية، بما في ذلك الصواريخ المجنحة التي تحلق بمحاذاة سطح الارض، وطائرات صغيرة الحجم دون طيار وحتى رؤوس مدمرة للصواريخ السائرة بالمسار البالستي بسرعة حتى 5000 متر في الثانية. وليس بمقدور اي مجمع آخر متابعة مثل هذا المسار.

منظومة الصواريخ المضادة للجو" اس- 400 "

منظومة الصواريخ المضادة للجو" اس- 400 " تريؤومف

تتصف منظومة الصواريخ الحديثة المضادة للجو" اس- 400 " (تريؤومف) خلافا عن سابقتها "اس 300 بي ام" بقدرتها على تدمير كافة انواع الاهداف الجوية، بما في ذلك الصواريخ المجنحة التي تحلق بمحاذاة سطح الارض، وطائرات صغيرة الحجم دون طيار وحتى رؤوس مدمرة للصواريخ السائرة بالمسار البالستي بسرعة حتى 5000 متر في الثانية. وليس بمقدور اي مجمع آخر متابعة مثل هذا المسار.

تعتبر منظومة "اس 400 " الاكثرَ تطورا في العالم وهي قادرة ٌعلى التصدي لجميع أنواع الطائرات الحربية، بما فيها طائرة الشبح الشهيرة، كما تستطيع اعتراض الصواريخ المجنحة وتدميرها.
تم تصميم المنظومة في شركة "ألماس – أنتاي". وبدأ تزويد الجيش الروسيى بمنظومات " اس- 400 " (تريؤومف) بدءا من أغسطس /آب عام 2007 حيث بدأت اول كتيبة مزودة بمثل هذه المنظومات في مناوبتها القتالية في ضواحي موسكو.
مواصفات فنية تكتيكية
مدى اكتشاف الاهداف 600 كم
عدد الاهداف الجاري متابعتها في آن واحد حتى 300
مدى تدمير الاهداف الايرودينامية 3 – 240
مدى تدمير الاهداف البالستية 5- 60 كم
الارتفاع الاقصى للهدف المضروب 27 كم
الارتفاع الادنى للهدف المضروب 100 متر
السرعة القصوى للهدف المدمر 4800 كم
عدد الاهداف المدمرة في وقت واحد 36
عدد الصواريخ الموجهة في وقت واحد 72
زمن نشر المنظومة من الحركة 5 دقائق

بدات اتخوف من هذه المنظومه

خاصة بعد ظهور عيوبها !!

اتمنا من المملكه اعادة النظر في هذا النظام !!

شكرا لكم

^^
^^
^^
أيمكنك ان تخبرنا ما هي العيوب ؟؟

^^
^^
^^
أيمكنك ان تخبرنا ما هي العيوب ؟؟

اعتقد انك لم تنظر لجميع صفحات هذا الموضوع من الاساس لكي تسألني ماهي عيوبها !!

ثانيا هل رأيت تصريحات المسؤلون الروس حينما اعلنو عن منظومة الاس500 !!

استاؤوا وانتقدو منظومة الاس400 والتي سوف يتم استبدالها بمنظومة الاس500 ل تلافي عيوب الاس400

هذا يعني اني لم اتي بكلام تخريفي يا توم

شكرا لك

اعتقد انك لم تنظر لجميع صفحات هذا الموضوع من الاساس لكي تسألني ماهي عيوبها !!

ثانيا هل رأيت تصريحات المسؤلون الروس حينما اعلنو عن منظومة الاس500 !!

استاؤوا وانتقدو منظومة الاس400 والتي سوف يتم استبدالها بمنظومة الاس500 ل تلافي عيوب الاس400

هذا يعني اني لم اتي بكلام تخريفي يا توم

شكرا لك

اظنك اسأت فهم سبب ظهور الاس -500 استاذ امير

في البدايه الاس-500 لن يظهر قبل 18 عاما على اقل اقل القليل
الي الان اس-500 هو مشروع قيد التصميم لا نظام جاهز او حتي يتم العمل عليه
لذلك ليس من الحكمه او المنطق ان تفسد مبيعات سلاحك بالنقد في الوقت لم يتم االاتفاق على تصميم نهائي للبديل له هذا علي فرض انه من الحكمه افساد مبيعات سلاحك تحت اي ظرف !!!!

فنحن لم نسمع عن انتقاد الروس للاس-300 لمجرد ان ظهر الاس-400 !!!!!!

