صواريخ بوك م1-2 (سام-17) والتطوير المصرى للسام-6

التفاعل
1,878 1 0
بسم الله الرحمن الرحيم

قامت مصر بتطوير السام-6 كما ذكرت الكثير من المصادر وذكرته فى موضوعات سابقة لى وتم استخدام صواريخ سام-17 فى هذا التطوير وهذا دليل نهائى على ذلك من التلفاز المصرى وبرنامج طلائع النصر الذى تعده الشئون المعنوية للقوات المسلحة المصرية فى حلقة الجمعة 4/7/2008

وهذه هى الصور

ولتوضيح الفارق بينها وبين صواريخ السام-6 إليكم صورة السام-6 من نفس الفيديو:

فى الدقيقة 16 والثانية 18 يظهر صاروخين من النوع سام-17 (بوك م1-2) محمولين على منصتين سام-6 مجنزرتين وتظهر الصواريخ بلونها الاخضر الشهير على عكس الصواريخ سام-6 الاصلية ذات اللون الابيض الناصع

وهذا هو الفيديوكاملاً :

حلقة 4/7/2008

اخيرااااااا شكراً للاخ العزيز فايتر ف22 على فيديو طلائع النصر

وشكرا جزيلا للاخ العزيز ريد كراش على مساعدته لى فى اقتباس الصور

وفى الختام
لا تبخلوا على من صالح دعائكم

وداعاًااااااااااااااااااااااااااااا

التعديل الأخير:
جزاك اللـــــــــــــــه الف خيـر اخي الكريـــــــــم
والى الامـــــــــام .. يامصـر الاسلام

جميل جدا يعطيك العافيه وشكرا على الفيديو
لكن رجاء خاص كلمة ودااااعا ارجو عدم استخدامها وبدل وداعا قل الى اللقاء ان كنت مصر لذكرها

الموضوع جميل والحلقة دى انا شاهدتها بس انا عندى سوال ليه مصر مش بتعلن عن الاسلحة اللى عندها زى التور م1 والبوك مع العلم ان كل المصرين المهتمين بالسلاح المصرى يعرفوا ان مصر حصلت على الانظمة دى فعلا

أثناء مشاهدتى للفيديو الرائع لفتت نظرى هذه اللقطة

الصورة من الخلف للأسف .. وبالتالى فهى ليست واضحة !!
ولكن أظن أنها خاصة بـالــــ Tor-M ... أم أنا مخطىء ؟!

الصورة لنظام شيلكا وهذا واضح من المواسير الرباعية

أثناء مشاهدتى للفيديو الرائع لفتت نظرى هذه اللقطة

الصورة من الخلف للأسف .. وبالتالى فهى ليست واضحة !!
ولكن أظن أنها خاصة بـالــــ Tor-M ... أم أنا مخطىء ؟!
دي صورة مجمع الشيلكا المحدثة

انت خطير يا استاذى الفاضل بجد وسلامى لاخى الايمان​

المعذرة لكن يوجد ما لا افهمه .., بخصوص وحده التوجيه المدمجة مع وحده الاطلاق و التي لم الاحظها بالصورة الاولي و اقصد بها الجزئ البيضاوي المقابل لمجموعة الصواريخ ...و يمكن ملاحظتها جدا في الوحده التي لا تطلق صواريخ في الصورة الاولي

ارجو من الاخوة التوضيح

التعديل الأخير:
طيب يا محمد اخبار التور ام ايه ولا لسة لازم تشوفه

شكراً لأخى mi 17 و أخى DEADLY STRIKE

فعلاً شيلكا (أول مرة أشوف النسخة الحديثة دى !) .. ويبدوا أن الردار الخلفى جعل الأمر يختلط عليا !!

من كتر حلمى بالتور ام , و الاس 400 :rolleyes: مشوفتش مواسير الشيلكا :unhappy::

طيب يا محمد اخبار التور ام ايه ولا لسة لازم تشوفه

انا بعترف اني شكاك شوية بس ممكن تتأكد اني حيادي ., يعني بشك في كل حاجه تبع اي بلد ( مش بقلل من شأن حد زي ما انت قلت قبل كده )
و اظن ده افضل من اني اعيش في احلام اليقظه ( راي شخصي )
التور- ام ما شفتش غير دليلين واحد منهم ., لا يعتبر بالدقة الكافية وهو مصدر صحفي و السبب ان المصادر الصحفية لا تتحري الدقة بالمعدات العسكرية

الثاني و اظنه ممكن تصديقة عشان يعتبر صادر عن مؤسسة مسؤله كان صورة الاستاذ ديدلي سترايك كان عرضها في مناقشة سابقه

لكن اكيد لو اتوفر بخصوصه مصدر زي الي قدمه الاستاذ الايمان او ما يشبهه زي حفلة تخريج كلية الدفاع الجوي مثلا فلا داعي لارهاق نفسي في البحث لان الامور هتكون واضحة !!!!!!!!!!!
الي كان سبب في اني ابحث بجديه في حكاية البوك هو اني حقيقي عرفت المعلومة من واحد رتبته عالية في الدفاع الجوي ., هو ماقالش بوك بالاسم بس كان من السهل جدا الاستنتاج لانه اتكلم عن اكثر ما يميزه وهو امكانية اصابته لاهداف في البر او البحر اضافة للاهداف الجوية
بس بصراحة خفت اقول عشان كل واحد ممكن يكدبني او يدعي ان اخوه في الطيران و ان مصر هتشتري اف-22 و السعودية عندها حاملة طيارات و ماكناش هنخلص !!!!

