الدعم الإداري

متابعة مستمرة اسرائيل تشن هجمات على ايران

هل ستستمر الهدنة بين الطرفين؟


  • مجموع المصوتين
    165
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
معضم العالم الاسلامي يعارض ايران عقاديا وسياسيا وتقافيا ويعرف انها دولة مارقة وضالمة لكنهم يتعاطفون معها في هده الحرب ربما نكاية في اسرايل او لتخفيف الضغط على غزة
ادن من الصعب ان تكفر الناس بسهولة
قولة اصل البعيد بقرون
 
والله يا استاذي بدأت اقتنع انهم هجاصين وبتوع كلام وخلاص، تم اغتيال كل قادتك وفرض حصار وسيطرة جويه عليك ، ونتنياهو طالع يفتخر انه هيبيدك والأمريكي بيهددك وبتقولك اخلي ايران

سؤال بسيط هو مستني ايه اكتر من كدا عشان يكشف اوراقه
متفق جدا جدا
بس حتى الهجاصين الملايين منهم مشكلة كبيرة ، هوا مستني باب يقدر يهرب منه بنظامه .. زي ما باع الحزب و خسر سوريا مقتنع ان فيه فرصة ليه برضه

في الحروب عموما مينفعش تكشف كل اوارقك مره واحده لان لسه ... المشكلة تدخل امريكا مباشرة غير كدا بالنسبة له مش ازمة حيتصرف
 
ورش الكحول على الستيك وهي تتشوي و تولع شوية :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
ما نطلع كلنا على تكساس باربكيو قبل ما ICE توصلها ناكل و نرجع

هيوستن او اوستن عندهم مطاعم حلوة

في واحد مصري هناك معروف بيعملها على فكرة
 

أقسم بالله ان الموضوع محزن جداً من بعد سمير فرج يطلع لنا هذا كمان وغيرهم من الأمثلة المؤسفة
هؤلاء يشوهون سمعة مصر وسمعة القوات المسلحة المصرية

لأن المحافظ المحترم الذي لا يعرف عن آلية عمل الصواريخ سوى اسمها ليس مجرد محافظ للسويس
بل قائد سابق في القوات المسلحة المصرية , هذي العقليات كيف وصلت الى تلك المناصب ؟
وكيف كانت مسؤولة لعقود عن تدريب وتطوير وعقد صفقات ؟!!
بص هو كله بيهبد طبعا مع ان سلاح الصواريخ الاستراتيجية المصري بيخدم فيه عدد معين ، عن تجربه شخصيه كان فيه عقيد الله يمسيه بالخير كان بيشرح لنا معادله القصف المساحي اللي هو ارمي وخلاص ، كان بيشرح فكرة الرمي عشان تطلع الدقه عاليه ازاي

اقسم بالله القذائف بدون اجهزه توجيه كانت ذو دقه مرعبه

متقلقش الناس اللي في الجيش حاليا حاجه تطمن القلوب وفيه غيره امثله كتير ، سيبك من عاهات الإعلام ممكن تلاقي تخصصه كان مدرعات وبيطلع يفتي في سلاح الشارة وهكذا
 

أقسم بالله ان الموضوع محزن جداً من بعد سمير فرج يطلع لنا هذا كمان وغيرهم من الأمثلة المؤسفة
هؤلاء يشوهون سمعة مصر وسمعة القوات المسلحة المصرية

لأن المحافظ المحترم الذي لا يعرف عن آلية عمل الصواريخ سوى اسمها ليس مجرد محافظ للسويس
بل قائد سابق في القوات المسلحة المصرية , هذي العقليات كيف وصلت الى تلك المناصب ؟
وكيف كانت مسؤولة لعقود عن تدريب وتطوير وعقد صفقات ؟!!
انا اللي اعرف في فئتين من الناس في الجيش واحد بتاع تمام يا فندم ودا زي الناس اللي بتطلع تهبد دي والناس التانية بتاعت التخطيط زي سعد الدين الشاذلي دي مش بتظهر إلا في اوقات حرجة
 
امريكا راح ترسل قنابل gbu-57 لاسرائيل وهي تقوم بالمهمة

ما اشوف فيه سبب لتدخل مباشر امريكي

 
متفق جدا جدا
بس حتى الهجاصين الملايين منهم مشكلة كبيرة ، هوا مستني باب يقدر يهرب منه بنظامه .. زي ما باع الحزب و خسر سوريا مقتنع ان فيه فرصة ليه برضه

في الحروب عموما مينفعش تكشف كل اوارقك مره واحده لان لسه ... المشكلة تدخل امريكا مباشرة غير كدا بالنسبة به مش ازمة حيتصرف
اسرائيل تمكنت منهم لن تسمح لهم بالهروب للأسف

