قم بمتابعة الفيديو أدناه لمعرفة كيفية تثبيت موقعنا كتطبيق ويب على الشاشة الرئيسية.
ملاحظة: قد لا تكون هذه الميزة متاحة في بعض المتصفحات.
صدق انك شخص بسيطنظريات الموامرة صحيحة
لم يمر بتاريخ المسلمين اكثر قوة وخبث من اسرائيل
أقسم بالله ان الموضوع محزن جداً من بعد سمير فرج يطلع لنا هذا كمان وغيرهم من الأمثلة المؤسفة
هؤلاء يشوهون سمعة مصر وسمعة القوات المسلحة المصرية
لأن المحافظ المحترم الذي لا يعرف عن آلية عمل الصواريخ سوى اسمها ليس مجرد محافظ للسويس
بل قائد سابق في القوات المسلحة المصرية , هذي العقليات كيف وصلت الى تلك المناصب ؟
وكيف كانت مسؤولة لعقود عن تدريب وتطوير وعقد صفقات ؟!!
لما السعودية حاربت اذرع ايران في المنطقة هل لقيت هذا الدعم الغربي اللامحدود ؟ فكر بدون عاطفة ، الطائرات الامريكية الشبحية منحت حكرا لاسرائيل على الرغم من سعي الامارات الشديد لامتلاكها مع تطبيعها لم تتحصل عليها حتى اتجهت للرافال ، الغرب كله موالي ولاء تام لاسرائيل و سيبقى دائما حريصا على تفوقها تكنولوجيا في المنطقة و لو كانت في مأزق فسترى نفس الجسور اللوجستية و الدعم السياسي اللامشروطكلامك غير صحيح
من الواضح انك موالي لإيران
حرب اليوم تختلف عن حرب السبعيناتسقوط ايران = عربده الصهاينه في الشرق الأوسط وسلاح جوهم هيقصف اي هدف يهددهم مستقبلا
هيتم شيطنه مصر والاردن وحصارهم اقتصاديا ويعملوا معانا حته صايعه زي مثلا يضربوا هدف ع حدودنا ويقولك اصلهم إرهابيين عشان يقولوا من كرامتنا ، مع الضغط الشعبي هنضطر نرد وساعتها لقد وقعنا ف الفخ
طبعا ده رأيي موش بفرضه ع حد بس الخطه دي لو هتقعد خمسين سنه هيخططولها من دلوقتي
بصراحه الوضع مايهمني ولازم نستعد للشرق الاوسط الجديد من دلوقتي للاسف
طب واللى يتعاطف مع الكيان يبقا اية معا انى مقصدش التعاطف معا إيران ان اقصد مصلحتى اية كمسلم سنى
امريكا راح ترسل قنابل gbu-57 لاسرائيل وهي تقوم بالمهمة
ما اشوف فيه سبب لتدخل مباشر امريكي
سقوط ايران = عربده الصهاينه في الشرق الأوسط وسلاح جوهم هيقصف اي هدف يهددهم مستقبلا
هيتم شيطنه مصر والاردن وحصارهم اقتصاديا ويعملوا معانا حته صايعه زي مثلا يضربوا هدف ع حدودنا ويقولك اصلهم إرهابيين عشان يقولوا من كرامتنا ، مع الضغط الشعبي هنضطر نرد وساعتها لقد وقعنا ف الفخ
طبعا ده رأيي موش بفرضه ع حد بس الخطه دي لو هتقعد خمسين سنه هيخططولها من دلوقتي
بصراحه الوضع مايهمني ولازم نستعد للشرق الاوسط الجديد من دلوقتي للاسف
لا يوجد ف المنطقه أخطر من النووي الصهيوني، كنت اتمني ايران تحصل ع القنبله كي تسعي لها السعوديه ايضا وبعدها مصر ويبقا عندنا ردع زيهم بحجه ايرانوبقاء البرنامج النووي خطر ايضاً الكيان يعرف ان ان هناك سيحدث سباق
لا يوجد ف المنطقه أخطر من النووي الصهيوني، كنت اتمني ايران تحصل ع القنبله كي تسعي لها السعوديه ايضا وبعدها مصر ويبقا عندنا ردع زيهم بحجه ايران
وبعد كده يتم عمل توافق مع إيران ف بعض الملفات وده سهل وفي النهايه أصبحنا نووين مثلهم بأقل الخسائر
من حقه ان يستغربموضوع خاص بالحرب ايرانية صهيونية وليس بحسابات نسائية لروتين يومي ثانيا نحن زبون لروسيا مثل المانيا وصين و و م أ واخيرا رجاء عدم انجرار نحو سخافات لا مبرر لها في عز موضوع مهم قد يغير تحولات العالمية جيوسياسية (اي ادمين يقرا هذا تعليق تاسف مسبق لتجاوز موضوع لكنكم تقرؤون ردود)
طبعا متفق مفيش جدال علي ده لكن مصر والسعوديه والإمارات وباكستان وتركيا لو اتحدا باتفاقيات دفاع مشترك مع انه صعب لاختلاف الاراء، هنبقا قوه جيوسياسيه بسبب النفط والموارد النفطيةحرب اليوم تختلف عن حرب السبعينات
اليوم امريكا ممكن تتدخل مع اسرائيل في اي لحظة
اي حرب مع اسرائيل فانت ستحارب امريكا وهده معضلة ليس لها حل.
مشاهدة المرفق 793207
وهنا بقا السؤال هوا المفروض انى اتعاطف مع إيران ولا لا وهل إسرائيل افضل ليا كمسلم سنى لان انا شايف اكتر من ٨٠% هنا يشعرون بالسعادة لقرب نهاية إيران فانا بصراحة مش قادر افهم العقلية اللى ممكن تفضل إسرائيل فى هذا النزاع ورجع تانى افكر المسلمين تانى المسلمين لانى بدأت اشك فى إسلام البعض ان اليهود هما العدو الاول والاخير للإسلام والمسلمين
موش حاميه الحمي ولكن الصهاينه مشغولين بيهم وبميليشياتهم ، لكن بسقوطهم هيتفرغولنا. تخيل الموساد يعمل بكل قوته ضدنا ، هنتبهدل ، بجانب العربده الصهيونية وتصدير الضغط لناو هل تعتقد ان ايران حامية حمى الشرق الاوسط! و هي اكثر من عربد فيه عربده لم يشهدها التاريخ، مليشيات على معاتيه على كبتاجون كل مالذ وطاب من العربده، التي تجعل اسرائيل تبدو ملاك بالمقارنه معها.
اما السيناريوهات فإن كل واحد يقدر يتخيل اللي يريد. و السيناريو الذي قلت ممكن في اي وقت و مكان بوجود ايران او غيابها، يعني تعتقد ان ايران حامية حمى مصر و الاردن
ماهو اصلاً السلاح الجوي الاسرائيلي يقصف اي هدف يهدد وجوده منذ عشرات السنين مفاعل تموز اكبر شاهد