الاس-500 هو نظام مجهز لاعتراص الصواريخ الباليستيه و هناك حديث عن امكانيه ذلك في مرحله طيرانه الثانيه او الثالثه اي في الفضاء الخارجي

الصواريخ المصممه لاعتراض اهداف في هذه المديات من الطبيعي ان تختلف تماما في بنيتها عن الصواريخ التي تغطي مديات اقصر كمديات الاس-400

هي تشبه تماما الشخص المصاب بطول النظر ., يري البعيد و لا يري القريب لذلك يعتمد نظام تعدد الطبقات في نظام للدفاع الجوي

لكن و رغم ذلك ربما يكو ن هناك ما فاتنا من الانتقادات التي اشرت لها
لذلك ارجو فضلا لا امرا ان تورد لنا هذه الانتقادات بشكل فني او المصدر لها او كلاهما ان توفرو لك

شيئ اخير

الي الان لم يتوفر لا اعلان عن وصول الطرفان لمرحله التفاوض حول الكميات او السعر او اي شيئ
لذلك الي الان لا وجود لهذه الصفقه سوي في باب التكهنات الصحفيه ( شانها شان الكثير غيرها ) و الاعجاب المبدئي
اي ان السعوديه لم تشتريها بعد و بالتأكيد لن تستلمه قريبا او على الاقل في ميعاد معلن عنه

يفترض بهذا ان يكن خبر جيد لك

التعديل الأخير:

قال مصدر عسكري إن القوات المسلحة الروسية ستتسلم أحدث منظومة صواريخ مضادة للطائرات من طراز "أس-500" في غضون السنوات القليلة المقبلة. وأوضح قائد القوات الجوية الروسية الفريق الأول ألكسندر زيلين في اجتماع لجنة التنسيق العسكرية لرابطة الدول المستقلة المنعقد في مدينة أستراخان الروسية ان هذه المنظومة ستحل محل منظومة الصواريخ "أس-400" ( ) المزودة بها وحدات الدفاع الجوي الروسية حاليا. وتتميز المنظومة الجديدة بمدى إطلاق أطول بمقدار 200 كم والقدرة على إصابة عشرة أهداف في آن واحد . في حين تستطيع صواريخ "أس-400" إصابة ستة أهداف فقط.

اعلن الكسندر زيلين عدم رضاه على سير العمل في تصميم منظومة صاروخية حديثة من طراز "أس – 500".

وصرح زيلين للصحافيين قائلا:" لست راض بما تم التوصل اليه في مجال تصميم منظومة "أس – 500". واود ان تزداد قدرات شركة "الماس – أنتاي" بمقدار مرتين او ثلاث مرات.

و "أس – 500" هي منظومة صاروخية بعيدة المدى و تتميز بقدرتها العالية على اعتراض الاهداف الجوية كالصواريخ المعادية. وقال الفريق اول انه سيطرح وجهة نظره بشان تحسينها في اجتماع سيشارك فيه لمجلس ادارة شركة "الماس – أنتاي".

وبحسب المعلومات المتوفرة لدى وزارة الدفاع فان المواصفات المطلوبة في المنظومة الجديدة هي رفع الاعتراض حتى 200 كيلومتر وتدمير الاهداف الطائرة بسرعة حتى 7 كيلومتر في الثانية بالاضافة الى امكانية تدمير الصواريخ المجنحة الطائرة بسرعات فوق الصوتية.

واعلن الكسندر زيلين للصحافيين ان القوات الجوية الروسية ترفض تزويدها بطائرات دون طيار صنعت في روسيا بسبب انها لا تتفق والمواصفات المطروحة .

وقال الجنرال: " اننا لم نحصل مع الاسف على طائرات دون طيار تتوفر فيها مواصفات فنية تقنية نحتاج اليها".

والجدير بالذكر ان القوات الجوية الروسية تتوفر فيها حاليا طائرات دون طيار من الجيل الاول بوسعها تنفيذ مهام الاستطلاع في العمق التكتيكي والعملياتي. وكانت وزارة الدفاع قد اعلنت سابقا انها ستشتري عما قريب دفعة صغيرة من الطائرات دون طيار من اسرائيل. وذلك بغرض دراسة الخبرات الاجنبية في هذا القطاع.

واضاف زيلين قائلا: " انني لا اقوم بتوقيع اي عقود فيما يتعلق بتزويد قواتنا الجوية بطائرات دون طيار صنعت في بلدنا".

واوضح قائد القوات الجوية قائلا:" ان الطائرات دون الطيار الروسية الصنع لا تلبي المتطلبات التي تطرحها القوات المسلحة الروسية من حيث السرعة والارتفاع والقدرة على تمييز الاهداف".

واستطرد الكسندر زيلين قائلا: " ان ادخال مثل هذه الطائرات في حيز الاستخدام بالجيش الروسي يعد جريمة

عودة
أعلى