الكارت الوحيد المتبقي عند ايران هو مضيق هرمز

بالمناسبه الصين تعول علي نفط طهران في مشاريعها الصناعيه


يعني الأمريكي هيضرب عصافير بحجر واحد ، السيطرة علي نفطهم يعني تاذي الصين بشكل مباشر

خلص من صداع النووي وصواريخهم ، وراضي الصهاينه وظهر كحليف قوي أمام اللوبي الصهيوني


صحيح حته ابتزاز الخليج بملف ايران انتهت وفكره الصراع السني الشيعي انتهت بس ع الجانب الاخر المكاسب هتكون مرعبه

نتنياهو والاداره الامريكية أمامهم فرصه ذهبيه لانهاء ايران عشان يتفرغولنا احنا والاردن لأننا دول طوق ، معدوش هيسمحوا بحد قوي جمب كلبهم الصهيوني
 

أقسم بالله ان الموضوع محزن جداً من بعد سمير فرج يطلع لنا هذا كمان وغيرهم من الأمثلة المؤسفة
هؤلاء يشوهون سمعة مصر وسمعة القوات المسلحة المصرية

لأن المحافظ المحترم الذي لا يعرف عن آلية عمل الصواريخ سوى اسمها ليس مجرد محافظ للسويس
بل قائد سابق في القوات المسلحة المصرية , هذي العقليات كيف وصلت الى تلك المناصب ؟
وكيف كانت مسؤولة لعقود عن تدريب وتطوير وعقد صفقات ؟!!
تماما كفا فعل المرحوم اللواء صاحب جهاز "أصبع الكفته" الذي يقضي على فيروس كورونا.
 
انا اللي اعرف في فئتين من الناس في الجيش واحد بتاع تمام يا فندم ودا زي الناس اللي بتطلع تهبد دي والناس التانية بتاعت التخطيط زي سعد الدين الشاذلي دي مش بتظهر إلا في اوقات حرجة
بص ، لو مصر قررت تحارب القوات المسلحه عارفه القاده اللي بيفهموا ف الحروب ولو قررنا نعمل كوبري عارفين مهندسين الكباري ، الجيش مليئ بكل التخصصات
 
ما نطلع كلنا على تكساس باربكيو قبل ما ICE توصلها ناكل و نرجع

هيوستن او اوستن عندهم مطاعم حلوة

في واحد مصري هناك معروف بيعملها على فكرة

طيب نخليها في وقت ICE طالما رايحين امريكا نروح لـ آسبن صغيرة و هدوء مافيها ازعاج
بس هذي تنفع مع صاحبتك مو اصحابك :ROFLMAO:


503214_0.jpg
 
العرب عندما خسرو في 67 قالو انتصرنا لان الأنظمة الحاكمة لم تسقط وتم تكريم الأسطورة حافظ الاسد
 
اسرائيل تمكنت منهم لن تسمح لهم بالقروب للأسف

الكارت الوحيد المتبقي عند ايران هو مضيق هرمز

بالمناسبه الصين تعول علي نفط طهران في مشاريعها الصناعيه


يعني الأمريكي هيضرب عصافير بحجر واحد ، السيطرة علي نفطهم يعني تاذي الصين بشكل مباشر

خلص من صداع النووي وصواريخهم ، وراضي الصهاينه وظهر كحليف قوي أمام اللوبي الصهيوني


صحيح حته ابتزاز الخليج بملف ايران انتهت وفكره الصراع السني الشيعي انتهت بس ع الجانب الاخر المكاسب هتكون مرعبه

نتنياهو والاداره الامريكية أمامهم فرصه ذهبيه لانهاء ايران عشان يتفرغولنا احنا والاردن لأننا دول طوق ، معدوش هيسمحوا بحد قوي جمب كلبهم الصهيوني
الصيني حياخد بتروله من روسيا مش ازمة

متفق جدا انها فرصة ذهبية لن يتركوها تضيع اطلاقا بحيث تصعد اسرائيل على منصة حكم الشرق الاوسط بس مش سهلة الحروب مش في المطلق نهائيا تحديدها في اتجاه او اخر حتى مع خصم غبي زي ايران
 
طب واللى يتعاطف مع الكيان يبقا اية معا انى مقصدش التعاطف معا إيران ان اقصد مصلحتى اية كمسلم سنى

مصلحتي كمسلم سني اني اشاهد لعب غير نظيف بين الطرفين وان يمتد الوقت بعد انتهاء المباراة اشواط اخرى .
✅ انا اشــــجـــــــع الطرفين بكل حيادية .
✅ واتمنى دمار الطرفين بكل حيادية .
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى