البنتاجون: الخارجية الأمريكية توافق على بيع صواريخ ستينجر لمصر بقيمة 740 مليون دولار

هوا طاقم رادار المدفعية بيبقي الطاقم بتاعه كام سواءا للراجمات او الهاوتزرات ؟؟؟ لقد وجدت الاجابة من 4-8 افراد . وطبعا البطارية لراجمات الصواريخ = 9 منصات في العرف الدولى . بينما بعدما تاكدت ان الكتيبة او البطارية المصرية = 500 جندي وجدت ان طاقم منصة الراجمة 3 افراد وبالتالى كيف سيكون حجم البطارية المصرية عند شراء او صناعة اى منظومة راجمات صاروخية بعد افتراض طاقم رادار البطارية الصاروخية = 20 فيتبقي 480 جندي ومنصة واحدة راجمة طاقمها 3 افراد فيصبح عدد المنصات 160 منصة . وما كنت اريده كيف لا اعرف ان نحصل رسميا على راجمات قد تصل الى 400 راجمة وبكثافة نيرانية عالية .

نصيحة للجميع : ليس كل المصادر تصلح ان تاخذها بعين الاعتبار قم بتفنيدها بذكاء فتحصل على الاجابة الصحيحة .

التعديل الأخير:
هوا طاقم رادار المدفعية بيبقي الطاقم بتاعه كام سواءا للراجمات او الهاوتزرات ؟؟؟ لقد وجدت الاجابة من 4-8 افراد . وطبعا البطارية لراجمات الصواريخ = 9 منصات في العرف الدولى . بينما بعدما تاكدت ان الكتيبة او البطارية المصرية = 500 جندي وجدت ان طاقم منصة الراجمة 3 افراد وبالتالى كيف سيكون حجم البطارية المصرية عند شراء او صناعة اى منظومة راجمات صاروخية بعد افتراض طاقم رادار البطارية الصاروخية = 20 فيتبقي 480 جندي ومنصة واحدة راجمة طاقمها 3 افراد فيصبح عدد المنصات 160 منصة . وما كنت اريده كيف لا اعرف ان نحصل رسميا على راجمات قد تصل الى 400 راجمة وبكثافة نيرانية عالية .

نصيحة للجميع : ليس كل المصادر تصلح ان تاخذها بعين الاعتبار قم بتفنيدها بذكاء فتحصل على الاجابة الصحيحة .
كان يجب على مصر ان تحصل على راجمات لاننى لم ولن اشبع الى الان من عدد الراجمات الهائل .

لم اتخيل انا من قبل تركيبة لواء المدفعية المصري ومما يتكون . عندنا في المنتدى احنا عارفين ان المصريين وصل عدد مدفعيتهم قرابة ال 2500 سواءا مجرور او ذاتي + 1400 منصة راجمة بينما الحقيقة تركيبة المدفعية في الجيش المصري 1 مدفعية ميدانية الي 3 راجمة صواريخ . وهذه المعلومة لم يلتفت اليها احد . فالعكس هو الصحيح الراجمات عددها اكبر ثلاث مرات من عدد المدفعية الهاوتزر .

معلومة عالماشي .

عرفت منين ان مفيش ممنوعات معادا الجافلين
دا الجافلين معتبش الاراضي المصرية و اكيد ممنوع ما اللي يمنع تاو ذو الهجوم السطحي حيمنع الجافلين و حيمنع تطوير الابرامز

و صارحة انا شاكر جدا انهم منعوه لان بعد حادثة البيجرز انا لم اعد اضمن اي سلسلة توريد غربية بالمرة ! اصل حعرف ازاي الا لما استلم و انا و حظي يا اكتشفها او لا

اي سلاح حايستنزف الاموال .. الفكرة هل هوا اعتمادي مستدام يستطيع تادية الدور المنوط به
وش فيك صاير موسوس بزيادة 😅

وش فيك صاير موسوس بزيادة 😅
انت مش موسوس بعد اللي حصل !
الناس مفتوحلها سلاسل الانتاج و الامداد من اوروبا لشرق اسيا من الخامات حتى المنتج النهائي ... حتوقفها ازاي دي

الشحنة المتفجرة من البيجرز كان 3 جرام فقط من ال PETN جوا البطارية الليثيوم يعني مستحيل تكتشف من الجمارك ، و غير جدا فكرة اختراقك على عدة مستويات مدنية عسكرية من منتجات على مدى سنين كارثة خصوصا لو معدات معقدة

طائرات دبابات قطارات سفن ردارات ... انظمة كتير لمراجعتها و قبل ان يقول احد ان المنتجين حيخافو على سمعتهم لاني قلت نفس الجملة من اسبوع لكن الصهيانة مش حيفرق معاهم طز .. فا اه انا متوجس جدا من الامر دا تحديدا لاني عارف صعوبة المراقبة على كل انش منتجات و معدات داخل الي و لسه متكلمتش عن cyber warfare

للأمانة لم اكن اريد الحديث عن هذا الموضوع .. لكن انفاق هذا المبلغ على ستينغر
واساسًا المصريين لم يشتبكوا بهذه المنظومة ابدًا لنقول ان المخزون يحتاج زيادة
(مضيعة للمال للأسف) , ولو ذهب المبلغ لتحديث الابرامز مثلًا لكان افضل.