غير كده ماينفعش احرم حاجه على غيري بأني ماصدقهاش و احللها لنفسي .., مهما كنت متأكد من صدقها , و اظنك متفق معايا في كده

يا محمد انا معاك بس المشكلة انه في ناس بتعترض من اجل الاعتراض علما انه التور والبوك ليسو بالاسلحة التي تقلب موازين القوة يعني مثلا التور ام والبوك ظهروا على غلاف مجلة عسكرية تصدر عن الشئون المعنوية للقوات المسلحة يعني مصدر ثقة مش معقولة هيحطوا سلاح مش موجود في الخدمة

شكراااا جزيلاً لجميع الاخوة الاعزاء
وجزاكم الله خيراااااااااااااااااااااااااااا

انت خطير يا استاذى الفاضل بجد وسلامى لاخى الايمان​

ااخيرا إلتقينا مرة اخرى بالاخ العزيز زارو
اين انت منذ زمن طويل يا صديقى العزيز
ارجو ان تكون بخير

بالمناسبة اريد تعليقك او رأيك فى هذين الموضوعين :

http://defense-arab.com/t5397.html

http://defense-arab.com/t4788.html

وتحياتى وسلامى لك يا اخ زارو الغائب الذى طالت غربته

السلام عليكم اخي الايمان ... وشكرا علي الفيديو وهو جميل كالعادة ...

تقبل ملحوظة لي في هذا الموضوع ، رغم اقتناعي بحصول مصر علي السام 17 ، الا انني اعتقد ان تلك الصورة هي خاصة بالنظام الصاروخي سام 6 وليس سام 17 ....

دعنا اخي الكريم نناقش الصور من ناحية حيادية تماما ...

- انت تقول ان الصواريخ هي صواريخ لسام 17 محمله علي منصات اطلاق سام 6 ، اي ان المنصات هي لسام 6 وهذا ما اتفق معك فيه تماما ...

- بالنسبة للصواريخ ، انت استدللت علي انها سام 17 من لونها ، واللون وحدة لا يفرق كثيرا لان هناك صواريخ سام 6 كذلك لها نفس اللون الاخضر ذو المقدمة البيضاء .

صور لصواريخ سا م6 باللون الاخضر :

- نأتي الان الي الصاروخ نفسه ، الصاروخ في رأيي الشخصي في الغالب هو صاروخ سام 6 ، والفرق واضح بينهما ، فصاروخ سام 17 في الحقيقة له شكلان للصاروخ ، احدهما له زعانف طويلة من الاسفل كالصورة التالية :

والشكل الاخر له زعانف قصيرة من المنتصف :

اما الذي ظهر في الفيديو بنسبة كان له زعانف حادة وبارزة الي الجوانب ، وكانت بشكل صواريخ السام 6 الموجودة في الفيديو :

واصلا اخي النظام سام 17 مصمم ليكون نظام TELAR اي معه رادار في المنصة ، وذلك ما يعطي له ميزة اضافية ، فلا يعقل ان نقوم باستخدامه علي منصات سام 6 !!

التعديل الأخير:
يا محمد انا معاك بس المشكلة انه في ناس بتعترض من اجل الاعتراض علما انه التور والبوك ليسو بالاسلحة التي تقلب موازين القوة يعني مثلا التور ام والبوك ظهروا على غلاف مجلة عسكرية تصدر عن الشئون المعنوية للقوات المسلحة يعني مصدر ثقة مش معقولة هيحطوا سلاح مش موجود في الخدمة

صدقني انا مش من ضمن الي ماشين بنبداْ خالف تعرف .., وفعلا الاسلحة دي مش من الي بتقلب موازين القوة .., و عشان كده بالذات من السهل انك تعلن او تنكر وجوده بعكس الاسلحة الاخطر و الي ممكن تقلب الموازين

مصدر الاستاذ ديدلي سترايك بجد فعلا is on account بس ماقدرش اقول انه مصدر نهائي
انا شوفت في مجلة عسكية عربية ( لا داعي لتسمية الدولة ) كان على غلافها اف-35 و اف-22 و بشكل مشابه جدا لصورة ديدلي سترايك !!!!!!
ايه رايك ؟

واصلا اخي النظام سام 17 مصمم ليكون نظام TELAR اي معه رادار في المنصة ، وذلك ما يعطي له ميزة اضافية ، فلا يعقل ان نقوم باستخدامه علي منصات سام 6 !!

بخصوص الجزئية دي

وانا ايضا كنت على وشك السؤال فيها

في نظام البوك من الممكن لمركبه الloader luncher هي الايضا اطلاق الصواريخ على ان يتم توجيها بوحده الtarget aquestion لنفس النظام

التعديل الأخير:
بخصوص الجزئية دي

وانا ايضا كنت على وشك السؤال فيها

في نظام البوك من الممكن لمركبه الloader luncher هي الايضا اطلاق الصواريخ على ان يتم توجيها بوحده الtarget aquestion لنفس النظام

فعلا ، لكن قرأت مرة ان الرادارات الارضية تعطي مدي رصد اضافي حوالي 40 كم ...

عودة
أعلى