- إلا لو كان الامر يتعلق بخيارات محدودة للمصريين فأختاروا المتاح لهم
وهو شراء المزيد من ستينغر لمنظومات افنجر فهذا أمر اخر .. والله أعلم
اعتقد اغلب ما نتحدث عنه هنا ممنوع اصلا فهتلاقى كل المتاح كلام فارغ

مصر لا تدفع دولارا واحدة في شراء الاسلحة الامريكية وهي من ضمن المعونة العسكرية الامريكية لمصر
بس بتحسب علينا اننا بناخد معونة ... الصفقة دى المفروض قيمتها لا تتجاوز ١٥٠ مليون دولار باى حال ..كده الامريكان بيقولوا احنا بنديلكم مليار معونة على حين المبلغ الحقيقى اقل من الربع

- مستحيل , ذكرت سابقًا قصة البرادلي المصرية , الافضل ان يتوجهوا نحو كوريا او الصين

متفق تماما .. ممكن حتى التعاون مع الصين فى مشروع مشترك لعائلة من الناقلات الثقيلة مع حق التسويق

بس بتحسب علينا اننا بناخد معونة ... الصفقة دى المفروض قيمتها لا تتجاوز ١٥٠ مليون دولار باى حال ..كده الامريكان بيقولوا احنا بنديلكم مليار معونة على حين المبلغ الحقيقى اقل من الربع

متفق تماما .. ممكن حتى التعاون مع الصين فى مشروع مشترك لعائلة من الناقلات الثقيلة مع حق التسويق

بالفعل الصينيين عندهم بدائل ممتازة ومتنوعة عديدة ,, بإمكانك حتى تعديلها حسب احتياجك
ان كنت مثلًا لا ترغب في المحركات ونواقل الحركة الصينية بالإمكان استبدالها بأخرى المانيا
او اذا لم تحز على رضاك الانظمة البصرية الصينية مثلًا بإمكانك استبدالها بأخرى فرنسية
الصينيين بالفعل يطبقون لزبائنهم خيارات متعددة وحسب الطلب كما يحدث بالفعل​

انت مش موسوس بعد اللي حصل !
الناس مفتوحلها سلاسل الانتاج و الامداد من اوروبا لشرق اسيا من الخامات حتى المنتج النهائي ... حتوقفها ازاي دي

الشحنة المتفجرة من البيجرز كان 3 جرام فقط من ال PETN جوا البطارية الليثيوم يعني مستحيل تكتشف من الجمارك ، و غير جدا فكرة اختراقك على عدة مستويات مدنية عسكرية من منتجات على مدى سنين كارثة خصوصا لو معدات معقدة

طائرات دبابات قطارات سفن ردارات ... انظمة كتير لمراجعتها و قبل ان يقول احد ان المنتجين حيخافو على سمعتهم لاني قلت نفس الجملة من اسبوع لكن الصهيانة مش حيفرق معاهم طز .. فا اه انا متوجس جدا من الامر دا تحديدا لاني عارف صعوبة المراقبة على كل انش منتجات و معدات داخل الي و لسه متكلمتش عن cyber warfare

بعد حادثه البيجر اتأكدت 100% أن مفيش سلاح غربى الغرب هيسيبك تهدد مصالحه بيه واسرائيل دى الممثل الرسمى لمصالح الغرب فى الشرق الاوسط
كل الاسلحه اللى بناخدها من الامريكان هتنفعنا ضد الجماعات الارهابيه او ضد الأحباش , لكن اسرائيل اللى بدأت تطيح فى الكل دى لازملها تغيير فى التوجه العسكرى كله للصين حتى لو أسلحتهم ااقل كفائه من الغرب بس المشكله ان الاقتصاد مش ساعفك تعمل ده

مصر لازم تغيير حاجات كثير والميزانيه مش مستحمله طائرات الاف 16 بالذات لازم يتباعوا ونستبدلهم بجيان 10 حتى لو نص العدد مع صواريخ جوجو BVR وشويه صواريخ ارض ارض متطوره + رادارات حديثه وانظمه دفاع جوى

ولازم نتعلم التصنيع ونركز فيه على الدرونز وتطويره والتوسع فى الذخائر الجويه والاهتمام بقذائف المدفعيه ودقتها

المستقبل مغيم ومش عارف اتفائل الصراحه يارب يكونوا مستعدين للأيام الجايه

بعد حادثه البيجر اتأكدت 100% أن مفيش سلاح غربى الغرب هيسيبك تهدد مصالحه بيه واسرائيل دى الممثل الرسمى لمصالح الغرب فى الشرق الاوسط
كل الاسلحه اللى بناخدها من الامريكان هتنفعنا ضد الجماعات الارهابيه او ضد الأحباش , لكن اسرائيل اللى بدأت تطيح فى الكل دى لازملها تغيير فى التوجه العسكرى كله للصين حتى لو أسلحتهم ااقل كفائه من الغرب بس المشكله ان الاقتصاد مش ساعفك تعمل ده

مصر لازم تغيير حاجات كثير والميزانيه مش مستحمله طائرات الاف 16 بالذات لازم يتباعوا ونستبدلهم بجيان 10 حتى لو نص العدد مع صواريخ جوجو BVR وشويه صواريخ ارض ارض متطوره + رادارات حديثه وانظمه دفاع جوى

ولازم نتعلم التصنيع ونركز فيه على الدرونز وتطويره والتوسع فى الذخائر الجويه والاهتمام بقذائف المدفعيه ودقتها

المستقبل مغيم ومش عارف اتفائل الصراحه يارب يكونوا مستعدين للأيام الجايه

- ارى انك متخوف بزيادة وانا اعذرك في هذي النقطة ولكن ليس بالضرورة ان ماتقوله صحيح
- الامر ليس بهذه السهولة لنقول ان الاسلحة الغربية اصبحت غير مضرة لإسرائيل واكيد مفخخه والخ ..

- الصواريخ والدرونات التي ضربت اسرائيل وقواعدها ومنشآتها 80% من مكوناتها وماتحتويه اوروبية امريكية

- ارى انك متخوف بزيادة وانا اعذرك في هذي النقطة ولكن ليس بالضرورة ان ماتقوله صحيح
- الامر ليس بهذه السهولة لنقول ان الاسلحة الغربية اصبحت غير مضرة لإسرائيل واكيد مفخخه والخ ..

- الصواريخ والدرونات التي ضربت اسرائيل وقواعدها ومنشآتها 80% من مكوناتها وماتحتويه اوروبية امريكية

المشكله مش بس فى موثوقيه الاسلحه الغربيه , المشكله الأكبر القيود اللى بتيجى معاها
كان دايما والدى الله يرحمه لما بنتناقش وهو رجل بسيط كان يقولى أن التوازن العسكرى مع اسرائيل بالنسبه لأمريكا من بعد حرب 73 مش أن اسرائيل تبقى متفوقه عسكريا وتقنيا على مصر بس ولكن على كل جيرانها العرب مجتمعين
هتلاقى أن برغم العلاقه الكويسه مابين العرب والولايات المتحده دايما فى قيود على بعض الاسلحه وأعداد الذخائر المتطوره اللى ممكن يسمحوا ببيعها لينا, بالنسبه للسعوديه وباقى دول الخليج الوضع أفضل بكثير لكن برضه مش مثالى على سبيل المثال مفيش طائرات شبحيه أو نقل تقنيه لبعض القطع الحساسه ذى مابيعملوا مع الكيان برغم الصفقات الضخمه جدا اللى بتعملها دول الخليج واللى بتعود بالنفع على الاقتصاد الامريكى بشكل كبير
مصر هتلاقى الوضع اسوأ بمراحل, برغم معاهده السلام مع اسرائيل لسه شايفين اننا تهديد محتمل وبيتعمدوا أن مصر متاخدش سلاح هجومى ممكن يمثل تهديد للكيان
هتلاقى مفيش صواريخ BVR مفيش F15 مفيش تانكرز او أواكس متطور مفيش انظمه صواريخ زى الهيمارس مفيش حتى أنظمه دفاع جوى متطوره زى الباتريوت والثاد وغيرهم حاجات كثير
والموضوع مش بيتعلق بالاموال لأن مصر قدرت الفتره اللى فاتت تعمل صفقات زى الرافال والميسترال والسوخوى 35 اللى اتلغت وبتثبت قلق الأمريكان من أن مصر تمتلك سلاح هجومى فعال حتى ولو كان أاقل فى القدرات
التوجه للصين لنقل التقنيه هو حجر الاساس للدول العربيه اللى عايزه تملك قرارها بجد وتنفذ أهدافها السياسيه والعسكريه بعيد عن الضغوط الغربيه بحجج حقوق الانسان وغيرها زى ماعملوا مع السعوديه فى حرب اليمن فى حين أن كل هدفهم هو السيطره المطلقه لكيانهم القذر تقنيا وعسكريا وأبقاء المنطقه تحت أيديهم باللعب على ورقه ايران

عودة
أعلى